Koniec wdrażania March 2024 Spam Update. Google zaczyna testy Search Generative Experience w zwykłych wynikach. Search Central Live zawita do polski. Poza tym: badanie fraz produktowych w SGE, zmiany w wynikach zakupowych w UE, Bing Deep Search już dostępny i aplikacja mobilna GSC.
1. Google March 2024 Spam Update zakończony
20 marca zakończyło się wdrożenie March 2024 Spam Update. Aktualizacja trwała dokładnie 14 dni i 21 godzin, a zaczęła się 5 marca, razem z March 2024 Core Update, który nadal trwa (SEO News #125).
W ostatnim tygodniu zmienność wyników była bardzo wysoka (a w dniu powstawania tego wydania newsów nadal gwałtownie rośnie). Nic nie wskazuje jednak, by były to wahania związane z zakończonym właśnie Spam Update (raczej są to efekty Core Update).
Jedyna wyraźna zmiana po 20 marca to jednodniowy wzrost w polskim indeksie badanym przez Advanced Web Ranking – możliwe, że wynikający właśnie z domknięcia aktualizacji.
Dla przypomnienia: Spam Update to aktualizacja systemu rankingowego zajmującego się zautomatyzowanym wykrywaniem spamu w wynikach.
Wprowadzony właśnie update pojawił się z kolei razem z dodaniem trzech nowych zapisów do zasad Google dot. spamu.
W skrócie więc, Google może teraz obniżać widoczność za: nadużycia związane z wygasłymi domenami, nadużycia związane ze skalowaniem treści i nadużycia reputacji serwisów (więcej w zasadach lub w SEO News #125 – link wyżej).
Zaraz po wprowadzeniu tych zmian firma nałożyła ponad 1400 kar ręcznych na serwisy łamiące wspomniane zasady.
W związku z tym, logika podpowiada, że poza ogólnymi ulepszeniami systemu, zakończona właśnie aktualizacja powinna wprowadzić też jakieś mechanizmy wykrywające nowo dodane naruszenia.
A czy tak się faktycznie stało?
Jest to wysoce prawdopodobne, bo doniesienia o deindeksowaniu spamowych serwisów bazujących na wygenerowanych treściach ( algorytmicznie, bez kar ręcznych) pojawiały się już w zeszłym tygodniu (SEO News #127).
Niestety, na ten moment nie udało mi się dotrzeć do danych, które by to jednoznacznie potwierdzały.
W związku z pytaniami Danny Sullivan z Google zapowiedział, że po zakończeniu obu aktualizacji Google otworzy specjalny formularz do przesyłania uwag, spostrzeżeń i przykładów zmian w widoczności serwisów:
2. Google testuje funkcje SGE poza Search Labs
Google rozpoczęło testy „AI overviews” (podsumowań AI). W praktyce jest to funkcja Search Generative Experience (SGE) w zwykłych wynikach wyszukiwania, poza Search Labs.
Taką informację otrzymał bezpośrednio do firmy Barry Schwartz, o czym napisał na swoim portalu.
SGE, czyli eksperymentalna funkcja generująca odpowiedzi na pytania na podstawie wyników wyszukiwania ma podobno na razie pojawiać się tylko na niewielką liczbę zapytań w różnych kategoriach w Stanach Zjednoczonych.
Testy mają na celu zebranie opinii od osób spoza grupy zainteresowanej nowymi rozwiązaniami (biorącej udział w Search Labs).
Póki co testowa funkcja została zauważona tylko przez kilka osób, ale z doniesień wynika, że jest ona wyświetlana zarówno zalogowanym, jak i niezalogowanym użytkownikom.
Co warto odnotować, Google poinformowało, że SGE w zwykłych wynikach może pojawiać się w „różnych wariantach”.
3. Search Central Live w Polsce już 24 kwietnia 2024
Google zapowiedziało Search Central Live w Polsce. Po prawie dwóch latach od ponownego uruchomienia (SEO News #53) seria spotkań dotyczących wyszukiwarki zawita do Warszawy. Wydarzenie zaplanowano na 24 kwietnia 2024 roku.
Żeby wziąć udział, trzeba zarejestrować się poprzez formularz dostępny tutaj: Search Central Live Poland 2024 (rejestracja otwarta do 10 kwietnia). Osoby, których zgłoszenia zostaną zaakceptowane otrzymają zaproszenia na wydarzenie do 15 kwietnia.
Sam udział jest bezpłatny, a spotkanie odbędzie się w całości w języku angielskim. Agenda na razie nie została uzupełniona, ale pewne jest już to, że w Warszawie pojawią się John Mueller oraz Martin Splitt.
Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz we wpisie na blogu Search Central.
4. SGE vs frazy zakupowe
Platforma oprogramowania e-commerce Authoritas opublikowała na swoim blogu kolejne ciekawe badanie dotyczące Search Generative Experience.
Kolejne, bo o pierwszym (dot. ogólnego wpływu SGE na wyniki organiczne w e-commerce) mogliśmy przeczytać w styczniu (SEO News #117).
Tym razem badanie dotyczy fraz brandowych i produktowych, a najciekawsze płynące z niego wnioski są następujące:
- SGE pojawia się na 91,4% przebadanych fraz (w poprzedniej analizie dla fraz sprzedażowych było to 86,8%),
- Najrzadziej zobaczymy je w kategoriach YMYL, czyli na frazy związane z ubezpieczeniami, finansami i zdrowiem,
- 62% linków, z których generowana jest treść w SGE pochodzi spoza TOP10 wyników organicznych.
Ta ostatnia wartość wydaje się zdecydowanie bardziej optymistyczna niż w poprzednim badaniu, gdzie procent treści spoza pierwszej strony wyników wyniósł aż 93,8%.
Osobiście myślę jednak, że zawdzięczamy ten spadek tylko i wyłącznie temu, że badane są tutaj frazy związane z konkretnymi markami i produktami).
Więcej wniosków, danych i szczegółów znajdziesz we wpisie na stronie Authoritas.
5. Zmiany w wyszukiwaniu zakupowym w Europie
Google wprowadza kolejne zmiany w wynikach w Europie związane z Digital Markets Act. Tym razem związane z wyszukiwaniem zakupowym i produktami.
Od teraz, przy wyszukiwaniu na frazach produktowych dostępne będą dwie zakładki: Produkty i Witryny produktów.
W zakładce Produkty zobaczymy teraz tylko i wyłącznie promowane produkty oraz wyniki organiczne Google Shopping:
W zakładce Witryny produktów pojawiają się z kolei głównie strony agregujące produkty, często z karuzelami prezentującymi poszczególne pozycje:
Widoczna na screenshocie karuzela wyników jest generowana z danych strukturalnych ItemList, których wsparcie zostało dodane do dokumentacji Google trzy tygodnie temu (SEO News #125).
Celem zakładki witryn produktów jest z kolei oddzielenie od ogólnych wyników organicznych porównywarek cenowych, by nie konkurowały one o ruch ze sklepami.
Zmiana ta zresztą pojawiła się już w zapowiedzi zmian związanych z DMA w SEO News #123. Nie wiedzieliśmy wtedy jednak, jak będzie ona dokładnie wyglądać.
Umieszczenie takich serwisów osobno wpłynie zapewne pozytywnie na pozycjonowanie sklepów – które teraz nie będą już walczyć w wynikach o pozycję np. z Ceneo.
6. Bing Deep Search dostępny oficjalnie dla wszystkich
Bing Deep Search, zapowiedziany w grudniu 2023 (SEO News #113) jest już oficjalnie dostępny dla wszystkich użytkowników.
Przycisk funkcji Deep Search pojawia się po wyszukaniu dłuższych fraz, obok paska, w którym wpisujemy zapytania.
Po kliknięciu Bing analizuje frazę za pomocą GPT-4 rozbijając ją na wszystkie możliwe intencje użytkownika i warianty, a następnie szuka takowych i zestawia je na koniec w wyniki uwzględniające różne konteksty.
Cała operacja trwa dość długo (około 30 sekund), ale w zamian za czekanie otrzymujemy zestaw wyników uwzględniając liczne strony i informacje, które normalnie nie pojawiłyby się w wyszukiwarce.
7. Testy aplikacji mobilnej Google Search Console
Wbrew oficjalnym wypowiedziom (mówiącym, że aplikacji nie ma w planach) Google Search Console testuje właśnie aplikację mobilną na Androida. Prezentuje się ona w ten sposób:
Jak widać, jest bardzo zbliżona do mobilnej (przeglądarkowej) wersji GSC, podobno działa jednak znacznie szybciej i płynniej.
Na razie nie ma jednak możliwości pobrania jej samodzielnie czy zapisania się do testów. Do zainstalowania aplikacji użytkownicy są zapraszani – w trakcie korzystania z GSC na telefonach.