Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #195 – AI odpowiada w People Also Ask, Cloudflare blokuje boty AI, AI Mode w Google Workspace

09-07-2025

SEO News #195 – AI odpowiada w People Also Ask, Cloudflare blokuje boty AI, AI Mode w Google Workspace

People Also Ask, ale “AI Responds” – prawie 13% odpowiedzi to AIO

SEO News #195 – AI odpowiada w People Also Ask, Cloudflare blokuje boty AI, AI Mode w Google Workspace - SEO blog

Ponad 12% odpowiedzi wyświetlanych w People Also Ask w Google pochodzi od AI Overviews. Cloudflare wprowadza rewolucję i chce blokować dostęp do obsługiwanych przez nich witryn przed botami AI. Tryb AI jest wdrażany na kontach Google Workspace. Oprócz tego: badanie Ahrefs dotyczące korelacji widoczności stron z wyświetlaniem w narzędziach AI, wydawcy w Europie oskarżają AIO, a także potężne zwolnienia w Microsofcie.

1. Google używa AI w sekcji People Also Ask

Być może nie jest to dla wszystkich nowością – dla mnie jest :D.

Okazuje się, że dokładnie 12,6% odpowiedzi, które pojawiają się w People Also Ask, generowanych jest przez sztuczną inteligencję.

plik llms
Źródło

Takimi danymi podzielił się Mark Wiliiams-Cook, twórca narzędzia do pozycjonowania o nazwie AlsoAsked. Wykonał on badanie, które objęło prawie 8,5 mln anglojęzycznych wyników wyszukiwania.

Warto podkreślić, że Google wypełnia potencjalne luki w treści, używając do tego AI Overviews.

plik llms

A te luki w sekcji People Also Ask mogą się pojawiać wtedy, gdy Google z jakiegoś powodu nie może zacytować wybranej witryny.

Ale jest jeszcze druga możliwość – treść z pełną odpowiedzią (pokrywającą się z intencją wyszukiwania) może jeszcze po prostu nie istnieć.

To z kolei otwiera nowe możliwości pod kątem SEO. Być może warto wtedy pomyśleć o stworzeniu contentu na swojej stronie, który będzie w pełni odpowiadał na to konkretne zapytanie – i w ten sposób naturalnie podbić sobie widoczność.

Williams-Cook zapowiedział na LinkedInie, że będzie wykonywał podobne analizy co miesiąc, żeby monitorować ewentualne zmiany w czasie.

2. Cloudflare chce domyślnie blokować boty AI

To jest news przez duże „N” – Cloudlfare, czyli jeden z największych światowych dostawców usług serwerowych w chmurze ogłosił, że zamierza blokować dostęp crawlerów AI do stron, które korzystają z ich systemów.

To jednak nie koniec – już wkrótce ma się pojawić usługa o nazwie Pay Per Crawl, która będzie rodzajem paywalla dla sztucznej inteligencji.

W praktyce oznacza to, że firmy, które zarządzają narzędziami AI, będą musiały płacić za dostęp do witryn i możliwość ich skanowania.

Możemy więc chyba mówić o małej rewolucji. Cloudflare jest obecnie używane przez ok. 20% istniejących stron – to 1/5 wszystkich zasobów w internecie. A przecież narzędzia i usługi AI są szkolone właśnie w oparciu o otwartą sieć.

Jeśli plany wejdą w życie, wszystkie te informacje i dane po prostu znikną z ekosystemów AI.

Cloudflare zapowiedziało, że każda nowa strona, które zostanie u nich zarejestrowana, będzie miała automatycznie ustawione blokowanie dostępu botów AI do jej treści.

Rozpoczęto już rozmowy z firmami tworzącymi rozwiązania SI, które mają na celu zweryfikowanie robotów indeksujących i określenie, czy używają ich do celów szkoleniowych, do generowania treści czy do wyszukiwania.

Według Cloudflare na usłudze Pay Per Crawl zyskają wszyscy:

  • właściciele stron, którzy będą w stanie łatwiej kontrolować i zarządzać ruchem AI;
  • firmy AI, które będą mogły precyzyjniej skanować treści (zgodnie ze swoimi potrzebami – szkolenie, wyszukiwanie itd.) i uzyskiwać do nich dostęp w formacie zoptymalizowanym pod narzędzia sztucznej inteligencji.

Otrzymaliśmy też informację, że cennik usługi Pay Per Crawl będzie ustalony po wspólnych konsultacjach z wydawcami i twórcami narzędzi AI.

3. AI Mode pojawia się na kontach Google Workspace

Nick Fox z Google ogłosił, że Tryb AI jest stopniowo implementowany do systemów Google Workspace w USA.

nick fox
Źródło

Podobno wdrażanie rozpoczęło się 2 lipca i może potrwać ok. 1/2 tygodnie.

To tyle jeśli chodzi o teorię, bo w rzeczywistości coś chyba nie zagrało.

Trafiłem na info, że sporo użytkowników w USA nadal nie widzi Trybu AI na swoich kontach Workspace – i to po wielu próbach wpisywania różnych zapytań.

Tymczasem w Polsce nadal czekamy na oficjalne wprowadzenie AI Mode do wyszukiwarki Google. W USA pojawił się on w maju, o czym pisałem w SEO News #189 Google udostępnia AI Mode dla wszystkich użytkowników w USA.

Sprawdz oferte

4. Ahrefs sprawdza, czy wzmianki na stronach o dużym ruchu zwiększają szanse na wyświetlenie w narzędziach AI

Ahrefs przygotował ostatnio raport, który miał potwierdzić (lub zaprzeczyć), że lepsza widoczność organiczna w sieci przekłada się na większą liczbę wyświetleń i cytowań w popularnych modelach AI – ChatGPT, Perplexity i AI Overviews.

Badanie skupiło się na 50 najlepszych witrynach, które były wymienione w narzędziu Ahrefs Brand Radar. Przyjęto, że obecność na tych stronach oznacza większą wiarygodność w oczach narzędzi sztucznej inteligencji.

Autor analizy pisze o różnym stopniu korelacji dla wybranych systemów AI: w przypadku AIO związek „widoczność-wzmianki w AI” był umiarkowany (ale blisko poziomu silnej korelacji). W kontekście Perplexity i ChatGPT korelacja była słaba.

badanie ahrefs

Próba badawcza była raczej niewielka, więc trudno wyciągać konkretne wnioski. Ale na pewno daje to pewien obraz, jak widoczność w wyszukiwarkach i linki na mocnych witrynach wpływają na wzmianki w narzędziach AI.

Bazując na tym badaniu, nasuwa się jeden wniosek – prawdopodobnie nie ma to większego znaczenia.

5. Zarzuty ze strony UE dotyczące AI Overviews

Międzynarodowe Stowarzyszenie Niezależnych Wydawców (Independent Publishers Alliance, z siedzibą we Francji) złożyło zażalenie do Komisji Europejskiej przeciwko Google.

Jest to formalna skarga antymonopolowa, w której znalazły się oskarżenia dotyczące AI Overviews i ich negatywnego wpływu na krajobraz wyszukiwania.

Działacze ze stowarzyszenia twierdzą, że „podstawowa usługa wyszukiwarki Google nadużywa treści internetowych”.

W skrócie chodzi o to, o czym pisałem już wcześniej w poprzednich wydaniach SEO News’ów, m.in. w kontekście [potężnych spadków CTR](https://toponline.pl/blog/seo-news-188) – AIO zabierają stronom kliknięcia, ruch i w konsekwencji przychody.

Wydawcy mówią o bezprawnym wykorzystaniu contentu w AIO bez ich zgody i zagrożeniach dla niezależnego dziennikarstwa.

Podkreślają też, że nie mogą zrezygnować z wykorzystania swoich treści do trenowania dużych model językowych, jeśli chcą pozostać widoczni na zwykłych listach wyszukiwania.

Google twardo stoi przy swoim, twierdząc, że rozwiązania AI w wyszukiwarce tworzą nowe możliwości odkrywania treści – a za spadkiem ruchu i kliknięć może stać wiele czynników, np. sezonowość czy aktualizacje algorytmu, jak np. June Core Update.

W skardze Independent Publishers Alliance znalazło sie wezwanie do nałożenia środka tymczasowego, czyli być może jakiejś chwilowej blokady AIO – do czasu rozpatrzenia sprawy.

Jeśli Komisja Europejska zdecyduje się to zatwierdzić, może to tymczasowo ograniczyć funkcjonowanie AI Overviews na terenie Unii Europejskiej.

6. Duże zwolnienia w Microsofcie

Z pracą w jednej z największych firm technologicznych na świecie musi się pożegnać… 9000 osób. To ok. 4% całej siły roboczej.

Nie ma pewności, jaki sektor ucierpi najbardziej: Bing, Copilot, Microsoft Advertising czy może jakiś inny. W kuluarach mówi się, że najwięcej pracowników odejdzie z działu związanego z gamingiem (Xbox).

Wiadomo za to na pewno, że redukcja etatów będzie przeprowadzona w różnych regionach geograficznych i dla osób o różnym poziomie doświadczenia.

Poniżej możecie sprawdzić treść maila, który Phil Spencer z Microsoftu rozesłał do swoich pracowników.

tresc maila
Źródło

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 4

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc