Sporo stron wyników straciło ostatnio niemal całkowicie niektóre funkcje i rozszerzenia. Badanie Semrush pokazuje, jak wiele wyszukiwań kończy się bez kliknięcia w żaden wynik. W raportach Search Console pojawiały się fałszywe błędy. Poza tym: Analytics 360 zostaje na dłużej, koniec problemów z favikonem w wynikach, dane zapytań wracają do UA i poprawki w dokumentacji.
1. Google ma problemy z generowaniem funkcji SERP?
Wszystko wskazuje na to, że w ostatnich dwóch tygodniach funkcje wyników Podobnych pytań (People Also Ask) oraz tzw. local pack pojawiają się w wynikach o wiele rzadziej. Według narzędzi monitorujących SERP w Stanach Zjednoczonych występowanie Podobnych pytań miało spaść niemal do zera.
![spadający procent wyników z snippetem people also ask](https://cdn.toponlineapp.pl/6925-spadajacy-procent-wynikow-z-snippetem-people-also-ask.png)
W wypadku Local pack spadek miał być mniejszy, ale też znaczący: o 1-2% w Stanach, do nawet 5% w Niemczech (możliwe, że u nas skala zmian jest bardzo podobna). Na Twitterze pojawiły się też głosy o spadkach widoczności w innych rozszerzeniach. Te jednak wyglądają na zmiany indywidualne - nie pokrywają się z danymi z narzędzi.
![spadający procent wyników z snippetem local pack](https://cdn.toponlineapp.pl/5969-spadajacy-procent-wynikow-z-snippetem-local-pack.png)
Póki co nie znam przyczyn tych zmian, ale jak zwykle nie brakuje domysłów. Sporo osób wskazuje na Spam Update (SEO News #54). Niektórzy dopatrują się innej, nieoficjalnej aktualizacji, a jeszcze inni wskazują na bug monitorowania. Jedno jest pewne: rozszerzeń jest o wiele mniej, a odczuć to można i przy normalnym szukaniu w Google.
2. Google jednak nie “kradnie” nam kliknięć - badanie “zero-click searches”
Zero click to nazwa zjawiska wyszukiwania, które nie kończy się żadnym kliknięciem - ani w wynik organiczny, ani w płatny, ani nawet w link do innego zapytania. To sytuacja, w której użytkownik wpisuje jakieś zapytanie w Google i dostaje od razu odpowiedź, więc nie przechodzi bezpośrednio do żadnego wyniku.
Według badań z poprzednich lat takie wyszukiwania miały stanowić nawet i 65% wszystkich zapytań, co miało podburzać efekty generowane przez pozycjonowanie. Najnowsza analiza Semrush pokazuje jednak, że Google wcale nie “kradnie” nam tylu kliknięć. Jest o wiele lepiej, niż myśleliśmy.
![wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu desktop](https://cdn.toponlineapp.pl/3072-wykres-podsumowujacy-dokad-trafiaja-klikniecia-z-ruchu-desktop.png)
![wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu mobile](https://cdn.toponlineapp.pl/8713-wykres-podsumowujacy-dokad-trafiaja-klikniecia-z-ruchu-mobile.png)
Jak pokazują wykresy, w ruchu desktopowym 45,1% sesji wyszukiwania kończy się kliknięciem w wynik organiczny. Brakiem kliknięć skutkuje 25,6% sesji, a w 17,9% wyszukiwań użytkownik zmienia zapytanie (np. klikając w Podobne wyszukiwania).
W ruchu mobilnym z kolei wejściem w wynik organiczny kończy się 43,1% wyszukiwań. Zero clicks to 17,3% wszystkich sesji, a zmiana frazy: 29,3%. Inny ciekawy fakt z tego badania: większość szukających decyduje, w co kliknąć w zaledwie 15 sekund od wyświetlenia strony wyników.
Wnioski pozwolę Ci wyciągnąć już samodzielnie. Dodam tylko, że badanie objęło 20 tys. użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, a analizie poddano przeszło 600 tys. zapytań.
Pełny raport z badania oraz jego przebiegu przeczytasz na blogu Semrush.
3. Fałszywe błędy w raportach Search Console
Część problemów z danymi strukturalnymi była nieprawidłowo oznaczona jako błędy, podczas gdy tak naprawdę były to ostrzeżenia. Takie zdanie można przeczytać od 25 października 2022 roku na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Google Search Console.
![informacja w GSC o fałszywych błędach](https://cdn.toponlineapp.pl/3275-informacja-w-GSC-o-falszywych-bledach.png)
Jak nietrudno się domyślić, błąd ten dotyczył raportów danych strukturalnych (sekcje Ulepszenia oraz Zakupy). Jeśli mieliście więc tam jakieś błędy, to koniecznie zajrzyjcie do nich jeszcze raz. Według notki: Search Console zmieni oznaczenia raportów i przeniesie dotknięte pomyłką błędy do odpowiednich kategorii.
Całe zamieszanie to wyłącznie błąd raportowania, który nie wpływa w żaden sposób na możliwość wyświetlania rich snippets w wynikach.
4. Universal Analytics 360 zostaje do 2024
Universal Analytics 360 (rozszerzona wersja GA UA dla przedsiębiorstw) zostaje z nami na dłużej. Google zmieniło właśnie część swojej decyzji ogłoszonej w marcu 2022 (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Nowy termin wyłączenia UA 360 to 1 lipca 2024 roku. Dotychczas był to 1 października 2023.
Bez zmian zostaje jednak data wyłączenia klasycznego Universal Analytics. Nadal jest to 1 lipca 2023 roku.
Google argumentuje zmianę terminu dwiema potrzebami pozyskania dodatkowego czasu. Na migrację ze strony użytkowników UA 360 oraz ze swojej strony: na dodatkowy rozwój GA4 w kierunku potrzeb tychże użytkowników.
Jeśli korzystasz jeszcze z GA UA, polecam webinar SEO: Przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4.
Zmiana odnośnie terminu wyłączenia Universal Analytics 360 została ogłoszona we wpisie na blogu Google: Turn insights into ROI with Google Analytics. Co ważne, przeczytasz w nim też o nowych funkcjach nadchodzących do GA4. Między innymi jest to zupełnie nowa strona główna!
5. Koniec problemów z faviconami w wynikach
W zeszłym tygodniu pisaliśmy o oficjalnym potwierdzeniu występowania problemu z pobieraniem i wyświetlaniem faviconó w Google. W tym tygodniu raportujemy, że błąd ten został już oficjalnie naprawiony. Jeśli sprawa dotknęła Twojej strony, to wszystko powinno być już w porządku - koniecznie sprawdź.
![twit Glenn Gabe o naprawionych faviconach w SERP](https://cdn.toponlineapp.pl/3863-twit-Glenn-Gabe-o-naprawionych-faviconach-w-SERP.png)
6. Wracają dane zapytań w Universal Analytics
I kolejny rozwiązany błąd, o którym donosiliśmy w SEO News (SEO News #52 - błąd Analytics). Po prawie miesiącu “dziury” w raporcie dane zapytań dostępne w Pozyskanie > Search Console > Zapytania w Universal Analytics znów są dostępne. Co ważne: nie zostajemy z niczym, w profilach aktualizowane są brakujące dane z całego października.
![twit Johna Muellera o naprawionych zapytaniach w Universal Analytics](https://cdn.toponlineapp.pl/8901-twit-Johna-Muellera-o-naprawionych-zapytaniach-w-Universal-Analytics.png)
7. Poprawka w dokumentacji Site names
Na koniec niewielka nowość, czyli poprawka w dokumentacji w związku z wprowadzonymi niedawno site names. Google dodało wyjaśnienia odnośnie do wsparcia wyszukiwarki. Pojawiły się one na świeżo opublikowanej stronie pomocy nazw witryny w wyszukiwarce oraz na stronie pomocy dotyczącej Favicon.
![wskazówki techniczne Google dot. faviconów](https://cdn.toponlineapp.pl/6372-wskazowki-techniczne-Google-dot.-faviconow.png)
![wskazówki techniczne Google dot. faviconów](https://cdn.toponlineapp.pl/0023-wskazowki-techniczne-Google-dot.-faviconow.png)
W skrócie: funkcja nazw witryny w wynikach jest obsługiwana tylko na poziomie domeny i nie można zdefiniować jej osobno dla subdomen lub katalogów. Favicon z kolei może zostać ustawiony osobno dla domeny, jak i każdej z subdomen - wówczas zostanie zastosowany do przynależnych im katalogów.