Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #124 – Google z Redditem, Gemma i analiza aktualizacji

28-02-2024

SEO News #124 – Google z Redditem, Gemma i analiza aktualizacji

Google będzie mieć teraz dostęp do danych z Reddita w czasie rzeczywistym, za pośrednictwem API.

SEO News #124 – Google z Redditem, Gemma i analiza aktualizacji - SEO blog

Google nawiązało współpracę z Redditem. Firma opublikowałą także Gemma: otwarty, lekki model AI. Analiza serwisów wykazała, że doświadczenie i wiarygodność w treści to klucz do „przetrwania” aktualizacji algorytmów. Poza tym: Google woli duże strony, Gemini w aplikacji mobilnej, Microsoft chciał sprzedać Binga, masowy spam w GA4.

1. Google współpracuje z Redditem

Google zawarło współpracę z Redditem. Cel? Dostęp do treści na Reddicie w czasie rzeczywistym poprzez Reddit Data API i wykorzystanie danych portalu do szkolenia AI (Gemini).

Dla ścisłości: chodzi głównie o wydajny dostęp do ustrukturyzowanych danych, co Google chce wykorzystać do lepszej analizy treści, treningu AI itd. Oficjalnie partnerstwo to nie ma zmienić w żaden sposób wykorzystania treści z platformy w produktach firmy.

W zamian za dostęp do danych Reddit ma otrzymywać od Google 60 milionów dolarów rocznie.

Cała umowa nie jest jednostronna, bo Reddit skorzysta z niej również pozafinansowo. W ramach współpracy Google zapewni swojemu partnerowi dostęp do Vertex AI, który docelowo ma ulepszyć wyszukiwanie i „inne funkcje” w serwisie.

W mojej opinii Google kupiło sobie właśnie najlepszą dostępną bazę danych naturalnych pytań użytkowników i wartościowych odpowiedzi, którą wykorzysta nie tylko do szkolenia Gemini, a docelowo również w Search Generative Experience.

Informacje pochodzą z oficjalnego oświadczenia Google oraz oficjalnego oświadczenia Reddita.

2. Gemma: model open-source bazujący na technologii Gemini

Google opublikowało otwarty, ultralekki model językowy Gemma bazujący na technologii Gemini, dostosowany do pracy w chmurze oraz na komputerach osobistych.

Gemma open source
Źródło: ai.google.dev/gemma?hl=pl

Gemma umożliwia realizację wszystkich zadań generatywnego AI, od pracy z treścią po bycie fundamentem dla chatbotów. Korzystać może z niej każdy – również komercyjnie, włącznie z redystrybucją własnych wariantów modelu.

Jedynym warunkiem jest przestrzeganie zasad Google, czyli głównie niewykorzystywanie modelu do szkodliwych zastosowań.

Gemma vs liamas 2
Gemma vs Llama-2 (Źródło: blog.google/technology/developers/gemma-open-models/)

Razem z modelami Google opublikowało także zestaw narzędzi do odpowiedzialnej generatywnej AI – czyli bazę niezbędnej wiedzy do bezpiecznej pracy z udostępnionymi modelami i nie tylko.

Nie zabrakło również masy wsparcia technicznego, o którym przeczytasz szczegółowo we wpisie na blogu firmy.

3. Doświadczenie widoczne w treści kluczem do przetrwania aktualizacji Google?

Na blogu Zyppy SEO pojawiło się wyjątkowe case study. Analiza 50 serwisów, które straciły lub zyskały znaczną część swojego ruchu organicznego z Google w okresie od sierpnia do grudnia 2023.

Dla przypomnienia: w czasie tym miejsce miało aż 5 aktualizacji systemów rankingowych wyszukiwarki.

Badana była korelacja występowania wybranych elementów w treściach z ich przynależnością do grup „wygranych” lub „przegranych”.

Jak się okazuje, serwisy, które najmocniej zyskały na aktualizacjach:

  • Stosowały zaimki pierwszej osoby liczby pojedynczej lub mnogiej – czyli pisały „ja robię”, „my robimy”, co może świadczyć o drugim elemencie, czyli…
  • Przedstawiały własne doświadczenie – nie tworzyły wtórnej treści na bazie tekstów z internetu, zamiast tego bazowały na informacjach z pierwszej ręki,
  • Wyświetlały baner ze zgodą na pliki cookies,
  • Miały dane kontaktowe w stopce lub sekcji Head,
  • Zawierały zwrot CTA w sekcji Head.

Z kolei serwisy, które najmocniej straciły na aktualizacjach:

  • Miały bardzo duże, nie przejrzyste menu główne,
  • Nie miał informacji kontaktowych,
  • Posiadały wewnętrzną wyszukiwarkę w stopce,
  • Nie posiadały logotypów,
  • Wysyłały powiadomienia,
  • Stosowały wtórne stockowe zdjęcia,
  • Miały dużo reklam,
  • Stosowały reklamy wideo „przyklejone” do ekranu użytkownika (odtwarzane nawet w trakcie scrollowania),
  • Lub reklamy „przyklejone” do stopki, które zasłaniają treść i nie znikają w trakcie scrollowania

A tutaj lista elementów i ich korelacji zestawiona w infografice:

Zyppy seo on page website features
Źródło: zyppy.com/seo/google-update-case-study

Z mojej strony powtórzę tylko to, co zaznacza na blogu sam autor, czyli, że próbka w analizie jest stosunkowo niewielka, a korelacja nie oznacza przyczynowości (obecność elementu w danej grupie nie znaczy jeszcze, że miał on na nią bezpośredni wpływ).

Nie polecam więc patrzeć na te elementy jak na czynniki rankingowe. Niemniej uważam, że takie badanie to super inicjatywa, bo czarno na białym pokazuje, że wartość i wiarygodność treści w pozycjonowaniu zyskuje cały czas na znaczeniu.

4. Algorytm Google preferuje duże marki

HouseFresh, blog zajmujący się głównie niezależnym recenzowaniem oczyszczaczy i nawilżaczy powietrza oraz tworzący treści wokół tej tematyki opublikował jakiś czas temu artykuł o tym, jak Google „zabija” niezależne strony takie jak ich portal.

Niby nic wielkiego, ot mniejszy serwis stara się nagłośnić problem, z którym walczy od lat, czyli to, że ciągle przegrywa w Google z wielkimi serwisami, które oferują po prostu kiepską, wtórną treść afiliacyjną.

I pewnie obeszłoby się bez echa gdyby nie ironia losu: czyli fakt, że tekst ten niedługo po publikacji został zepchnięty z TOP1 przez… wątek z Reddita, w którym jest o nim mowa.

Wyniki wyszukiwania Reddit

W efekcie sprawa została przekazana do zespołu wyszukiwarki, a Danny Sullivan pokusił się nawet o rozbudowaną odpowiedź na Twitterze, którą zakończył stwierdzeniem „mam nadzieję, że w przyszłości poradzimy sobie z tym lepiej”.

Odpowiedź Google na twitterze
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1759990990885269550

Czy to cokolwiek zmieni? Patrząc realistycznie, pewnie nie, bo większą różnorodność wyników Google obiecuje już od dawien dawna. Nie mniej, uważam, że to bardzo ciekawy wątek – stąd pozwoliłem go tutaj sobie umieścić :)

PS jeśli masz chwilę, to przejrzyj artykuł, o którym mowa i jego źródła, bo jest tam naprawdę sporo wartościowej treści

5. Gemini w aplikacji mobilnej Google

Od zastąpienia Barda przez Gemini minęło zaledwie dwa tygodnie (SEO News #122). Tymczasem Google dodaje swojego chatbota do aplikacji mobilnej wyszukiwarki.

Gemini w aplikacji Google
Źródło: twitter.com/gsterling/status/1760177404054810783

Nad logiem Google i paskiem wyszukiwania pojawia się teraz suwak pozwalający zmienić wyszukiwarkę na chatbota i na odwrót. To kolejny krok w „oswajaniu” użytkowników z nową technologią i w promocji samej usługi.

6. Microsoft próbował sprzedać Binga Apple

W 2018 roku Microsoft zaoferował Apple sprzedaż swojej wyszukiwarki Bing. Firma miała odmówić ze względu na wątpliwości związane między innymi z jakością wyników i zbyt niskie nakłady inwestycyjne firmy na wyszukiwanie.

Microsoft twierdzi jednak, że propozycja została zablokowana przez Google, oraz, że gdyby nie duże kwoty za wykorzystanie Google jako domyślnej wyszukiwarki na urządzeniach Apple, Apple już dawno miałoby własne wyszukiwanie.

Takie informacje wypłynęły w ostatni piątek, razem z opublikowaną wówczas dokumentacją przebiegu sprawy sądowej z września 2023, o której pisałem w SEO News #101, SEO News #102 i SEO News #103.

Więcej szczegółów znajdziesz w artykule CBNC. Dokumentacja z rozprawy jest z kolei dostępna tutaj.

7. Masowy spam Google Analytics z polskich IP

Mnóstwo użytkowników z całego świata ma problem ze spamem w Google Analytics. Co ciekawe, fałszywy ruch pochodzi z polskich adresów IP, ale domeny odsyłające w większości są zarejestrowane w Rosji.

Forum pomocy GA4
Źródło: support.google.com/analytics/thread/259268902/referral-spam-news-grets-store-poland?hl=en

Problem został zauważony około 17 lutego i cały czas trwa. Pod jednym z wątków na forum pomocy Analytics na „Mam to samo pytanie” kliknęło już przeszło 1400 osób.

Źródła spamu GA4
Screenshot źródeł spamowego ruchu

Niestety, GA4 zalicza fałszywy ruch jako prawdziwy, a póki co nie ma też żadnego skutecznego sposobu na to jak go odfiltrować. W sprawie tej nie wypowiedział się również jeszcze nikt z Google.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog