Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #55 - brak funkcji wyników, szukanie bez kliknięć i błędy w GSC

01-11-2022

SEO News #55 - brak funkcji wyników, szukanie bez kliknięć i błędy w GSC

Wiedzieliście ile wyszukiwań kończy się bez kliknięcia w żaden wynik? Okazuje się, że około 1/4!

SEO News #55 - brak funkcji wyników, szukanie bez kliknięć i błędy w GSC - SEO blog

Sporo stron wyników straciło ostatnio niemal całkowicie niektóre funkcje i rozszerzenia. Badanie Semrush pokazuje, jak wiele wyszukiwań kończy się bez kliknięcia w żaden wynik. W raportach Search Console pojawiały się fałszywe błędy. Poza tym: Analytics 360 zostaje na dłużej, koniec problemów z favikonem w wynikach, dane zapytań wracają do UA i poprawki w dokumentacji.

1. Google ma problemy z generowaniem funkcji SERP?

Wszystko wskazuje na to, że w ostatnich dwóch tygodniach funkcje wyników Podobnych pytań (People Also Ask) oraz tzw. local pack pojawiają się w wynikach o wiele rzadziej. Według narzędzi monitorujących SERP w Stanach Zjednoczonych występowanie Podobnych pytań miało spaść niemal do zera.

spadający procent wyników z snippetem people also ask
Źródło: semrush.com/sensor/?compare=serp%2135

W wypadku Local pack spadek miał być mniejszy, ale też znaczący: o 1-2% w Stanach, do nawet 5% w Niemczech (możliwe, że u nas skala zmian jest bardzo podobna). Na Twitterze pojawiły się też głosy o spadkach widoczności w innych rozszerzeniach. Te jednak wyglądają na zmiany indywidualne - nie pokrywają się z danymi z narzędzi.

spadający procent wyników z snippetem local pack
Źródło: semrush.com/sensor/?compare=serp%2135&db=DE

Póki co nie znam przyczyn tych zmian, ale jak zwykle nie brakuje domysłów. Sporo osób wskazuje na Spam Update (SEO News #54). Niektórzy dopatrują się innej, nieoficjalnej aktualizacji, a jeszcze inni wskazują na bug monitorowania. Jedno jest pewne: rozszerzeń jest o wiele mniej, a odczuć to można i przy normalnym szukaniu w Google.

2. Google jednak nie “kradnie” nam kliknięć - badanie “zero-click searches”

Zero click to nazwa zjawiska wyszukiwania, które nie kończy się żadnym kliknięciem - ani w wynik organiczny, ani w płatny, ani nawet w link do innego zapytania. To sytuacja, w której użytkownik wpisuje jakieś zapytanie w Google i dostaje od razu odpowiedź, więc nie przechodzi bezpośrednio do żadnego wyniku.

Według badań z poprzednich lat takie wyszukiwania miały stanowić nawet i 65% wszystkich zapytań, co miało podburzać efekty generowane przez pozycjonowanie. Najnowsza analiza Semrush pokazuje jednak, że Google wcale nie “kradnie” nam tylu kliknięć. Jest o wiele lepiej, niż myśleliśmy.

wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu desktop
Wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu desktop (Źródło: Semrush - link niżej)
wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu mobile
Wykres podsumowujący dokąd trafiają kliknięcia z ruchu mobile (Źródło: Semrush - link niżej)

Jak pokazują wykresy, w ruchu desktopowym 45,1% sesji wyszukiwania kończy się kliknięciem w wynik organiczny. Brakiem kliknięć skutkuje 25,6% sesji, a w 17,9% wyszukiwań użytkownik zmienia zapytanie (np. klikając w Podobne wyszukiwania).

W ruchu mobilnym z kolei wejściem w wynik organiczny kończy się 43,1% wyszukiwań. Zero clicks to 17,3% wszystkich sesji, a zmiana frazy: 29,3%. Inny ciekawy fakt z tego badania: większość szukających decyduje, w co kliknąć w zaledwie 15 sekund od wyświetlenia strony wyników.

Wnioski pozwolę Ci wyciągnąć już samodzielnie. Dodam tylko, że badanie objęło 20 tys. użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, a analizie poddano przeszło 600 tys. zapytań.

Pełny raport z badania oraz jego przebiegu przeczytasz na blogu Semrush.

3. Fałszywe błędy w raportach Search Console

Część problemów z danymi strukturalnymi była nieprawidłowo oznaczona jako błędy, podczas gdy tak naprawdę były to ostrzeżenia. Takie zdanie można przeczytać od 25 października 2022 roku na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Google Search Console.

informacja w GSC o fałszywych błędach
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

Jak nietrudno się domyślić, błąd ten dotyczył raportów danych strukturalnych (sekcje Ulepszenia oraz Zakupy). Jeśli mieliście więc tam jakieś błędy, to koniecznie zajrzyjcie do nich jeszcze raz. Według notki: Search Console zmieni oznaczenia raportów i przeniesie dotknięte pomyłką błędy do odpowiednich kategorii.

Całe zamieszanie to wyłącznie błąd raportowania, który nie wpływa w żaden sposób na możliwość wyświetlania rich snippets w wynikach.

4. Universal Analytics 360 zostaje do 2024

Universal Analytics 360 (rozszerzona wersja GA UA dla przedsiębiorstw) zostaje z nami na dłużej. Google zmieniło właśnie część swojej decyzji ogłoszonej w marcu 2022 (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Nowy termin wyłączenia UA 360 to 1 lipca 2024 roku. Dotychczas był to 1 października 2023.

Bez zmian zostaje jednak data wyłączenia klasycznego Universal Analytics. Nadal jest to 1 lipca 2023 roku.

Google argumentuje zmianę terminu dwiema potrzebami pozyskania dodatkowego czasu. Na migrację ze strony użytkowników UA 360 oraz ze swojej strony: na dodatkowy rozwój GA4 w kierunku potrzeb tychże użytkowników.

Jeśli korzystasz jeszcze z GA UA, polecam webinar SEO: Przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4.

Zmiana odnośnie terminu wyłączenia Universal Analytics 360 została ogłoszona we wpisie na blogu Google: Turn insights into ROI with Google Analytics. Co ważne, przeczytasz w nim też o nowych funkcjach nadchodzących do GA4. Między innymi jest to zupełnie nowa strona główna!

5. Koniec problemów z faviconami w wynikach

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o oficjalnym potwierdzeniu występowania problemu z pobieraniem i wyświetlaniem faviconó w Google. W tym tygodniu raportujemy, że błąd ten został już oficjalnie naprawiony. Jeśli sprawa dotknęła Twojej strony, to wszystko powinno być już w porządku - koniecznie sprawdź.

twit Glenn Gabe o naprawionych faviconach w SERP
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1585231420745814016

6. Wracają dane zapytań w Universal Analytics

I kolejny rozwiązany błąd, o którym donosiliśmy w SEO News (SEO News #52 - błąd Analytics). Po prawie miesiącu “dziury” w raporcie dane zapytań dostępne w Pozyskanie > Search Console > Zapytania w Universal Analytics znów są dostępne. Co ważne: nie zostajemy z niczym, w profilach aktualizowane są brakujące dane z całego października.

twit Johna Muellera o naprawionych zapytaniach w Universal Analytics
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1585553105562865664

7. Poprawka w dokumentacji Site names

Na koniec niewielka nowość, czyli poprawka w dokumentacji w związku z wprowadzonymi niedawno site names. Google dodało wyjaśnienia odnośnie do wsparcia wyszukiwarki. Pojawiły się one na świeżo opublikowanej stronie pomocy nazw witryny w wyszukiwarce oraz na stronie pomocy dotyczącej Favicon.

wskazówki techniczne Google dot. faviconów
Nowy fragment na stronie pomocy nazwy witryny w wyszukiwarce
wskazówki techniczne Google dot. faviconów
Nowy fragment na stronie pomocy dot. definiowania favicony na potrzeby wyników

W skrócie: funkcja nazw witryny w wynikach jest obsługiwana tylko na poziomie domeny i nie można zdefiniować jej osobno dla subdomen lub katalogów. Favicon z kolei może zostać ustawiony osobno dla domeny, jak i każdej z subdomen - wówczas zostanie zastosowany do przynależnych im katalogów.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.7 / 5

Liczba ocen: 24

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc