Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #12 - the Vicinity update, Product Review globalnie, SEO w święta

04-01-2022

SEO News #12 - the Vicinity update, Product Review globalnie, SEO w święta

Wiemy już, czego dotyczyła ostatnia aktualizacja Local Search, która w miarę analizy zmian, została nazwana “the Vicinity update”. Zapraszamy na pierwsze SEO News w 2022 roku!

SEO News #12 - the Vicinity update, Product Review globalnie, SEO w święta - SEO blog

Local Search Update okazało się największą zmianą w lokalnym dobieraniu wyników od ostatnich 5 lat. Powrócił też, po raz kolejny, temat Product Review Update. Pojawiły się zmiany w Search Console, nie zabrakło również innych nowości. Sprawdź, co działo się w branży przez święta!

1. Local Search Update największą aktualizacją od 5 lat

To nie przesada. Ogłoszona oficjalnie w połowie (16.) grudnia, a wprowadzona “za kulisami” pomiędzy 30 listopada a 8 grudnia aktualizacja okazała się być największą zmianą w lokalnym dobieraniu wyników od wprowadzenia Google Possum, co miało miejsce w 2016.

Dowiodły tego analizy i gwałtowne zmiany w lokalnych rankingach (rekordowe zmienności odnotowano w końcowym etapie wdrażania update’u). Wraz z nimi Local Search Update został też ochrzczony przez branże jako “the Vicinity update”, co można próbować tłumaczyć choćby jako “aktualizacja sąsiedztwa”. Okazuje się bowiem, że to właśnie bliskość przedsiębiorstwa do miejsca, z którego wysłane zostało zapytanie, staje się teraz jeszcze ważniejszym czynnikiem rankingowym.

Z analiz przeprowadzonych przez SterlingSky wynika też, że po aktualizacji na znaczeniu znacznie straciło stosowanie słów kluczowych w nazwach firm w wizytówkach Google Moja Firma. Przedsiębiorstwa używające ich w sposób sztuczny, tylko po to, by zwiększyć swoje zasięgi, tracą teraz znacznie na widoczności.

Wszystkie te zmiany przełożą się oczywiście na jeszcze trafniejsze i użyteczniejsze wyniki dla szukających. Co jednak oznaczają dla firm? To, jak zwykle w pozycjonowaniu, zależy. Na pewno zobaczymy jednak w lokalnych wynikach nieco “wyrównania szans”, co wyjdzie na plus mniejszym przedsiębiorstwom.

Z pewnością jeszcze ważniejsza będzie też prawidłowa optymalizacja wizytówki Google Moja Firma. Jeśli nie przykładaliście dotąd do tego zbyt wiele uwagi, to lepszego momentu może nie być.

2. December 2021 Product Review update zakończony

December 2021 Product Review Update, o którego ogłoszeniu pisaliśmy już niemal miesiąc temu, jest już (nareszcie) oficjalnie w pełni wdrożony. Dowiedzieliśmy się o tym jeszcze przed świętami, na trzy dni przed wigilią. W porównaniu z innymi ostatnio wprowadzanymi update’ami Product Review był wdrażany rekordowo długo, bo aż trzy pełne tygodnie.

December 2021 Product Review Twitter
Alan Kent potwierdził zakończenie Product Review Update na Twitterze

Oficjalnie aktualizacja miała dotyczyć wyłącznie zapytań anglojęzycznych, o czym zresztą sami pisaliśmy. W praktyce okazuje się jednak, że wprowadzone właśnie zmiany mogły dotknąć także stron w innych językach.

3. Product Review Update był aktualizacją globalną?

Sprawa wyszła na jaw w trakcie ostatniego English SEO office-hours. W trakcie spotkania jeden z uczestników zadał pytanie dot. języków, jakich dotyczył Product Review Update. Twierdząc przy tym, że odnotował znaczne zmiany w rankingach niemieckojęzycznych recenzji produktów (stron recenzujących).

Google Search Central Twitter
Tweet (fragment) z 1 grudnia 2021 roku mówiący o angielskojęzycznych stronach

John Mueller, odpowiadający wówczas na pytania, wydał się nieco zaskoczony tym pytaniem. Stwierdził jednak po chwili zastanowienia, że nie ma pewności co do tego, co dokładnie znalazło się we wpisach, ale jest przekonany, że zmiana ta była globalna i dotyczyła wszystkich wyników.

Wracając do oficjalnego wpisu na blogu Google, odkrywamy, że faktycznie, nie było w nim żadnej wzmianki na temat ograniczenia zasięgu aktualizacji wyłącznie do wyników w konkretnym języku. Za całe zamieszanie może więc być odpowiedzialny Twitter Google Search Central.

Póki co, kwestia realnego zasięgu aktualizacji zostaje jednak niejasna. Pozostaje więc mieć nadzieję, że doczekamy się jakichś wyjaśnień.

4. Pasek powiadomień w Google Search Console

Google testuje nowe sposób powiadamiania użytkowników o zmianach, problemach i wiadomościach w Google Search Console. Nowy pasek ogłoszeń na samej górze interfejsu został ostatnio zaobserwowany przez część użytkowników konsoli. Występują w nim trzy poziomy alertów: niebieskie - informacyjne, żółte - wskazujące na mniejsze błędy, czerwone - wskazujące poważne problemy.

Google Search Console - powiadomienia
Barry Schwarz przedstawił trzy poziomy nowych alertów na swoim blogu

Żadnego z alertów nie dało się jednak otworzyć czy sprawdzić w żaden inny sposób. Pasek nie działał, a po paru godzinach zniknął ze wszystkich usług. Sprawa wyjaśniła się jednak stosunkowo szybko. Na nawał Tweetów dotyczących niejasnych i niedziałających powiadomień odpowiedział John Mueller.

Google Search Console - John Mueller Twitter

Okazało się, że to najzwyklejszy błąd w sztuce. Pojawienie się nowego paska ogłoszeń i masy związanych z nim niedziałających alertów było wewnętrznym testem funkcji powiadomień. Zarówno sam pasek, jak i związane z nim powiadomienia nie miały być widoczne dla użytkowników.

5. Nofollow, UGC czy Sponsored?

Końcem roku, John Mueller, odpowiedział na swoim Twitterze na pytanie dotyczące tego, czy odnośnik zew. z atrybutem linku nofollow jest “lepszy, równy czy gorszy” od linku z atrybutem ugc lub sponsored. Jeśli pracujecie na co dzień z SEO, to odpowiedź was pewnie nie zaskoczy. Dla SEO strony, do której linkujemy, nie ma żadnej różnicy.

Linki - John Mueller Twitter

Skoro mamy jednak “oficjalne” potwierdzenie, wraca pytanie: po co istnieją atrybuty UGC i Sponsored? No i dlaczego Google zaleca w swoich wytycznych ich stosowanie? Nie mamy pewności, ale najprawdopodobniej pomagają one ulepszać rozumienie treści przez algorytmy. Być może w przyszłości zaczną wpływać też na ranking, ale póki co nie ma ku temu żadnych przesłanek.

W tym temacie: Autorytet domeny - jak sprawdzić moc linków?

6. Zmiana w raporcie Produkty w Google Search Console

W Centrum Pomocy Search Console, a dokładnie na podstronie dotyczącej anomalii danych w Search Console pojawiła się wzmianka o aktualizacji raportu Produkty. Raport ten dotyczy poprawności odczytywania przez Google danych strukturalnych.

Google Search Console - produkty
Wspomniana wzmianka w Centrum Pomocy (Źródło

Od 28 grudnia Search Console zmienia sposób oceny i raportowania błędów w danych strukturalnych produktów. Efektem tej zmiany mogą być zmiany w raporcie, zarówno pod postacią ilości odczytywanych elementów, jak i błędów oraz ich rang (dotychczasowe błędy mogą zmienić status na “Prawidłowe z ostrzeżeniami”).

Jeśli korzystacie z danych strukturalnych produktów, zajrzyjcie do GSC. Jeśli zaobserwujecie jednak znaczące zmiany, pamiętajcie, że sytuacja waszej strony nie uległa zmianie. Zmienił się jedynie sposób analizy danych w Search Console. Nadal warto pochylić się nad problemami, ale jeżeli dotychczas wszystko było w porządku, to nie ma powodu do paniki.

7. Branża SEO a przerwa świąteczna

Barry Schwarz, czyli założyciel jednego z najpopularniejszych blogów o SEO - Seoroundtable i postać znana w świecie pozycjonowania chyba każdemu, przeprowadził na swoim Twitterze prostą ankietę. Zapytał w niej osoby pracujące w szeroko pojętej “branży wyszukiwania”: “czy pracowaliście w trakcie przerwy świątecznej?”.

praca w SEO w święta

Okazuje się, że na 513 odpowiedzi osób z branży, ponad połowa pracowała, z czego 19,5% całkiem intensywnie. Rodzą się więc pytania: czy SEO faktycznie nie wybacza żadnych przerw? A może konieczność ciągłego trzymania ręki na pulsie zaczyna rodzić w nas niezdrowe nawyki? Swoją drogą, ciekawe, jak taka ankieta wypadłaby w Polsce.

8. Coś wysypało się w wyszukiwarce

I to dosłownie, bo chodzi o animację konfetti, czyli noworoczny easter egg Google. Był on widoczny na wszystkie zapytania powiązane z nowym rokiem. Niestety, nie działał na frazy polskojęzyczne, możliwe więc, że się z nim nie spotkaliście.

konfetti w Google
Tak wyglądało tegoroczne konfetti w wyszukiwarce

Po co o tym piszemy? Prosta sprawa. To pierwsze SEO News w 2022, potrzebowaliśmy więc pretekstu, żeby życzyć wam wszystkiego najlepszego w Nowym Roku! Najwyższych pozycji, samych wzrostów, mocnych linków i skutecznych strategii!

Szczęśliwego Nowego Roku
Niech ten rok przyniesie wam same TOP10!

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog