Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #36 - GSC bez ostrzeżeń, Bing w E-commerce i "ogłoszenia drobne"

21-06-2022

SEO News #36 - GSC bez ostrzeżeń, Bing w E-commerce i "ogłoszenia drobne"

Weekend był długi, ale SEO News jest już klasyczne: krótkie i rzeczowe. Zapraszamy na streszczenie zeszłego tygodnia!

SEO News #36 - GSC bez ostrzeżeń, Bing w E-commerce i "ogłoszenia drobne" - SEO blog

W tym tygodniu mamy dwie większe zmiany w Search Console: nowe etykiety błędów, i wyłączenie zakładki wiadomości. Poza tym dowiadujemy się, że Microsoft Bing pracuje nad konkurencją dla Google Shopping. Przedstawiamy również “ogłoszenia drobne”, czyli przegląd najważniejszych i najciekawszych zmian w SERP z ostatniego miesiąca.

1. Google Search Console bez ostrzeżeń

Z części raportów Google Search Console znikną żółte (pomarańczowe?) błędy - ostrzeżenia. Od teraz strony i elementy będą klasyfikowane wyłącznie jako prawidłowe lub nieprawidłowe, co ma być bardziej przejrzyste. Dowiadujemy się tego z bloga Google.

nowy vs stary raport w Google Search Console
Stary raport / Nowy raport (Źródło: developers.google.com)

Zmiana zostaje wprowadzona jako odpowiedź na prośby i uwagi użytkowników zdezorientowanych poprzez status “ostrzeżenie”. Nowe oznaczenia będą mówić wprost, czy dany obiekt (strona lub element) może być wyświetlany w Google czy nie. Jako nieprawidłowe GSC będzie oznaczać wyłącznie obiekty z problemami krytycznymi.

Zmiana ma być wprowadzana stopniowo, przez kilka najbliższych miesięcy, a ostatecznie obejmie następujące raporty:

  • Kontrola adresów URL
  • Podstawowe wskaźniki internetowe
  • Obsługa na urządzeniach mobilnych
  • Raport AMP
  • Raporty z wynikami rozszerzonymi

Modyfikacja dotyczy tylko raportowania, nie zmienia się więc nic poza sposobem przedstawiania statusów. Indeksowanie i sposób “postrzegania” witryn przez Google zostaje bez zmian.

2. 1 sierpnia z Search Console znikną wiadomości

W lutym tego roku pisaliśmy, że w Google Search Console można spodziewać się jeszcze więcej wiadomości (SEO News #18). Teraz okazuje się, że znikną one całkiem. Nie chodzi jednak o same powiadomienia, a o narzędzie-zakładkę Wiadomości znajdującą się obecnie w sekcji Starsze narzędzia i raporty.

informacja o wiadomościach w Google Search Console

Po udanej migracji wszystkich powiadomień konsoli do nowego panelu wiadomości (dostępnego pod ikonką dzwoneczka w nowym GSC) w lutym, Google wykonuje teraz kolejny, naturalny krok. Pozbywa się wcześniejszego, niepotrzebnego już nikomu rozwiązania.

Zakładka Wiadomości zniknie z konsoli 1 sierpnia 2022. Nie będzie to zresztą pierwsze usunięte narzędzie z Google Search Console w tym roku. Niecałe 2 miesiące temu, 26 kwietnia 2022, Google wyłączyło narzędzie “Parametry w URL-ach”.

3. Bing ogłasza własny marketplace

Przez kilka ostatnich miesięcy Bing po cichu uruchomił i rozwijał swój własny marketplace, który, w przeciwieństwie do aktualnej wyszukiwarki zakupów, zamiast przekierowania do sklepów internetowych, pozwala dokonać zakupu bezpośrednio z wyników. Celem jest oczywiście konkurowanie z Google Shopping.

Nowe rozwiązanie nazywa się “Buy direct” (czyli: “kup/kupuj bezpośrednio”) i ma działać w ramach dotychczasowej funkcji “Start Shopping”. Póki co jest testowane przez kilkuset sprzedawców ze Stanów Zjednoczonych.

Bing ma twierdzić, że ich rozwiązanie jest dużo lepsze niż Google Shopping. Szczególnie pod kątem dopasowania wyników i doświadczeń użytkownika, ponieważ pozwala ustawiać własne, szczegółowe preferencje wyszukiwania.

Biorąc pod uwagę śladowy udział Bing w polskim rynku wyszukiwania nowy marketplace zapewne zbyt wiele u nas nie zmieni. Możliwe jednak, że namiesza nieco w USA i wywrze tym samym, w przyszłości, jakieś zmiany na Google. To też wyraźny dowód na to, że wyszukiwarki stają się pod kątem ruchu dla E-commerce jeszcze ważniejsze.

4. Ogłoszenia drobne (przegląd zmian w SERP)

Przedstawiamy kolejne zestawienie najistotniejszych i najciekawszych drobnych zmian i testów w Google. Tym razem całość zauważona, zebrana i opisana na przestrzeni ostatniego miesiąca.

1. Nowy, “scrollowalny” panel w wynikach - Google wyraźnie rozwija i testuje interaktywność wyników, chcąc maksymalnie zatrzymać u siebie użytkownika. Widoczny poniżej, rozbudowany panel pojawia się po kliknięciu na dowolny element wyników niebędący odnośnikiem do strony.

scrollowany panel SERP
Źródło: twitter.com/brodieseo

2. Kilka stron na “pozycji zero” - Google testuje nowe układy tzw. featured snippets, czyli fragmentów z odpowiedziami. Nowe testowe układy wyników, póki co, pojawiają się tylko na urządzeniach mobilnych. Wśród nich wersje wyświetlające na pierwszym miejscu listy kilka stron.

kilka stron na pozycji zero
Źródło: Search Engine Land

3. Nowy układ SERP w wersji desktop - układ wyników zakupowych wprowadzony oficjalnie jakiś czas temu do SERP-ów mobilnych pojawia się teraz, testowo, i na desktopach. Bardzo możliwe, że doczekamy się go niebawem oficjalnie.

nowy układ SERP na desktopie
Źródło: twitter.com/type_SEO

4. “Explore”, nowa sekcja wyników - na Twitterze pojawiły się screenshoty zupełnie nowej sekcji wyników, zatytułowanej “Explore” (odkrywaj). Znajdują się w niej artykuły powiązane z wyszukiwaną frazą, posortowane tematycznie.

funkcja Explore w Google
Źródło: twitter.com/MordyOberstein

5. Nowe filtrowanie wyników - kolejna testowa funkcja wyników Google powiązana z produktami i zakupami. Tym razem jest to nowe filtrowanie, stworzone na kształt sklepów internetowych i portali aukcyjnych. Pojawia się po lewej stronie SERP na urządzeniach typu desktop.

nowe filtrowanie wyników
Źródło: twitter.com/RyanMews

6. Nowe opcje sortowania wyników - kolejna nowa, testowa funkcja kręcąca się wokół produktów, tym razem na urządzeniach mobilnych. W wynikach pojawiają się sekcje pozwalające doprecyzować wyniki według konkretnych, sugerowanych cech, np. materiału obuwia.

nowa opcja sortowania wyników nowa opcja sortowania wyników
Źródło: twitter.com/SaadAlikhan1994

7. Odświeżony interfejs Google na desktopach - Google sprawdza nowy design menu pod paskiem wyszukiwania. Zamiast normalnych linków z ikonami, pojawia się szare tło, tworzące z poszczególnych elementów wyraźnie zarysowane przyciski. Taką samą zmianę zaobserwowano też na urządzeniach mobilnych.

odświezony interfejs Google na dekstop
Wygląd klasyczny
odświezony interfejs Google na dekstop
Nowy testowy design (Źródło: Search Engine Roundtable)

5. Czy update Google = zmiana wyników we wszystkich krajach naraz?

Na to pytanie odpowiada John Mueller, w nowym filmie opublikowanym w ramach serii #AskGooglebot na kanale YouTube Google Search Console. Odpowiedź na to, czy aktualizacja Google zawsze wpływa na wszystkie wyniki wyszukiwarki (globalnie), nie brzmi oczywiście “tak lub nie”. Jest ciut bardziej złożona.

Otóż, zgodnie z wypowiedzią Muellera, Google stara się opracowywać zmiany algorytmiczne tak, by mogły one być wdrażane globalnie. Brak konieczności tworzenia różnych wersji aktualizacji dla różnych krajów i języków jest dla Google ogromną oszczędnością i ułatwieniem.

By móc to jednak osiągnąć, czasami aktualizacja skupia się najpierw na jednym konkretnym kraju lub języku (zwykle angielskim), co pozwala dopracować modyfikacje wdrażane później na szerszą skalę. Jeśli tak się dzieje i aktualizacja faktycznie nie dotyczy wszystkich wyników, firma zaznacza to, ogłaszając update.

6. Product Review Update ciągle tylko dla wyników po angielsku

Pozostając w tym temacie, jedna z najbardziej niedopowiedzianych aktualizacji Google, czyli Product Review Update, o którym pisaliśmy wielokrotnie przy okazji kolejnych wdrożeń, nadal dotyczy wyłącznie wyników angielskojęzycznych. Doczekaliśmy się w tej kwestii nareszcie potwierdzenia z pierwszej ręki.

Alan Kent Twitter

Dla przypomnienia: aktualizacja była pierwotnie ogłoszona jako ograniczona do j. angielskiego. Później John Mueller stwierdził jednak w trakcie SEO office-hours, że jest ona globalna (SEO News #12 - Product Review globalnie). Kolejne “fale” update’u były natomiast wprowadzane bez zaznaczenia ich zasięgu i jak dotąd, brakowało w tej kwestii sprostowania.

Co ważne odnotowania, poza potwierdzeniem faktycznego stanu rzeczy, Alan Kent razem z Johnem Muellerem zapewnili też na Twitterze, że jeśli cokolwiek się w tej kwestii zmieni, Google będzie to ogłaszać.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.