Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #37 - nie do końca Mobile First, limit 15 MB i nowe Google News

28-06-2022

SEO News #37 - nie do końca Mobile First, limit 15 MB i nowe Google News

Ze względu na pogodę, w tym tygodniu nasze zwykle gorące SEO News serwujemy na zimno. Zapraszamy na porcję orzeźwiających nowinek z branży!

SEO News #37 - nie do końca Mobile First, limit 15 MB i nowe Google News  - SEO blog

Od jakiegoś czasu Google nie ocenia już tylko i wyłącznie stron mobilnych. Wyszukiwarka nie crawluje też i nie indeksuje niczego powyżej pierwszych 15 MB dokumentu. Oficjalnie pojawiło się również nowe Google News. A co więcej? Więcej aktualizacji dokumentacji Google i więcej etykiet dla profili GMF. Sprawdź!

1. Google ocenia wersję desktopową Twojej strony!

W zeszłym tygodniu odbyło się SEODay 2022, czyli jedno z największych wydarzeń online dla społeczności SEO. Organizowane przez agencję Puntorojo, jedną z największych agencji SEO w Ameryce Łacińskiej. Wśród prelegentów nie zabrakło znanych nazwisk, w tym Johna Muellera, który zdradził niezłą ciekawostkę.

Do rzeczy: od jakiegoś czasu Google bazuje rankingi desktop oraz mobile w jakimś zakresie oddzielnie. Dla wyników desktopowych uwzględniane jest page experience stron desktopowych, a dla wyników mobilnych page experience stron mobilnych (czyli CWV oraz sygnały jakości stron).

Dowiedzieliśmy się też, że nie jest to czynnik kluczowy, ale ma przydawać się w walce o “różne wyniki” (w domyśle: przy wysokiej konkurencji i niewielkich różnicach). Czy w związku z tą nowinką warto więc przyjrzeć się jeszcze raz desktopowemu Core Web Vitals? Na pewno nie zaszkodzi, ale zostawiamy to już waszemu osądowi.

Przypominajka: Page Experience dla stron w wersji desktop pojawiło się początkiem marca tego roku (SEO News #14 - Page Experience Update). Już wówczas była mowa o uwzględnieniu desktopowego CWV w wynikach, jak dotąd nikt nie wspomniał jednak o rozdzielności wpływu metryk poszczególnych wersji na rankingi.

Dla chcących nadgonić temat: zawierający wszystkie przydatne linki w temacie, wpis na blogu Google: Harmonogram wprowadzania rankingu jakości stron na komputery

2. Googlebot crawluje i pobiera tylko pierwsze 15 MB

Googlebot pobiera i analizuje “tylko” pierwsze 15 MB dokumentu HTML. Jeśli więc zdarzy się, że plik jest większy, do indeksu nie trafi nic po pierwszych 15 MB. Taka treść nie zostanie też uwzględniona w dobieraniu wyników. Taką nowinkę wychwyciliśmy prosto z aktualizacji dokumentacji wyszukiwarki w sekcji Roboty Google.

informacja, co pobierają roboty Google
Nowy fragment strony pomocy z dokumentacji (Źródło: developer.google.com)

Czy to znaczy, że Googlebot kompletnie pominie wszystko, co znajdzie się na stronie poniżej obrazów przekraczających w sumie 15 MB? I tak i nie. Na takie pytanie odpowiedział na Twitterze John Mueller, wyjaśniając, że wszystko zależy od tego, jak wygląda konkretny plik HTML.

Sprawa jest prosta: zasoby i treści osadzone lub zaciągane przez tagi IMG nie są częścią pliku HTML, nie liczą się więc do limitu. W praktyce przekroczenie progu 15 MB stanowi więc dość spore wyzwanie (choć i tak warto o nim, na wszelki wypadek, pamiętać).

Co ciekawe, Mueller zaznaczył też na Twitterze, że limit ten miał istnieć już długo wcześniej, a jedynie nie był dotychczas udokumentowany.

3. Nowy design Google News

Pamiętacie nowy, testowy design Google News, o którym pisaliśmy jakiś miesiąc temu w SEO News #33? Design ten został właśnie oficjalnie opublikowany i stał się domyślnym wyglądem Wiadomości Google. Zmiana weszła w życie globalnie, 22 czerwca 2022. Poniżej zestawienie starej i nowej wersji.

stara wersja Google News
Stara wersja Google News
nowe Google News
Nowe Google News

Naszym zdaniem zrobiło się o wiele przejrzyście i wygodniej. Zresztą, bardzo podobne opinie słychać zewsząd w sieci. Wszystko wskazuje więc na to, że stało się w pewnym sensie niemożliwe. Mamy do czynienia z jedną z bardzo niewielu pozytywnie przyjętych większych zmian interfejsów od Google.

4. Aktualizacja wytycznych dot. Schema produktów

Google doprecyzowało wytyczne dotyczące danych strukturalnych Product (służących do oznaczania produktów). Zmiana dotyczy wskazówki “Dodawaj znaczniki do konkretnych produktów, a nie ich kategorii lub list”. Dodany został widoczny poniżej, zaznaczony na żółto fragment.

nowe zalecenie do schema product
Nowe, rozbudowane zalecenie (Źródło: developers.google.com)

Z wytycznych znacznika Product wynika więc, że możemy uzyskać osobne rich snippets na różne warianty tego samego produktu. Warunkiem jest tylko zastosowanie struktury URL, w której każdy wariant (np. rozmiar czy kolor) produktu ma indywidualny adres (np. z parametrem zapytania). No i oczywiście uzupełnienie danych strukturalnych dla tych adresów.

Jeszcze więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w Centrum wyszukiwarki Google: Jak Google interpretuje adresy URL dotyczące wariantów produktów.

5. Aktualizacje dokumentacji: kody stanów HTTP i Schema ofert pracy

Kolejne zmiany w dokumentacji Google, tym razem w dwóch miejscach. Na stronie rozpatrującej wpływ kodów stanu HTTP, błędów sieci i błędów DNS na działanie wyszukiwarki oraz na stronie poświęconej danym strukturalnym ofert pracy. Co się zmieniło?

Odnośnie kodów odpowiedzi HTTP na stronę pomocy przeniesiona została sekcja rozpatrująca tzw. błędy soft 404 (czyli adresy kierujące użytkownika do podstrony informującej o nieistniejącej stronie). Poza definicją i informacją o wykluczeniu takich błędnych adresów są tu także sposoby ich naprawienia.

Na stronie Dodawanie uporządkowanych danych do ofert pracy dodana została z kolei wzmianka zupełnie nowa. Otóż zgodnie z wytycznymi, jeśli wskazujemy teraz fizyczne miejsce wykonywania pracy za pomocą właściwości jobLocation, musimy określić też właściwość addressCountry.

nowe zalecenia do schema joboffer
Nowa wzmianka (Źródło: developers.google.com)

6. Etykieta “LGBTQ+ owned” w profilach GMF

Czerwiec to tzw. LGBT Pride Month, czyli widoczny już i w Polsce Miesiąc Dumy społeczności LGBT+, który wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Między innymi z jego okazji Google dodało nowe etykietki profilu Google Moja Firma. Funkcjonują one analogicznie do etykiet “Prezentuje się jako firma zarządzana przez kobiety”.

nowe oznaczenie w Google Maps
Źródło: blog.google

Wśród nowinek oczywiście tytułowe “Identifies as LGBTQ+ owned”, ale nie tylko. Pojawiły się też etykiety dla innych mniejszości. Są to kolejno: “Identifies as Black-owned”, “Identifies as Latino-owned” i “Identifies as veteran-owned”.

nowe oznaczenia w Google Maps
Nowe atrybuty (Źródło: Search Engine Roundtable)

Razem z tymi nowymi atrybutami profili zniknęło jednak (bez żadnego komentarza ze strony firmy) dostępne dotychczas oznaczenie “Family-led”, pozwalające oznaczać przedsiębiorstwa rodzinne. Całość zmian będzie, póki co, dostępna wyłącznie dla właścicieli biznesów w USA.

Dla chcących doczytać więcej, oficjalny wpis na blogu Google: Taking pride in our businesses.

7. Koniec Internet Explorera

W październiku 2021, w pierwszym wydaniu naszej serii (SEO News #1), pisaliśmy o zakończeniu wsparcia dla IE 11 przez Google oraz WordPress. Teraz, 15 czerwca 2022 wsparcie dla przeglądarki oficjalnie zakończył Microsoft. Znaczy to ni mniej, ni więcej: to już koniec Internet Explorera.

nagrobek Internet Explorera
Nagrobek Internet Explorera, epitafium głosi “Był dobrym narzędziem do pobierania innych przeglądarek” (Źródło: twitter.com/DataChaz)

Powyższe zdjęcie pochodzi z Google Maps, znaleźliśmy je na Twitterze (patrz: źródło pod grafiką). Ten nagrobek Internet Explorera stał się już nieco viralem. Z tego, co udało się nam ustalić, został umieszczony przez kogoś w specyficznym ogrodzie-świątyni na dachu kawiarni w mieście Gyeongju w Korei Południowej.

Wyszukiwarka była z nami 26 lat, od 16 sierpnia 1995. Jej następcą zostaje oczywiście Microsoft Edge, ale jakby nie patrzeć, jest to koniec pewnej ery.

8. Google wczoraj i dziś

Na sam koniec zapraszamy w nostalgiczną podróż po historii wyszukiwarki, razem z nową infografiką, którą firma stworzyła z okazji 25 lecia funkcjonowania. Jest ona dostępna pod adresem https://www.google.com/search/howsearchworks/our-history/ i zawiera w sobie wszystkie najważniejsze kamienie milowe w rozwoju Google, od 1997 aż po dzisiaj.

ewolucja wyszukiwarki

Historia ewolucji Google została tutaj przedstawiona na ciekawej, interaktywnej osi czasu. Nie będziemy jednak zdradzać szczegółów. Jeśli jeszcze nie widzieliście, poświęćcie parę minut i sprawdźcie sami!


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.