Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #142 – koniec Spam Update, paginacja w SERP i zmiany w AIO

03-07-2024

SEO News #142 – koniec Spam Update, paginacja w SERP i zmiany w AIO

Google zmienia zdanie: w wyszukiwarce znowu pojawi się podział na strony wyników.

SEO News #142 – koniec Spam Update, paginacja w SERP i zmiany w AIO - SEO blog

Aktualizacja June 2024 Spam Update zakończona. Google rezygnuje z continuous scroll w wynikach wyszukiwania. AI Overviews mają nowy układ: z linkami na górze odpowiedzi. Poza tym: opóźnienie w GSC, aktualizacja dokumentacji sitemap i czynniki rankingowe w GMF.

1. Google June 2024 Spam Update zakończony

27 czerwca 2024 około 18:10 naszego czasu zakończyło się wdrożenie June 2024 Spam Update. Zgodnie z zapowiedzią, aktualizacja trwała dokładnie tydzień.

Search status dashboard
Źródło: status.search.google.com/incidents/QdUeCQx3LRVbzQ3E7FiD?ck_subscriber_id=2055525944

Narzędzia monitorujące zmienność wyników Google nie wskazały na żadne znaczące zmiany w rankingu w trakcie trwania aktualizacji.

Według monitoringu Semrush, zmienność wyników znacznie podskoczyła jednak dzień po zakończeniu aktualizacji, 29 czerwca:

Zmienność Semrush
Źródło: semrush.com/sensor/

Monitoring Advanced Web Ranking wskazał z kolei na nieznaczne wzrosty zmienności w polskich wynikach w pierwszym i trzecim dniu aktualizacji (21 i 23 lipca).

Zmienność advanced web ranking
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Póki co nic ani nikt nie wskazuje na to, żeby ta aktualizacja miała wpłynąć jakkolwiek bezpośrednio na pozycjonowanie stron.

2. Google wraca do wyników wyszukiwania podzielonych na strony

Po przeszło półtora roku od wprowadzenia zmian (SEO News #61 – nieskończone scrollowanie) Google rezygnuje z nieskończonego scrollowania. Już niedługo wyniki wyszukiwania znowu będą podzielone na strony.

Zmiana została już wprowadzona w wyszukiwarce desktopowej, a Google zapowiada, że niebawem trafi także do wersji mobilnej.

Rzecznik firmy skomentował tę decyzję dla Search Engine Land, mówiąc, że zmiana ta pozwoli wyszukiwarce zwracać wyniki szybciej na więcej zapytań. Podobno ładowanie kolejnych wyników automatycznie wcale nie podniosło znacząco zadowolenia użytkowników z wyszukiwania.

Pod jednym z postów informujących o tej zmianie, sprawę skomentował też John Mueller:

Komentarz Johna Muellera
Źródło: linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7211631708100542464

W skrócie: każda strona musi być regularnie optymalizowana. To co miało sens w poprzednim miesiącu, nie musi sprawdzić się w przyszłym. Jeśli przestaniemy myśleć, ulepszać i poprawiać, to zostaniemy w tyle.

3. Zmiany w AI Overviews

Tydzień temu pisałem o tym, że AI Overviews w USA wyświetlają się coraz rzadziej (SEO News #141 – jeszcze mniej AIO). W tym możemy chyba zacząć przypuszczać, że trend ten zaczął się już odwracać.

Jak się okazuje, od tygodnia AI Overviews znacznie częściej wyświetlają się na frazy związane ze zdrowiem:

AI overviews zdrowie
Źródło: x.com/lilyraynyc/status/1805569139307589953

Poza tym, Google zmieniło też układ wygenerowanego wyniku, w którym karty z linkami do stron, na których bazuje odpowiedź, pojawiają się teraz na samej górze:

Nowy układ AI overviews
Źródło: x.com/bart_goralewicz/status/1805974324391686548

Od jakiegoś czasu Google testuje także integrację AI Overviews z Google Moja Firma. Profile biznesów w Mapach zyskały dzięki niej podsumowania wygenerowane przez AI:

AI overviews w Google Maps
Źródło: x.com/JoyanneHawkins/status/1804133336815722527

Jak więc widać, Google nie próżnuje. Zgodnie z tym, co padło ostatnio na spotkaniu w firmie odnośnie AI (SEO News #140): błędy nie zatrzymają progresu.

4. Opóźnienia w raporcie Skuteczności

Raport Skuteczności w Google Search Console nie odświeżał danych od 30 czerwca (9:30). Problem jest globalny i dotyczy wszystkich kont w konsoli.

Opóźniony raport w search console
Raport skuteczności 2 lipca 2024, około 18:00, opóźnienie sięga 56 godzin.

Google poinformowało na X-ie, że firma wie o opóźnieniu i pracuje nad rozwiązaniem problemu. Wykresy zostaną zaktualizowane po naprawieniu błędów.

Google informuje o problemie
Źródło: x.com/googlesearchc/status/1808037251256869070

5. Aktualizacja dokumentacji pliku sitemap

Google dodało małą, ale istotną notkę do swojej dokumentacji dotyczącej tworzenia i przesyłania map witryn do wyszukiwarki.

Nowy fragment dokumentacji sitemaps
Źródło: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/build-sitemap?hl=pl#additional-notes-about-xml-sitemaps

Nowy fragment zaznacza, że wartość w pliku sitemap powinna odzwierciedlać datę i godzinę ostatniej istotnej aktualizacji strony. Na przykład aktualizacji głównej treści, Schemy lub linków na stronie.

Nie powinna być więc ona odświeżana np. przy poprawieniu jednej literówki albo aktualizacji daty praw autorskich.

Pełną, oficjalną dokumentację pliku sitemap znajdziesz na stronie Przygotowywanie i przesyłanie mapy witryny.

6. Dania w menu i obłożenie mogą być czynnikami rankingowymi w Google Moja Firma

Claudia Tomina (ReputationArm.com) odkryła, że Google najprawdopodobniej uwzględnia w wyszukiwaniu lokalnym pozycje z menu restauracji dodane do profilu Google Moja Firma oraz obłożenie biznesu w godzinach wyszukiwania.

Nowe czynniki rankingowe
Źródło: x.com/ClaudiaTomina/status/1806420204831862988

Jak zauważyła Claudia, dodanie w wizytówce pozycji menu spójnych z często wyszukiwanymi frazami skutkuje bezpośrednio widocznością na związane z nimi frazy.

Pozycje lokalne po dodaniu pozycji w menu
Wyniki lokalne restauracji serwującej sałatkę Cezar dzień po dodaniu tej pozycji menu do wizytówki Google Moja Firma – skok z pozycji 71 na 1 (Źródło: reputationarm.com/ranking-factor-popular-times-on-google-maps/)

Sama widoczność wizytówki na zapytania lokalne ma zmieniać się za to z kolei w zależności od godzin obłożenia:

Pozycje lokalne w różnych godzinach
Widoczność wizytówki o 18:00 (po lewej) i o 20:00 (po prawej) (Źródło: reputationarm.com/ranking-factor-popular-times-on-google-maps/)

Tutaj pozycja ma jednak zależeć też w dużej mierze od konkurencji.

W przypadku biznesu pokazanego na przykładzie wyżej 20:00 nie była godziną największego ruchu. Konkurenci o tej godzinie cieszyli się już jednak znacznie mniejszym zainteresowaniem – stąd lepszy ranking.

Jeśli prowadzisz restaurację (lub profil restauracji w GMF), to pozycje menu możesz dodawać i edytować ręcznie w zarządzaniu profilem w wyszukiwarce, w sekcji „Edytuj menu”:

Edytuj menu w GMF

Po szczegóły odnośnie tych dwóch czynników rankingowych zajrzyj do pełnego wpisu Claudii na stronie ReputationArm.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.89 / 5

Liczba ocen: 42

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc