Aktualizacja June 2024 Spam Update zakończona. Google rezygnuje z continuous scroll w wynikach wyszukiwania. AI Overviews mają nowy układ: z linkami na górze odpowiedzi. Poza tym: opóźnienie w GSC, aktualizacja dokumentacji sitemap i czynniki rankingowe w GMF.
1. Google June 2024 Spam Update zakończony
27 czerwca 2024 około 18:10 naszego czasu zakończyło się wdrożenie June 2024 Spam Update. Zgodnie z zapowiedzią, aktualizacja trwała dokładnie tydzień.
Narzędzia monitorujące zmienność wyników Google nie wskazały na żadne znaczące zmiany w rankingu w trakcie trwania aktualizacji.
Według monitoringu Semrush, zmienność wyników znacznie podskoczyła jednak dzień po zakończeniu aktualizacji, 29 czerwca:
Monitoring Advanced Web Ranking wskazał z kolei na nieznaczne wzrosty zmienności w polskich wynikach w pierwszym i trzecim dniu aktualizacji (21 i 23 lipca).
Póki co nic ani nikt nie wskazuje na to, żeby ta aktualizacja miała wpłynąć jakkolwiek bezpośrednio na pozycjonowanie stron.
2. Google wraca do wyników wyszukiwania podzielonych na strony
Po przeszło półtora roku od wprowadzenia zmian (SEO News #61 – nieskończone scrollowanie) Google rezygnuje z nieskończonego scrollowania. Już niedługo wyniki wyszukiwania znowu będą podzielone na strony.
Zmiana została już wprowadzona w wyszukiwarce desktopowej, a Google zapowiada, że niebawem trafi także do wersji mobilnej.
Rzecznik firmy skomentował tę decyzję dla Search Engine Land, mówiąc, że zmiana ta pozwoli wyszukiwarce zwracać wyniki szybciej na więcej zapytań. Podobno ładowanie kolejnych wyników automatycznie wcale nie podniosło znacząco zadowolenia użytkowników z wyszukiwania.
Pod jednym z postów informujących o tej zmianie, sprawę skomentował też John Mueller:
W skrócie: każda strona musi być regularnie optymalizowana. To co miało sens w poprzednim miesiącu, nie musi sprawdzić się w przyszłym. Jeśli przestaniemy myśleć, ulepszać i poprawiać, to zostaniemy w tyle.
3. Zmiany w AI Overviews
Tydzień temu pisałem o tym, że AI Overviews w USA wyświetlają się coraz rzadziej (SEO News #141 – jeszcze mniej AIO). W tym możemy chyba zacząć przypuszczać, że trend ten zaczął się już odwracać.
Jak się okazuje, od tygodnia AI Overviews znacznie częściej wyświetlają się na frazy związane ze zdrowiem:
Poza tym, Google zmieniło też układ wygenerowanego wyniku, w którym karty z linkami do stron, na których bazuje odpowiedź, pojawiają się teraz na samej górze:
Od jakiegoś czasu Google testuje także integrację AI Overviews z Google Moja Firma. Profile biznesów w Mapach zyskały dzięki niej podsumowania wygenerowane przez AI:
Jak więc widać, Google nie próżnuje. Zgodnie z tym, co padło ostatnio na spotkaniu w firmie odnośnie AI (SEO News #140): błędy nie zatrzymają progresu.
4. Opóźnienia w raporcie Skuteczności
Raport Skuteczności w Google Search Console nie odświeżał danych od 30 czerwca (9:30). Problem jest globalny i dotyczy wszystkich kont w konsoli.
Google poinformowało na X-ie, że firma wie o opóźnieniu i pracuje nad rozwiązaniem problemu. Wykresy zostaną zaktualizowane po naprawieniu błędów.
5. Aktualizacja dokumentacji pliku sitemap
Google dodało małą, ale istotną notkę do swojej dokumentacji dotyczącej tworzenia i przesyłania map witryn do wyszukiwarki.
Nowy fragment zaznacza, że wartość
Nie powinna być więc ona odświeżana np. przy poprawieniu jednej literówki albo aktualizacji daty praw autorskich.
Pełną, oficjalną dokumentację pliku sitemap znajdziesz na stronie Przygotowywanie i przesyłanie mapy witryny.
6. Dania w menu i obłożenie mogą być czynnikami rankingowymi w Google Moja Firma
Claudia Tomina (ReputationArm.com) odkryła, że Google najprawdopodobniej uwzględnia w wyszukiwaniu lokalnym pozycje z menu restauracji dodane do profilu Google Moja Firma oraz obłożenie biznesu w godzinach wyszukiwania.
Jak zauważyła Claudia, dodanie w wizytówce pozycji menu spójnych z często wyszukiwanymi frazami skutkuje bezpośrednio widocznością na związane z nimi frazy.
Sama widoczność wizytówki na zapytania lokalne ma zmieniać się za to z kolei w zależności od godzin obłożenia:
Tutaj pozycja ma jednak zależeć też w dużej mierze od konkurencji.
W przypadku biznesu pokazanego na przykładzie wyżej 20:00 nie była godziną największego ruchu. Konkurenci o tej godzinie cieszyli się już jednak znacznie mniejszym zainteresowaniem – stąd lepszy ranking.
Jeśli prowadzisz restaurację (lub profil restauracji w GMF), to pozycje menu możesz dodawać i edytować ręcznie w zarządzaniu profilem w wyszukiwarce, w sekcji „Edytuj menu”:
Po szczegóły odnośnie tych dwóch czynników rankingowych zajrzyj do pełnego wpisu Claudii na stronie ReputationArm.