Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #190 – obrazy w AIO, CEO Google o AI, duże braki w danych z GSC

04-06-2025

SEO News #190 – obrazy w AIO, CEO Google o AI, duże braki w danych z GSC

CEO Google nie wierzy, że AI może być problemem dla wydawców, czyli… mamy problem?

SEO News #190 – obrazy w AIO, CEO Google o AI, duże braki w danych z GSC - SEO blog

Karuzele obrazów w AI Overviews – na razie nie wiadomo, czy trwają testy, czy jest to błąd wyświetlania. Sundar Pichai udziela wywiadu The Verge, w którym pochlebnie wypowiada się o technologii AI. Badanie ZipTie udowadnia, że GSC ma problem z raportowaniem bardziej złożonych zapytań. Poza tym ważne informacje o patencie Google z zeszłego roku – bardzo podobnym do techniki “fan-out’ z Trybu AI oraz kilka słów o tym, jak wyświetlają się formaty reklamowe w AIO.

1. W AI Overviews wyświetlają się karuzele obrazów

Przeglądy od AI mogą teraz wyświetlać grafiki w formie karuzeli, którą można przewijać w poziomie. Na końcu znajduje się przycisk “View all”, który przenosi do Google Images.

Wygląda na to, że obecnie trwają testy tej funkcji – trafiłem na informację, że na razie udało się to odtworzyć pojedynczym użytkownikom w USA.

Ja oczywiście też próbowałem, no ale nie wyszło ;).

Są też głosy, że karuzela obrazów znalazła się w AIO… przypadkowo, na skutek błędu. Jak jest w rzeczywistości? Czas pokaże.

Tymczasem rzućcie okiem, jak to wygląda w praktyce.głosy, że karuzela obrazów znalazła się w AIO przez przypadek. Jak jest naprawdę? Czas pokaże.

karuzela obrazów
Źródło

2. CEO Google nie uważa, że AI jest zagrożeniem dla wyszukiwania

Ostatnio przewija się sporo informacji o tym, że narzędzia AI w wyszukiwarce są uważane za potencjalnie niebezpieczne dla ruchu organicznego i zmniejszają zaangażowanie użytkowników.

Pisałem o tym m.in. w kontekście pozwu przeciwko Google (AI Overviews zabiera ruch witrynie edukacyjnej Chegg – SEO News #177) oraz badania „jakości” linków w wynikach wyszukiwania (LLM vs Organic – SEO News #187).

Głos w tej sprawie zabrał Sundar Pichai, dyrektor generalny Google/Alphabet, który udzielił niedawno wywiadu magazynowi The Verge.

Pichai twierdzi, że raczej nie ma żadnego problemu, a wręcz przeciwnie – widzi dynamiczny rozwój contentu w sieci.

Dowiadujemy się między innymi, że Google przeskanowało o 45% więcej stron internetowych w ciągu ostatnich 2 lat.

Prowadzący mocno dociskał szefa Google i zwracał uwagę na rosnącą presję ze strony wydawców, którzy narzekają na AIO czy AI Mode jako zagrożenie dla ruchu organicznego w klasycznym rozumieniu.

Ale Pichai wydawał się niewzruszony.

Sprawdźcie przykładowe cytaty z wywiadu:

Myślę, że bardziej niż jakakolwiek inna firma priorytetowo traktujemy wysyłanie ruchu do sieci. Nikt nie wysyła ruchu do sieci w taki sposób, jak my. Patrzę na inne firmy, nowsze, pojawiające się firmy, które otwarcie mówią o tym jak o czymś, czego nie zrobią. Jesteśmy jedynymi, którzy nadają temu wysoki priorytet, cierpią i tak dalej. Będziemy się angażować i zawsze się angażowaliśmy.

Myślę, że AI będzie większe niż internet. Będą firmy, produkty i kategorie, których dziś nie jesteśmy świadomi. Myślę, że przyszłość wygląda ekscytująco.

Widać, że Pichai (a domyślnie całe Google) zachłysnęło się potencjałem technologii AI i to w niej widzi przyszłość wyszukiwania – co niestety zupełnie rozmija się z podejściem branży marketingowej, która… po prostu się boi.

Trudno powiedzieć, czy samej sztucznej inteligencji, czy wiążących się z nią zmian w sposobach wyszukiwania i widoczności stron w sieci. Ale ogólne nastroje nie są zbyt optymistyczne.

Link do całego wywiadu Sundara Pichaia z The Verge zostawiam tutaj.

3. GSC ma problem z raportowaniem połowy zapytań z Google

Dlaczego? Bo stają się one coraz dłuższe.

Użytkownicy częściej szukają informacji „konwersacyjnie” – czyli poprzez bardziej rozbudowane zapytania, w naturalnym języku. A Search Console takich zapytań nie śledzi.

Do takich wniosków doszedł Tomek Rudzki z ZipTie, który na własną rękę przeprowadził testy dotyczące wyszukiwań konwersacyjnych.

luka w danych
Źródło

Polegało to na tym, że przez kilka dni wpisywał to samo rozbudowane zapytanie w Google na różnych kontach i urządzeniach. Kierowało ono ruch do jego witryny, co łatwo mógł zweryfikować w zewnętrznych narzędziach.

Ale nie mógł tego sprawdzić i potwierdzić w GSC, bo tych danych… po prostu tam nie było.

Czyli to jedno konkretne zapytanie zwracało w wynikach Google jego witrynę, ale w Search Console nie było po tym śladu.

Co więcej, 10 innych specjalistów od pozycjonowania powtórzyło ten eksperyment i efekt był identyczny – brak danych w GSC.

Problemem tutaj może być fakt, że Search Console używa minimalnego progu wyszukiwań – dopiero po jego przekroczeniu zaczyna raportować zapytania. To, co było wyszukiwane wcześniej, nie jest pokazywane w narzędziu Google.

Takie zapytania konwersacyjne mogą występować właściwie w nieskończonej liczbie wariantów. Załóżmy, że pojedynczo mają po 10-15 wyszukiwań miesięcznie – ale wspólnie mogą już generować zauważalny wolumen ruchu.

Sprawdźcie opis badania wraz z instrukcją, jak powtórzyć cały proces u siebie: GSC’s Huge Search Gap.

4. Patent Google na „wyszukiwanie tematyczne” – czy to technika query fan-out z AI Mode?

Google złożyło patent na “Thematic search” w grudniu ubiegłego roku, który w wielu punktach pokrywa się z techniką “fan-out”wykorzystywaną w Trybie AI.

Patent opisuje, jak generowane są odpowiedzi w AI Mode i proponuje nowe sposoby myślenia o strategii treści.

Jest w nim mowa o systemie wyszukiwania tematycznego (stąd nazwa), który ma grupować podobne wyniki wyszukiwania dla danego zapytania i tworzyć z nich kategorie – grupy tematyczne.

W ten sposób użytkownicy otrzymują krótkie podsumowania dla każdej takiej kategorii, aby lepiej zrozumieć odpowiedzi na swoje pytania, bez potrzeby klikania linków do stron.

W patencie znalazły się też informacje o funkcji deep research, która ma być aktywowana dla złożonych zapytań.

Jej zadanie polega na automatycznym znajdowaniu tematów z tradycyjnych wyników wyszukiwania. Następnie sztuczna inteligencja ma generować kompleksowe podsumowania dla każdego tematu, opierając się zarówno na treści, jak i kontekście wyników.

Brzmi to bardzo podobnie do techniki rozgałęzienia zapytań, ale zwykle w takich przypadkach Google nie potwierdza, czy rozwiązania opisywane w patentach są rzeczywiście wykorzystywane w narzędziach dostępnych dla użytkowników.

5. Jak wyświetlają się reklamy w AI Overviews?

W zeszłym tygodniu pisałem o tym, że w AIO zaczęły pojawiać się reklamy – a teraz dowiadujemy się o nich nieco więcej.

Google potwierdza, że formaty reklamowe w AI Overviews mogą być wyświetlane tylko w jednym miejscu, tj. powyżej/poniżej głównej treści odpowiedzi lub bezpośrednio w niej.

Ginny Marvin, jedna ze specjalistek ds. reklam w Google skomentowała wpis na platformie X, w którym odnosi się do sytuacji jednego z użytkowników.

relamy w AIO komentarz
Źródło

Napisała tam, że szerokie lub dokładne dopasowanie słowa kluczowego może wyświetlić reklamę na górze bądź na dole wyników AIO (co jest traktowane jako priorytet), natomiast tylko dokładne dopasowanie wywoła reklamę bezpośrednio w treści odpowiedzi.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.75 / 5

Liczba ocen: 8

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc