W Search Console pojawił się nowy raport, a do GA4 dodano aż 3 nowe (choć dobrze wam pewnie znane) funkcje. W tym tygodniu mieliśmy też masową awarię indeksacji. Poza tym: bardzo nietypowa aktualizacja dokumentacji Google, wyłączenie aplikacji mobilną GMF i kolejne bugi w raportach. Na koniec znowu John Mueller, tym razem o linkowaniu do stron bez SSL.
1. Raport indeksowania wideo już w Search Console
O zbliżającym się raporcie indeksowania wideo pisaliśmy w SEO News #31 - Google I/O 2022. Wówczas to właśnie został on zapowiedziany, w ramach jednej z pobocznych prezentacji konferencji I/O. Zgodnie z oficjalnym ogłoszeniem na blogu Google, firma zaczęła go wprowadzać. Będzie jednak wdrażany “przez najbliższe kilka miesięcy, możesz więc nie zobaczyć jeszcze żadnych zmian”.
Jak czytamy na blogu, raport indeksowania wideo ma być pomocny w odpowiadaniu na pytania takie jak:
- Na ilu stronach roboty Google znalazły filmy?
- Które z tych filmów zostały poprawnie zindeksowane?
- Jakie błędy sprawiają, że filmy nie mogą być indeksowane?
Naturalnie, będzie również pozwalał weryfikować poprawność naprawionych problemów, a następnie śledzić ich efekty.
Co więcej, razem z wprowadzeniem nowego raportu, Google zaktualizuje również narzędzie do sprawdzania URL-i. Będzie ono wykrywać wideo w adresach, prezentować jego status w indeksie (oraz ew. błędy), a także URL-e: filmu i miniaturki.
Ważna sprawa: raport pojawi się w konsoli tylko wtedy, gdy Google wykryje wideo na stronie. Wcześniej nie będzie widoczny, podobnie zresztą jak raporty poszczególnych danych strukturalnych.
2. Dobrze znane nowości w GA4
Kolejna aktualizacja GA4 w związku z zapowiedzianym w tym roku wyłączeniem Universal Analytics (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Nowa, czwarta wersja Googlowskiej analityki wspiera od minionego tygodnia współczynnik odrzuceń, brakujące UTM-y i konwersje.
- Współczynnik odrzuceń
- UTM term i UTM content
- Współczynnik konwersji
W skrócie: to odsetek sesji, w których użytkownik widzi tylko jedną podstronę i opuszcza ją bez żadnej interakcji. W GA4 będzie on jednak liczony inaczej niż w UA, jako odwrotność wsp. zaangażowania, co można sprawdzić w dokumentacji (na razie brak wersji polskiej). Znajdziecie go w Eksploracjach i Dostosowywaniu raportów.
Tutaj nie będziemy się rozpisywać, bo o parametrach i ich wykorzystaniu w analityce pisaliśmy na blogu, gdzie odsyłamy zainteresowanych. “Nowe” UTM-y są dostępne w Eksploracjach, Raportach oraz w konfiguracji grup odbiorców. GA4 będzie od teraz przetwarzać ich wartości.
No i trzeci dodatek, doskonale wszystkim znany. Analytics 4 będzie teraz raportować współczynnik konwersji dla dowolnego, skonfigurowanego zdarzenia konwersji. Swoją drogą, w tym temacie (Konwersja w Google Analytics) też mamy poradnik - opublikowany ledwie dwa tygodnie temu.
Szczegóły odnośnie tych i innych aktualizacji GA4 znajdziesz tutaj: Co nowego? - Pomoc Google Analytics
3. Masowy problem z indeksowaniem
W ostatni piątek, 15 lipca 2022 miała miejsce awaria indeksacji. Google niemal wcale nie indeksowało i nie wyświetlało nowych treści przez przeszło 12 godzin, również w Google News. Przez ten czas w wyszukiwarce nie pojawiały się żadne świeżo opublikowane podstrony, na czym najbardziej ucierpiał portale informacyjne.
Problem nie dotknął oczywiście całego internetu, ale był bardzo rozległy, na co wskazywało zresztą i samo oświadczenie o problemie na Twitterze Google Search Central. Zgodnie z oficjalnymi Tweetami, przyczynę błędu udało się zidentyfikować po 4 godzinach. Ostatecznie został on rozwiązany w sobotę, około 8:00 naszego czasu.
4. Google aktualizuje dokumentacje po badaniach Ahrefs
Zapytania anonimizowane to frazy ukrywane przez Google celem ochrony prywatności użytkowników (np. zawierające dane osobowe). Z grubsza działa to tak, że jeśli ktoś znajduje Cię po frazie, która potencjalnie mogłaby pozwolić go zidentyfikować, Search Console ukrywa to zapytanie w raportach. Liczy wejście w ogólnej statystyce, ale nie pokazuje z jakiej frazy pochodzi.
Dotychczas mówiło się o tym, że jest to ledwie zauważalne minimum. Badania przeprowadzone przez Ahrefs wykazały jednak, że mechanizm ten dotyczy prawie połowy kliknięć rejestrowanych w Google Search Console. W efekcie, Google zaktualizowało treść swojego dokumentu pomocy, usuwając z niego stwierdzenie mówiące, że zapytania anonimizowane są rzadkością (wersja polska nadal je ma).
Tak na marginesie, w tym miejscu musimy uzupełnić pytanie zadane w trakcie webinaru Grześka (Webinar SEO: Google Search Console - poradnik)...
Różnice w danych mogą wynikać właśnie z dużej ilości tych ukrytych zapytań, które dotychczas uznawane były za wyjątkowo rzadkie. Możliwe więc, że wcale nie jest to (tak jak myśleliśmy) błąd zbierania danych. No cóż: Marku, mamy nadzieję, że to czytasz :)
O niuansach sprzeczności raportowania danych w Search Console możecie dowiedzieć się więcej tutaj: Raport skuteczności (wyszukiwarka) - Rozbieżności w danych. Pamiętajcie jednak, że oficjalna dokumentacja nie zawsze nadąża za rzeczywistością, co widać świetnie na przykładzie tego newsa.
5. Wyłączono aplikacje Google Moja Firma
O zapowiadanym wyłączeniu aplikacji mobilnej Google Moja Firma pisaliśmy w SEO News #26. Wówczas to Google rozsyłało maile o tym, że przestaje wspierać to rozwiązanie oraz zaleca przenieść się do aplikacji mobilnej Google Maps, gdzie dostępny jest panel zarządzania profilem firmowym.
Aplikacja została wyłączona 13 lipca, bez żadnych wcześniejszych przypomnień czy powiadomień. Jedynym ostrzeżeniem były rozsyłane już przeszło 3 miesiące temu maile. W obliczu możliwości zarządzania wizytówką z wyszukiwarki i map rozwiązanie to podobno nie cieszyło się jednak zbyt wielkim zainteresowaniem.
6. Bug w raporcie Skuteczności w GSC?
Sam Gooch, strateg SEO w dużej firmie hostingowej z UK, podzielił się na Twitterze odkrytym przez siebie bugiem w Search Console. Dotyczy on raportu Skuteczności. Ustawił on w nim filtrowanie według parametrów: typu wyszukiwania: “sieć”, urządzenie: “wersja na komputery” oraz wygląd w wyszukiwarce: “wideo” i ku swojemu zdziwieniu zobaczył kompletne załamanie wykresu.
Występowanie tego samego problemu potwierdziło pod jego Tweetem paru innych użytkowników. Po paru godzinach odpowiedział też Daniel Waisberg - Search Advocate w Google, pisząc, że błąd został zgłoszony.
Czy ta sprawa ma coś wspólnego z ogłoszonym właśnie wdrażaniem raportu indeksowania wideo? Możliwe, ale nie będziemy siać plotek. Zaktualizujemy wątek, gdy będzie już coś wiadomo :)
7. Linkowanie do stron bez SSL niebezpieczne dla SEO?
Na koniec mamy dla was kolejną przydatną ciekawostkę z SEO office hours. Pytanie brzmiało: Czy skoro zastosowanie szyfrowanego protokołu HTTPS jest istotnym czynnikiem rankingowym dla Google, to linkowanie do “niebezpiecznej” strony HTTP zaszkodzi SEO mojej witryny?
Odpowiedź brzmi: nie. Mueller mówi, że z jego punktu widzenia jest to jak najbardziej w porządku. Jeśli strona używa HTTP, to jej sprawa, nie masz na to wpływu i nie możesz tego zmienić. Jedyne co warto rozważyć, to czy taka witryna jest faktycznie godna zaufania.
Z naszej strony dodamy, że warto mieć też z tyłu głowy powiadomienia przeglądarek mówiące o niebezpieczeństwie w przypadku łączenia się przez HTTP. Pojawienie się go po kliknięciu na link może zawsze wpłynąć negatywnie na zaufanie użytkownika do linkującego serwisu.