Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #161 – November Core Update, nowe dane o AIO, ChatGPT Search i Bing

13-11-2024

SEO News #161 – November Core Update, nowe dane o AIO, ChatGPT Search i Bing

Google się nie zatrzymuje – przywitajmy November Core Update.

SEO News #161 – November Core Update, nowe dane o AIO, ChatGPT Search i Bing - SEO blog

Google wprowadza kolejną aktualizację systemu rankingowego. Wyniki AI Overviews a wpływ na SEO. Powiązania ChatGPT Search z Bingiem. Poza tym: Google i Microsoft o ulepszeniu protokołu wykluczenia robotów, nowe funkcje w AIO, a także drobna zmiana wizualna w raportach Search Console.

1. Google wprowadza kolejny update algorytmu

Ledwie tydzień temu informowałem o tym, że Google planuje wypuścić aktualizację rankingu – i jak się okazuje, nie musieliśmy długo na nią czekać.

November Core Update został oficjalnie wprowadzony 11 listopada, o czym mogliśmy przeczytać m.in. na platformie X.

Zapowiedz November Core Update
Źródło: http://x.com/googlesearchc/status/1856072700751687910

Ta aktualizacja wraz z August Core Update są częścią zmian, jakie Google wprowadza do swoich systemów rankingowych każdego roku. Docelowo mają one poprawiać doświadczenia wyszukiwania, biorąc pod uwagę przede wszystkim jakość treści dostępnej na stronie.

Standardowo otrzymaliśmy zalecenia, by wstrzymać się z oceną i analizą zmian do momentu zakończenia pełnego wdrożenia update’u. Na razie nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Google zapewnia również, że wiele stron internetowych nie odczuje skutków aktualizacji – inne z kolei mogą zauważyć znaczne wahania w pozycjach i ruchu.

November Core Update 2024 jest kolejną aktualizacją algorytmu Google – w przeciwieństwie do pozostałych, mniejszych update’ów, są one wprowadzane globalnie dla wszystkich regionów i języków.

2. Aktualizacje AI Overviews w coraz większym stopniu wpływają na SEO

Ciekawe wnioski płyną z nowych analiz przeprowadzonych przez BrightEdge.

Ich ostatnie badania mocno skupiają się na rosnącej liczbie elementów reklamowych i zakupowych wyświetlanych w AI Overviews. Firma konsekwentnie śledzi zestaw konkretnych zapytań w 9 branżach i co miesiąc analizuje otrzymane wyniki.

Analitycy z BrighEdge dostrzegli m.in. pewien trend, który utrzymuje się od września tego roku. Chodzi mianowicie o to, że AIO pokazują linki do stron, które pokrywają się z tymi wyświetlanymi w „normalnych”, organicznych wynikach wyszukiwania.

To oznacza, że klasyczne czynniki rankingowe, które odpowiadają za pozycje w wyszukiwarce, mogą mieć duże znaczenie także w przypadku odpowiedzi AI Overviews. Pisałem już o tym w SEO News #155, gdzie omawiałem inne badanie BrightEdge.

Jako ciekawostkę warto dodać, że w wynikach AIO najczęściej pojawiają się następujące rodzaje odpowiedzi:

  • przeglądy, definicje;
  • wyjaśnienia przyczyn;
  • dane statystyczne, liczbowe itd.
Najczęściej wyświetlane odpowiedzi w AIO
Źródło: http://searchenginejournal.com/google-aio-updates/532216/

W badaniu poruszane są też takie kwestie jak mniejsze wahania w zapytaniach zakupowych, główne czynniki wyzwalające odpowiedzi AI Overviews, czy niewielkie szanse na wyświetlenie się wyników AIO dla haseł zawierających nazwy konkretnych produktów.

Link do pełnego badania możecie znaleźć tutaj.

3. ChatGPT korzysta z zasobów Binga, więc lepiej o nim nie zapominać

Nie jest to stricte news, a raczej zajawka potencjalnego trendu, który może nas czekać w najbliższej przyszłości.

Eksperci z branży i specjaliści od pozycjonowania zwracają uwagę, że być może nadszedł czas, by odświeżyć znajomość ze starym, nieco zapomnianym kumplem, czyli wyszukiwarką Bing od Microsoftu.

Dlaczego? Chodzi o powiązanie Binga z zasobami wyszukiwarki od OpenAI, czyli ChatGPT Search. W zeszłym tygodniu informowałem o tym, że korzysta ona z indeksu Binga i że to właśnie Microsoft jest głównym dostawcą usług wyszukiwania.

To bardzo ważna informacja, a może raczej wskazówka – biorąc pod uwagę rosnące znaczenie ChataGPT i jego narzędzi opartych na AI, lepiej nie pomijać wyszukiwarki Microsoftu w swojej strategii budowania widoczności.

Wniosek jest całkiem prosty: jeśli Twojej strony nie ma w wyszukiwarce Bing, nie będzie jej także w ChatGPT Search. Nie chodzi tu jednak o ścisłe odwzorowanie wyników wyszukiwania w obu narzędziach – w końcu GPT Search korzysta z własnego algorytmu.

Kluczowe są brakujące adresy URL i zawartość stron. Jeśli nie są one dostępne w indeksie Binga, prawdopodobnie sprawi to, że zabraknie ich również w rankingu wyszukiwarki OpenAI.

Sprawdz oferte

4. Google i Bing na wydarzeniu IETF w Dublinie

Gary Illyes i John Muller z Google, Fabrice Canel z Binga, a także (prawdopodobnie) inni przedstawiciele obu ekosystemów uczestniczyli w konferencji IETF – Internet Engineering Task Force, która odbywała się w ostatnim tygodniu w Dublinie w Irlandii.

John Mueller o spotkaniu SEO w Dublinie
Źródło: http://linkedin.com/posts/johnmu_im-in-dublin-from-wednesday-friday-this-activity-7259213613431668736-FKS9/

Dlaczego o tym wspominam? Z punktu widzenia użytkowników wyszukiwarek ten event był dość ważny. Panowie przedstawiali bowiem pomysły na ulepszenie protokołu wykluczenia robotów (Robots Exclusion Protocol – RFC 9309), w tym poprawę wydajności indeksowania czy wdrożenie nowych systemów kontroli treści AI.

Propozycje każdego z uczestników rozszerzające protokół RFC 9309 o kolejne reguły i wytyczne zawierają potencjalne wskazówki, w jaki sposób Bing i Google mogą dostosować mechanizmy indeksowania w celu zwiększenia ich efektywności oraz skuteczniejszej obsługi treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.

5. Testowe funkcje w AIO

Możliwości AI Overviews cały czas się zwiększają bądź ewoluują, co dobrze widać na przykładzie dwóch ostatnich testowych funkcji.

Jedną z nich opisał na X użytkownik, który zauważył inny wygląd i umiejscowie linków w AIO. Zamiast ikonki spinacza na końcu paragrafu pojawia się link w formie anchora w treści.

Testowy wygląd i umiejscowienie linków w AIO
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overviews-anchor-text-based-hyperlinks-38381.html

Druga z testowanych funkcji dotyczy wyświetlania się odpowiedzi AIO w rozszerzonych wynikach wyszukiwania – a konkretnie w sekcji Podobne pytania (People also ask).

Odpowiedzi AIO w sekcji People alson ask
Źródło: http://seroundtable.com/google-ai-overview-within-people-also-ask-38370.html

Niektórzy użytkownicy zauważają, że w przeszłości większość tych odpowiedzi pojawiała się jako featured snippets. Teraz wyświetlają się jako generatywne odpowiedzi AI.

6. Nowy element wizualny w raportach Search Console

Google prawdopodobnie testuje nową funkcję w raportach widocznych w narzędziu Google Search Console.

Zmiana jest drobna, ale jednak zauważalna – chodzi o nieco zmodyfikowany wygląd linii na wykresach.

Fragment wykresu po skrajnej prawej stronie jest widoczny jako przerywana linia. Obejmuje ona najnowsze dane, które nie zostały jeszcze sfinalizowane przez Google.

Przerywane linie w raporcie GSC
Źródło: http://seroundtable.com/google-search-console-dotted-partial-data-38357.html

Przeglądając raport wydajności w Search Console i najeżdżając kursorem na fragment wykresu z najnowszymi danymi, można zauważyć komunikat, że jest to częściowy punkt danych, który nie obejmuje pełnego dnia.

Być może przerywane linie na wykresach są formą dodatkowego komunikatu wizualnego, który zostanie przyjęty na stałe w GSC.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.91 / 5

Liczba ocen: 22

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc