Google wprowadza kolejny, czwarty już, Product Review Update. W GMF pojawia się nowa opcja weryfikacji profilu poprzez wideo. Dowiadujemy się też, że third-party cookies zostaną w Chrome co najmniej do 2024. Poza tym mamy dla Was kolejny przegląd testów i nowości w SERP, nowe funkcje w Google Maps, zmianę zasad Merchant Center oraz aktualizacje wytycznych dla testerów wyszukiwania.
1. July 2022 Product Review Update
W zeszłym tygodniu dużym newsem było oficjalne ogłoszenia współpracy YouTube i Shopify (SEO News #41). Pisaliśmy wtedy, że Google wyraźnie lgnie do e-commerce, a zakończyliśmy akapit zdaniem “ciekawe, co będzie następne”. No to już wiemy. Przed nami July 2022 Product Review Update, czyli zapraszamy na Google’owe déjà vu po raz 3.
27 lipca Google ogłosiło czwartą już aktualizację z serii Product Review Updates. Zgodnie z oświadczeniem, update ten jest po prostu kolejnym “udoskonaleniem” pierwszej aktualizacji pod tą samą nazwą, której to wdrożenie miało miejsce już ponad rok temu - w marcu 2021.
Dla przypomnienia: Product Review Update dotyczy oceniania treści związanych z produktami, szczególnie prezentującymi opinie i recenzje. Podnosi widoczność contentu wyjątkowo użytecznego i rzetelnego, jednocześnie spychając niżej ten słaby, spamowy i odtwórczy.
Co dokładnie uległo zmianie? Oczywiście nie wiemy. Z nową aktualizacją nie pojawiły się żadne nowości czy modyfikacje dotychczasowych wytycznych. Całość jest najpewniej wyłącznie “dostrojeniem” dotychczasowego algorytmu do obecnych już wcześniej wskaźników.
Na stronie Centrum wyszukiwarki, poświęconej aktualizacjom Google, czytamy, że wdrażanie aktualizacji potrwa, analogicznie do poprzednich Product Review Updates, 2 do 3 tygodni.
2. Weryfikacja wideo w Google Moja Firma
W społeczności SEO w Stanach Zjednoczonych słychać dość głośno o tym, że ostatnio Google Moja Firma wymaga przy nowych wizytówkach weryfikacji poprzez wideo - nie pozostawiając przy tym żadnej innej opcji. Co ciekawe, metoda ta zbiera całkiem pozytywne opinie.
Jeśli właśnie myślicie “hej, przecież to już kiedyś było”, nie mylicie się. Przekopaliśmy się przez trochę historii: weryfikacja wideo w GMF pojawiła się po raz pierwszy testowo już w 2016. Nie działała jednak zbyt dobrze, więc zniknęła - by ukazać się znowu jako dodatkowa opcja w 2018 (i równie szybko zniknąć).
Tak za pierwszym, jak i za drugim razem weryfikacja wideo polegała na wideorozmowie z pracownikiem Google. Obecna wersja nie wymaga już jednak łączenia się z nikim na żywo, a przesłania “weryfikacyjnego wideo”. Co musi zawierać takie nagranie?
Ma być to jeden, ciągły filmik, w którym pokazujemy lokalizację (również na zewnątrz, z czytelnym adresem lub znakiem ulicy), firmę od wewnątrz lub jej wyposażenie i “dowód zarządzania”. Tym ostatnim może być pokazanie, że mamy dostęp do miejsc czy przedmiotów, które są dostępne wyłącznie dla pracowników.
Póki co nie widzieliśmy tej opcji na żywo - próbowaliśmy nawet zakładać testowe konta i dalej mamy do wyboru tylko kartkę pocztową. Ktoś z Was spotkał już się z weryfikacją wideo? Z jednej strony wydaje się, że to świetna opcja (nie trzeba będzie czekać!), ale z drugiej martwi brak wyboru. Nie w każdym miejscu można przecież bez ograniczeń nagrywać.
3. Co nowego w SERP i w mapach?
Dzisiaj mija dokładnie trzy tygodnie od ostatniego przeglądu drobnych zmian, testów i nowości w Google, a to oznacza, że czas najwyższy na nasz regularny przegląd tego, co nie mieści się w regularnych newsach. Tym razem zebrało się tego całkiem sporo. Do dzieła.
1. Nowy design dla wyników zapytań miast w mapach - w mobilnych wynikach pojawił się nowy, testowy układ kart z przeglądem najważniejszych informacji o wyszukiwanym mieście. W naszej opinii całkiem praktyczny i przejrzysty - przykład widzicie poniżej.
2. Rozbudowane Search Cards - kolejny test odnośnie agregowania informacji na frazie. Tym razem klasyczny Knowledge Panel (Panel wiedzy) zostaje zastąpiony o wiele większą i o wiele bardziej rozbudowaną kartą z m.in. grafikami, wideo, popularnymi artykułami, częstymi zapytaniami.
3. Interaktywne karty w Knowledge panels - skoro jesteśmy już przy panelach wiedzy, to bardzo podobny układ informacji nałożonej na grafikę zaczął pojawiać się również na specyficzne pytania dotyczące konkretnych osób (np. o wzrost kogoś znanego).
4. Kolejne karuzele produktowe - tutaj nie ma wielkiego efektu wow, ale Google wyraźnie dalej szuka możliwości w zakresie rozwijania karuzeli produktowych i sortowania produktów. Tym razem pojawiła się testowa sekcja “Customer favorites” - czyli ulubione klientów. W niej pojawiły się też wyciągane z opinii najczęściej wspominane elementy (zwykle atuty).
5. Sortowanie biznesów wg. dni otwarcia - nowinka z tzw. local pack, czyli sekcji wyników z map pojawiającej się w Google na frazy lokalne. Pojawiła się w niej opcja sortowania wyświetlanych biznesów według godzin i dni otwarcia.
6. Etykietka “recenzje nie są zweryfikowane” w mapach - w opiniach w Google Maps zaczęła pojawiać się etykietka “Reviews aren’t verified” - recenzje nie są zweryfikowane. Razem z nimi jest też ikonka informacyjna, pod którą znajduje się notka o tym, że Google sprawdza i usuwa zidentyfikowane przez siebie fałszywe opinie, ale te (w tej wizytówce) nie zostały jeszcze sprawdzone.
7. Sugestie i typy wyszukiwania w jednym - kilku użytkowników spotkało się z dość nietypowym testem. Google łączy w nim ze sobą sugestie doprecyzowania zapytań i typy wyszukiwania. Obok “wideo”, “grafika”, czy “wiadomości” zobaczyć można np. “w okolicy” lub inne frazy, uszczegóławiające wpisane zapytanie.
8. Informacja o zwrotach w SERP - na zapytania produktowe pojawiają się wyniki zawierające pod wynikiem informację o okresie zwrotu lub czasie dostawy. Zainteresowanie tym snippetem doczekało się już oświadczenia Google: to eksperyment wyświetlający dane z różnych miejsc w sieci, w tym z Merchant Center.
4. Cookies Google pozostaną aktywne do 2024
27 lipca na blogu Google pojawiło się oficjalne oświadczenie mówiące o tym, że third-party cookies pozostaną aktywne w Chrome co najmniej do końca pierwszej połowy 2024. Całkiem niemały poślizg, szczególnie biorąc pod uwagę, że dotychczas zakładano początek 2023.
Inicjatywa Google Privacy Sandbox poświęcona kreowaniu dla nich alternatyw ma opóźnienia. W oświadczeniu nt. zmiany dat mówi się o “spójnym feedbacku” od deweloperów, marketerów i wydawców testujących nowe rozwiązania. By rozstanie z third-party cookies stało się możliwe, potrzeba więcej czasu na testy nowych technologii.
To oczywiście złe wieści dla ceniących sobie swoją prywatność użytkowników. Zarówno dla branży reklamowej, jak i dla dostawców oprogramowania jest to jednak kolejny, dodatkowy rok na przygotowania.
5. Nowości w Google Maps
Google ogłosiło na swoim blogu, że dodaje do map trzy nowości, które “pomogą Ci zaplanować Twoją nową przygodę”. Są to kolejno: fotorealistyczne widoki z lotu ptaka, dodatkowe szczegóły na temat tras rowerowych oraz ulepszone udostępnianie lokalizacji. Co ważne, wszystkie te nowinki wchodzą od razu globalnie i powinny być już dostępne.
Fotorealistyczne widoki z lotu ptaka nie wymagają zbyt wiele tłumaczenia, bo nazwa mówi sama za siebie. Będą one pojawiać się w popularnych, wyjątkowych miejscach, takich jak choćby widoczny już na gifie poniżej Big Ben.
Nowe szczegóły na temat tras rowerowych pojawiać będą się przy wyznaczaniu tras. Będą one pokazywać między innymi nachylenie terenu, procent składających się na daną trasę nawierzchni, jej dokładny przebieg, czy informacje o oznaczeniach ścieżek rowerowych.
Ulepszone udostępnianie lokalizacji to z kolei głównie dodatkowa możliwość wysyłania powiadomień gdy dotrzemy do konkretnej lokalizacji lub wyruszymy z miejsca. Żeby z nich skorzystać, trzeba oczywiście ustawić wcześniej udostępnianie lokalizacji.
6. Kolejna zmiana zasad w Merchant Center
Google po raz kolejny zaktualizowało wymagania redakcyjne i techniczne dotyczące Merchant Center. Tym razem zmienione zostały działanie podejmowane przez firmę w związku z wystąpieniem problemów “Wymagane logowanie” oraz “Zakup objęty ograniczeniami”.
Wcześniej konta, na których występował ten problem były automatycznie odrzucane przez system. Obecnie, jeśli wystąpią one na profilach wyświetlających już wyniki organiczne, to profile te pozostaną aktywne, ale zostanie ograniczona ich widoczność.
Oficjalną notkę o aktualizacji zasad znajdziecie na stronie pomocy Merchant Center. Jeśli ominęły was natomiast poprzednie zmiany, sprawdźcie SEO News #39.
7. Kolejna aktualizacja wytycznych dla testerów Google
Po nieco ponad 9 miesiącach od ostatniej aktualizacji tzw. Google Search Quality Raters Guidelines pojawiła się kolejna. Co tym razem zmieniło się w liczącym sobie ponad 150 stron A4 dokumencie mówiącym o tym, jak oceniać jakość wyników wyszukiwania?
Według dziennika zmian lipcowa aktualizacja wytycznych obejmowała:
- odświeżenie języka, tak by był on zgodny z niedawno opublikowanym Przeglądem wytycznych dla testerów jakości,
- dodanie nowych tabeli przykładów i odświeżenie już obecnych w zakresie oceny kategorii YMYL,
- dodanie wyjaśnień odnośnie sekcji dotyczących podstron niskiej i najniższej jakości,
- poprawienie języka całego tekstu wytycznych, tak by miał on zastosowanie do wszystkich urządzeń,
- drobne zmiany w całym tekście (zaktualizowane zrzuty ekranu, aktualizacje przykładów itp.).
Aktualny, pełny tekst wytycznych dla testerów jakości wyników wyszukiwania jest dostępny pod tym linkiem: https://guidelines.raterhub.com/searchqualityevaluatorguidelines.pdf.