Google wprowadza AI Overviews do 100 kolejnych krajów. Nowe wytyczne o budowie adresów URL i faviconach. Poradnik dotyczący obsługi Google Trends. Poza tym: błąd w GSC, niespójna tematyka treści=spadki witryny w rankingach, parametry CWV wcale nie takie ważne, a także J.Muller z Google o sztucznej inteligencji.
1. AI Overviews od teraz w ponad 100 krajach
Google rozszerza wsparcie dla AIO o ponad 100 nowych krajów. Tym samym łączna liczba użytkowników AI Overviews zwiększy się do ponad 1 miliarda.
Już wcześniej w tym roku pisałem o obsłudze funkcjonalności AIO w nowych regionach, m.in. Wielkiej Brytanii, Meksyku czy Japonii.
Teraz jednak ekspansja jest znacznie bardziej rozbudowana i – jak mówi samo Google – największa do tej pory.
Oprócz dodania nowych krajów pochwalono się również obsługą kolejnych języków. Od teraz AIO można używać m.in. w języku hiszpańskim, indonezyjskim, japońskim czy hindi w każdym ze wspieranych regionów.
Jeśli więc użytkownik przebywa na terytorium Stanów Zjednoczonych, będzie mógł zobaczyć wyniki wyszukiwania wygenerowane przez AI zarówno po angielsku, jak i np. po hiszpańsku.
Zapowiedziano, że zmiany będą wdrażane stopniowo od tego tygodnia (28.10.24).
Więcej informacji, w tym pełną listę obsługiwanych krajów znajdziecie na stronie pomocy Google.
2. Zmienione wytyczne dot. faviconów oraz adresów URL
Drobne zmiany pojawiły się w dokumentacji sprawdzonych metod tworzenia struktury adresów URL oraz w wytycznych o faviconach.
Nowości nie są duże, ale zdecydowanie warto rzucić na nie okiem – szczególnie jeśli masz swoją witrynę lub zajmujesz się na co dzień pozycjonowaniem stron.
Zalecane praktyki dot. adresów URL: Dodano dwa wiersze, w których wyjaśniono, że używanie dwukropka, nawiasów kwadratowych, pojedynczych oraz podwójnych przecinków nie jest zalecane do rozdzielania wielu par o kluczowej wartości.
Poza tym pojawiła się jedna dodatkowa rekomendacja: by stosować znak równości oraz ampersand (&) podczas określania parametrów adresu URL.
Dokumentacja dot. faviconów: Tutaj czytamy, że favicony powinny być kwadratem o rozdzielczości co najmniej 8x8 px. Zalecane wymiary faviconów to z kolei 48x48 px, co ma zwiększyć ich czytelność na różnych ekranach.
Wspierany jest każdy prawidłowy format faviconów.
Informacje o zmianach wprowadzanych w dokumentacjach pojawiły się również tutaj.
3. Nowa dokumentacja Google Trends
Google opublikowało przewodnik o korzystaniu z Google Trends w marketingu internetowym. To fajne wprowadzenie dla osób, które chcą używać tego narzędzia w kontekście efektywnego SEO.
Omówiono w nim m.in. możliwość monitorowania trendów ogólnych i szczegółowych – co może być przydatne do planowania publikacji treści na stronie.
Autorzy poradnika skupiają się również na funkcji „Eksploruj”, która pozwala wyświetlać aktualne trendy w skali globalnej lub krajowej.
Jest też sekcja omawiająca możliwości wbudowanej wyszukiwarki Google Trends, gdzie użytkownicy mogą wpisać konkretne zapytanie i przefiltrować wyniki z uwzględnieniem czasu, regionu czy wybranej kategorii.
Poradnik prezentuje 6 głównych zagadnień:
- Informacje o Google Trends.
- Samouczek dotyczący monitorowania trendów.
- Jak przeprowadzić badanie słów kluczowych za pomocą narzędzia?
- Jak ustalić priorytety treści za pomocą danych Trends?
- Jak używać Google Trends do badania konkurencji?
- Jak używać Google Trends do analizowania świadomości marki i nastrojów?
Może on służyć zarówno początkującym, jak i tym, którzy chcą odświeżyć sobie najważniejsze informacje dotyczące obsługi tego narzędzia.
4. Poważny bug w Search Console
28 października niektórzy użytkownicy przecierali oczy ze zdumienia, gdy od rana zobaczyli w raportach GSC… zero wyświetleń i kliknięć dla swoich stron.
Wywołało to niemałą panikę wśród właścicieli stron i SEO-wców, którzy nie wiedzieli, co się dzieje i jak powinni zareagować na te spadki.
Dość szybko okazało się, że wina leżała po stronie Google, o czym poinformował John Mueller:
„To problem po naszej stronie – zespół się tym zajmuje. Dziękujemy wszystkim za zauważenie i poinformowanie nas (...)”.
Tego samego dnia ok. godziny 13:00 czasu wschodniego Google poinformowało, że dostosowało raporty, by te domyślnie nie pokazywały danych z 28.10.
Na razie nie ma oficjalnego potwierdzenia, że problem został rozwiązany.
Nie tak dawno informowałem Was o innym błędzie w Search Console związanym z dodawaniem nowych właścicieli kont (SEO News #143).
5. Algorytmy Google karzą treści, które różnią się od głównej tematyki witryny
Google potwierdza, że ich systemy rankingowe są w stanie wykrywać i analizować, czy dana sekcja witryny (np. z linkami afiliacyjnymi) różni się w znaczącym stopniu od reszty treści dostępnej na tej samej stronie.
Jeśli tak jest jest – algorytmy mogą obniżyć pozycję tych „niepasujących” treści.
Krążą opinie, że to właśnie jest oficjalny powód ostatnich spadków Forbes Advisor, o którym pisałem w SEO News #155.
Jak brzmi stanowisko Google?
„Nasze systemy mają na celu zrozumienie, czy dana sekcja witryny jest niezależna, czy też wyraźnie różni się od treści głównej witryny. Pomaga nam to wydobywać najbardziej przydatne informacje z różnych witryn.”
Podobne oświadczenia padały już wcześniej, w okolicach 2019 roku. Teraz jednak wydaje się, że algorytmy radzą sobie lepiej w tym zakresie.
Google jednocześnie zaprzeczyło, że rankingowe wahania Forbes Advisor, CNN Underscore, Fortune Recommends i innych serwisów mają związek z testowaniem automatycznych systemów nadużywania reputacji witryny.
Więcej informacji w tym temacie znajdziecie w poście Glenna Gabe’a (niezależnego konsultanta SEO) na platformie X.
6. Core Web Vitals nie są aż tak ważne, jak jakość treści na stronie
Okazuje się, że wśród wielu istotnych czynników rankingowych parametry Core Web Vitals wcale nie odgrywają aż tak znaczącej roli w pozycjonowaniu stron.
Ta (bądź co bądź zaskakująca) opinia padła z ust J. Muellera z Google, który postanowił odnieść się do badań przeprowadzonych przez niejakiego Andrew Mcleoda.
Mcleod w swojej analizie przedstawił dość spójne wzorce dotyczące kilku witryn, które doświadczyły spadków po zmianach w zakresie wydajności (np. po uruchomieniu reklam) – nawet o 20%.
Co ciekawe, gdy reklamy zostały usunięte, po ok. 1-2 tygodniach witryny zaczęły odzyskiwać poprzednie pozycje.
Tymczasem wg. Muellera to jakość kontentu ma większe znaczenie, o czym napisał w komentarzu pod postem na LinkedIn.
Aspekty wydajności, choć oczywiście ważne, mają wpływ przede wszystkim na lepsze doświadczenia użytkowników – niekoniecznie na pozycję strony w rankingu.
Parametry CWV były i nadal są znaczącym czynnikiem rankingowym, ale to jakość treści dostępnej na stronie pozostaje kluczowym aspektem pod kątem widoczności w wyszukiwarce.
Tak twierdzi Mueller (a domyślnie i całe Google) – zatem warto mieć to na uwadze.
7. Google: AI nie zniknie, więc nie zostawajcie w tyle
Pozostajemy przy Johnie Muellerze, którzy ostatnio podzielił się swoimi przemyśleniami dotyczącymi sztucznej inteligencji i związanych z nią technologii.
Wnioski można interpretować dwojako: z jednej strony Muller twierdzi, że AI będzie się dalej rozwijać i jeśli chcemy pracować w branży związanej z technologią, musimy ten postęp zaakceptować.
Z drugiej jednak strony pada twierdzenie o zbyt dużym szumie wokół sztucznej inteligencji. Balonik ekscytacji i oczekiwań pompowany jest do granic możliwości, przez co wg Muellera wiele osób czuje się niepewnie co do swojej przyszłości.
Mueller napisał też, że duża część użytkowników nie rozumie w pełni technologii stojącej za AI, co sprawia, że trudno im ją przyjąć i zacząć z niej świadomie korzystać.
Porównał to do mechanizmów indeksowania – gdy wiesz, w jaki sposób działają, przestają być one „magią”. Podobnie wygląda to w przypadku algorytmów sztucznej inteligencji i dużych modeli językowych.
Całą wypowiedź Muellera możecie znaleźć tutaj.