W Search Console pojawił się nowy raport, a do GA4 dodano aż 3 nowe (choć dobrze wam pewnie znane) funkcje. W tym tygodniu mieliśmy też masową awarię indeksacji. Poza tym: bardzo nietypowa aktualizacja dokumentacji Google, wyłączenie aplikacji mobilną GMF i kolejne bugi w raportach. Na koniec znowu John Mueller, tym razem o linkowaniu do stron bez SSL.
1. Raport indeksowania wideo już w Search Console
O zbliżającym się raporcie indeksowania wideo pisaliśmy w SEO News #31 - Google I/O 2022. Wówczas to właśnie został on zapowiedziany, w ramach jednej z pobocznych prezentacji konferencji I/O. Zgodnie z oficjalnym ogłoszeniem na blogu Google, firma zaczęła go wprowadzać. Będzie jednak wdrażany “przez najbliższe kilka miesięcy, możesz więc nie zobaczyć jeszcze żadnych zmian”.
![nowy raport w Google Search Console](https://cdn.toponlineapp.pl/0916-nowy-raport-w-Google-Search-Console.png)
Jak czytamy na blogu, raport indeksowania wideo ma być pomocny w odpowiadaniu na pytania takie jak:
- Na ilu stronach roboty Google znalazły filmy?
- Które z tych filmów zostały poprawnie zindeksowane?
- Jakie błędy sprawiają, że filmy nie mogą być indeksowane?
Naturalnie, będzie również pozwalał weryfikować poprawność naprawionych problemów, a następnie śledzić ich efekty.
Co więcej, razem z wprowadzeniem nowego raportu, Google zaktualizuje również narzędzie do sprawdzania URL-i. Będzie ono wykrywać wideo w adresach, prezentować jego status w indeksie (oraz ew. błędy), a także URL-e: filmu i miniaturki.
![zaktualizowane narzędzie do sprawdzania URL](https://cdn.toponlineapp.pl/4314-zaktualizowane-narzedzie-do-sprawdzania-URL.png)
Ważna sprawa: raport pojawi się w konsoli tylko wtedy, gdy Google wykryje wideo na stronie. Wcześniej nie będzie widoczny, podobnie zresztą jak raporty poszczególnych danych strukturalnych.
2. Dobrze znane nowości w GA4
Kolejna aktualizacja GA4 w związku z zapowiedzianym w tym roku wyłączeniem Universal Analytics (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Nowa, czwarta wersja Googlowskiej analityki wspiera od minionego tygodnia współczynnik odrzuceń, brakujące UTM-y i konwersje.
- Współczynnik odrzuceń
- UTM term i UTM content
- Współczynnik konwersji
W skrócie: to odsetek sesji, w których użytkownik widzi tylko jedną podstronę i opuszcza ją bez żadnej interakcji. W GA4 będzie on jednak liczony inaczej niż w UA, jako odwrotność wsp. zaangażowania, co można sprawdzić w dokumentacji (na razie brak wersji polskiej). Znajdziecie go w Eksploracjach i Dostosowywaniu raportów.
Tutaj nie będziemy się rozpisywać, bo o parametrach i ich wykorzystaniu w analityce pisaliśmy na blogu, gdzie odsyłamy zainteresowanych. “Nowe” UTM-y są dostępne w Eksploracjach, Raportach oraz w konfiguracji grup odbiorców. GA4 będzie od teraz przetwarzać ich wartości.
No i trzeci dodatek, doskonale wszystkim znany. Analytics 4 będzie teraz raportować współczynnik konwersji dla dowolnego, skonfigurowanego zdarzenia konwersji. Swoją drogą, w tym temacie (Konwersja w Google Analytics) też mamy poradnik - opublikowany ledwie dwa tygodnie temu.
Szczegóły odnośnie tych i innych aktualizacji GA4 znajdziesz tutaj: Co nowego? - Pomoc Google Analytics
3. Masowy problem z indeksowaniem
W ostatni piątek, 15 lipca 2022 miała miejsce awaria indeksacji. Google niemal wcale nie indeksowało i nie wyświetlało nowych treści przez przeszło 12 godzin, również w Google News. Przez ten czas w wyszukiwarce nie pojawiały się żadne świeżo opublikowane podstrony, na czym najbardziej ucierpiał portale informacyjne.
![brak zaindeksowanych stron nytimes](https://cdn.toponlineapp.pl/0137-brak-zaindeksowanych-stron-nytimes.png)
![ogłoszenie Google o problemie z indeksacją](https://cdn.toponlineapp.pl/1841-ogloszenie-Google-o-problemie-z-indeksacja.png)
Problem nie dotknął oczywiście całego internetu, ale był bardzo rozległy, na co wskazywało zresztą i samo oświadczenie o problemie na Twitterze Google Search Central. Zgodnie z oficjalnymi Tweetami, przyczynę błędu udało się zidentyfikować po 4 godzinach. Ostatecznie został on rozwiązany w sobotę, około 8:00 naszego czasu.
4. Google aktualizuje dokumentacje po badaniach Ahrefs
Zapytania anonimizowane to frazy ukrywane przez Google celem ochrony prywatności użytkowników (np. zawierające dane osobowe). Z grubsza działa to tak, że jeśli ktoś znajduje Cię po frazie, która potencjalnie mogłaby pozwolić go zidentyfikować, Search Console ukrywa to zapytanie w raportach. Liczy wejście w ogólnej statystyce, ale nie pokazuje z jakiej frazy pochodzi.
Dotychczas mówiło się o tym, że jest to ledwie zauważalne minimum. Badania przeprowadzone przez Ahrefs wykazały jednak, że mechanizm ten dotyczy prawie połowy kliknięć rejestrowanych w Google Search Console. W efekcie, Google zaktualizowało treść swojego dokumentu pomocy, usuwając z niego stwierdzenie mówiące, że zapytania anonimizowane są rzadkością (wersja polska nadal je ma).
Tak na marginesie, w tym miejscu musimy uzupełnić pytanie zadane w trakcie webinaru Grześka (Webinar SEO: Google Search Console - poradnik)...
Różnice w danych mogą wynikać właśnie z dużej ilości tych ukrytych zapytań, które dotychczas uznawane były za wyjątkowo rzadkie. Możliwe więc, że wcale nie jest to (tak jak myśleliśmy) błąd zbierania danych. No cóż: Marku, mamy nadzieję, że to czytasz :)
O niuansach sprzeczności raportowania danych w Search Console możecie dowiedzieć się więcej tutaj: Raport skuteczności (wyszukiwarka) - Rozbieżności w danych. Pamiętajcie jednak, że oficjalna dokumentacja nie zawsze nadąża za rzeczywistością, co widać świetnie na przykładzie tego newsa.
5. Wyłączono aplikacje Google Moja Firma
O zapowiadanym wyłączeniu aplikacji mobilnej Google Moja Firma pisaliśmy w SEO News #26. Wówczas to Google rozsyłało maile o tym, że przestaje wspierać to rozwiązanie oraz zaleca przenieść się do aplikacji mobilnej Google Maps, gdzie dostępny jest panel zarządzania profilem firmowym.
![informacja o wyłączeniu aplikacji Google Moja Firma](https://cdn.toponlineapp.pl/1401-informacja-o-wylaczeniu-aplikacji-Google-Moja-Firma.png)
Aplikacja została wyłączona 13 lipca, bez żadnych wcześniejszych przypomnień czy powiadomień. Jedynym ostrzeżeniem były rozsyłane już przeszło 3 miesiące temu maile. W obliczu możliwości zarządzania wizytówką z wyszukiwarki i map rozwiązanie to podobno nie cieszyło się jednak zbyt wielkim zainteresowaniem.
6. Bug w raporcie Skuteczności w GSC?
Sam Gooch, strateg SEO w dużej firmie hostingowej z UK, podzielił się na Twitterze odkrytym przez siebie bugiem w Search Console. Dotyczy on raportu Skuteczności. Ustawił on w nim filtrowanie według parametrów: typu wyszukiwania: “sieć”, urządzenie: “wersja na komputery” oraz wygląd w wyszukiwarce: “wideo” i ku swojemu zdziwieniu zobaczył kompletne załamanie wykresu.
Występowanie tego samego problemu potwierdziło pod jego Tweetem paru innych użytkowników. Po paru godzinach odpowiedział też Daniel Waisberg - Search Advocate w Google, pisząc, że błąd został zgłoszony.
Czy ta sprawa ma coś wspólnego z ogłoszonym właśnie wdrażaniem raportu indeksowania wideo? Możliwe, ale nie będziemy siać plotek. Zaktualizujemy wątek, gdy będzie już coś wiadomo :)
7. Linkowanie do stron bez SSL niebezpieczne dla SEO?
Na koniec mamy dla was kolejną przydatną ciekawostkę z SEO office hours. Pytanie brzmiało: Czy skoro zastosowanie szyfrowanego protokołu HTTPS jest istotnym czynnikiem rankingowym dla Google, to linkowanie do “niebezpiecznej” strony HTTP zaszkodzi SEO mojej witryny?
Odpowiedź brzmi: nie. Mueller mówi, że z jego punktu widzenia jest to jak najbardziej w porządku. Jeśli strona używa HTTP, to jej sprawa, nie masz na to wpływu i nie możesz tego zmienić. Jedyne co warto rozważyć, to czy taka witryna jest faktycznie godna zaufania.
Z naszej strony dodamy, że warto mieć też z tyłu głowy powiadomienia przeglądarek mówiące o niebezpieczeństwie w przypadku łączenia się przez HTTP. Pojawienie się go po kliknięciu na link może zawsze wpłynąć negatywnie na zaufanie użytkownika do linkującego serwisu.