Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #139 – Perplexity w SGE, zmiany w AI Overviews, nowości w GSC

12-06-2024

SEO News #139 – Perplexity w SGE, zmiany w AI Overviews, nowości w GSC

Wyniki Perplexity jako źródła AI Overviews – czyli prawdziwa AI-incepcja w wynikach Google.

SEO News #139 – Perplexity w SGE, zmiany w AI Overviews, nowości w GSC - SEO blog

Wyniki generowane przez Perplexity pojawiają się w… wynikach generowanych przez Google. AI Overviews pojawia się na coraz mniej fraz. GSC zbiera dane o produktach w Grafice Google. Poza tym: schema polityki zwrotów, naprawione sitenames, bug wariantów produktów i o domenie nie o SEO, która rankuje na frazy o SEO.

1. Wyniki z Perplexity.ai w… źródłach AI Overviews

30 maja 2024, Perplexity, wyszukiwarka bazująca na generatywnym AI, wprowadziła Perplexity Pages – czyli szczegółowe artykuły i raporty tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji.

Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że treści te zaczęły pojawiać się w wynikach Google oraz… jako źródła odpowiedzi generowanych przez AI Overviews.

Perplexity w źródłach AI overviews
Źródło: x.com/kristileilani/status/1797634277498290352/photo/2

Jak to zgrabnie ujął Ryan Jones na X-ie „Podsumowanie podsumowania wyników wyszukiwania wygenerowanego przez AI wygenerowane przez AI w moich wynikach wyszukiwania? Fajnie…”.

Komentarze na temat perplexiity w aio
Źrodło: x.com/RyanJones/status/1798032944604561560

Generowanie Perplexity Pages jest razie dostępne tylko dla ograniczonej grupy użytkowników. Same strony są jednak osobnymi adresami URL, które mogą być (i są!) indeksowane oraz widoczne w Google.

Na ten moment Google zindeksowało około 500 takich podstron. Podejrzewam jednak, że szybko przestaną one zyskiwać na widoczności, lub otrzymają „noindex” ze strony samego Perplexity.

Więcej o samym Perplexity Pages przeczytasz we wpisie na blogu Perplexity.

2. AI Overviews pojawiają się tylko na 15% zapytań

Od wdrożenia do wyników w USA 14 maja 2024, AI Overviews (podsumowania wyników generowane przez AI), pojawiają się na coraz mniejszą liczbę fraz.

Z nowych badań opublikowanych przez BrightEdge wynika, że:

  • AI Overviews pojawiają się dzisiaj na mniej niż 15% zapytań (historycznie, w SGE było to nawet 84% fraz),
  • Od połowy kwietnia do połowy maja Google stopniowo zmniejszało liczbę AI Overviews generowanych po kliknięciu użytkownika, teraz mamy już do czynienia wyłącznie z wynikami w 100% automatycznymi,
  • Bardzo dobrą wskazówką co do tego, że na frazie pojawi się AI Overview jest Fragment z odpowiedzią (Featured Snippet – tzw. pozycja 0),
  • Same generowane odpowiedzi natomiast znacznie się skurczyły, w porównaniu z danymi z połowy kwietnia są o 20% krótsze.
Pokrycie AI overviews wg brightedge
Wykres AI w wynikach Google od początku SGE do połowy maja 2024 (Źródło: brightedge.com)

Za główny powód tych zmian uznaje się zmniejszanie przez Google ryzyka związanego z generowaniem nieprawidłowych odpowiedzi w „publicznych” wynikach (poza Search Labs).

Moim zdaniem drugą przyczyną może być też chęć ograniczenia zużywanej mocy obliczeniowej.

Skrócenie odpowiedzi AI podpowiada jednak, że Google staje się coraz lepsze w udzielaniu precyzyjnych odpowiedzi.

A dlaczego zniknęły praktycznie wyniki generowane „na kliknięcie” użytkownika? Jak dla mnie przyczyną jest to, że po prostu nie są one potrzebne. Google starało się zrobić z nich „zabezpieczenie” przed wynikami AI, które mogą być niechciane przez użytkowników.

Teraz, po przetestowaniu tego w praktyce, wiadomo już, że na frazach, gdzie wyniki mogą być niechciane, lepiej jest po prostu wcale nie generować odpowiedzi.

AIO według typów wyników
Typy wyników SGE/AI Overviews w czasie (Źródło: brightedge.com/blog/10-observations-about-transition-sge-ai-overviews-may-2024)

Co ważne, pokrycie wyników przez pojawiające się od razu odpowiedzi AI Overviews na poziomie około 15% zapytań było obserwowane już w momencie ogłoszenia, że trafiają one do wyników w USA:

Pokrycie fraz aio w maju
Źródło: linkedin.com/posts/goralewicz_google-sge-just-went-live-ive-got-activity-7196200965505519616-dSlQ

To, co zmieniło się w czasie, to głównie wycofanie się Google z wyników „na kliknięcie”.

Z różnych źródeł płyną jednak głosy, że zmiana ta znacznie wpłynęła na obecność AI Overviews w różnych kategoriach/branżach:

Porównanie aio w branżach
Źródło: linkedin.com/posts/aleyda_the-decrease-of-ai-overviews-inclusions-activity-7204198604176056320-b9Fq?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Jak widać na screenshocie, w niektórych niszach wygenerowane wyniki teraz całkiem przestały się pojawiać.

3. Nowość dla sklepów internetowych w raporcie Skuteczności

Od 10 czerwca 2024 raport Skuteczności w Search Console pozwala podejrzeć wyniki produktowe w grafice Google.

Tweet o nowych danych w GSC
Źródło: x.com/googlesearchc/status/1800153046535799129

Żeby zobaczyć te dane, trzeba wejść w raport Skuteczności i wybrać „Typ wyszukiwania” > „Grafika” oraz „Wygląd w wyszukiwarce” > „Informacje o sprzedawcy”.

Nowe dane w GSC

Póki co wszystko wskazuje na to, że w Polsce dane te są zbierane dopiero od 4 czerwca.

4. Schema dla polityki zwrotów całej firmy

Google rozszerza obsługę danych strukturalnych dotyczących polityki zwrotów na poziom całej firmy.

Od teraz, za pomocą danych Schema, będzie można więc wskazać ogólną politykę zwrotów dla całego sklepu, a nie, tak jak wcześniej, tylko dla poszczególnych produktów.

Przykład wdrożenia schemy polityki zwrotów
Przykład wdrożenia nowych danych strukturalnych (Źródło: developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/organization?hl=en)

Stosowanie takich danych w sklepie pozwala na wyświetlanie informacji o zwrotach w wynikach Google bez konieczności wskazywania polityki zwrotów w danych strukturalnych każdego produktu.

Wyniki produktów z polityki zwrotów
Przykładowy wynik z informacją o polityce zwrotów (Źródło: developers.google.com/search/blog/2024/06/structured-data-return-policies)

Google poleca stosowanie tych danych zwłaszcza w sklepach, które nie są połączone z Merchant Center. W przypadku posiadania konta, lepiej wskazać ją właśnie tam.

Więcej o nowym oznaczeniu przeczytasz na blogu Google Search Central.

5. Sitenames w wynikach w końcu naprawione

Google naprawiło istniejący od września 2023 roku problem z wyświetlaniem nazw witryn (Sitenames) dla podstron.

Błąd polegał na tym, że w niektórych przypadkach wyszukiwarka wyświetlała prawidłową nazwę witryny tylko dla strony głównej, ale już nie dla podstron. O jego rozwiązaniu świadczy z kolei usunięcie poniższej notki o nim z dokumentacji:

Notka o błędzie w dokumentacji

Mimo zmiany, sytuacja niektórych serwisów dotkniętych tym błędem nadal nie zmieniła się w wynikach – miejmy nadzieję, że tylko do czasu ponownego crawlowania.

Pełna dokumentacja funkcji jest dostępna w Google Search Central.

Funkcja Sitenames trafiła do polskich wyników wyszukiwania początkiem września 2023 (SEO News #100 – Site names w Polsce). Rozwiązanie przewija się jednak w SEO News od października 2022 (SEO News #53).

Miało też już i inne problemy/błędy (SEO News #94 – update Sitenames), a wypowiedzi w społecznościach SEO sugerują, że ten właśnie rozwiązany wcale nie był najważniejszy.

W niektórych przypadkach, mimo optymalizacji, Google dalej ma spory problem z wyświetlaniem prawidłowych nazw.

6. Bug: warianty produktów bez oceny (gwiazdek) w wynikach

Dane strukturalne wariantów produktów (ProductGroup), dodane w lutym tego roku (SEO News #123) nie generują wyników z tzw. gwiazdkami w wynikach wyszukiwania (generowanych z danych aggregateRating).

Przykład wyniku z gwiazdkami
Przykładowe wyniki z ocenami wygenerowane na podstawie danych strukturalnych aggregateRating

To błąd, bo oznaczenie oceny jest rekomendowanym podtypem dla danych ProductGroup. Na problem zwrócił uwagę na LinkedIn Jarno van Driel. Bug potwierdził natomiast Ryan Levering z Google:

Potwierdzenie bugu
Komentarz pracownika Google pod postem o błędzie (linkedin.com/feed/ update/urn%3Ali%3Aactivity%3A7204791468803112961/)

7. Domena nie o SEO zdominowała wyniki na frazy związane z SEO

Na koniec ciekawostka ze Stanów Zjednoczonych. Ostatnio domena SEO-USA.org zaczęła tam rankować w TOP3 na frazy takie jak:

  • SEO program
  • What is an SEO program?
  • SEO New York (City)
  • SEO NYC
  • SEO Conference
  • SEO Events
  • SEO Education
  • SEO Awards

Co w tym dziwnego zapytasz? To, że SEO-USA.org nie ma absolutnie nic wspólnego z pozycjonowaniem stron. To serwis organizacji non-profit Sponsors of Educational Opportunity, która m.in. funduje stypendia i prowadzi różne programy edukacyjne.

SEO USA w wynikach Google

Co jest powodem tego, że domena ta trafiła teraz do TOP-ki? Nie wiadomo!

Domena SEO-USA.org istnieje od 20 lat, a ostatnio nie zdobyła wiele nowych backlinków, ani nie została w żaden drastyczny sposób zmieniona.

Jej treść, poza pojawianiem się w niej frazy „SEO” nie ma też absolutnie nic wspólnego z pozycjonowaniem.

Odpadają więc czynniki związane z treścią, optymalizacją i linkami.

Co zostaje?

W zasadzie dwie opcje:

  1. Albo Google z jakiegoś powodu zaczęło interpretować w taki sposób intencje tych fraz,
  2. Albo wyszukiwarka ma coś w rodzaju czynnika „autorytetu” dla serwisów, który nie wynika ani z treści, ani z linków, a SEO-USA.org przebiło nim wszystkie agencje pozycjonujące się od lat na te słowa kluczowe.

W ramach ciekawostki, dodam, że w Top Online obserwowaliśmy już takie przypadki w wynikach, ale na znacznie mniej konkurencyjne frazy.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.84 / 5

Liczba ocen: 53

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc