Czwarty Product Review Update już za nami. Tymczasem Google ogłasza… Google Tag, a w tle okazuje się, że inna aktualizacja jest wdrażana nieprzerwanie od ponad 7 lat (!). Poza tym mamy zatrzęsienie nowości. Nowe porady SEO dla e-commerce, nowe dane strukturalne, nowy sposób wyświetlania wyników, nowy atrybut w GMF i wyłączona funkcja w GSC - ze względu na nową klasyfikację błędów.
1. July 2022 Update - rekordowo szybki koniec
W zeszłym tygodniu przekazaliśmy wam informację, o rozpoczętym wdrażaniu kolejnej aktualizacji z cyklu Product Review Updates. To wydanie newsów zaczynamy natomiast już od notki o jej zakończeniu. Wdrażania aktualizacji July 2022 Product Review Update zakończyło się dokładnie 2 sierpnia 2022.
Informacja na ten temat nie została jednak opublikowana jak zwykle na Twitterze. Pojawiła się wyłącznie na stronie pomocy poświęconej aktualizacjom (w polskiej wersji językowej jeszcze jej nie widać). W każdym razie update, który oficjalnie miał zająć 2-3 tygodnie, został wprowadzony w rekordowe 6 dni. A co z efektami?
Na te przyszło trochę poczekać, bo pierwsze większe wahnięcia w pozycjach narzędzia monitorujące wskazały dopiero dzień po zakończeniu wdrożenia. Z głosów wartych odnotowania, na Twitterze pojawiło się sporo doniesień o stratach rich snippets treści “okołoproduktowych”. Parę osób wskazywało też na duże tąpnięcia w widocznościach swoich projektów 29 lipca… i to w sumie tyle.
Zauważyliście jakieś zmiany po tej aktualizacji? Dla wszystkich dotkniętych update’em, dociekliwych i tych, którzy tego jeszcze nie wiedzieli zostawiamy tutaj pojawiający się właściwie przy każdej aktualizacji tekst o tym Co właściciele witryn powinni wiedzieć o najważniejszych aktualizacjach Google.
2. Nowy Google tag
Znacie GTM i związany z nim global site tag (gtag.js)? Jeśli nie, odsyłamy na naszego bloga (Google Tag Manager), a jeśli tak, zapraszamy do newsa :)
Google ogłosiło, że “wypuszcza” nowy globalny tag: Google tag. Prosty, scentralizowany i przeznaczony do wielokrotnego użytku tag, który został stworzony po to, “by poprawić jakość danych i wdrażać rozwiązania bez modyfikacji czy dodawania kolejnego kodu”.
Będzie on “ulepszeniem” i rebrandingiem używanego dotychczas w tej samej funkcji global site tag. W skrócie jest to jeden, łatwy w użyciu tag, wraz z którym pojawią się nowe funkcje niewymagające kodowania. Między innymi analiza zdarzeń, zarządzanie wszystkimi tagami z jednego miejsca czy możliwość stosowania tego samego tagu przy nowych implementacjach.
Według oficjalnej zapowiedzi Google tag ma zapewniać lepszą jakość danych. W momencie publikacji będzie też działać już w większości produktów firmy. Nowe funkcje “bezkodowego” tagowania mają być z kolei najpierw dostępne w Ads i Analytics.
Co ważne, pojawienie się nowego globalnego tagu nie wymaga zmiany tagowania. Dotychczasowy gtag.js pozostanie aktywny, wycofana zostanie jedynie cała jego promocja (i branding). Nowe rozwiązanie startuje w tym tygodniu - jeśli jesteście więc zainteresowani, to prawdopodobnie możecie już testować :)
Więcej szczegółów na temat nowego Google tagu znajdziecie w poświęconym mu wpisie na oficjalnym blogu Google.
3. Migracja indeksowania do Mobile First ciągle trwa
Słynne Mobile First Index weszło w życie dokładnie 26 marca 2018 roku, ponad 4 lata temu. Cała związana z nim inicjatywa, czyli pakiet aktualizacji “Mobile Friendly Update” zaczęła być wprowadzana z kolei już ponad 7 lat temu, bo 21 kwietnia 2015. Wystarczająco, by zamknąć temat? Nie do końca, bo jak się okazuje, migracja indeksowania ciągle trwa.
W zeszłym tygodniu użytkownik Twittera pochwalił się screenshotem powiadomienia o tym, że jego strona została przełączona na indeksowanie mobilne. To z kolei wywołało spory szum w społeczności - w którym przeważało zdziwienie, ale tak odnośnie tego faktu, jak i tego, że kogoś to w ogóle dziwi - bo przecież “moja strona dalej jest indeksowana w wersji desktop”.
Pomyśleliśmy, że sprostujemy. Pierwotnie, Google ustaliło, że przejdzie w pełni na indeksowanie “Mobile First” do września 2020. Ze względu na zamieszanie z pandemią deadline ten został jednak przesunięty na marzec 2021, tylko po to, by w marcu zrezygnować kompletnie z ostatecznego terminu.
W skrócie: Google stwierdziło, że nie może ot tak przenieść całego indeksowania na Mobile First, gdyż byłoby to nie fair w stosunku do serwisów wymagających ze względu na swoją specyfikę ogromnych ilości przygotowań. Większość stron już dawno została przeniesiona, ale jak widać, mimo upływu lat, proces ten nadal postępuje.
4. E-commerce w wyszukiwarce - kolejne porady od Google
Kolejny mały punkt do odnotowania w obserwowanej przez nas, a ostatnio szczególnie intensywnej sympatii Google do e-commerce, ale też i zwyczajnie warta przyjrzenia się bliżej ciekawostka. Na kanale YouTube Google Search Central pojawił się filmik z 6 wskazówkami odnośnie tego, jak wyróżnić swój sklep w wyszukiwarce.
Jakie rady dla sklepów internetowych ma Alan Kent (wypowiadający się w imieniu zespołu wyszukiwania)? Kolejno:
- Zadbaj o swoje title tagi - dobrze napisane mogą pomóc użytkownikom, a słabe będą pogarszać efekty pozycjonowania; uważajmy też przy automatyzacji meta tagów, by nie stworzyć duplikacji lub wybrakowanych tytułów.
- Umieszczaj zdjęcia wysokiej jakości - zdjęcia produktów powinny mieć conajmniej 1200 px szerokości; dobre zdjęcia mogą sprzedawać, audytujmy nasze zdjęcia i systematycznie zastępujmy te słabe lepszymi.
- Dodawaj dane strukturalne do produktów - dzięki nim Twój asortyment będzie lepiej widoczny w Google, w tym w snippetach; najważniejsze schema produktowe to tytuł produktu, opis, zdjęcia, oceny, cena i dostępność.
- Udostępniaj informacje o obniżkach cen - dzięki temu możesz uzyskać wyróżnienie ich w wynikach, co znacznie przyciąga uwagę.
- Używaj GTIN - uzupełnione identyfikatory produktów w danych strukturalnych i Merchant Center pozwalają na pojawianie się ich w dodatkowych snippetach, takich jak np. karuzele produktowe.
- Załóż konto GMF - jeśli tylko Twój biznes jest jakkolwiek “widoczny” fizycznie, np. masz swój lokal, w którym można odebrać produkty lub prowadzisz równolegle sklep stacjonarny, wizytówka Google Moja Firma może dostarczyć Ci dodatkową widoczność lokalną.
5. Nowości w danych strukturalnych
Nowinka z poniedziałku. Kojarzycie może testowy snippet “Pros and cons” (Zalety i wady), o którego to pojawieniu się wspominaliśmy w SEO News #39? Google wprowadza go na dobre, a razem z nim pojawia się nowe wsparcie danych strukturalnych.
Co ciekawe, dane Schema wcale nie będą wymagane do uzyskania tego wyróżnienia. Google nadal będzie w stanie, tak samo jak przy wcześniejszym teście, generować snippet wyłącznie na podstawie tego, co “wyczyta” w treści. Nowe znaczniki pozwolą nam jednak informacje te bezpośrednio dostarczyć, a to zwiększy nasze szanse.
Wytyczne odnośnie stosowania nowo wspieranych znaczników znajdziecie na stronie pomocy Schema Product. Wyróżnienie będzie pojawiać się właściwie wszędzie - w tym w wynikach polskojęzycznych. Na moment powstawania tego tekstu nowe fragmenty dokumentacji są dostępne jednak wyłącznie po angielsku.
6. Cytat zamiast meta description
Google zmienia sposób, w jaki prezentowane są wyniki na frazy w tzw. dokładnym dopasowaniu, czyli ujęte w cudzysłów. Od teraz, zamiast zwykłego meta description, na frazy ujęte w cudzysłów Google będzie prezentować w jego miejscu cytat z treści, w którym znajduje się szukane wyrażenie.
Zmiana ta nie wpływa w żaden sposób na rankingi, a modyfikuje jedynie to, jak Google będzie prezentować wyniki na frazy w cudzysłowie. Choć może wydawać się spora, raczej nie ma co spodziewać się po niej wielkiego oddziaływania na kliknięcia. Z pewnością za to wyjdzie ona na plus dla osób korzystających z szukania z dokładnym dopasowaniem.
Co warte zaznaczenia, zmiana ta nie działa w wyszukiwaniu na frazy lokalne. Tutaj wszystko zostaje po staremu. Podobnie też, Google może nie wyświetlać nowego cytowania w przypadku wyszukiwania kilku fraz o dokładnym dopasowaniu w jednym zapytaniu.
Wpis ogłaszający zmianę na blogu Google: How we're improving search results when you use quotes
7. Wyłączona funkcja w Search Console
W najbliższym czasie, w raporcie Stan w Google Search Console, niedostępna będzie funkcja zgłaszania próśb o potwierdzenie poprawek. Jest to efekt przygotowań do migracji dotychczasowego raportu do nowej klasyfikacji błędów - z której zniknie żółta kategoria błędów, czyli ostrzeżenia.
Dla przypomnienia: Google ogłosiło wspomnianą zmianę klasyfikacji raportów w czerwcu tego roku. Jest to tylko wyłącznie zmiana w zakresie raportowania - wyszukiwarka nadal będzie oceniać serwisy tak samo jak dotąd. Szczegóły wdrażanych właśnie zmian omawialiśmy w SEO News #36 - GSC bez ostrzeżeń.
8. Nowy artybut profili GMF
O pakiecie nowych atrybutów dla profili Google Moja Firma pisaliśmy jakieś półtora miesiąca temu, w SEO News #37. Wówczas to wśród etykietek, którymi można oznaczyć wizytówkę, pojawiły się: “Identifies as LGBTQ+ owned”, “Identifies as Black-owned”, “Identifies as Latino-owned” oraz “Identifies as veteran-owned”.
Teraz do grona tego dołączyła kolejna: “Identifies as Asian-owned”, czyli (miejsce) “identyfikujące się jako prowadzone przez Azjatów”. Na blogu Google pisze o tym, że jest to kolejny ukłon w stronę wsparcia mniejszości narodowych, nad którym to firma ma systematycznie pracować. Podobnie jak poprzednie, nowy atrybut jest dostępny tylko w Stanach Zjednoczonych.