Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #46 - Helpful Content Update, raport wideo i inne zmiany w GSC

30-08-2022

SEO News #46 - Helpful Content Update, raport wideo i inne zmiany w GSC

Helpful Content Update wchodzi w życie, choć na razie nie widać efektów. Jest też sporo zmian w Search Console.

SEO News #46 - Helpful Content Update, raport wideo i inne zmiany w GSC - SEO blog

Największy news tego tygodnia: wchodzi Helpful Content Update. Miejsce drugie: zakończenie wdrażania raportu indeksacji wideo. Miejsce trzecie: nowości w raporcie CWV. Zaraz za podium znalazł się news o tym, że z konsoli zniknie Kierowanie Międzynarodowe. Poza tym przeglądamy zmiany w wytycznych, a na sam koniec odpowiadamy na to, o co nikt nie pytał, czyli: czy Google zachwyca się poezją?

1. Rozpoczęło się wdrażanie Google Helpful Content Update

Zgodnie z zapowiedzią z zeszłego tygodnia (SEO News #45 - aktualizacja Helpful Content) rozpoczęło się wdrażanie Google Helpful Content Update. Wprowadzanie aktualizacji ma potrwać standardowo już, około dwóch tygodni. Póki co (29.08) brak informacji o jakichkolwiek wyraźniejszych zmianach w rankingach. Żadnych wyraźnych ruchów nie wskazują też narzędzia.

informacja Google o rozpoczęciu Helpful Content Update
Źródło: developers.google.com/search/updates/ranking

Powyższe dwa zdania na stronie pomocy dotyczącej aktualizacji są właściwie jedyną nową oficjalną informacją o aktualizacji, jaką dostaliśmy w tym tygodniu. Poza nią warto jednak wspomnieć także o ankiecie dotyczącej nastrojów specjalistów SEO nt. update’u, która pojawiła się na Twitterze.

Aleyda Solis Twitter
Źródło: twitter.com/aleyda

Jak się okazuje, na ponad pięćset głosów, niemal połowa (44.1%) zainteresowanych jest pewna jakości swoich treści. Nieco więcej (46.6%) podchodzi do tematu chłodno, na zasadzie “pożyjemy, zobaczymy”. Tylko 9,3% ankietowanych mówi otwarcie o tym, że wdrażana aktualizacja ich niepokoi.

Jak jest rzeczywiście i co ostatecznie przyniesie HCU (Helpful Content Update)? Czas pokaże - a my Was oczywiście poinformujemy :)

Dla przypomnienia: Helpful Content Update będzie docelowo rozwijany w kierunku globalnym, ale w tym, pierwszym wdrożeniu dotyczy wyłącznie stron internetowych w języku angielskim. Mamy więc czas na obserwację i przygotowania.

2. Raport indeksowania wideo wdrożony w 100%

Raport indeksowania wideo w Google Search Console został już w pełni wdrożony. Widzą go więc wszyscy użytkownicy (jeśli tylko wyszukiwarka trafiła na ich podpiętych stronach na jakiś film). Taka informacja pojawiła się początkiem minionego tygodnia na Twitterze Google Search Central.

Google Search Central Twitter
Źródło: twitter.com/googlesearchc

O rozpoczęciu wdrażania raportu pisaliśmy w połowie lipca (SEO News #40 - raport wideo w GSC). Wówczas to Google podało do informacji, że nowy raport będzie wprowadzany stopniowo przez “najbliższe miesiące”. Tych natomiast, od tego ogłoszenia, nie minęło nawet dwa. Najwidoczniej był to więc czas oszacowany bardzo zachowawczo.

3. Raport CWV pokaże dane na poziomie URL-i

I kolejna informacja prosto z Twittera Search Central: Google rozwija raport Core Web Vitals w Search Console. Od zeszłego tygodnia w grupach raportu prezentowane są przykładowe należące do nich adresy URL. Z tweeta wynika też, że jest to dopiero początek zaplanowanych zmian - będzie więcej wartościowych szczegółów.

Google Search Central Twitter
Źródło: twitter.com/googlesearchc

Poza nową funkcjonalnością do raportu wprowadzono również “drobne zmiany tekstowe”, które mają uczynić go bardziej przejrzystym. Niewielkie modyfikacje (głównie językowe) pojawiły się również w dokumentacji Search Console.

Dla zainteresowanych strona pomocy dotycząca omawianego raportu: https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=pl

4. Google usunie kierowanie międzynarodowe z GSC

Jak w temacie - Google ogłosiło “bez zbędnych ceregieli”, że funkcja (oraz raport) Kierowanie Międzynarodowe w GSC jest przestarzała i wkrótce zniknie z konsoli. Naturalnie, wyszukiwarka nadal będzie wspierać hreflang oraz wszystkie swoje powiązane rekomendacje.

Google Search Central Twitter
Źródło: twitter.com/googlesearchc

Raport jest jeszcze dostępny, ale, zgodnie z notyfikacją widoczną w konsoli, ostatecznie i bezpowrotnie zniknie dnia 22 września. Jego wyłączenie świadczy o tym, że zwyczajnie, przestał on być użyteczny - tak dla wyszukiwarki, jak i dla użytkowników konsoli.

wyłączenie kierowania międzynarodowego

Jeśli korzystaliście z kierowania międzynarodowego, prowadzicie wielojęzyczne serwisy lub publikujecie z zasięgiem międzynarodowym i chcecie dowiedzieć się więcej, odsyłamy do Strony pomocy: Przegląd tematów dotyczących treści o zasięgu międzynarodowym i treści wielojęzycznych w witrynie

5. Zmiany w wytycznych danych strukturalnych artykułów

W dokumentacji danych strukturalnych pojawiły się dość istotne zmiany. W wytycznych Schema Article przeczytamy teraz, że do tego, by artykuł mógł pojawić się w rozszerzeniu wyników takim jak Top Stories (Najważniejsze wiadomości) nie potrzeba już żadnych znaczników. Tekst nie musi być więc opisany przez dane strukturalne.

Co więcej, z całej podstrony wytycznych zniknęły wszystkie wzmianki odnośnie AMP (Accelerated Mobile Pages). Warto zaznaczyć, że dotychczas praktycznie cała podstrona była podzielona na wskazówki dla stron korzystających i niekorzystających z AMP. Bardzo prawdopodobne więc, że Google po cichu wycofuje się ze swojego rozwiązania.

Ale to nie wszystko, bo zmieniły się również wymagania odnośnie grafik niezbędnych do pojawienia się w funkcjach wyszukiwania (np. wspomniane już Najważniejsze wiadomości). Dotychczas Google rekomendowało grafiki o rozmiarach minimum 800,000 pixeli przy pomnożeniu szerokości przez wysokość. Teraz liczba ta zmalała do 50,000.

Strona pomocy, o której mowa, jest dostępna tutaj: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/article. Co ciekawe (i dość rzadkie) aktualizacja dokumentacji objęła od razu także polską wersję językową.

6. Nowe wytyczne dot. snippetów edukacyjnych Q&A

Edukacyjne pytania i odpowiedzi to jedno z najnowszych rozszerzeń wyników wyszukiwania. O wprowadzeniu tego snippetu informowaliśmy Was w połowie maja tego roku (SEO News #31). Teraz przekazujemy dalej wieści o zaktualizowanych wytycznych.

Właściwie, w kontekście edukacyjnych pytań i odpowiedzi Google dodało trzy zasady dotyczące treści:

  1. Strony zawierające edukacyjne Q&A muszą przestrzegać tych samych wskazówek dotyczących treści co “zwykłe” strony pytań i odpowiedzi.
  2. Strona kwalifikująca się do nowego snippetu musi zawierać pytania i odpowiedzi powiązane z edukacją. W serwisie musi znaleźć się choć jedno pytanie wraz z odpowiedzią, a sama odpowiedź musi być powiązana z pytaniem użytkownika (by mogła się pojawić w rozszerzeniu wyników).
  3. Jako właściciel serwisu odpowiadasz za jakość i trafność swoich edukacyjnych stron Q&A. Jeśli pewna ilość Twoich treści zostanie uznana za niezgodne z prawdą na podstawie “jakościowych, pedagogicznych procesów weryfikacji”, wówczas nawet wszystkie z Twoich stron mogą nie kwalifikować się do korzystania z nowej funkcji.

Dla zainteresowanych zostawiamy bezpośredni link do odpowiedniej strony pomocy: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/education-qa

7. Użyteczność treści a… poezja?

Na koniec fakt dość oczywisty, ale nie banalny - i warty odnotowania. Szczególnie w obliczu zbliżającego się Helpful Content Update. Na Twitterze padło pytanie odnośnie tego, jak Google zachowa się po aktualizacji w przypadku treści z definicji nieużytecznych. Bo przecież nie wszystkie takimi muszą być - a przykładem może być np. poezja.

John Mueller Twitter
Źródło: twitter.com/JohnMu

John Mueller odpowiada: niezależnie od aktualizacji, jeśli publikujesz wiersz i chcesz zyskać widoczność na frazy niezwiązane z jego tekstem, czeka cię niezłe wyzwanie. Kto wie, może w przyszłości, ale póki co Google (tak samo jak i każda inna wyszukiwarka internetowa) nie jest w stanie zinterpretować poezji. Podobnie zresztą jak i każdego innego abstrakcyjnego tekstu.

Tak czysto hipotetycznie: jak pozycjonowalibyście stronę publikującą wiersze? Macie jakieś pomysły? :)


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog