Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #52 - błąd Analytics, nowe funkcje GTag i Multisearch w GSC

11-10-2022

SEO News #52 - błąd Analytics, nowe funkcje GTag i Multisearch w GSC

52 wydanie oznacza 52 tygodnie publikacji branżowych wiadomości, czyli okrągły rok SEO News w Top Online!

SEO News #52 - błąd Analytics, nowe funkcje GTag i Multisearch w GSC  - SEO blog

Pojawił się spory błąd w integracji Universal Analytics z GSC. Nowy globalny Google Tag został zaktualizowany o trzy nowe funkcje. Dowiadujemy się też, że Search Console w ogóle nie pokazuje wyświetleń oraz kliknięć z Google Multisearch. Poza tym: błąd raportu Skuteczności, zakaz proszenia o pozytywne recenzje i zdjęcia ze stocka vs ranking.

1. Błąd integracji Universal Analytics i GSC

W Google Analytics pojawiła się spora dziura w danych szczególnie dotycząca pozycjonowania. Od około tygodnia raport Pozyskanie > Search Console > Zapytania w Universal Analytics nie pokazuje żadnych danych. Wszystko wskazuje na to, że coś zepsuło się na linii GA UA / Search Console.

błąd w Google Analytics
Źródło: Search Engine Land

Póki co nie wiadomo, czy problem dotyczy samego Analytics, Search Console czy ich integracji (konektora). Wiem tylko, że zespół wyszukiwarki ma już nad tym pracować. Co ważne: problem nie dotyczy Google Analytics 4, a jedynie starszej wersji narzędzia, Universal Analytics, które to ma zostać wyłączone w przyszłym roku.

John Mueller Twitter
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1577671639814258689

Więcej o planowanym wyłączeniu Universal Analytics przeczytacie w SEO News #23 - koniec Analytics 3.

Dla zainteresowanych tematem migracji ze starszej wersji polecam także nasz Webinar SEO: Przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4.

2. Google Tag zyskał nowe funkcje

Google Tag zyskał w tym tygodniu trzy nowe funkcje: integrację z CMS-ami, podsumowanie zasięgu tagu, a także integrację z Google Ads oraz Analytics.

Pierwsza nowość: kilka popularnych globalnie CMS-ów oraz “website builderów” dodało integrację Google Taga do swoich platform. Dzięki temu wdrożenie tagowania będzie w nich od teraz możliwe bez żadnej ingerencji w kod źródłowy. Wśród nich między innymi Drupal i Wix.

nowe funkcje Google Tag
Źródło: blog.google

Nowinka nr 2, czyli podsumowanie zasięgu tagu (w oryginale “Tag coverage summary”). W praktyce rozwiązanie to jest wewnętrznym raportem dot. tagowania (na razie w wersji beta!). Jest on dostępny bezpośrednio w GTM (Google Tag Manager), w zakładce Administracja.

nowe funkcje Google Tag
Podsumowanie zasięgu tagi, czyli raport tagowania w GTM-ie

Prezentuje on uwzględnione strony, czyli dodane ręcznie lub wykryte przez Google oraz ich klasyfikację:

  • brak tagów - czyli tag nigdy niewykryty na stronie,
  • brak aktywności w ostatnim czasie - strony, które wczytały tag, ale dawniej niż w ostatnich 30 dniach,
  • otagowana - strony, które wczytały tag w ostatnich 30 dniach.

No i trzecia, ostatnia nowość: integracja tagu z Ads i Analytics. Google ma dodać niebawem opcję wykorzystania swojego tagu przy tworzeniu nowych kont Ads oraz Analytics. Ma to usprawnić cały proces konfigurowania mierzenia konwersji i jednocześnie zminimalizować konieczność dodawania kolejnego kodu do strony.

Dla przypomnienia: wprowadzenie nowego Google Tagu, który zastąpił używany dotychczas Global Site Tag miało miejsce początkiem sierpnia tego roku (SEO News #43). W praktyce rozwiązanie to jest jednak bardziej ulepszeniem i rebrandingiem wcześniejszego gtag.js niż czymś zupełnie nowym i innym.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat tego rozwiązania, sprawdźcie jak i dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera.

Zostawiam też link do oryginalnego wpisu ogłaszającego wymienione tu nowości na blogu Google: Strengthening measurement with new tagging capabilities

3. Wyniki Multisearch niewidoczne w GSC

Glenn Gabe (znany dość dobrze w międzynarodowej społeczności doświadczony konsultant SEO) postanowił sprawdzić, w jaki sposób Search Console oraz Analytics śledzą widoczność w głośnych ostatnio funkcjach Google Multisearch. Jak pewnie wiecie już z nagłówka, jego testy dowiodły, że… właściwie nie śledzą.

Glenn Gabe Twitter
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1577335694514683904

Obecność w wynikach łączących w sobie wyszukiwanie grafiką oraz tekstem na raz (Multisearch w Lens) oraz generowany z nich ruch nie są w żaden sposób ujawniane w Search Console. Nie zobaczymy ich ani pod filtrem “Typ wyszukiwania: Sieć”, ani pod filtrem “Typ wyszukiwania: Grafika”.

John Mueller Twitter
Ruch z Multisearch w GA4 - logi oraz raport (Źródło: gsqi.com/marketing-blog/google-multisearch-tracking/)

Ku zaskoczeniu pojawiają one w Analytics: jako ruch bezpośredni w raporcie, ale także jako “GoogleQuickSearchBox” w logach. Nie załatwia to jednak sprawy, bo wejść tych nie da się na razie w żaden sposób oddzielić od innego ruchu.

Póki co Google nie odniosło się oficjalnie do tych testów, ale pojawił się tweet Johna Muellera. Odpowiedział on, że całość funkcji jest na tyle nowa (nawet jeszcze w pełni niewdrożona), że zapewne nie ma jeszcze żadnego sensu w tym, by wprowadzać już dla niej osobne śledzenie.

Co ciekawe, bardzo podobny wątek, tylko dotyczący ściśle Google Lens (będącego trzonem Mulisearch) pojawił się w sierpniu. Wówczas to, w SEO News #44, pisałem o tym, że widoczność strony w wynikach Lens jest, póki co, kompletnie niewidoczna w Search Console. Sprawę bardzo podobnie komentował zresztą wtedy też J. Mueller.

Jeśli chcecie wgryźć się w szczegóły, odsyłam do wpisu blogowego Glenna: https://www.gsqi.com/marketing-blog/google-multisearch-tracking/

4. Błąd zbierania danych w raporcie Skuteczności

Tego tematu nie było w SEO News już przez ponad miesiąc. Wszystko, co dobre musi się jednak kiedyś skończyć, tak więc po raz kolejny wracam do strony pomocy zbierającej informacje o anomaliach danych w Search Console. Tym razem błąd dotyczy raportu skuteczności wyszukiwania, Google News oraz Discover.

błąd w Search Console - Skuteczność
Search Console: fragment raportu Skuteczność z adnotacją o błędzie

Błąd pojawił się 21 września 2022 roku, a dotknięte nim mogły zostać właśnie dane z tego jednego dnia. Google mówi o problemie ze zbieraniem danych, w efekcie którego to część stron odnotowała niewielkie spadki wyświetleń oraz kliknięć.

wzmianka o błędzie na stronie pomoy Google
Wzmianka o błędzie na wspomnianej stronie pomocy

Wszelkie nietypowe zmiany odczytów z 21 września nie odzwierciedlają zmian sytuacji w wyszukiwaniu czy zachowaniu użytkowników. Są tylko błędem po stronie Google. Jeśli odnotowaliście więc wówczas coś niepokojącego, to najpewniej nie ma powodów do obaw.

Co ciekawe i dość nietypowe, razem ze wskazaniem błędu Google oświadczyło, że ma zamiar niebawem przywrócić brakujące dane.

5. Google zakazuje zabiegania o pozytywne recenzje

Google zaktualizowało politykę treści publikowanych przez użytkowników Map Google. W sekcji treści zabronionych i podlegających ograniczeniom dodano nowy paragraf. Zaznacza on, że nie powinniśmy zniechęcać naszych Klientów czy zabraniać im wystawiania negatywnych opinii. Nie powinniśmy też “wybiórczo zachęcać do wystawiania opinii pozytywnych”.

wytyczne od Google dot. opinii
Źródło: support.google.com/contributionpolicy/answer/7400114?hl=en

Jak dla mnie brzmi to trochę jak martwy zapis dodany wyłącznie “dla zasady” i dobrze wyglądających reguł. Jakby jednak nie patrzeć, Google wyraźnie stara się zaznaczyć swój nacisk na autentyczność publikowanych opinii.

Co ciekawe, widoczne wyżej zasady dotyczące proponowania zniżek czy rekompensat w zamian za usunięcie negatywnej recenzji również zostały dodane niedawno - zaledwie kilka tygodni temu. W jaki sposób będzie to wszystko egzekwowane (o ile w ogóle)? Dobre pytanie.

Tutaj link do strony pomocy (nie ma ona tłumaczenia na język polski): https://support.google.com/contributionpolicy/answer/7400114?hl=en

6. Czy używanie stockowych zdjęć szkodzi stronie?

Na koniec luźne przemyślenia: czy Google obchodzi to, że użyjemy na stronie tego samego stockowego obrazka, co 10 tysięcy innych stron? John Mueller odpowiada: jeśli skupiasz się na wyszukiwaniu w sieci, to nie. Używanie stockowych zdjęć jest w porządku, niezależnie od ich popularności. Jest jednak małe “ale”.

John Mueller Twitter
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1577256040441073664

Jeśli chcesz celować w wyszukiwanie grafiką (widoczność w grafice), sprawa może wyglądać inaczej. Tutaj obecność wielu duplikatów zdjęć ze stocka z pewnością utrudni Ci pozyskanie widoczności. Google będzie bowiem próbować pokazywać tylko jedną ze wszystkich opublikowanych w sieci kopii danego zdjęcia.

Tak czy inaczej, samo szukanie wizualnie jest jednak w wielu sektorach i branżach bardzo rzadkie. Jeśli wiesz więc, że nie należysz do wyjątków (gdzie grafika generuje sporo ruchu), a zdjęcie nie jest też przy tym kluczową treścią, to nie ma się czym przejmować.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Link baiting - strategia pozyskiwania linków naturalnych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 28-11-2022
Link baiting - strategia pozyskiwania linków naturalnych - SEO blog
SEO Samodzielni
Google Discover - odkryj kolejny sposób na ruch
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 14-11-2022
Google Discover - odkryj kolejny sposób na ruch - SEO blog
SEO Samodzielni
Pillar page - organizacja treści z myślą o SEO
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 31-10-2022
Pillar page - organizacja treści z myślą o SEO - SEO blog