W AI Overviews pojawi się na stałe kilka nowych funkcji. Zmiany w dokumentacji robots.txt. Koniec wsparcia dla meta tagów noarchive. Poza tym: rekordowo długi okres wahań w rankingach, narzędzie CrUX Vis od Chrome oraz przestarzałe treści w Google Discover.
1. Nowości w AI Overviews i Google Lens
Google zapowiedziało kilka nowych funkcji, które wkrótce pojawią się w AIO oraz Google Lens.
1. Wyniki wyszukiwania zorganizowane przez AI
To nic innego jak uporządkowane wyniki wyświetlane użytkownikom w AI Overviews. Od teraz będą one podzielone na kategorie takie jak artykuły, filmy, czy fora internetowe.
Testy tej opcji rozpoczęły się jeszcze w maju. Użytkownicy zgłaszali, że jest to wygodne rozwiązanie, więc Google postanowiło wprowadzić je na stałe.
Wyniki grupowane przez AI początkowo będą obejmować inspiracje i przepisy kulinarne wyświetlane na urządzeniach mobilnych.
2. Nowy format linków
Przy odpowiedziach wyświetlanych w AIO będą pojawiać się teraz ikonki linków odsyłających do witryn, z których pochodzi dana odpowiedź.
Testy tej funkcji rozpoczęły się w sierpniu i spotkały się z pozytywnym odzewem użytkowników. Będzie ona wprowadzona globalnie na wszystkie rynki, które obsługują Google AI Overviews.
3. Reklamy w AIO
Reklamy w wyszukiwarce i Google Shopping zostaną wprowadzone także do wyników AI Overviews.
Będą one oznaczone odpowiednią etykietą „Sponsored”, tak jak wszystkie inne rodzaje reklam wyświetlanych w Google.
Przy okazji zapowiedziano też nowe funkcjonalności dla Google Lens:
- Złożone, wielopoziomowe wyszukiwanie – możliwość szukania za pomocą wideo w Lens, zadawania złożonych pytań dotyczących ruchomych obrazów (dostępnych za pośrednictwem Search Labs), a także wyszukiwania głosowego.
Użytkownicy mogą robić zdjęcia/nagrywać film i jednocześnie zadawać pytania na głos. - Łatwiejsze zakupy poprzez Google Lens – użytkownicy otrzymają więcej przydatnych informacji o produkcie podczas korzystania z Lens, m.in. cenę artykułu w różnych sklepach, recenzje i miejsca, gdzie można go kupić.
- Reklamy w Lens – reklamy produktowe zaczną pojawiać się w Google Lens do końca tego roku. Będą wyświetlane nad i obok organicznych wyników wyszukiwania.
2. Update dokumentacji robots.txt
W ostatniej aktualizacji dokumentacji Search Central Google wyjaśniło, że ich roboty indeksujące nie obsługują pól, które nie są wymienione w zapisach o plikach robots.txt.
Pola, które są obsługiwane przez Google to:
- user-agent;
- allow;
- disallow;
- sitemap.
W dokumentacji pojawiło się stwierdzenie, że „inne pola jak crawl-delay nie są wspierane”. Warto jednak pamiętać, że inne wyszukiwarki mogą je obsługiwać.
Zmiana ma na celu doprecyzowanie tych kwestii i zapewnienie jasnych wskazówek dla programistów i właścicieli witryn.
Tak Google skomentowało wprowadzone modyfikacje:„Czasami otrzymujemy pytania dotyczące pół, które nie są wyraźnie oznaczone jako obsługiwane i chcemy wyjaśnić, że nie są one wspierane”.
3. Google przestaje wspierać metatag noarchive
Wraz z zakończeniem obsługi pamięci podręcznej i operatora „cache” (SEO News #155) Google przestało wspierać dyrektywę noarchive w wyszukiwarce.
Oficjalna informacja pojawiła się w aktualizacjach dokumentacji Google z 2 października.
Meta tag noarchive informował Google o tym, by nie przechowywać kopii danej witryny w pamięci podręcznej.
Z racji tego, że Google nie wspiera już funkcji cache, nie ma też potrzeby, by ta dyrektywa była dłużej obsługiwana.
Stąd wyłączono jej wsparcie i przeniesiono ją do do sekcji historycznych i nieużywanych tagów.
4. Jest październik, a wahania w rankingach nie ustają
Specjaliści od pozycjonowania łapią się głowę i nie dowierzają. Mamy nowy rekord.
Właśnie odnotowujemy najdłuższy okres zmienności rankingu w wyszukiwarce Google.
Trwa on od 3 września, czyli od dnia pełnego wdrożenia sierpniowego Core Update.
Przez ten czas regularnie informowałem o większych lub mniejszych wahaniach widocznych w wynikach wyszukiwania – m.in. w SEO News #153 i #154.
Poniżej możecie zobaczyć kolejne odchylenia na i tak już bardzo „pofalowanych” wykresach.
5. Nowe narzędzie CrUX Vis od Chrome
Google zaprezentowało zupełnie nowe narzędzie Core Web Vitals o nazwie CrUX Vis, które pokazuje ukryte wzorce w wynikach wydajności, a także oferuje porady i wskazówki dotyczące tego, co warto poprawić w tym kontekście.
Skrót CrUX pochodzi od Chrome User Experience Report – zbioru danych, który odzwierciedla sposób, w jaki użytkownicy przeglądarki Chrome przeglądają i korzystają z różnych miejsc w internecie.
W Polsce CrUX znany jest jako raport na temat użytkowania Chrome.
A jak działa CrUX Vis?
To narzędzie, które umożliwia wizualizację danych pochodzących z raportu CrUX.
Dzięki niemu użytkownik może dogłębniej zrozumieć wydajność swojej witryny i zyskać szerszy obraz tego, co dzieje się na poziomie adresu URL i strony www (oznaczonej w narzędziu jako „Origin”).
Panel kontrolny CrUX Vis prezentuje się tak:
Narzędzie umożliwia m.in. grupowanie danych po urządzeniu i wybranym okresie, sprawdzenie najważniejszych metryk (m.in. Core Web Vitals, Interaktywność, Wizualna stabilność), a także wizualizację danych z wykorzystaniem czytelnych kolorowych wykresów.
Narzędzie CrUX Vis od Chrome możecie sprawdzić tutaj.
6. Potencjalna awaria Google Discover
Google Discover pokazuje przestarzałe treści – z takim problemem mają do czynienia niektórzy użytkownicy, którzy piszą o tym na X oraz LinkedInie.
Ich feedy wydają się nie odświeżać i pokazują informacje sprzed kilku dni, a nawet miesięcy.
Niektórzy użytkownicy zwracają również uwagę na to, że treści nie utrzymują się na głównej stronie Google Discover dłużej niż 30 min.
Na razie nie wiadomo, jak poważny jest to problem i ilu osób konkretnie dotyczy. Google nie skomentowało sprawy.