Google ogłosiło rozpoczęcie kolejnej aktualizacji algorytmu głównego! I to zaledwie 3 dni po oficjalnym zakończeniu Helpful Content Update (o czym także piszemy). Mamy dla Was też kolejne cykliczne zestawienie mniejszych zmian, testów i nowości w Google. Poza tym: nowa sekcja wytycznych jakości, zmiany w danych GSC dot. produktów, nowy format SEO office hours i zalecenia dot. kilku języków na stronie.
1. September 2022 Core Update
Zaledwie dwa dni od oficjalnego zakończenia Helpful Content Update (o którym piszemy w tym wydaniu, poniżej) Google poinformowało o rozpoczęciu wdrażania kolejnej aktualizacji algorytmu głównego. September 2022 Core Update, bo tak została oficjalnie nazwana aktualizacja, rozpoczęła się 12.09.2022, a jej wdrażanie potrwa standardowo, około dwóch tygodni.
Jak na tego typu update przystało, nie dowiedzieliśmy się, czego będzie dotyczyć aktualizacja. To kolejne, szersze dostrojenie algorytmów pod kątem analizowania obecnych już czynników rankingowych.
Dziwi jednak pośpiech we wdrożeniu, szczególnie że owszem, Google wspominało o aktualizacji planowanej zaraz po Helpful Content, ale miał to być kolejny Product Review Update (o czym pisaliśmy w SEO News #45). Czyżbyśmy mieli już do czynienia z szerszym dostrojeniem wyjątkowo spokojnie wdrożonego czynnika rankingowego Helpful Content?
Patrząc na to jak niewielkie efekty przyniósł ten tyle, co wprowadzony update w stosunku do tego, jak intensywnie był zapowiadany, jest to jednocześnie bardzo możliwe… jak i zupełnie niewiadome. Śledzimy temat, a o wszelkich efektach i potencjalnych powiązaniach z HCU poinformujemy Was już za tydzień.
2. Helpful Content Update wdrożony
Aktualizacja wyszukiwarki Helpful Content Update została oficjalnie zakończona. Wdrażanie zostało zakończone 9 września 2022, czyli w zeszły piątek. Update ten trwał dokładnie 15 dni (od 25 sierpnia 2022), a więc zgodnie z zapowiedzią (w której była mowa o około dwóch tygodniach).
Poza zakończeniem wdrożenia, mamy też zmiany odnośnie efektów. W przeciwieństwie do całego wdrożenia (SEO News #47), na dzień przed zakończeniem aktualizacji wyraźnie widać było wzrost zmienności wyników. To, że był to HCU, potwierdzała natomiast społeczność - w licznych doniesieniach o indywidualnych zmianach.
Streszczając Twitterowy chaos: oberwały głównie strony wyraźnie łamiące wytyczne, z automatycznie generowaną treścią oraz oczywistym spamem. Z wartych przytoczenia informacji, również na Twitterze, na temat wyjątkowo “cichego” przebiegu aktualizacji pod kątem rankingów wypowiedział się Danny Sullivan.
W dyskusji potwierdził on w pewnym sensie to, o czym pisaliśmy już wcześniej. Choć aktualizacja Helpful Content nie miała teraz dużego wpływu na rankingi, to w przyszłości nabierze o wiele większego znaczenia. To dlatego dostaliśmy na jej temat tyle informacji, wraz z dość niespotykaną, wcześniejszą zapowiedzią.
3. Nowości i testy w Google (24.08 - 12.09.2022)
1. Nowa funkcja wyników “Ze źródeł” - Google testuje funkcję SERP, która pozwala przeglądać bardzo wyniki na poszczególnych stronach. Zapewne ma ona na celu dawać większą możliwość wyboru przy bardzo popularnych zapytaniach.
2. Popularne na Twitterze - w wynikach pojawił się nieogłoszony nigdzie snippet, czyli rozszerzenie wyników agregujące w sobie linki do popularnych Tweetów odpowiadających na szukaną frazę.
3. Odkryj marki w SERP - kolejny “produktowy” wariant rozszerzeń wyników, tym razem biorący za cel marki. Tym razem nie w formie karuzeli, ale klasycznej listy, wraz z logotypami brandów.
4. Podobne pytania w dwóch językach - jak w nazwie, Google testuje prezentowanie podwójnego rozszerzenia “Podobnych pytań”. W tym wypadku po angielsku i w hindi. Najpewniej jest to zachęta do korzystania z Google we własnym języku.
5. Google dopytuje o szczegóły przy wystawianiu recenzji w Google Maps - a w udzielone odpowiedzi wyświetla jako precyzyjne “sub-recenzje” dotyczące np. toalet czy stosunku danego miejsca do psów.
6. Etykietka “quick read” w wynikach - Google dodaje przy niektórych stronach etykietki sugerujące, że dany tekst jest krótki lub, że można przeczytać go w mniej niż 5 minut (“< 5min read”). Najpewniej jest to test w kierunku lepszego spełniania intencji (w niektórych wątkach pożądana jest krótsza odpowiedź).
7. Nazwa strony nad URL-em w wynikach mobilnych - nie ma tu za bardzo czego tłumaczyć. Google kontynuuje swoje testy w zakresie prezentowania adresów i stron na urządzeniach mobilnych.
8. Daty na zdjęciach w wizytówkach GMF - tutaj też nie ma czego tłumaczyć. W naszej opinii zdecydowanie najpraktyczniejszy ze wszystkich ostatnich drobnych testów i zmian w Google.
9. Odpowiedzi na frazy nad wynikami - no i na koniec ciekawa mieszanka, czyli testowe rozszerzenie wyników pokazujące kilka bezpośrednich odpowiedzi na zapytanie nad konkretnymi, dostarczającymi je stronami.
4. Nowa sekcja wytycznych dot. przeciwdziałania nadużyciom
W wytycznych dotyczących jakości Google dodało nową sekcję. Jest ona poświęcona aktywnemu przeciwdziałaniu nadużyciom (w szczególności spamowaniu). Znajdziemy na niej wskazówki podzielone na 6 podsekcji, traktujące między innymi o regulaminach serwisów, tworzeniu blocklist i monitorowaniu podejrzanej aktywności.
Lista zaleceń rozbijanych w poszczególnych podsekcjach na szczegóły prezentuje się tak:
- Komunikuj, że nie dopuszczasz spamu na swojej stronie (regulaminy),
- Gromadź dane o logowaniach i interakcjach z usługą, by móc zidentyfikować spamerskie konta,
- Stosuj manualne zatwierdzanie dla podejrzanych interakcji,
- Stosuj blocklisty, aby zapobiegać powtarzającym się próbom spamowania,
- Zablokuj automatyczne tworzenie kont (stosuj weryfikację użytkowników),
- Regularnie monitoruj swoją usługę (serwis) pod kątem nadużyć.
Choć sama sekcja wcześniej nie istniała, to umieszczone w niej zalecenia mają pochodzić głównie z liczącego sobie już ponad 5 lat wpisu “Protect your site from user generated spam” dostępnego na blogu Google.
Szczegóły, a także i strona, o której mowa w tym newsie, dostępne są tutaj: https://developers.google.com/search/docs/monitor-debug/prevent-abuse. Nowa dokumentacja nie została jednak jeszcze przetłumaczona na język polski.
5. Product Review Update zaburzył dane w raportach GSC?
Nie mamy pewności co do tego, że zmiana ta była powiązana z Product Review Update, ale wszystko na to wskazuje. Do rzeczy: jakiś czas temu Google zaczęło zmieniać niektóre wyniki dotyczące recenzji w wyniki dotyczące produktów (a wraz z tym wyświetlane w nich rozszerzenia). W związku z tym zmieniły się też liczby w Search Console.
Razem z migracją “typów wyników” przeniesione zostały też wyświetlane w nich dotychczas rozszerzenia. W związku z tym, w ostatnim czasie, Search Console może wykazać w raportach dot. danych strukturalnych znaczące spadki rozszerzeń recenzji oraz wzrosty rozszerzeń produktów.
Zmiana ta dotyczy zarówno raportowania, jak i tego, w jaki sposób Google prezentuje treści zawarte na stronie.
6. Nowy format SEO office-hours
SEO office-hours to seria filmów publikowanych na kanale Google Search Central na YouTube, w której przedstawiciel Google, John Mueller odpowiada na pytania użytkowników dotyczące pozycjonowania. Możecie kojarzyć ją choćby z naszych newsów, w których zdarza się nam ją przytaczać.
Dawniej seria była prowadzona na żywo, w formie otwartego Q&A, które odbywało się co tydzień. Obecnie jednak, od zmian ogłoszonych w maju tego roku (SEO News #29), SEO office-hours przestało być nagrywane na żywo i pojawia się tylko raz w miesiącu.
Zgodnie z zapowiedziami Johna Muellera z maja, teraz nadszedł czas kolejnych modyfikacji. We wrześniowym wydaniu usłyszymy już nie tylko Muellera, ale i innych pracowników Google. Do odpowiadania na pytania dołączyli Martin Splitt, Gary Illyes i Lizzi Sassman.
Dla osób będących “w branży” nieco dłużej zmiana ta ma też pewien charakter sentymentalny. Po raz pierwszy w liczącej sobie już ponad dekadę (!) serii na pytania odpowiada bowiem ktoś inny niż sam Mueller.
7. Kilka języków na stronie vs SEO
Pozostając w temacie YouTube Google Search Central: ostatnio pojawił się na nim kolejny filmik z serii #AskGooglebot. W tej serii John Mueller odpowiada bardzo zwięźle na pojedyncze ważne pytania dot. SEO. Tym razem sprawa dotyczyła dwóch języków na jednej stronie (pod jednym adresem) i tego, jak takie rozwiązanie ma się do pozycjonowania.
John odpowiada: dla wyszukiwarki idealnie jest wtedy, gdy algorytmy mogą łatwo rozpoznać główny język strony. Niewielka część treści w innym języku jest jednak jak najbardziej okej.
W przypadku stron uczących innego języka, z technicznego punktu widzenia najlepiej będzie stworzyć osobne podstrony dla każdego z języków (takie, na których wyraźnie widać język podstawowy).
Generalnie więc: unikamy równomiernego mieszania kilku języków pod jednym adresem. Naturalnie w praktyce temat ten jest o wiele bardziej złożony, zainteresowanych odsyłamy więc do oficjalnej dokumentacji: Zarządzanie witrynami multiregionalnymi i wielojęzycznymi.