Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #174 – poradnik GA4 i GSC, newsy o wyszukiwarkach AI, testy Trybu AI w Google

12-02-2025

SEO News #174 – poradnik GA4 i GSC, newsy o wyszukiwarkach AI, testy Trybu AI w Google

Google, Open AI i Microsoft rozwijają swoje wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji.

SEO News #174 – poradnik GA4 i GSC, newsy o wyszukiwarkach AI, testy Trybu AI w Google - SEO blog

Łączona dokumentacja GA4 i Search Console. Świeżutkie informacje o Gemini 2.0, GPT Search oraz Copilot. Testy AI Mode w Google. A także: wpływ linków z Reddita na ranking stron, rozbudowane porównania produktowe w AI Overviews i błąd z opiniami w profilach Google Moja Firma.

1. Nowa dokumentacja dot. GA4 oraz GSC

Google udostępniło nowy dokument dla deweloperów, w którym wyjaśnia, jak korzystać z połączonych danych Google Analytics oraz Search Console. Poinformowano o tym w sekcji “What’s new” na blogu Google Search Central.

Oba narzędzia mierzą różne rzeczy w różny sposób – to oczywista oczywistość dla specjalistów od pozycjonowania stron. Ale trzeba wziąć pod uwagę, że nie wszyscy użytkownicy muszą się na tym znać.

Google chyba doszło do wniosku, że warto dokładnie wyjaśnić wszystkie kwestie i różnice między GA i GSC:

„Korzystanie z Google Analytics i Search Console razem może pomóc zrozumieć, jak ludzie odkrywają i doświadczają Twojej witryny, co pozwala podejmować bardziej świadome decyzje podczas pracy nad SEO Twojej strony”.

Dokument wyjaśnia, jak używać Google Looker Studio do mierzenia metryk z obu narzędzi, wizualizowania danych oraz sprawdzania rozbieżności między nimi.

Dostaliśmy szczegółowe wyjaśnienie różnic między GSC i GA, a także 5 głównych sekcji:

  • Porównywanie danych w Google Analytics i Search Console
  • Monitorowanie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google w Looker Studio
  • Dogłębna analiza w Google Analytics i Search Console
  • Interpretowanie rozbieżności między danymi z Google Analytics i Search Console
  • Materiały dotyczące jednoczesnego korzystania z Search Console i Google Analytics
Panel Google Looker Studio
Źródło

W dokumencie jest też dostępne krótkie (niecałe 10 min) wideo, które skupia się na obaleniu powszechnych mitów dotyczących obu tych narzędzi analitycznych.

I na koniec mała przypominajka – na naszej stronie znajdziecie kompleksowy poradnik Google Search Console oraz kurs Google Analytics 4 przygotowany przez naszych zdolnych SEO-wców 🙂.

2. Nowe informacje o GPT Search, Gemini 2.0 i Copilot

Świetne newsy dla wszystkich entuzjastów wyszukiwania z AI.

Praktycznie jednego dnia (dokładnie 5 lutego) dostaliśmy informacje o nowościach dotyczących GPT Search, Gemini oraz Copilota.

No to po kolei: Open AI ogłosiło, że ich wyszukiwarka GPT Search dostępna jest dla wszystkich użytkowników, bez konieczności logowania się na stronie.

Z GPT Search można teraz korzystać bez logowania
Źródło

Druga ważna sprawa: Google dodało nowe modele Gemini 2.0.

Oprócz modelu 2.0 Flash, który pojawił się w grudniu zeszłego roku (SEO News #166, do dyspozycji użytkowników są teraz wersje Thinking Experimental (do wieloetapowego wyciągania wniosków) oraz Thinking Experimental with apps (do pracy z Youtube, Google Maps itd.).

Z nowych modeli Gemini można korzystać zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej.

W Google AI Studio oraz Vertex AI są również dostępne próbne wersje modeli Gemini 2.0 Flash-Lite („lekka”, mnie zasobożerna wersja) oraz Gemini 2.0 Pro – najbardziej zaawansowanego wariantu, który obsługuje skomplikowane prompty m.in. z zakresu programowania.

Wersja Pro udostępniona została również dla użytkowników płatnego planu Gemini Advanced.

Tutaj znajdziecie więcej informacji o premierze nowych modeli Gemini 2.0.

Nowe modele Gemini
Źródło

Microsoft także nie próżnuje: funkcja “Think Deeper”, czyli głębokie rozumowanie jest teraz dostępna za darmo dla wszystkich.

Copilot poświęci więcej czasu na przeanalizowanie zapytania, ale w zamian użytkownik otrzyma lepiej uporządkowane i bardziej przemyślane odpowiedzi.

Informacją podzielił się na X Yusuf Mehdi, jeden z inżynierów Microsoftu odpowiedzialny za rozwój narzędzia Copilot.

3. Mamy więcej informacji o AI Mode w Google

W grudniu informowałem, że Google pracuje nad „Trybem AI” do swojej wyszukiwarki. Teraz otrzymaliśmy więcej szczegółów dotyczących tego rozwiązania.

AI Mode umożliwia zadawanie bardziej otwartych i eksploracyjnych pytań, z opcją wpisywania pytań uzupełniających temat.

Samo Google opisuje narzędzie jako „inteligentne wyszukiwanie dla Ciebie – organizowanie informacji w łatwe do przyswojenia podziały z linkami do eksploracji treści w sieci”.

Główny nacisk położony jest na jak najdokładniejsze dopasowanie odpowiedzi do intencji wyszukiwania. Tryb AI ma być przeznaczony do rozbudowanych, otwartych pytań, z którymi klasyczna wyszukiwarka Google nie radzi sobie zbyt dobrze.

Jeden z użytkowników podzielił się screenem, na którym widać, jak u niego wyglądają wyniki wyszukiwania z aktywnym Trybem AI.

Wyniki wyszukiwania z testowym trybem Ai Mode
Źródło

Funkcja AI Mode jest napędzania modelem Gemini 2.0. Docelowo ma być dostępna dla wszystkich użytkowników aplikacji wyszukiwania Google Search, a być może także bezpośrednio w wyszukiwarce Google.

Sprawdz oferte

4. Czy (i jak) linki z Reddita wpływają na pozycje w wyszukiwarce?

Na stronie Sterlingsky.com pojawiło się ciekawe badanie. Jego autor przeanalizował wpływ linków z Reddita na pozycje stron w wynikach wyszukiwania.

Eksperyment polegał na dodaniu linka do strony w pasującym tematycznie wątku na Reddicie. Co ważne – post dodawał realną wartość do dyskusji i pod żadnym kątem nie zahaczał o spam.

W poście podlinkowano ważne słowo kluczowe w formie anchor tekstu.

Jaki był efekt? Po ok. 2 tygodniach witryna autora przeskoczyła z 25. na 10. miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania na podaną frazę.

Jest to o tyle ciekawe, że linki na Reddicie w zdecydowanej większości przypadków oznaczone są jako “no-follow” – czyli w teorii nie przekazują „mocy”.

Autor badania wskazuje, że w jego przypadku zadziałały najprawdopodobniej 2 czynniki:

  1. Sam wątek, w którym został opublikowany post, cieszył się dużą popularnością i rankował wysoko w Google.
  2. Jako link wykorzystano anchor tekst.

Link do tego eksperymentu zostawiam tutaj. Autor opisuje jeszcze ciekawe patenty na pozyskanie linków “do-follow” z serwisu – polecam dla zainteresowanych.

5. Super szczegółowe porównania produktowe w AI Overviews

AI Overviews są teraz w stanie wyświetlać bardzo rozbudowane, szczegółowe porównania produktów w obrębie wyszukiwarki.

Po wpisaniu zapytania dotyczącego dwóch konkretnych modeli AIO dostarczy mnóstwo przydatnych informacji bez potrzeby wchodzenia na zewnętrzne strony.

Wygląda to tak:

Szczegółowe porównania produktów w AIO
Źródło

Na X dokładnie opisał to jeden z użytkowników – i zarzucił ciekawy temat do dyskusji.

Chodzi o to, że te dodatkowe ogromne ilości danych w wynikach wyszukiwania mogą zniechęcać użytkowników do klikania linków odsyłających do zewnętrznych witryn.

Po co mielibyśmy to robić, skoro wszystkie informacje mamy podane na tacy?

Google nie potwierdza ani nie zaprzecza, że taki problem istnieje. Niestety żadne dane dotyczące AI Overviews nie są dostępne dla właścicieli witryn w GSC.

6. Z profili firmowych zniknęły opinie…

… ale spokojnie – jest to błąd po stronie Google, do którego oficjalnie się przyznali.

Problem dotyczy wybranych profili Google Moja Firma. Polega on na tym, że użytkownikom nie wyświetlają się opinie lub są dla nich zupełnie niewidoczne.

To kiepska wiadomość dla poszkodowanych firm, biorąc pod uwagę, jak ważne są recenzje w kontekście budowania lokalnej widoczności i zaufania wśród klientów.

Victoria Kroll, jedna z pracowniczek Google, opublikowała post na forum pomocy GMF, w którym informuje, że Google jest świadome błędu i pracuje już nad jego naprawieniem.

Błąd z opiniami w niektóych profilach GMF
Źródło

Niestety nie mam informacji, czy ten problem dotyczy również kont firm działających w Polsce.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.86 / 5

Liczba ocen: 26

Twoja ocena: