Wyniki generowane przez Perplexity pojawiają się w… wynikach generowanych przez Google. AI Overviews pojawia się na coraz mniej fraz. GSC zbiera dane o produktach w Grafice Google. Poza tym: schema polityki zwrotów, naprawione sitenames, bug wariantów produktów i o domenie nie o SEO, która rankuje na frazy o SEO.
1. Wyniki z Perplexity.ai w… źródłach AI Overviews
30 maja 2024, Perplexity, wyszukiwarka bazująca na generatywnym AI, wprowadziła Perplexity Pages – czyli szczegółowe artykuły i raporty tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji.
Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że treści te zaczęły pojawiać się w wynikach Google oraz… jako źródła odpowiedzi generowanych przez AI Overviews.
Jak to zgrabnie ujął Ryan Jones na X-ie „Podsumowanie podsumowania wyników wyszukiwania wygenerowanego przez AI wygenerowane przez AI w moich wynikach wyszukiwania? Fajnie…”.
Generowanie Perplexity Pages jest razie dostępne tylko dla ograniczonej grupy użytkowników. Same strony są jednak osobnymi adresami URL, które mogą być (i są!) indeksowane oraz widoczne w Google.
Na ten moment Google zindeksowało około 500 takich podstron. Podejrzewam jednak, że szybko przestaną one zyskiwać na widoczności, lub otrzymają „noindex” ze strony samego Perplexity.
Więcej o samym Perplexity Pages przeczytasz we wpisie na blogu Perplexity.
2. AI Overviews pojawiają się tylko na 15% zapytań
Od wdrożenia do wyników w USA 14 maja 2024, AI Overviews (podsumowania wyników generowane przez AI), pojawiają się na coraz mniejszą liczbę fraz.
Z nowych badań opublikowanych przez BrightEdge wynika, że:
- AI Overviews pojawiają się dzisiaj na mniej niż 15% zapytań (historycznie, w SGE było to nawet 84% fraz),
- Od połowy kwietnia do połowy maja Google stopniowo zmniejszało liczbę AI Overviews generowanych po kliknięciu użytkownika, teraz mamy już do czynienia wyłącznie z wynikami w 100% automatycznymi,
- Bardzo dobrą wskazówką co do tego, że na frazie pojawi się AI Overview jest Fragment z odpowiedzią (Featured Snippet – tzw. pozycja 0),
- Same generowane odpowiedzi natomiast znacznie się skurczyły, w porównaniu z danymi z połowy kwietnia są o 20% krótsze.
Za główny powód tych zmian uznaje się zmniejszanie przez Google ryzyka związanego z generowaniem nieprawidłowych odpowiedzi w „publicznych” wynikach (poza Search Labs).
Moim zdaniem drugą przyczyną może być też chęć ograniczenia zużywanej mocy obliczeniowej.
Skrócenie odpowiedzi AI podpowiada jednak, że Google staje się coraz lepsze w udzielaniu precyzyjnych odpowiedzi.
A dlaczego zniknęły praktycznie wyniki generowane „na kliknięcie” użytkownika? Jak dla mnie przyczyną jest to, że po prostu nie są one potrzebne. Google starało się zrobić z nich „zabezpieczenie” przed wynikami AI, które mogą być niechciane przez użytkowników.
Teraz, po przetestowaniu tego w praktyce, wiadomo już, że na frazach, gdzie wyniki mogą być niechciane, lepiej jest po prostu wcale nie generować odpowiedzi.
Co ważne, pokrycie wyników przez pojawiające się od razu odpowiedzi AI Overviews na poziomie około 15% zapytań było obserwowane już w momencie ogłoszenia, że trafiają one do wyników w USA:
To, co zmieniło się w czasie, to głównie wycofanie się Google z wyników „na kliknięcie”.
Z różnych źródeł płyną jednak głosy, że zmiana ta znacznie wpłynęła na obecność AI Overviews w różnych kategoriach/branżach:
Jak widać na screenshocie, w niektórych niszach wygenerowane wyniki teraz całkiem przestały się pojawiać.
3. Nowość dla sklepów internetowych w raporcie Skuteczności
Od 10 czerwca 2024 raport Skuteczności w Search Console pozwala podejrzeć wyniki produktowe w grafice Google.
Żeby zobaczyć te dane, trzeba wejść w raport Skuteczności i wybrać „Typ wyszukiwania” > „Grafika” oraz „Wygląd w wyszukiwarce” > „Informacje o sprzedawcy”.
Póki co wszystko wskazuje na to, że w Polsce dane te są zbierane dopiero od 4 czerwca.
4. Schema dla polityki zwrotów całej firmy
Google rozszerza obsługę danych strukturalnych dotyczących polityki zwrotów na poziom całej firmy.
Od teraz, za pomocą danych Schema, będzie można więc wskazać ogólną politykę zwrotów dla całego sklepu, a nie, tak jak wcześniej, tylko dla poszczególnych produktów.
Stosowanie takich danych w sklepie pozwala na wyświetlanie informacji o zwrotach w wynikach Google bez konieczności wskazywania polityki zwrotów w danych strukturalnych każdego produktu.
Google poleca stosowanie tych danych zwłaszcza w sklepach, które nie są połączone z Merchant Center. W przypadku posiadania konta, lepiej wskazać ją właśnie tam.
Więcej o nowym oznaczeniu przeczytasz na blogu Google Search Central.
5. Sitenames w wynikach w końcu naprawione
Google naprawiło istniejący od września 2023 roku problem z wyświetlaniem nazw witryn (Sitenames) dla podstron.
Błąd polegał na tym, że w niektórych przypadkach wyszukiwarka wyświetlała prawidłową nazwę witryny tylko dla strony głównej, ale już nie dla podstron. O jego rozwiązaniu świadczy z kolei usunięcie poniższej notki o nim z dokumentacji:
Mimo zmiany, sytuacja niektórych serwisów dotkniętych tym błędem nadal nie zmieniła się w wynikach – miejmy nadzieję, że tylko do czasu ponownego crawlowania.
Pełna dokumentacja funkcji jest dostępna w Google Search Central.
Funkcja Sitenames trafiła do polskich wyników wyszukiwania początkiem września 2023 (SEO News #100 – Site names w Polsce). Rozwiązanie przewija się jednak w SEO News od października 2022 (SEO News #53).
Miało też już i inne problemy/błędy (SEO News #94 – update Sitenames), a wypowiedzi w społecznościach SEO sugerują, że ten właśnie rozwiązany wcale nie był najważniejszy.
W niektórych przypadkach, mimo optymalizacji, Google dalej ma spory problem z wyświetlaniem prawidłowych nazw.
6. Bug: warianty produktów bez oceny (gwiazdek) w wynikach
Dane strukturalne wariantów produktów (ProductGroup), dodane w lutym tego roku (SEO News #123) nie generują wyników z tzw. gwiazdkami w wynikach wyszukiwania (generowanych z danych aggregateRating).
To błąd, bo oznaczenie oceny jest rekomendowanym podtypem dla danych ProductGroup. Na problem zwrócił uwagę na LinkedIn Jarno van Driel. Bug potwierdził natomiast Ryan Levering z Google:
7. Domena nie o SEO zdominowała wyniki na frazy związane z SEO
Na koniec ciekawostka ze Stanów Zjednoczonych. Ostatnio domena SEO-USA.org zaczęła tam rankować w TOP3 na frazy takie jak:
- SEO program
- What is an SEO program?
- SEO New York (City)
- SEO NYC
- SEO Conference
- SEO Events
- SEO Education
- SEO Awards
Co w tym dziwnego zapytasz? To, że SEO-USA.org nie ma absolutnie nic wspólnego z pozycjonowaniem stron. To serwis organizacji non-profit Sponsors of Educational Opportunity, która m.in. funduje stypendia i prowadzi różne programy edukacyjne.
Co jest powodem tego, że domena ta trafiła teraz do TOP-ki? Nie wiadomo!
Domena SEO-USA.org istnieje od 20 lat, a ostatnio nie zdobyła wiele nowych backlinków, ani nie została w żaden drastyczny sposób zmieniona.
Jej treść, poza pojawianiem się w niej frazy „SEO” nie ma też absolutnie nic wspólnego z pozycjonowaniem.
Odpadają więc czynniki związane z treścią, optymalizacją i linkami.
Co zostaje?
W zasadzie dwie opcje:
- Albo Google z jakiegoś powodu zaczęło interpretować w taki sposób intencje tych fraz,
- Albo wyszukiwarka ma coś w rodzaju czynnika „autorytetu” dla serwisów, który nie wynika ani z treści, ani z linków, a SEO-USA.org przebiło nim wszystkie agencje pozycjonujące się od lat na te słowa kluczowe.
W ramach ciekawostki, dodam, że w Top Online obserwowaliśmy już takie przypadki w wynikach, ale na znacznie mniej konkurencyjne frazy.