Nieogłaszane zmiany w wynikach Google? A może to tylko testy? Przeglądamy najciekawsze nowinki i modyfikacje wychwycone w ostatnich tygodniach przez społeczność SEO. Poza tym: Search Console Insights trafia do GA4, a linki w Tweetach odzyskują rel=nofollow. Są też nowości nt. disavow, linków i aktualizacji: w Merchant Center i w wytycznych Schema.
1. Spotted: wyniki wyszukiwania Google
Zaczynamy tytułowym Spotted w wynikach Google, czyli tym, co dostarczyła nam społeczność. Poniższy przegląd zmian, nowości i testów składa się z nowinek zauważonych przez ostatnie trzy tygodnie (poprzednia lista znajduje się na końcu SEO News #36).
Jeśli coś pominęliśmy, chcesz się czymś podzielić albo po prostu, masz newsa, który Twoim zdaniem powinien się znaleźć w naszych przeglądach, wpadaj do grupy SEO Samodzielni na Facebooku. Nie przedłużając, oto newsy:
1. Pogrubione domeny w wynikach - ktoś podesłał na Twitterze screenshoty wyników mobilnych, w których Google pogrubia domeny w wyświetlanych URL-ach. Z dyskusji wynika, że ten sam zabieg był testowany w wynikach już w 2018 (co zostało udokumentowane). Miał pojawiać się też wcześniej i później.
2. Zaokrąglone favicony w wynikach - ponownie, tytuł newsa właściwie wytłumaczył całą jego esencję. W wynikach mobilnych, przy adresach stron pojawiły się okrągłe favicony - ostatnio obserwowaliśmy ich powiększenie, ale w formacie klasycznym, więc jest to zapewne kolejny test.
3. Wady i zalety - ciągle powtarza się, że Google coraz lepiej rozumie treść, nie pokazując jednak, co to tak właściwie znaczy - tutaj mamy naoczny przykład. Wyszukiwarka sama tworzy listę wad i zalet danego produktu na bazie recenzji i wyświetla ją w wynikach (w tym polskojęzycznych!), pod meta description. Bez żadnego oznaczenia czy nawet listy w tekście.
4. Lokalne karuzele w rozwijalnym menu - Google testuje nowy snippet, który składa się z rozwijalnych elementów zawierających w sobie indywidualne, tematyczne karuzele wyników. Całość pozwiązana z konkretnym miejscem - występuje w wynikach lokalnych.
5. Pogrupowany snippet Najważniejszych wiadomości - rozszerzenie obecne na większość popularnych zapytań o newsowym charakterze może doczekać się rozbudowy. Została ona zaobserwowana w wynikach w Stanach - gdzie snippet, zamiast swojej klasycznej formy, posiada w sobie wiadomości posegregowane wg. tematów.
6. Find places through reviews - czyli “znajdź miejsce poprzez recenzję”, tak nazywa się nowe rozszerzenie zaobserwowane ostatnio w wynikach. Według doniesień wyświetla się głównie na frazy związane z usługami na urządzeniach desktopowych.
7. Discover w Google Shopping - czyli nowa zakładka w wynikach wyszukiwania zakupów Google, która pozwala filtrować wyniki według nowych etykiet dla profili GMF, o których pisaliśmy w SEO News #37.
8. Google podmienia tło produktów w SERP - Jak się okazuje, Google jest w stanie samodzielnie podmienić tła zdjęć Twoich produktów przed pokazaniem ich w rozszerzeniu wyników. Jak to działa, kiedy się pojawia i dlaczego akurat taki a nie inny kolor? Póki co nikt nic nie wie.
9. Wysoko oceniane przez użytkowników - kolejny rodzaj karuzeli wyników wyszukiwania na frazy dotyczące produktów i zakupów. Tym razem dobór wyników bazuje jednak nie na dodatkowej segregacji czy powiązanych opcjach, a na opiniach użytkowników.
2. Search Console Insights już w GA4
Search Console Insights, czyli po polsku “Statystyki Search Console” to dodatkowe narzędzie Google, które pozwala łatwiej zrozumieć dane dotyczące treści na stronie. Narzędzie to nie było jak dotąd obsługiwane przez GA4 (nie istniała możliwość integracji danych), przez co strony nie posiadające już Universal Analytics nie mogły z niego korzystać. Teraz uległo to zmianie.
Jeśli dotąd nie korzystałeś/aś własnie z tego powodu z tego powodu lub kompletnie ominęło Cię pojawienie się Search Console Insights, polecamy sprawdzić: https://search.google.com/search-console/insights.
3. Linki z Twittera znowu mają atrybut nofollow
Od SEO News #35 - Tweety bez nofollow minął niecały miesiąc. Wówczas pisaliśmy o usunięciu nofollow z linków wychodzących z Tweetów, jako o intencjonalnej zmianie lub niezauważonym błędzie. Ostatecznie nie dowiedzieliśmy się, co było przyczyną, ale wiemy już, że zmiana z nami nie zostaje. Wszystko wróciło do normy.
Jeszcze jedno zdanie w ramach podsumowania, pół żartem - pół serio. Jeśli po ostatnim wpisie ktoś z Was zaczął już (mimo wszystko) zastanawiać się nad wykorzystaniem Twittera w linkowaniu to teraz najwyższy już czas porzucić projekt :)
4. Usuwanie pliku disavow
Ciekawe spojrzenie na nietypowy problem prosto z ostatniego SEO office-hours. Pytanie brzmi: Czy skoro Google twierdzi teraz, że ma znacznie lepsze narzędzia do tego (niż disavow), by ignorować spamowe linki to powinienem usunąć mój plik disavow (zawierający adresy “usuniętych” linków zew.)?
Dla kontekstu: Użytkownik mówi, że przez ostatnie 15 lat zrzekł się przeszło 11 tys linków przychodzących, przy czym nigdy nie kupił linka ani nie zrobił niczego zakazanego (jak choćby wymiana odnośników). Wszystko, czego się zrzekał to oczywisty spam, ale teraz zastanawia się, czy te działania mają jeszcze jakikolwiek sens.
John Mueller odpowiada: jeśli faktycznie nie zrzekałeś się niczego, w związku z czym podejmowaliśmy działania ręczne (za co nałożyliśmy na Ciebie kary), to zrób backup, usuń plik i idź dalej. W kwestii stron internetowych jest o wiele więcej ważniejszych rzeczy, którymi można się zająć. Zrzekanie się losowych linków, które ma właściwie każda strona w sieci zdecydownie nie jest jedną z nich.
Mając z tyłu głowy, że nikt poza nami samymi nie bierze odpowiedzialności za wykorzystanie porad z internetu, nawet tych pochodzących od pracownika Google, my z takiej rady raczej byśmy nie skorzystali, ale kto wie… Na pewno pokusilibyśmy się o jakieś testy (w mniejszej skali).
5. Stosunek linków follow do nofollow nie wpływa na ranking
Kolejna wypowiedź Johna Muellera, tym razem na Reddicie. Użytkownik dopatruje się spadków w ruchu i widoczności na stronie po tym, jak przybyło mu do niej sporo zewnętrznych linków dofollow. Stosunek follow do nofollow miał wynosić w profilu linków 75:25.
Mueller odpowiada: “Żaden problem z Twoją stroną nie będzie spowodowany stosunkiem linków follow do linków nofollow. To nie ma żadnego znaczenia.” Najpewniej problem leży w dość niskiej jakości strony i na skupianiu się głównie na pozyskiwaniu linków.
6. Dwa update’y w Merchant Center
Jeśli korzystasz z Merchant Center, mamy dla Ciebie dwa szybkie newsy odnośnie ostatnich aktualizacji:
1. Automatyczne tagowanie może być już używane do zbierania danych na temat konwersji wyników bezpłatnych. Wcześniej funkcja ta miała zastosowanie tylko do informacji o produktach wyświetlanych Google Shopping.
Szczegóły i przydatne linki odnośnie konfiguracji znajdziesz na stronie pomocy: Automatyczne tagowanie obsługuje więcej źródeł konwersji.
2. Google zaktualizowało zasady odnośnie wymagań dot. Merchant Center. Dyskwalifikujący dotychczas z bezpłatnej widoczności produktów status “Strona wymaga ulepszenia” nie odrzuca już całkowicie konta. Teraz, w razie wystąpienia tego problemu, konto pozostanie aktywne, z ograniczoną widocznością.
Szczegóły odnośnie aktualizacji i linki do wymagań redakcyjnych oraz technicznych Merchant Center znajdziesz w oficjalnym oświadczeniu na stronie pomocy Aktualizacja zasad: strona wymaga ulepszenia.
7. Karuzela szkoleń w SERP - musisz mieć min. 3 kursy
Na koniec kolejna aktualizacja wytycznych dotyczących danych strukturalnych. Jak się okazuje, w zaleceniach dotyczących danych typu Course - czyli danych służących do oznaczania wszelkich kursów, szkoleń i programów edukacyjnych, brakowało ważnych wymagań.
Otóż, żeby móc uzyskać wyróżnienie kursów w SERP, trzeba oznaczyć co najmniej 3 różne, indywidualne kursy. Zastosować trzeba też znaczniki karuzeli. Choć już wcześniej było to obowiązkowe, to dotychczas wytyczne na to w żaden sposób nie wskazywały, przez co wiele stron mogło tracić dodatkową widoczność.
Strona pomocy, o której mowa: Use Schema for Course Carousel