Sporo stron wyników straciło ostatnio niemal całkowicie niektóre funkcje i rozszerzenia. Badanie Semrush pokazuje, jak wiele wyszukiwań kończy się bez kliknięcia w żaden wynik. W raportach Search Console pojawiały się fałszywe błędy. Poza tym: Analytics 360 zostaje na dłużej, koniec problemów z favikonem w wynikach, dane zapytań wracają do UA i poprawki w dokumentacji.
1. Google ma problemy z generowaniem funkcji SERP?
Wszystko wskazuje na to, że w ostatnich dwóch tygodniach funkcje wyników Podobnych pytań (People Also Ask) oraz tzw. local pack pojawiają się w wynikach o wiele rzadziej. Według narzędzi monitorujących SERP w Stanach Zjednoczonych występowanie Podobnych pytań miało spaść niemal do zera.
W wypadku Local pack spadek miał być mniejszy, ale też znaczący: o 1-2% w Stanach, do nawet 5% w Niemczech (możliwe, że u nas skala zmian jest bardzo podobna). Na Twitterze pojawiły się też głosy o spadkach widoczności w innych rozszerzeniach. Te jednak wyglądają na zmiany indywidualne - nie pokrywają się z danymi z narzędzi.
Póki co nie znam przyczyn tych zmian, ale jak zwykle nie brakuje domysłów. Sporo osób wskazuje na Spam Update (SEO News #54). Niektórzy dopatrują się innej, nieoficjalnej aktualizacji, a jeszcze inni wskazują na bug monitorowania. Jedno jest pewne: rozszerzeń jest o wiele mniej, a odczuć to można i przy normalnym szukaniu w Google.
2. Google jednak nie “kradnie” nam kliknięć - badanie “zero-click searches”
Zero click to nazwa zjawiska wyszukiwania, które nie kończy się żadnym kliknięciem - ani w wynik organiczny, ani w płatny, ani nawet w link do innego zapytania. To sytuacja, w której użytkownik wpisuje jakieś zapytanie w Google i dostaje od razu odpowiedź, więc nie przechodzi bezpośrednio do żadnego wyniku.
Według badań z poprzednich lat takie wyszukiwania miały stanowić nawet i 65% wszystkich zapytań, co miało podburzać efekty generowane przez pozycjonowanie. Najnowsza analiza Semrush pokazuje jednak, że Google wcale nie “kradnie” nam tylu kliknięć. Jest o wiele lepiej, niż myśleliśmy.
Jak pokazują wykresy, w ruchu desktopowym 45,1% sesji wyszukiwania kończy się kliknięciem w wynik organiczny. Brakiem kliknięć skutkuje 25,6% sesji, a w 17,9% wyszukiwań użytkownik zmienia zapytanie (np. klikając w Podobne wyszukiwania).
W ruchu mobilnym z kolei wejściem w wynik organiczny kończy się 43,1% wyszukiwań. Zero clicks to 17,3% wszystkich sesji, a zmiana frazy: 29,3%. Inny ciekawy fakt z tego badania: większość szukających decyduje, w co kliknąć w zaledwie 15 sekund od wyświetlenia strony wyników.
Wnioski pozwolę Ci wyciągnąć już samodzielnie. Dodam tylko, że badanie objęło 20 tys. użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, a analizie poddano przeszło 600 tys. zapytań.
Pełny raport z badania oraz jego przebiegu przeczytasz na blogu Semrush.
3. Fałszywe błędy w raportach Search Console
Część problemów z danymi strukturalnymi była nieprawidłowo oznaczona jako błędy, podczas gdy tak naprawdę były to ostrzeżenia. Takie zdanie można przeczytać od 25 października 2022 roku na stronie pomocy dotyczącej anomalii danych w Google Search Console.
Jak nietrudno się domyślić, błąd ten dotyczył raportów danych strukturalnych (sekcje Ulepszenia oraz Zakupy). Jeśli mieliście więc tam jakieś błędy, to koniecznie zajrzyjcie do nich jeszcze raz. Według notki: Search Console zmieni oznaczenia raportów i przeniesie dotknięte pomyłką błędy do odpowiednich kategorii.
Całe zamieszanie to wyłącznie błąd raportowania, który nie wpływa w żaden sposób na możliwość wyświetlania rich snippets w wynikach.
4. Universal Analytics 360 zostaje do 2024
Universal Analytics 360 (rozszerzona wersja GA UA dla przedsiębiorstw) zostaje z nami na dłużej. Google zmieniło właśnie część swojej decyzji ogłoszonej w marcu 2022 (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Nowy termin wyłączenia UA 360 to 1 lipca 2024 roku. Dotychczas był to 1 października 2023.
Bez zmian zostaje jednak data wyłączenia klasycznego Universal Analytics. Nadal jest to 1 lipca 2023 roku.
Google argumentuje zmianę terminu dwiema potrzebami pozyskania dodatkowego czasu. Na migrację ze strony użytkowników UA 360 oraz ze swojej strony: na dodatkowy rozwój GA4 w kierunku potrzeb tychże użytkowników.
Jeśli korzystasz jeszcze z GA UA, polecam webinar SEO: Przejście z Universal Analytics na Google Analytics 4.
Zmiana odnośnie terminu wyłączenia Universal Analytics 360 została ogłoszona we wpisie na blogu Google: Turn insights into ROI with Google Analytics. Co ważne, przeczytasz w nim też o nowych funkcjach nadchodzących do GA4. Między innymi jest to zupełnie nowa strona główna!
5. Koniec problemów z faviconami w wynikach
W zeszłym tygodniu pisaliśmy o oficjalnym potwierdzeniu występowania problemu z pobieraniem i wyświetlaniem faviconó w Google. W tym tygodniu raportujemy, że błąd ten został już oficjalnie naprawiony. Jeśli sprawa dotknęła Twojej strony, to wszystko powinno być już w porządku - koniecznie sprawdź.
6. Wracają dane zapytań w Universal Analytics
I kolejny rozwiązany błąd, o którym donosiliśmy w SEO News (SEO News #52 - błąd Analytics). Po prawie miesiącu “dziury” w raporcie dane zapytań dostępne w Pozyskanie > Search Console > Zapytania w Universal Analytics znów są dostępne. Co ważne: nie zostajemy z niczym, w profilach aktualizowane są brakujące dane z całego października.
7. Poprawka w dokumentacji Site names
Na koniec niewielka nowość, czyli poprawka w dokumentacji w związku z wprowadzonymi niedawno site names. Google dodało wyjaśnienia odnośnie do wsparcia wyszukiwarki. Pojawiły się one na świeżo opublikowanej stronie pomocy nazw witryny w wyszukiwarce oraz na stronie pomocy dotyczącej Favicon.
W skrócie: funkcja nazw witryny w wynikach jest obsługiwana tylko na poziomie domeny i nie można zdefiniować jej osobno dla subdomen lub katalogów. Favicon z kolei może zostać ustawiony osobno dla domeny, jak i każdej z subdomen - wówczas zostanie zastosowany do przynależnych im katalogów.