Przed nami duża aktualizacja algorytmu głównego, która za cel bierze użyteczność treści znajdującej na stronach. Pojawił się też wpis mówiący o kolejnym, piątym już Product Review Update. W tym tygodniu publikujemy także nasz regularny przegląd zmian w SERP. Poza tym: uproszczone statusy błędów w GSC, błędy raportowania, nieoczywista przyczyna nieindeksowania i kolejna zmiana zasad w Merchant Center.
1. Nadchodzi Google Helpful Content Update
W czwartek, 18 sierpnia 2022, Google opublikowało oficjalną zapowiedź aktualizacji nazwanej Helpful Content Update. Jej głównym celem będzie zwiększenie widoczności treści pisanej dla ludzi oraz obniżenie pozycji stron, które mają content stworzony głównie dla wyszukiwarki. Ma ona zacząć być wprowadzana w tym tygodniu.
Od razu uspokajamy jednak: na razie aktualizacja będzie dotyczyć wyników angielskojęzycznych. Na inne języki będzie rozszerzana dopiero w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Google mówi, że update ten będzie dotyczył wszystkich stron i wszystkich znajdujących się na nich treści. Ma także wprowadzić nowy sygnał (czynnik) rankingowy, dotychczas niestosowany w ocenianiu i dobieraniu serwisów do wyników. Będzie on powiązany z ilością treści o “niewielkiej wartości, niskiej wartości dodanej lub inaczej nieprzydatnej dla szukających”.
Google zaznacza wyraźnie: jeśli w związku z aktualizacją na danej stronie zostanie wykryta relatywnie duża ilość nieprzydatnej treści - to zaniży to widoczność całego serwisu. Również tych podstron, które prezentują content o bardzo wysokiej wartości.
Można więc śmiało przypuszczać, że spadki widoczności czekają nie tylko strony ze spamową treścią. Oberwać może też większość serwisów stosujących strategię dzielenia swojego contentu na ten “SEO-wy” i przeznaczony dla użytkownika.
Koniec końców, wszystko rozbije się jednak o to, jak algorytm poradzi sobie z identyfikowaniem użyteczności - bo jak wszyscy doskonale wiemy, to wcale nie takie proste, nawet dla człowieka.
W społeczności aktualizacja ta przyrównywana jest do update’u Google Panda, która to zapoczątkowała uwzględnianie jakości treści serwisów w rankingu. Tym samym, nie brakuje też głosów mówiących o “największej zmianie od lat” i przeróżnych mniej lub bardziej irracjonalnych domysłów.
Co z tego wyniknie? Czas pokaże. Zaczynają jednak sprawdzać się przepowiednie wszystkich tych, którzy od lat mówili o realnym nastawieniu na użytkownika i jakość treści.
2. A zaraz po nim Piąty Product Review Update
W minionym tygodniu na blogu Google pojawił się wpis mówiący o zwiększaniu jakości treści prezentowanej w wyszukiwarce. Mówi on oczywiście o aktualizacji Helpful Content, ale nie tylko. Czytamy w nim bowiem też, że Google kończy przygotowywać kolejną, piątą już aktualizację Product Review Update.
Piąta odsłona Product Review Update ma być wprowadzana jeszcze w sierpniu, zaraz po Helpful Content Update. To kolejne spore zaskoczenie, bo jakby nie patrzeć, PRU tyle, co się zakończyło.
Dla przypomnienia ostatnia aktualizacja z tej “serii” miała miejsce zaledwie trzy tygodnie temu. July 2022 Product Review Update rozpoczęła się 27 lipca, a jej wdrażanie zakończono już 2 sierpnia. Była ona dostrojeniem dotychczasowych zmian.
Czy wiemy cokolwiek o zbliżającej się PRU? Nieszczególnie. Sam wpis blogowy mówi o niej jedynie jako o kolejnych udoskonaleniach algorytmu. Nie widać też żadnych konkretnych zaleceń - zapewne będzie to więc kolejne dostrojenie czynników rankingowych.
3. Co zmieniło się w SERP-ach?
Ostatni przegląd nowości, zmian i testów w SERP publikowaliśmy dokładnie trzy tygodnie temu, w SEO News #42. Czas więc na kolejną część. Co ciekawego z niewielkich modyfikacji wyłapaliśmy w sierpniu? Trochę tego było.
1. Nowy podgląd grafik w wynikach Google - okienko z wynikiem grafiki pojawiające się po kliknięciu na obraz w SERP było już wcześniej testowane. Teraz funkcja ta została wdrożona na dobre do wszystkich wyników desktopowych.
2. Nowe autouzupełnianie Google na desktopach - w Google na desktopach pojawił się nowy, dynamiczny wariant autouzupełniania. Ten testowy interfejs został zauważony przez użytkowników na Twitterze.
3. Dynamiczny snippet Podobnych pytań - kojarzycie listę Podobnych pytań pojawiającą się na niektóre zapytania w Google? Okazuje się, że teraz, gdy klikniemy na któreś z nich, Google doładuje nam dynamicznie powiązane z nimi podobne pytania na dole strony wyników.
4. Podgląd produktów w 3D w wynikach - w tym wypadku nazwa nowości mówi sama za siebie. Google używa 3D w SERP w różnych swoich projektach, teraz testują je przy produktach.
5. Nazwa strony i favicon w Google Grafika - tutaj ponownie, nie bardzo jest co tłumaczyć. To kolejny test. W wynikach grafiki Google pojawiają się nazwy stron oraz favicony. Naszym zdaniem, dotychczasowe, zwykłe wyniki wyglądają o wiele lepiej.
5. Snippet “Perspectives” (perspektywy) w wynikach na otwarte, “filozoficzne” zapytania - tak, Google testuje snippet, który odpowiada na pytania dotyczące perspektyw związanych z różnymi tematami (pracą zawodową, edukacją czy rozwojem osobistym). Ciekawa sprawa.
6. Nowy design sitelinków w wynikach mobilnych - o tym, że Google może wyświetlać odnośniki do postron w SERP wiedzą wszyscy. Teraz snippet ten zyskał jednak nowy, testowy design, w którym każdy odnośnik jest ujęty niczym przycisk, w osobne okienko. Co sądzicie?
7. Transmisje na żywo w SERP-ach - wygląda na to, że Google znalazło sposób na indeksowanie i prezentowanie przy wynikach livestreamów prowadzonych na YouTube. Póki co nie udało się nam trafić osobiście na transmisję na żywo w SERP, ale z pewnością jest to interesujące rozwiązanie. Szczególnie pod kątem doboru takich treści do zapytań.
4. Uproszczone statusy błędów już w GSC
Dwa tygodnie temu pisaliśmy o tymczasowym wyłączeniu funkcji zgłaszania próśb o zatwierdzenie poprawek w raporcie Stanu w Google Search Console. Było ono związane ze wdrażaniem uproszczonych statusów błędów. Te zostały już z powodzeniem wprowadzone, a funkcjonalność zgłaszania ponownie działa.
Jeśli jeszcze nie widzieliście nowej, uproszczonej wersji raportu, polecamy się zapoznać. Pamiętajcie tylko, że w związku z nią Google nie wykryło żadnych nowych błędów, a jedynie zmieniło sposób raportowania dotychczas posiadanych danych.
5. Google naprawiło błąd: sprawdź Search Console
W minioną środę na oficjalnym koncie Google na Twitterze pojawił się wpis informujący o naprawionym błędzie w Search Console. Ten, miał dotyczyć statusu indeksowania, który w wyniku bugu był wskazywany błędnie dla wielu podstron.
Strony niezindeksowane miały być prezentowane jako zindeksowane, w związku z czym w Google Search Console, w raporcie Stan, mogą pojawić się teraz spadki w zindeksowanych stronach. Nie oznaczają one jednak wyindeksowania adresów, bo te po prostu nigdy w indeksie jeszcze nie były. To efekt błędu raportowania.
Jeśli w zeszłym tygodniu odnotowaliście jakieś podejrzane spadki w liczbie widocznych stron, to z dużym prawdopodobieństwem może być to efekt tej łatki. Jeśli natomiast nie sprawdzaliście ostatnio Search Console, polecamy zerknąć. Koniec końców Google nie wspomina przecież nic o tym, jak długo ten naprawiony bug występował.
6. Słaby content może być powodem problemów z indeksacją
Spotkaliście kiedyś właściwie niewytłumaczalne problemy z indeksowaniem? Ostatnio są wyjątkowo częste, zresztą, skarży się na nie praktycznie cała branża. W wątku dotyczącym braku potencjalnych przyczyn z indeksowaniem (a mimo to braku wizyt Googlebota) John Mueller mówi, że może to wynikać zwyczajnie, z kiepskiego contentu na stronie.
John pisze “Cóż, mnóstwo SEO-wców i stron produkuje okropne treści, niewarte indeksowania. To, że (tekst) istnieje, nie znaczy, że jest użyteczny dla użytkowników”. Czyżby wcale nie chodziło więc o problemy po stronie Google, a o jakość serwisów? W naszej opinii raczej nie i nie mamy podstaw do zmiany zdania.
Warto jednak powiązać ten strzępek informacji z nadchodzącym Google Helpful Content Update. Choć wszyscy jak jeden mąż twierdzimy, że Google nie radzi sobie z indeksacją, to może warto na chwilę zadać sobie inne pytanie.
Może te “problemy” to po części efekt zmian algorytmicznych w klasyfikowaniu treści na przestrzeni lat i tego, że niektórych treści Google zwyczajnie już nie chce? Kto wie…
7. Kolejna zmiana zasad w Merchant Center
O zmianach zasad dotyczących Merchant Center pisaliśmy ostatnio trzy tygodnie temu, w SEO News #42, a jeszcze wcześniej kolejne sześć tygodni temu, w SEO News #39. Zdecydowanie więc, w tej kwestii Google wyraźnie nie próżnuje.
Zgodnie z oficjalnym wpisem informującym o tej aktualizacji zasad: zmieniają się działania podejmowane w związku z występowaniem dwóch problemów na kontach Merchant Center. Same zasady dotyczące ich występowania pozostają jednak takie same.
Konta, na których pojawił się status „Niewystarczające informacje kontaktowe” lub „Brak zasad zwrotów i reklamacji” pozostaną od teraz aktywne, ale ograniczona zostanie organiczna widoczność ich produktów. Wcześniej wystąpienie tych statusów skutkowało automatycznym odrzuceniem profilu.
Dla zainteresowanych: szczegółowe wymagania techniczne i redakcyjne Merchant Center, a także definicje statusów problemów znajdziecie tutaj: https://support.google.com/merchants/answer/12079604