Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #18 - News Showcase, Bing PubHub i update Search Console

15-02-2022

SEO News #18 - News Showcase, Bing PubHub i update Search Console

Ten tydzień to przede wszystkim wieści dla publikujących wszelkie newsy, nowinki i wiadomości. Poza nimi, klasycznie, przegląd najważniejszych doniesień z branży. SEO nie znosi ciszy.

SEO News #18 - News Showcase, Bing PubHub i update Search Console  - SEO blog

Google uruchamia News Showcase w Polsce, wprowadzając przy tym aktualizację, która podniesie widoczność lokalnych newsów. Jednocześnie, Bing odświeża News PubHub, dostarczając publikującym nowych opcji. Co więcej? Informacja o zmianach w Search Console, nowy SERP feature i kolejne doniesienia o anomaliach danych.

1. News Showcase w Polsce

Google uruchamia w Polsce News Showcase, czyli produkt oraz program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych. W momencie startu “Showcase w wiadomościach Google” (bo tak brzmi oficjalna, spolszczona nazwa programu), firma współpracuje już z 47 polskimi portalami. Wśród nich znaleźli się zarówno wydawcy krajowi, jak i regionalni czy lokalni.

Dzięki Showcase publikujący zyskają o wiele większą widoczność w Google News oraz Discover. Będą mieć też większą kontrolę nad tym, co jest wyróżniane w tych produktach. Dodatkowo, poza lepszymi zasięgami i oczywistymi zaletami takiej współpracy, publikujący mają otrzymywać comiesięczne opłaty licencyjne od Google.

Partnerzy News Showcase
Partnerzy News Showcase w Polsce (źródło: blog.google)

Czy będzie mieć to bezpośredni wpływ na SEO? Czas pokaże, ale trudno o lepszy dowód wiarygodności / zaufania niż oficjalne partnerstwo operatora wyszukiwarki. Nie ma się też co łudzić, portale działające w tym samym obszarze a nieposiadające umów z Google będą mieć teraz ciężej.

2. Google zwiększa widoczność lokalnych newsów

Razem z informacją o uruchomieniu News Showcase w Polsce, na blogu Google pojawił się też wpis o aktualizacjach tego produktu i zmianach, które mają podnieść widoczność wiadomości lokalnych. Największa zmiana to wprowadzenie w Google News nowej, przeznaczonej dla nich zakładki.

Google News - nowa zakładka
Nowa zakładka w Google News

Wraz z nim pojawiły się też tzw. Showcase Panels dla wydawców będących partnerami Google. Portale będą mogły w nich decydować o tym, które treści zostaną wyróżnione. Co więcej, dla publikujących w ramach Showcase, firma wprowadziła także podgląd danych o ruchu w czasie rzeczywistym. Ma to pozwolić serwisom szybciej i skuteczniej reagować np. na rosnącą popularność danego tematu.

Showcase Panels Polska
Tak będą wyglądać “Showcase Panels” w Polsce (źródło: blog.google)

Z punktu widzenia SEO bardzo istotna jest również skupiona na tym samym typie treści aktualizacja algorytmu wyszukiwarki. Od teraz, zaraz obok publikacji o zasięgu globalnym, w funkcjach wyników takich jak Najważniejsze Wiadomości, Google ma wyświetlać też najistotniejsze wiadomości lokalne.

Wszystkie te aktualizacje są elementem Google News Initiative (GNI), czyli programu mającego pomóc wydawcom informacyjnym i dziennikarzom rozwijać się w cyfrowym świecie.

3. Bing News PubHub - nowe możliwości dla publikujących

Kolejne wieści dla publikujących newsy, tym razem nie Google, a Bing. Uruchomiony w 2016 Bing News PubHub, został zintegrowany z Bing Webmaster Tools, czyli Microsoftowym odpowiednikiem Google Search Console. Samo narzędzie, dzięki któremu publikujący informacje mogą docierać do użytkowników w sieci Microsoftu, zostało też nieco odświeżone.

Rozwiązanie to pomaga zwiększać zasięgi nie tylko w samej, niezbyt popularnej u nas wyszukiwarce. Pozwala też docierać do użytkowników Windowsa 10 oraz 11, a także Outlooka, i to, naszym zdaniem, główny powód, dla którego warto zainteresować się nim przy publikowaniu w Polsce. Według oficjalnego ogłoszenia Bing, do zostania wyróżnionymi przez News PubHub kwalifikują się serwisy informacyjne cechujące się: aktualnością wiadomości, ich oryginalnością, wiarygodnością i właściwą czytelnością.

Serwis można zgłosić do weryfikacji (i włączenia do PubHub) za pośrednictwem Bing Webmaster Tools.

4. Jeszcze więcej wiadomości w Google Search Console

Z Twittera Google Search Central dowiadujemy się, że Google oficjalnie zakończyło migrację wszystkich wiadomości do nowego interfejsu Search Console. Od teraz, w konsoli możemy więc spodziewać się jeszcze większej ilości powiadomień.

Google Search Console - wiadomości

Co ciekawe, proces migracji wiadomości trwał przeszło 4 lata, od 2018, kiedy to Google udostępniło wersję beta nowego Search Console. Niektóre elementy starej konsoli są zresztą obecne w GSC do dziś (zakładka Starsze narzędzia i raporty). Z oficjalnych doniesień, jest to jednak efekt braku ostatecznej decyzji o ich wyłączeniu / zastąpieniu lub gruntownej aktualizacji.

5. Poradniki zakupowe w Google

Google testuje nowe rozszerzenie wyników wyszukiwania, czyli “Shopping Guides”. Można natknąć się na nie w mobilnych wynikach wyszukiwania w aplikacji Google. Panele zawierają informacje o poszukiwanym przedmiocie, takie jak przeciętne ceny, popularne marki czy parametry techniczne. Pojawiają się też odnośniki do zewnętrznych źródeł.

Poradniki zakupowe Google
Źródło: Search Engine Land

Póki co jednak firma nie odniosła się w żaden sposób do nowej funkcji, jej zasięgów czy roli. Prawdopodobnie też, testy prowadzone są tylko w języku angielskim. Jeśli natkniecie się na podobne nowinki w Google, koniecznie dajcie znać na naszej grupie na FB.

6. Piszesz o produktach? Dodawaj własne zdjęcia!

Autorskie zdjęcia produktów mogą wpływać pozytywnie na SEO strony, bloga czy sklepu. To kolejna ciekawostka, a zarazem wskazówka dla osób działających wokół e-commerce, prosto z Google Search Central SEO office-hours. Tym razem padło pytanie na temat tego, czy edytowanie istniejących już w sieci zdjęć wystarczy, by Google uznało je za oryginalne.

Temat ten jest związany z Product Review Update, o którym możesz przeczytać w naszym kursie SEO Samodzielni, a którego wdrażanie śledziliśmy też w SEO News. Jak się okazuje, jeśli chodzi o recenzje produktów i wszelkie podobne (np. poradnikowe) treści, najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie autorskich zdjęć, najlepiej w jakości studyjnej.

John Mueller zaznaczył jednak, że unikalność zdjęć nie jest czymś, co algorytmy wyszukiwarki są w stanie perfekcyjnie rozpoznawać. Firma zwraca jednak na to uwagę. Szczególnie przy manualnym ocenianiu wyników przez tzw. Qualilty Raters, czyli, w uproszczeniu, osoby oceniające różne wersje wyników i nadające tym samym kierunek rozwojowi algorytmów.

Reasumując, znaczenie unikalnych zdjęć w SEO, szczególnie przy recenzowaniu produktów, będzie rosnąć. Poza tym zostaje też kwestia czysto praktyczna: widząc zestaw autorskich zdjęć, użytkownik wie, że to, o czym piszesz, nie jest wyssane z palca, a test produktu na prawdę się odbył.

7. Zaburzone odczyty ruchu i kliknięć w Search Console

Na stronie pomocy Google poświęconej anomaliom danych pojawiło się doniesienie o kolejnych zaburzeniach. Tym razem problem dotyczył raportów skuteczności, a występować miał w dniach 1-3 lutego. Dotknięte nim zostały dane o ruchu i kliknięciach z wyszukiwania, Google News oraz Google Discover.

informacja od Google
Wspomniana wzmianka na stronie pomocy
(https://support.google.com/webmasters/answer/6211453)

Ponownie, był to wyłącznie błąd przetwarzania danych. Wszelkie nagłe zmiany w ilościach wyświetleń czy kliknięć w tym okresie należy więc ignorować i wyłączyć z analiz. Nie ma powodów do obaw.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.