Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce

27-03-2024

SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce

March 2024 Spam Update zakończony – pora sprawdzić, co zmieniła aktualizacja.

SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce - SEO blog

Koniec wdrażania March 2024 Spam Update. Google zaczyna testy Search Generative Experience w zwykłych wynikach. Search Central Live zawita do polski. Poza tym: badanie fraz produktowych w SGE, zmiany w wynikach zakupowych w UE, Bing Deep Search już dostępny i aplikacja mobilna GSC.

1. Google March 2024 Spam Update zakończony

20 marca zakończyło się wdrożenie March 2024 Spam Update. Aktualizacja trwała dokładnie 14 dni i 21 godzin, a zaczęła się 5 marca, razem z March 2024 Core Update, który nadal trwa (SEO News #125).

Semrush zmienność
Źródło:semrush.com/sensor/
Zmienność advanced web ranking
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

W ostatnim tygodniu zmienność wyników była bardzo wysoka (a w dniu powstawania tego wydania newsów nadal gwałtownie rośnie). Nic nie wskazuje jednak, by były to wahania związane z zakończonym właśnie Spam Update (raczej są to efekty Core Update).

Jedyna wyraźna zmiana po 20 marca to jednodniowy wzrost w polskim indeksie badanym przez Advanced Web Ranking – możliwe, że wynikający właśnie z domknięcia aktualizacji.

Dla przypomnienia: Spam Update to aktualizacja systemu rankingowego zajmującego się zautomatyzowanym wykrywaniem spamu w wynikach.

Wprowadzony właśnie update pojawił się z kolei razem z dodaniem trzech nowych zapisów do zasad Google dot. spamu.

W skrócie więc, Google może teraz obniżać widoczność za: nadużycia związane z wygasłymi domenami, nadużycia związane ze skalowaniem treści i nadużycia reputacji serwisów (więcej w zasadach lub w SEO News #125 – link wyżej).

Zaraz po wprowadzeniu tych zmian firma nałożyła ponad 1400 kar ręcznych na serwisy łamiące wspomniane zasady.

W związku z tym, logika podpowiada, że poza ogólnymi ulepszeniami systemu, zakończona właśnie aktualizacja powinna wprowadzić też jakieś mechanizmy wykrywające nowo dodane naruszenia.

A czy tak się faktycznie stało?

Jest to wysoce prawdopodobne, bo doniesienia o deindeksowaniu spamowych serwisów bazujących na wygenerowanych treściach ( algorytmicznie, bez kar ręcznych) pojawiały się już w zeszłym tygodniu (SEO News #127).

Niestety, na ten moment nie udało mi się dotrzeć do danych, które by to jednoznacznie potwierdzały.

W związku z pytaniami Danny Sullivan z Google zapowiedział, że po zakończeniu obu aktualizacji Google otworzy specjalny formularz do przesyłania uwag, spostrzeżeń i przykładów zmian w widoczności serwisów:

Feedback o aktualizacjach
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1769785488955834786

2. Google testuje funkcje SGE poza Search Labs

Google rozpoczęło testy „AI overviews” (podsumowań AI). W praktyce jest to funkcja Search Generative Experience (SGE) w zwykłych wynikach wyszukiwania, poza Search Labs.

Taką informację otrzymał bezpośrednio do firmy Barry Schwartz, o czym napisał na swoim portalu.

SGE, czyli eksperymentalna funkcja generująca odpowiedzi na pytania na podstawie wyników wyszukiwania ma podobno na razie pojawiać się tylko na niewielką liczbę zapytań w różnych kategoriach w Stanach Zjednoczonych.

Testy mają na celu zebranie opinii od osób spoza grupy zainteresowanej nowymi rozwiązaniami (biorącej udział w Search Labs).

Póki co testowa funkcja została zauważona tylko przez kilka osób, ale z doniesień wynika, że jest ona wyświetlana zarówno zalogowanym, jak i niezalogowanym użytkownikom.

SGE wyniki wyszukiwania
Źródło: seroundtable.com/google-testing-sge-ai-overviews-none-logged-in-users-37103.html

Co warto odnotować, Google poinformowało, że SGE w zwykłych wynikach może pojawiać się w „różnych wariantach”.

3. Search Central Live w Polsce już 24 kwietnia 2024

Google zapowiedziało Search Central Live w Polsce. Po prawie dwóch latach od ponownego uruchomienia (SEO News #53) seria spotkań dotyczących wyszukiwarki zawita do Warszawy. Wydarzenie zaplanowano na 24 kwietnia 2024 roku.

Search central live Poland

Żeby wziąć udział, trzeba zarejestrować się poprzez formularz dostępny tutaj: Search Central Live Poland 2024 (rejestracja otwarta do 10 kwietnia). Osoby, których zgłoszenia zostaną zaakceptowane otrzymają zaproszenia na wydarzenie do 15 kwietnia.

Sam udział jest bezpłatny, a spotkanie odbędzie się w całości w języku angielskim. Agenda na razie nie została uzupełniona, ale pewne jest już to, że w Warszawie pojawią się John Mueller oraz Martin Splitt.

Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz we wpisie na blogu Search Central.

4. SGE vs frazy zakupowe

Platforma oprogramowania e-commerce Authoritas opublikowała na swoim blogu kolejne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience.

Kolejne, bo o pierwszym (dot. ogólnego wpływu SGE na wyniki organiczne w e-commerce) mogliśmy przeczytać w styczniu (SEO News #117).

Tym razem badanie dotyczy fraz brandowych i produktowych, a najciekawsze płynące z niego wnioski są następujące:

  • SGE pojawia się na 91,4% przebadanych fraz (w poprzedniej analizie dla fraz sprzedażowych było to 86,8%),
  • Najrzadziej zobaczymy je w kategoriach YMYL, czyli na frazy związane z ubezpieczeniami, finansami i zdrowiem,
  • 62% linków, z których generowana jest treść w SGE pochodzi spoza TOP10 wyników organicznych.

Ta ostatnia wartość wydaje się zdecydowanie bardziej optymistyczna niż w poprzednim badaniu, gdzie procent treści spoza pierwszej strony wyników wyniósł aż 93,8%.

Osobiście myślę jednak, że zawdzięczamy ten spadek tylko i wyłącznie temu, że badane są tutaj frazy związane z konkretnymi markami i produktami).

Więcej wniosków, danych i szczegółów znajdziesz we wpisie na stronie Authoritas.

5. Zmiany w wyszukiwaniu zakupowym w Europie

Google wprowadza kolejne zmiany w wynikach w Europie związane z Digital Markets Act. Tym razem związane z wyszukiwaniem zakupowym i produktami.

Od teraz, przy wyszukiwaniu na frazach produktowych dostępne będą dwie zakładki: Produkty i Witryny produktów.

Nowe kategorie wyników

W zakładce Produkty zobaczymy teraz tylko i wyłącznie promowane produkty oraz wyniki organiczne Google Shopping:

Wyniki produktowe

W zakładce Witryny produktów pojawiają się z kolei głównie strony agregujące produkty, często z karuzelami prezentującymi poszczególne pozycje:

Wyniki stron produktowych

Widoczna na screenshocie karuzela wyników jest generowana z danych strukturalnych ItemList, których wsparcie zostało dodane do dokumentacji Google trzy tygodnie temu (SEO News #125).

Celem zakładki witryn produktów jest z kolei oddzielenie od ogólnych wyników organicznych porównywarek cenowych, by nie konkurowały one o ruch ze sklepami.

Zmiana ta zresztą pojawiła się już w zapowiedzi zmian związanych z DMA w SEO News #123. Nie wiedzieliśmy wtedy jednak, jak będzie ona dokładnie wyglądać.

Umieszczenie takich serwisów osobno wpłynie zapewne pozytywnie na pozycjonowanie sklepów – które teraz nie będą już walczyć w wynikach o pozycję np. z Ceneo.

6. Bing Deep Search dostępny oficjalnie dla wszystkich

Bing Deep Search, zapowiedziany w grudniu 2023 (SEO News #113) jest już oficjalnie dostępny dla wszystkich użytkowników.

Bing deep search tweet
Źródło: twitter.com/JordiRib1/status/1771214752485691797

Przycisk funkcji Deep Search pojawia się po wyszukaniu dłuższych fraz, obok paska, w którym wpisujemy zapytania.

Po kliknięciu Bing analizuje frazę za pomocą GPT-4 rozbijając ją na wszystkie możliwe intencje użytkownika i warianty, a następnie szuka takowych i zestawia je na koniec w wyniki uwzględniające różne konteksty.

Cała operacja trwa dość długo (około 30 sekund), ale w zamian za czekanie otrzymujemy zestaw wyników uwzględniając liczne strony i informacje, które normalnie nie pojawiłyby się w wyszukiwarce.

7. Testy aplikacji mobilnej Google Search Console

Wbrew oficjalnym wypowiedziom (mówiącym, że aplikacji nie ma w planach) Google Search Console testuje właśnie aplikację mobilną na Androida. Prezentuje się ona w ten sposób:

Aplikacja GSC
Źródło: community.mariehaynes.com/posts/53400386

Jak widać, jest bardzo zbliżona do mobilnej (przeglądarkowej) wersji GSC, podobno działa jednak znacznie szybciej i płynniej.

Na razie nie ma jednak możliwości pobrania jej samodzielnie czy zapisania się do testów. Do zainstalowania aplikacji użytkownicy są zapraszani – w trakcie korzystania z GSC na telefonach.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 5

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc