Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce

27-03-2024

SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce

March 2024 Spam Update zakończony – pora sprawdzić, co zmieniła aktualizacja.

SEO News #128 – koniec Core Update, testy SGE, Search Central Live w Polsce - SEO blog

Koniec wdrażania March 2024 Spam Update. Google zaczyna testy Search Generative Experience w zwykłych wynikach. Search Central Live zawita do polski. Poza tym: badanie fraz produktowych w SGE, zmiany w wynikach zakupowych w UE, Bing Deep Search już dostępny i aplikacja mobilna GSC.

1. Google March 2024 Spam Update zakończony

20 marca zakończyło się wdrożenie March 2024 Spam Update. Aktualizacja trwała dokładnie 14 dni i 21 godzin, a zaczęła się 5 marca, razem z March 2024 Core Update, który nadal trwa (SEO News #125).

Semrush zmienność
Źródło:semrush.com/sensor/
Zmienność advanced web ranking
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

W ostatnim tygodniu zmienność wyników była bardzo wysoka (a w dniu powstawania tego wydania newsów nadal gwałtownie rośnie). Nic nie wskazuje jednak, by były to wahania związane z zakończonym właśnie Spam Update (raczej są to efekty Core Update).

Jedyna wyraźna zmiana po 20 marca to jednodniowy wzrost w polskim indeksie badanym przez Advanced Web Ranking – możliwe, że wynikający właśnie z domknięcia aktualizacji.

Dla przypomnienia: Spam Update to aktualizacja systemu rankingowego zajmującego się zautomatyzowanym wykrywaniem spamu w wynikach.

Wprowadzony właśnie update pojawił się z kolei razem z dodaniem trzech nowych zapisów do zasad Google dot. spamu.

W skrócie więc, Google może teraz obniżać widoczność za: nadużycia związane z wygasłymi domenami, nadużycia związane ze skalowaniem treści i nadużycia reputacji serwisów (więcej w zasadach lub w SEO News #125 – link wyżej).

Zaraz po wprowadzeniu tych zmian firma nałożyła ponad 1400 kar ręcznych na serwisy łamiące wspomniane zasady.

W związku z tym, logika podpowiada, że poza ogólnymi ulepszeniami systemu, zakończona właśnie aktualizacja powinna wprowadzić też jakieś mechanizmy wykrywające nowo dodane naruszenia.

A czy tak się faktycznie stało?

Jest to wysoce prawdopodobne, bo doniesienia o deindeksowaniu spamowych serwisów bazujących na wygenerowanych treściach ( algorytmicznie, bez kar ręcznych) pojawiały się już w zeszłym tygodniu (SEO News #127).

Niestety, na ten moment nie udało mi się dotrzeć do danych, które by to jednoznacznie potwierdzały.

W związku z pytaniami Danny Sullivan z Google zapowiedział, że po zakończeniu obu aktualizacji Google otworzy specjalny formularz do przesyłania uwag, spostrzeżeń i przykładów zmian w widoczności serwisów:

Feedback o aktualizacjach
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1769785488955834786

2. Google testuje funkcje SGE poza Search Labs

Google rozpoczęło testy „AI overviews” (podsumowań AI). W praktyce jest to funkcja Search Generative Experience (SGE) w zwykłych wynikach wyszukiwania, poza Search Labs.

Taką informację otrzymał bezpośrednio do firmy Barry Schwartz, o czym napisał na swoim portalu.

SGE, czyli eksperymentalna funkcja generująca odpowiedzi na pytania na podstawie wyników wyszukiwania ma podobno na razie pojawiać się tylko na niewielką liczbę zapytań w różnych kategoriach w Stanach Zjednoczonych.

Testy mają na celu zebranie opinii od osób spoza grupy zainteresowanej nowymi rozwiązaniami (biorącej udział w Search Labs).

Póki co testowa funkcja została zauważona tylko przez kilka osób, ale z doniesień wynika, że jest ona wyświetlana zarówno zalogowanym, jak i niezalogowanym użytkownikom.

SGE wyniki wyszukiwania
Źródło: seroundtable.com/google-testing-sge-ai-overviews-none-logged-in-users-37103.html

Co warto odnotować, Google poinformowało, że SGE w zwykłych wynikach może pojawiać się w „różnych wariantach”.

3. Search Central Live w Polsce już 24 kwietnia 2024

Google zapowiedziało Search Central Live w Polsce. Po prawie dwóch latach od ponownego uruchomienia (SEO News #53) seria spotkań dotyczących wyszukiwarki zawita do Warszawy. Wydarzenie zaplanowano na 24 kwietnia 2024 roku.

Search central live Poland

Żeby wziąć udział, trzeba zarejestrować się poprzez formularz dostępny tutaj: Search Central Live Poland 2024 (rejestracja otwarta do 10 kwietnia). Osoby, których zgłoszenia zostaną zaakceptowane otrzymają zaproszenia na wydarzenie do 15 kwietnia.

Sam udział jest bezpłatny, a spotkanie odbędzie się w całości w języku angielskim. Agenda na razie nie została uzupełniona, ale pewne jest już to, że w Warszawie pojawią się John Mueller oraz Martin Splitt.

Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz we wpisie na blogu Search Central.

4. SGE vs frazy zakupowe

Platforma oprogramowania e-commerce Authoritas opublikowała na swoim blogu kolejne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience.

Kolejne, bo o pierwszym (dot. ogólnego wpływu SGE na wyniki organiczne w e-commerce) mogliśmy przeczytać w styczniu (SEO News #117).

Tym razem badanie dotyczy fraz brandowych i produktowych, a najciekawsze płynące z niego wnioski są następujące:

  • SGE pojawia się na 91,4% przebadanych fraz (w poprzedniej analizie dla fraz sprzedażowych było to 86,8%),
  • Najrzadziej zobaczymy je w kategoriach YMYL, czyli na frazy związane z ubezpieczeniami, finansami i zdrowiem,
  • 62% linków, z których generowana jest treść w SGE pochodzi spoza TOP10 wyników organicznych.

Ta ostatnia wartość wydaje się zdecydowanie bardziej optymistyczna niż w poprzednim badaniu, gdzie procent treści spoza pierwszej strony wyników wyniósł aż 93,8%.

Osobiście myślę jednak, że zawdzięczamy ten spadek tylko i wyłącznie temu, że badane są tutaj frazy związane z konkretnymi markami i produktami).

Więcej wniosków, danych i szczegółów znajdziesz we wpisie na stronie Authoritas.

5. Zmiany w wyszukiwaniu zakupowym w Europie

Google wprowadza kolejne zmiany w wynikach w Europie związane z Digital Markets Act. Tym razem związane z wyszukiwaniem zakupowym i produktami.

Od teraz, przy wyszukiwaniu na frazach produktowych dostępne będą dwie zakładki: Produkty i Witryny produktów.

Nowe kategorie wyników

W zakładce Produkty zobaczymy teraz tylko i wyłącznie promowane produkty oraz wyniki organiczne Google Shopping:

Wyniki produktowe

W zakładce Witryny produktów pojawiają się z kolei głównie strony agregujące produkty, często z karuzelami prezentującymi poszczególne pozycje:

Wyniki stron produktowych

Widoczna na screenshocie karuzela wyników jest generowana z danych strukturalnych ItemList, których wsparcie zostało dodane do dokumentacji Google trzy tygodnie temu (SEO News #125).

Celem zakładki witryn produktów jest z kolei oddzielenie od ogólnych wyników organicznych porównywarek cenowych, by nie konkurowały one o ruch ze sklepami.

Zmiana ta zresztą pojawiła się już w zapowiedzi zmian związanych z DMA w SEO News #123. Nie wiedzieliśmy wtedy jednak, jak będzie ona dokładnie wyglądać.

Umieszczenie takich serwisów osobno wpłynie zapewne pozytywnie na pozycjonowanie sklepów – które teraz nie będą już walczyć w wynikach o pozycję np. z Ceneo.

6. Bing Deep Search dostępny oficjalnie dla wszystkich

Bing Deep Search, zapowiedziany w grudniu 2023 (SEO News #113) jest już oficjalnie dostępny dla wszystkich użytkowników.

Bing deep search tweet
Źródło: twitter.com/JordiRib1/status/1771214752485691797

Przycisk funkcji Deep Search pojawia się po wyszukaniu dłuższych fraz, obok paska, w którym wpisujemy zapytania.

Po kliknięciu Bing analizuje frazę za pomocą GPT-4 rozbijając ją na wszystkie możliwe intencje użytkownika i warianty, a następnie szuka takowych i zestawia je na koniec w wyniki uwzględniające różne konteksty.

Cała operacja trwa dość długo (około 30 sekund), ale w zamian za czekanie otrzymujemy zestaw wyników uwzględniając liczne strony i informacje, które normalnie nie pojawiłyby się w wyszukiwarce.

7. Testy aplikacji mobilnej Google Search Console

Wbrew oficjalnym wypowiedziom (mówiącym, że aplikacji nie ma w planach) Google Search Console testuje właśnie aplikację mobilną na Androida. Prezentuje się ona w ten sposób:

Aplikacja GSC
Źródło: community.mariehaynes.com/posts/53400386

Jak widać, jest bardzo zbliżona do mobilnej (przeglądarkowej) wersji GSC, podobno działa jednak znacznie szybciej i płynniej.

Na razie nie ma jednak możliwości pobrania jej samodzielnie czy zapisania się do testów. Do zainstalowania aplikacji użytkownicy są zapraszani – w trakcie korzystania z GSC na telefonach.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog