Ponad 12% odpowiedzi wyświetlanych w People Also Ask w Google pochodzi od AI Overviews. Cloudflare wprowadza rewolucję i chce blokować dostęp do obsługiwanych przez nich witryn przed botami AI. Tryb AI jest wdrażany na kontach Google Workspace. Oprócz tego: badanie Ahrefs dotyczące korelacji widoczności stron z wyświetlaniem w narzędziach AI, wydawcy w Europie oskarżają AIO, a także potężne zwolnienia w Microsofcie.
1. Google używa AI w sekcji People Also Ask
Być może nie jest to dla wszystkich nowością – dla mnie jest :D.
Okazuje się, że dokładnie 12,6% odpowiedzi, które pojawiają się w People Also Ask, generowanych jest przez sztuczną inteligencję.

Takimi danymi podzielił się Mark Wiliiams-Cook, twórca narzędzia do pozycjonowania o nazwie AlsoAsked. Wykonał on badanie, które objęło prawie 8,5 mln anglojęzycznych wyników wyszukiwania.
Warto podkreślić, że Google wypełnia potencjalne luki w treści, używając do tego AI Overviews.

A te luki w sekcji People Also Ask mogą się pojawiać wtedy, gdy Google z jakiegoś powodu nie może zacytować wybranej witryny.
Ale jest jeszcze druga możliwość – treść z pełną odpowiedzią (pokrywającą się z intencją wyszukiwania) może jeszcze po prostu nie istnieć.
To z kolei otwiera nowe możliwości pod kątem SEO. Być może warto wtedy pomyśleć o stworzeniu contentu na swojej stronie, który będzie w pełni odpowiadał na to konkretne zapytanie – i w ten sposób naturalnie podbić sobie widoczność.
Williams-Cook zapowiedział na LinkedInie, że będzie wykonywał podobne analizy co miesiąc, żeby monitorować ewentualne zmiany w czasie.
2. Cloudflare chce domyślnie blokować boty AI
To jest news przez duże „N” – Cloudlfare, czyli jeden z największych światowych dostawców usług serwerowych w chmurze ogłosił, że zamierza blokować dostęp crawlerów AI do stron, które korzystają z ich systemów.
To jednak nie koniec – już wkrótce ma się pojawić usługa o nazwie Pay Per Crawl, która będzie rodzajem paywalla dla sztucznej inteligencji.
W praktyce oznacza to, że firmy, które zarządzają narzędziami AI, będą musiały płacić za dostęp do witryn i możliwość ich skanowania.
Możemy więc chyba mówić o małej rewolucji. Cloudflare jest obecnie używane przez ok. 20% istniejących stron – to 1/5 wszystkich zasobów w internecie. A przecież narzędzia i usługi AI są szkolone właśnie w oparciu o otwartą sieć.
Jeśli plany wejdą w życie, wszystkie te informacje i dane po prostu znikną z ekosystemów AI.
Cloudflare zapowiedziało, że każda nowa strona, które zostanie u nich zarejestrowana, będzie miała automatycznie ustawione blokowanie dostępu botów AI do jej treści.
Rozpoczęto już rozmowy z firmami tworzącymi rozwiązania SI, które mają na celu zweryfikowanie robotów indeksujących i określenie, czy używają ich do celów szkoleniowych, do generowania treści czy do wyszukiwania.
Według Cloudflare na usłudze Pay Per Crawl zyskają wszyscy:
- właściciele stron, którzy będą w stanie łatwiej kontrolować i zarządzać ruchem AI;
- firmy AI, które będą mogły precyzyjniej skanować treści (zgodnie ze swoimi potrzebami – szkolenie, wyszukiwanie itd.) i uzyskiwać do nich dostęp w formacie zoptymalizowanym pod narzędzia sztucznej inteligencji.
Otrzymaliśmy też informację, że cennik usługi Pay Per Crawl będzie ustalony po wspólnych konsultacjach z wydawcami i twórcami narzędzi AI.
3. AI Mode pojawia się na kontach Google Workspace
Nick Fox z Google ogłosił, że Tryb AI jest stopniowo implementowany do systemów Google Workspace w USA.

Podobno wdrażanie rozpoczęło się 2 lipca i może potrwać ok. 1/2 tygodnie.
To tyle jeśli chodzi o teorię, bo w rzeczywistości coś chyba nie zagrało.
Trafiłem na info, że sporo użytkowników w USA nadal nie widzi Trybu AI na swoich kontach Workspace – i to po wielu próbach wpisywania różnych zapytań.
Tymczasem w Polsce nadal czekamy na oficjalne wprowadzenie AI Mode do wyszukiwarki Google. W USA pojawił się on w maju, o czym pisałem w SEO News #189 Google udostępnia AI Mode dla wszystkich użytkowników w USA.

4. Ahrefs sprawdza, czy wzmianki na stronach o dużym ruchu zwiększają szanse na wyświetlenie w narzędziach AI
Ahrefs przygotował ostatnio raport, który miał potwierdzić (lub zaprzeczyć), że lepsza widoczność organiczna w sieci przekłada się na większą liczbę wyświetleń i cytowań w popularnych modelach AI – ChatGPT, Perplexity i AI Overviews.
Badanie skupiło się na 50 najlepszych witrynach, które były wymienione w narzędziu Ahrefs Brand Radar. Przyjęto, że obecność na tych stronach oznacza większą wiarygodność w oczach narzędzi sztucznej inteligencji.
Autor analizy pisze o różnym stopniu korelacji dla wybranych systemów AI: w przypadku AIO związek „widoczność-wzmianki w AI” był umiarkowany (ale blisko poziomu silnej korelacji). W kontekście Perplexity i ChatGPT korelacja była słaba.

Próba badawcza była raczej niewielka, więc trudno wyciągać konkretne wnioski. Ale na pewno daje to pewien obraz, jak widoczność w wyszukiwarkach i linki na mocnych witrynach wpływają na wzmianki w narzędziach AI.
Bazując na tym badaniu, nasuwa się jeden wniosek – prawdopodobnie nie ma to większego znaczenia.
5. Zarzuty ze strony UE dotyczące AI Overviews
Międzynarodowe Stowarzyszenie Niezależnych Wydawców (Independent Publishers Alliance, z siedzibą we Francji) złożyło zażalenie do Komisji Europejskiej przeciwko Google.
Jest to formalna skarga antymonopolowa, w której znalazły się oskarżenia dotyczące AI Overviews i ich negatywnego wpływu na krajobraz wyszukiwania.
Działacze ze stowarzyszenia twierdzą, że „podstawowa usługa wyszukiwarki Google nadużywa treści internetowych”.
W skrócie chodzi o to, o czym pisałem już wcześniej w poprzednich wydaniach SEO News’ów, m.in. w kontekście [potężnych spadków CTR](https://toponline.pl/blog/seo-news-188) – AIO zabierają stronom kliknięcia, ruch i w konsekwencji przychody.
Wydawcy mówią o bezprawnym wykorzystaniu contentu w AIO bez ich zgody i zagrożeniach dla niezależnego dziennikarstwa.
Podkreślają też, że nie mogą zrezygnować z wykorzystania swoich treści do trenowania dużych model językowych, jeśli chcą pozostać widoczni na zwykłych listach wyszukiwania.
Google twardo stoi przy swoim, twierdząc, że rozwiązania AI w wyszukiwarce tworzą nowe możliwości odkrywania treści – a za spadkiem ruchu i kliknięć może stać wiele czynników, np. sezonowość czy aktualizacje algorytmu, jak np. June Core Update.
W skardze Independent Publishers Alliance znalazło sie wezwanie do nałożenia środka tymczasowego, czyli być może jakiejś chwilowej blokady AIO – do czasu rozpatrzenia sprawy.
Jeśli Komisja Europejska zdecyduje się to zatwierdzić, może to tymczasowo ograniczyć funkcjonowanie AI Overviews na terenie Unii Europejskiej.
6. Duże zwolnienia w Microsofcie
Z pracą w jednej z największych firm technologicznych na świecie musi się pożegnać… 9000 osób. To ok. 4% całej siły roboczej.
Nie ma pewności, jaki sektor ucierpi najbardziej: Bing, Copilot, Microsoft Advertising czy może jakiś inny. W kuluarach mówi się, że najwięcej pracowników odejdzie z działu związanego z gamingiem (Xbox).
Wiadomo za to na pewno, że redukcja etatów będzie przeprowadzona w różnych regionach geograficznych i dla osób o różnym poziomie doświadczenia.
Poniżej możecie sprawdzić treść maila, który Phil Spencer z Microsoftu rozesłał do swoich pracowników.
