Google wdraża June 2024 Spam Update. Z analiz wynika, że AI Overviews wyświetlają się coraz rzadziej. Dwa ciekawe badania pokazują, jak zmieniły się strony wyników po ostatnich aktualizacjach. Poza tym: problemy z indeksowaniem, nowości w dokumentacji Schemy i kontrowersyjny wzrost ruchu na Reddicie.
1. Google June 2024 Spam Update
20 czerwca 2024, około 20:13 naszego czasu, Google rozpoczęło wdrażanie June 2024 Spam Update.
W przeciwieństwie do poprzednich aktualizacji dotyczących spamu (SEO News #125), tym razem firma nie zdradza żadnych szczegółów co do tego, co tak właściwie się zmienia.
Jedyne, co zostało ogłoszone na profilu Google Search Central na X, to że aktualizacja może potrwać około tygodnia.
Od dnia rozpoczęcia aktualizacji narzędzia monitorujące zmienność wyników wyszukiwania nie wskazują na żadne znaczące zmiany:
Samo ogłoszenie aktualizacji pokazało jednak, jakie nastroje w stosunku do Google dominują po ostatnich aktualizacjach w branży SEO.
Na ten moment brak jakichkolwiek poszlak, co do celu czy wpływu tego Spam Update na widoczność stron. Czekam więc na rozwój sytuacji, a do sprawy wrócę za tydzień :).
2. Wyniki AI Overviews widoczne tylko na niecałe 9% fraz
Dwa tygodnie temu pisałem o badaniu, które wskazywało, że AI Overviews w wynikach wyszukiwania w USA wyświetla się na tylko 15% zapytań.
W tym tygodniu analiza przeprowadzona przez SERanking dowiodła, że liczba ta (najprawdopodobniej) nadal spada.
Najważniejszy wniosek z badania? Na 100 tys wyszukanych fraz kluczowych AI Overview pojawiło się tylko na 8,71% stron wyników (8 718 słów kluczowych).
SERanking wskazuje też na ogromne różnice w wyświetlaniu funkcji pomiędzy ich najnowszym, a poprzednim badaniem z 30 stycznia 2024.
Poza tym, z badania wynika, że w ostatnich miesiącach przeciętna odpowiedź AIO wydłużyła się o ponad 800 znaków.
W przeciwieństwie do poprzednich badań dot. SGE i AIO, 84,72% przebadanych teraz odpowiedzi AI korzystało z co najmniej jednego źródła obecnego w TOP10 na wyszukiwanej frazie.
Specjalistki z SERanking zauważają także, że AI Overviews są generowane znacznie częściej na długie frazy (19,1% odpowiedzi pojawiło się na słowa kluczowe liczące conajmniej 10 wyrazów).
Wyraźnie więcej wyników wspieranych sztuczną inteligencją pojawia się również na frazy wyszukiwane rzadziej niż 50 razy miesięcznie.
3. Jak Google ocenia treść? Wnioski z badania 260 tys wyników
Badanie przeprowadzone wspólnie przez WLDM, Clickstream i SurferSEO wskazuje, że Google w swoim systemie rankingowym kładzie coraz większy nacisk na tzw. topical authority (tematyczne treści w serwisie). Zwłaszcza w kategoriach YMYL (zdrowie/finanse).
Z analizy wyników na przeszło 400 tys fraz badacze wyciągnęli także następujące wnioski:
- Strony ładujące się szybciej i osiągające lepsze wyniki Core Web Vitals radzą sobie w wynikach wyraźnie lepiej.
- By rankować, treści na frazy o intencji informacyjnej, muszą być zoptymalizowane znacznie lepiej niż treści na frazach zakupowych.
- Mimo rosnącej istotności topical authority w doborze wyników, dla Google liczy się przede wszystkim jakość pojedynczej strony, a nie całego serwisu.
Badanie objęło dokładnie 428,436 słów kluczowych (po TOP30 wyników wyszukiwania na każde z nich). Wnioski wypływają z kolei z analizy korelacji pomiędzy pozycjami a zmiennymi (czynnikami rankingowymi).
Więcej o wynikach, wnioskach i metodologii przeczytasz na Search Engine Journal.
4. Widoczność stron publikujących recenzje trafiła do sklepów i serwisów UGC
Niewielka analiza przeprowadzona przez agencję Amsive podpowiada, co stało się z widocznością serwisów publikujących recenzje produktów i zajmujących się afiliacją po serii aktualizacji Helpful Content Update.
Jak wynika z wpisu Lily Ray na blogu agencji, w większości przypadków, strony publikujące recenzje produktów zostały wyparte z TOP10 wyników przez sklepy internetowe, serwisy typu marketplace i realne opinie użytkowników (np. z Reddita).
Na przestrzeni ostatniego roku wyszukiwarka mogła więc znacznie zmienić preferencje co do typu treści wyświetlanego na zapytania z intencją produktową.
Czy na lepsze i czy faktycznie tak się stało? Cóż, na pewno nie jeśli chodzi o pozycjonowanie serwisów publikujących recenzje i zestawienia produktów.
Przed wyciągnięciem własnego osądu, miej jednak na uwadze, że wspomniana analiza była naprawdę niewielka – objęła około 40 fraz.
5. Poważne (ale krótkotrwałe) problemy z indeksowaniem
Od około 23:00, 20 czerwca 2024 do 5:00 21 czerwca Google kompletnie nie indeksowało, ani nie wyświetlało nowych stron w wynikach.
W Polsce, ze względu na godziny, w których wystąpił problem, błąd był praktycznie niezauważalny. W Stanach odbił się jednak szerokim echem.
Teraz wszystko wróciło do normy, ale przez klika godzin zarówno małe, jak i największe portale były jednak kompletnie odcięte od wyszukiwarki.
W społecznościach spekuluje się, że bug został wywołany wdrożeniem June 2024 Spam Update (który rozpoczął się niecałe 3 godziny wcześniej). Google nie wypowiada się jednak na temat przyczyn problemu.
6. Jak oznaczyć kategorie produktowe Schemą karuzeli wyników
Karuzele wyników to dość nowa funkcja Google (jest zresztą jeszcze w wersji beta), która została dodana początkiem marca tego roku (SEO News #125 – nowa funkcja SERP).
W największym skrócie: wyświetla ona karuzele elementów ze strony pod wynikami, np. karuzelę produktów pod kategorią widoczną w Google. Elementy te są z kolei zaciągane ze stron na podstawie danych strukturalnych ItemList.
Teraz w wytycznych dotyczących tej funkcji pojawił się nowy punkt dotyczący właśnie podstron kategorii:
Brzmi on tak:
„Oznacz wszystkie przedmioty, które są na stronie kategorii lub podsumowania. Dla kategorii z paginacją, dodaj znaczniki ItemList do każdej kolejnej strony i uwzględnij w nich wszystkie obiekty, które się na nich znajdują. Jeśli zamiast paginacji stosujesz na stronie infinite scroll, skup się na oznaczaniu Schemą obiektów, które są pierwotnie załadowane po wejściu na stronę.”
Reasumując, jeśli stosujesz znaczniki ItemList w sklepie lub na innej wspieranej stronie z paginacją, to Google radzi dodać je po kolei do każdej strony paginacji.
Jeśli masz natomiast infinite scroll (i też stosujesz Schemę ItemList), to powinieneś/powinnaś wymieniać w niej tylko te obiekty, które ładują się same, bez przewijania.
Pełną dokumentację znajdziesz tutaj (podaję link do wersji oryginalnej, po angielsku, bo podstrona w j. polskim nie została jeszcze zaktualizowana).
7. Ruch na Reddicie wzrósł o 39% – co to znaczy dla SEO?
Jak donosi Business Insider (na bazie danych dostarczonych przez Similarweb) ruch na Reddicie wzrósł w ostatnim roku o rekordowe 39%.
Co to ma wspólnego z SEO? Całkiem sporo.
Przede wszystkim, w ostatnich miesiącach Google, w swoim systemie rankingowym, ciągle kładzie coraz większy nacisk na preferowanie treści generowanych przez użytkowników. To na pewno przyczynia się do wzrostu portalu.
Ale czy tylko to?
Ze względu na nawiązaną w lutym współpracę wyszukiwarki z portalem (SEO News #124 – Google z Redditem), za którą Reddit dostaje 60 mln USD rocznie i dużym wzrostem serwisu, w społeczności SEO pojawiły się liczne spekulacje.
Sam temat „faworyzowania” Reddita w wynikach Google nie jest zresztą nowy i mnóstwo ludzi zwraca na niego uwagę już od miesięcy.
Google zaprzeczyło bezpośrednim powiązaniom umowy z Redditem z tym wzrostem. Sam fakt, że tak szybko rosnący ruch zgrał się w czasie z nawiązaniem współpracy z wyszukiwarką pozostawia jednak wiele do myślenia.