Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #43 - koniec July 2022 Update, Google Tag i migracja Mobile First

09-08-2022

SEO News #43 - koniec July 2022 Update, Google Tag i migracja Mobile First

W tym tygodniu pierwszym newsem jest wyjątkowo szybkie zakończenie wdrażania aktualizacji algorytmu Google - całość trwała zaledwie 6 dni.

SEO News #43 - koniec July 2022 Update, Google Tag i migracja Mobile First - SEO blog

Czwarty Product Review Update już za nami. Tymczasem Google ogłasza… Google Tag, a w tle okazuje się, że inna aktualizacja jest wdrażana nieprzerwanie od ponad 7 lat (!). Poza tym mamy zatrzęsienie nowości. Nowe porady SEO dla e-commerce, nowe dane strukturalne, nowy sposób wyświetlania wyników, nowy atrybut w GMF i wyłączona funkcja w GSC - ze względu na nową klasyfikację błędów.

1. July 2022 Update - rekordowo szybki koniec

W zeszłym tygodniu przekazaliśmy wam informację, o rozpoczętym wdrażaniu kolejnej aktualizacji z cyklu Product Review Updates. To wydanie newsów zaczynamy natomiast już od notki o jej zakończeniu. Wdrażania aktualizacji July 2022 Product Review Update zakończyło się dokładnie 2 sierpnia 2022.

Informacja na ten temat nie została jednak opublikowana jak zwykle na Twitterze. Pojawiła się wyłącznie na stronie pomocy poświęconej aktualizacjom (w polskiej wersji językowej jeszcze jej nie widać). W każdym razie update, który oficjalnie miał zająć 2-3 tygodnie, został wprowadzony w rekordowe 6 dni. A co z efektami?

zmienność wyników wyszukiwania
Zmienność wyników dot. zakupów (Źródło: semrush.com/sensor)

Na te przyszło trochę poczekać, bo pierwsze większe wahnięcia w pozycjach narzędzia monitorujące wskazały dopiero dzień po zakończeniu wdrożenia. Z głosów wartych odnotowania, na Twitterze pojawiło się sporo doniesień o stratach rich snippets treści “okołoproduktowych”. Parę osób wskazywało też na duże tąpnięcia w widocznościach swoich projektów 29 lipca… i to w sumie tyle.

Zauważyliście jakieś zmiany po tej aktualizacji? Dla wszystkich dotkniętych update’em, dociekliwych i tych, którzy tego jeszcze nie wiedzieli zostawiamy tutaj pojawiający się właściwie przy każdej aktualizacji tekst o tym Co właściciele witryn powinni wiedzieć o najważniejszych aktualizacjach Google.

2. Nowy Google tag

Znacie GTM i związany z nim global site tag (gtag.js)? Jeśli nie, odsyłamy na naszego bloga (Google Tag Manager), a jeśli tak, zapraszamy do newsa :)

Google ogłosiło, że “wypuszcza” nowy globalny tag: Google tag. Prosty, scentralizowany i przeznaczony do wielokrotnego użytku tag, który został stworzony po to, “by poprawić jakość danych i wdrażać rozwiązania bez modyfikacji czy dodawania kolejnego kodu”.

Będzie on “ulepszeniem” i rebrandingiem używanego dotychczas w tej samej funkcji global site tag. W skrócie jest to jeden, łatwy w użyciu tag, wraz z którym pojawią się nowe funkcje niewymagające kodowania. Między innymi analiza zdarzeń, zarządzanie wszystkimi tagami z jednego miejsca czy możliwość stosowania tego samego tagu przy nowych implementacjach.

nowe zarządzanie tagami w Google Tag Manager
Zarządzanie tagami bez dodatkowego kodu (Źródło: blog.google)

Według oficjalnej zapowiedzi Google tag ma zapewniać lepszą jakość danych. W momencie publikacji będzie też działać już w większości produktów firmy. Nowe funkcje “bezkodowego” tagowania mają być z kolei najpierw dostępne w Ads i Analytics.

Co ważne, pojawienie się nowego globalnego tagu nie wymaga zmiany tagowania. Dotychczasowy gtag.js pozostanie aktywny, wycofana zostanie jedynie cała jego promocja (i branding). Nowe rozwiązanie startuje w tym tygodniu - jeśli jesteście więc zainteresowani, to prawdopodobnie możecie już testować :)

Więcej szczegółów na temat nowego Google tagu znajdziecie w poświęconym mu wpisie na oficjalnym blogu Google.

3. Migracja indeksowania do Mobile First ciągle trwa

Słynne Mobile First Index weszło w życie dokładnie 26 marca 2018 roku, ponad 4 lata temu. Cała związana z nim inicjatywa, czyli pakiet aktualizacji “Mobile Friendly Update” zaczęła być wprowadzana z kolei już ponad 7 lat temu, bo 21 kwietnia 2015. Wystarczająco, by zamknąć temat? Nie do końca, bo jak się okazuje, migracja indeksowania ciągle trwa.

Twitt Valentina Pletzera
Źródło: twitter.com/VorticonCmd

W zeszłym tygodniu użytkownik Twittera pochwalił się screenshotem powiadomienia o tym, że jego strona została przełączona na indeksowanie mobilne. To z kolei wywołało spory szum w społeczności - w którym przeważało zdziwienie, ale tak odnośnie tego faktu, jak i tego, że kogoś to w ogóle dziwi - bo przecież “moja strona dalej jest indeksowana w wersji desktop”.

Pomyśleliśmy, że sprostujemy. Pierwotnie, Google ustaliło, że przejdzie w pełni na indeksowanie “Mobile First” do września 2020. Ze względu na zamieszanie z pandemią deadline ten został jednak przesunięty na marzec 2021, tylko po to, by w marcu zrezygnować kompletnie z ostatecznego terminu.

W skrócie: Google stwierdziło, że nie może ot tak przenieść całego indeksowania na Mobile First, gdyż byłoby to nie fair w stosunku do serwisów wymagających ze względu na swoją specyfikę ogromnych ilości przygotowań. Większość stron już dawno została przeniesiona, ale jak widać, mimo upływu lat, proces ten nadal postępuje.

4. E-commerce w wyszukiwarce - kolejne porady od Google

Kolejny mały punkt do odnotowania w obserwowanej przez nas, a ostatnio szczególnie intensywnej sympatii Google do e-commerce, ale też i zwyczajnie warta przyjrzenia się bliżej ciekawostka. Na kanale YouTube Google Search Central pojawił się filmik z 6 wskazówkami odnośnie tego, jak wyróżnić swój sklep w wyszukiwarce.

Screenshot z filmiku Google Search Central
Screenshot z omawianego filmu (Źródło: kanał YouTube Google Search Central)

Jakie rady dla sklepów internetowych ma Alan Kent (wypowiadający się w imieniu zespołu wyszukiwania)? Kolejno:

  1. Zadbaj o swoje title tagi - dobrze napisane mogą pomóc użytkownikom, a słabe będą pogarszać efekty pozycjonowania; uważajmy też przy automatyzacji meta tagów, by nie stworzyć duplikacji lub wybrakowanych tytułów.
  2. Umieszczaj zdjęcia wysokiej jakości - zdjęcia produktów powinny mieć conajmniej 1200 px szerokości; dobre zdjęcia mogą sprzedawać, audytujmy nasze zdjęcia i systematycznie zastępujmy te słabe lepszymi.
  3. Dodawaj dane strukturalne do produktów - dzięki nim Twój asortyment będzie lepiej widoczny w Google, w tym w snippetach; najważniejsze schema produktowe to tytuł produktu, opis, zdjęcia, oceny, cena i dostępność.
  4. Udostępniaj informacje o obniżkach cen - dzięki temu możesz uzyskać wyróżnienie ich w wynikach, co znacznie przyciąga uwagę.
  5. Używaj GTIN - uzupełnione identyfikatory produktów w danych strukturalnych i Merchant Center pozwalają na pojawianie się ich w dodatkowych snippetach, takich jak np. karuzele produktowe.
  6. Załóż konto GMF - jeśli tylko Twój biznes jest jakkolwiek “widoczny” fizycznie, np. masz swój lokal, w którym można odebrać produkty lub prowadzisz równolegle sklep stacjonarny, wizytówka Google Moja Firma może dostarczyć Ci dodatkową widoczność lokalną.

5. Nowości w danych strukturalnych

Nowinka z poniedziałku. Kojarzycie może testowy snippet “Pros and cons” (Zalety i wady), o którego to pojawieniu się wspominaliśmy w SEO News #39? Google wprowadza go na dobre, a razem z nim pojawia się nowe wsparcie danych strukturalnych.

nowy snippet w Google - pros and cons
Przykład nowego snippetu, który prezentowaliśmy już wcześniej

Co ciekawe, dane Schema wcale nie będą wymagane do uzyskania tego wyróżnienia. Google nadal będzie w stanie, tak samo jak przy wcześniejszym teście, generować snippet wyłącznie na podstawie tego, co “wyczyta” w treści. Nowe znaczniki pozwolą nam jednak informacje te bezpośrednio dostarczyć, a to zwiększy nasze szanse.

nowe wytyczne Google
Nowy fragment wytycznych dotyczących “Pros and cons”

Wytyczne odnośnie stosowania nowo wspieranych znaczników znajdziecie na stronie pomocy Schema Product. Wyróżnienie będzie pojawiać się właściwie wszędzie - w tym w wynikach polskojęzycznych. Na moment powstawania tego tekstu nowe fragmenty dokumentacji są dostępne jednak wyłącznie po angielsku.

6. Cytat zamiast meta description

Google zmienia sposób, w jaki prezentowane są wyniki na frazy w tzw. dokładnym dopasowaniu, czyli ujęte w cudzysłów. Od teraz, zamiast zwykłego meta description, na frazy ujęte w cudzysłów Google będzie prezentować w jego miejscu cytat z treści, w którym znajduje się szukane wyrażenie.

meta description jako cytat
Przykład, zamiast meta description widzimy fragment z frazą

Zmiana ta nie wpływa w żaden sposób na rankingi, a modyfikuje jedynie to, jak Google będzie prezentować wyniki na frazy w cudzysłowie. Choć może wydawać się spora, raczej nie ma co spodziewać się po niej wielkiego oddziaływania na kliknięcia. Z pewnością za to wyjdzie ona na plus dla osób korzystających z szukania z dokładnym dopasowaniem.

Co warte zaznaczenia, zmiana ta nie działa w wyszukiwaniu na frazy lokalne. Tutaj wszystko zostaje po staremu. Podobnie też, Google może nie wyświetlać nowego cytowania w przypadku wyszukiwania kilku fraz o dokładnym dopasowaniu w jednym zapytaniu.

Wpis ogłaszający zmianę na blogu Google: How we're improving search results when you use quotes

7. Wyłączona funkcja w Search Console

W najbliższym czasie, w raporcie Stan w Google Search Console, niedostępna będzie funkcja zgłaszania próśb o potwierdzenie poprawek. Jest to efekt przygotowań do migracji dotychczasowego raportu do nowej klasyfikacji błędów - z której zniknie żółta kategoria błędów, czyli ostrzeżenia.

twitt Google Search Central
Źródło: twitter.com/googlesearchc

Dla przypomnienia: Google ogłosiło wspomnianą zmianę klasyfikacji raportów w czerwcu tego roku. Jest to tylko wyłącznie zmiana w zakresie raportowania - wyszukiwarka nadal będzie oceniać serwisy tak samo jak dotąd. Szczegóły wdrażanych właśnie zmian omawialiśmy w SEO News #36 - GSC bez ostrzeżeń.

8. Nowy artybut profili GMF

O pakiecie nowych atrybutów dla profili Google Moja Firma pisaliśmy jakieś półtora miesiąca temu, w SEO News #37. Wówczas to wśród etykietek, którymi można oznaczyć wizytówkę, pojawiły się: “Identifies as LGBTQ+ owned”, “Identifies as Black-owned”, “Identifies as Latino-owned” oraz “Identifies as veteran-owned”.

Teraz do grona tego dołączyła kolejna: “Identifies as Asian-owned”, czyli (miejsce) “identyfikujące się jako prowadzone przez Azjatów”. Na blogu Google pisze o tym, że jest to kolejny ukłon w stronę wsparcia mniejszości narodowych, nad którym to firma ma systematycznie pracować. Podobnie jak poprzednie, nowy atrybut jest dostępny tylko w Stanach Zjednoczonych.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.76 / 5

Liczba ocen: 33

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc