Lens dostanie nowe funkcje, w tym integrację z Bardem. Bing Chat udostępnia wyszukiwanie grafiką. Google zdradza, że pracuje nad rozwiązaniem, które będzie wyłapywać masowo generowany content. Poza tym: nowe zgłaszanie spamu w wynikach, SGE korzysta z wizytówek GMF i update’y raportów w Search Console.
1. Nowe funkcje Google Lens
Na blogu Google pojawił się wpis zapowiadający nowe funkcje Google Lens. Wśród nich przede wszystkim nowości, o których słyszeliśmy na I/O 2023 (SEO News #83): Multisearch, ulepszone wyszukiwanie produktów oraz integracja z Bardem.
Jest też jednak jedna funkcja dotychczas nigdzie niewspominana: Lens potrafi skutecznie rozpoznawać problemy skórne. Ma ona pomóc w wyszukiwaniu wtedy, gdy nie użytkownik nie do końca potrafi nazwać daną przypadłość.
Integracja Lens z Bardem ma pozwolić na połączenie możliwości zaawansowanego wyszukiwania grafiką i generatywnym AI. Ma ona stać się dostępna „niebawem”.
Tymczasem udostępniany jest już szerzej Multisearch, czyli wyszukiwanie za pomocą grafiki i tekstu jednocześnie. Ja mam już dostęp, więc najprawdopodobniej też możecie już korzystać.
Rozszerzenie Multisearch na kolejne języki było zapowiadane już w październiku 2022 (SEO News #51), na zeszłorocznej konferencji SearchOn. Stąd też nie mam pewności czy funkcja te nie była dostępna już wcześniej.
Jeśli wiesz coś na ten temat, koniecznie daj znać :)
2. Bing Chat z wyszukiwaniem grafiką i rozpoznawaniem obrazów
Podczas gdy Google po raz kolejny zapowiada połączenie Lens i Barda, Bing idzie po bandzie i dodaje wyszukiwanie obrazami do swojego Chatu.
W praktyce działa to tak samo jak to, co widzieliśmy w zapowiedzi Lens w Bardzie. Jedyna różnica polega na tym, że w Bing Chacie nie możemy zrobić zdjęcia, a jedynie przeciągnąć dowolną grafikę do wyszukiwania.
Bing Chat potrafi nie tylko wyszukać grafikę w internecie, ale też ją zinterpretować i wykonać związane z nią polecenia. Na przykład opisać to co przedstawia zdjęcie.
Na razie funkcja ta została udostępniona testowo, dla 5% użytkowników. CEO Binga mówi jednak, że procent ten będzie systematycznie wzrastał.
3. Google będzie wykrywać masowo generowane treści
16 czerwca odbył się Search Central Live* Tokyo. Zwykle pomijam relacjonowanie tych wydarzeń ze względu na ich lokalny charakter. Tak też miało być tym razem, ale w trakcie wystąpień Tokio Google przemyciło parę ciekawostek/zapowiedzi wartych wspomnienia.
*Search Central Live to seria spotkań organizowanych przez Google w różnych miejscach na świecie, wskrzeszona końcem zeszłego roku (SEO News #53) po prawie dwóch latach przerwy. To coś pomiędzy konferencją a po prostu spotkaniem społeczności z pracownikami firmy.
Nowe fakty, które pojawiły się w trakcie tego wydarzenia to przede wszystkim:
- Koniec fazy eksperymentalnej Barda – za „parę miesięcy lub kwartał” zakończy się faza eksperymentalna Barda, do tego czasu mamy zobaczyć jeszcze sporo nowych funkcji.
- AI do wykrywania masowo generowanych treści – Google pracuje nad nowymi rozwiązaniami AI, które będą zapobiegać oszukiwaniu wyszukiwarki masowo generowanym contentem.
- Google nie wymaga oznaczania treści generowanych przez AI jako generowane przez AI – co wynika bezpośrednio z dokumentacji.
- Systemy i czynniki rankingowe bazujące na uczeniu maszynowym są trenowane na treściach tworzonych przez ludzi dla ludzi – „rozumieją” i promują takie naturalne treści po prostu lepiej, to na nich powinniśmy więc się skupiać, nawet jeśli głównym celem powstawania treści jest pozycjonowanie.
4. Nowy formularz do zgłaszania spamu w wynikach Google
Google odświeżyło sposób zgłaszania spamu i naruszeń w wynikach wyszukiwania. Od teraz zgłoszenia przyjmowane są w nowym formularzu dostępnym w Search Console. Zostały też znacznie uproszczone.
Do prawidłowego zgłoszenia wystarczy podać adres URL, wybrać jeden z powodów zgłoszenia i zaznaczyć właściwe naruszenie lub opisać szczegóły.
Formularz jest dostępny pod tym linkiem:
https://search.google.com/search-console/report-spam
Więcej szczegółów na temat nowego formularza znajdziesz we wpisie na blogu Google Search Central.
5. Search Generative Experience z ulepszonym wyszukiwaniem lokalnym
O nowej wyszukiwarce Google piszę praktycznie bez przerwy od połowy maja (SEO News #83). W tym tygodniu nie będzie wyjątku.
Search Generative Experience (SGE) dostało aktualizację, dzięki której może korzystać w wyszukiwaniu lokalnym z danych profili GMF.
Poza klasycznymi wynikami wyszukiwania (treścią stron) SGE może teraz wykorzystywać informacje o biznesach udostępnione w Mapach, w tym zdjęcia oraz opinie użytkowników.
Poza SGE Google dodało także eksperymentalną funkcję Add to Sheets, czyli opcję eksportu wyników wyszukiwania do arkuszy Google Sheets.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to wszystkie te nowości Google ogłosiło w poście na swoim blogu.
6. Aktualizacja raportu indeksowania wideo
Google zaktualizowało raport indeksowania wideo w Search Console. Konkretnie: błąd „Nie udało się nam znaleźć na tej stronie dobrze widocznego filmu” został zastąpiony trzema szczegółowymi błędami:
- „Film poza widocznym obszarem” – zmień położenie filmu na stronie, tak aby był on w całości widoczny w wyrenderowanym obszarze po wczytaniu strony.
- „Film jest za mały” – zwiększ wysokość filmu do ponad 140 pikseli lub zwiększ jego szerokość do ponad 140 pikseli i co najmniej do 1/3 szerokości strony.
- „Film jest za wysoki” – zmniejsz wysokość filmu do poniżej 1080 pikseli.
Zmiana ta ma ułatwić rozwiązywanie problemów z indeksowaniem filmów.
O aktualizacji dowiedziałem się ze wpisu Ulepszone raportowanie widoczności w Search Console na blogu Search Central.
7. Aktualizacja raportu Breadcrumbs w Search Console
Na koniec jeszcze jedna aktualizacja raportu, tym razem dotyczącego Breadcrumbs, czyli menu nawigacyjnego na stronie.
Od 8 czerwca 2023 GSC pokazuje w nim nowe ostrzeżenie. Pojawia się ono wtedy, gdy w danych strukturalnych Breadcrumbs zamiast wartości „itemid” pojawia się wartość „id”, która jest atrybutem HTML.