Prowadzisz SEO lub ktoś prowadzi je dla Ciebie i chcesz się dowiedzieć jakie są realne efekty? Oto konkretny poradnik, jak sprawdzić pozycjonowanie strony krok po kroku.
W tej części SEO Samodzielnych podpowiadamy jak sprawdzić pozycjonowanie. Nie pod kątem jednego elementu, a całościowo. Tak, żebyś miała/miał pewność, że to, co robisz (lub robi ktoś dla Ciebie), ma sens.
Spis treści:
- Jak sprawdzić pozycjonowanie strony
- Nigdy nie korzystamy tylko z jednego źródła!
- Pozycje na frazach
- Widoczność strony w Google
- Skuteczność w Google Search Console
- Ilość ruchu organicznego
- Jakość ruchu organicznego
- Optymalizacje i indeksacja
- Linki
- Raporty od agencji/freelancera
- Masz wątpliwości? Zapytaj SEO Samodzielnych!
- Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google krok po kroku
Jak sprawdzić pozycjonowanie strony
Odpowiedzi na to jak sprawdzić pozycjonowanie strony będzie pewnie tyle, ile zapytanych. W praktyce jednak chodzi tylko o to, żeby wiedzieć konkretnie, co i dlaczego chcemy sprawdzić. Pozycjonowanie to przecież nie jedna rzecz.
Zwykle SEO weryfikuje się po dwóch elementach: widoczności w Google i pozycjach na frazy kluczowe. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej – często mylący przez niepełne dane i różnice w narzędziach.
Stąd dobrym rozwiązaniem będzie zawsze odniesienie tych wyników do realnych wartości, np. wyświetleń i kliknięć dostarczanych przez Google Search Console. W niektórych przypadkach nie zaszkodzi też pójść o krok dalej i sięgnąć po ruch czy konwersje.
Poniżej przedstawiamy poszczególne elementy, które odpowiedzą Ci krok po kroku na pytanie jak sprawdzić pozycjonowanie w Google.
Jeśli działasz na własną rękę – przejdź po prostu przez kolejne podpunkty.
Jeśli jednak współpracujesz z kimś w zakresie SEO i dostarcza Ci on raporty – zacznij od ich przeanalizowania (sprawdź sekcję „Raporty od agencji/freelancera” poniżej).
Nigdy nie korzystamy z tylko jednego źródła!
Zanim zaczniemy bardzo ważna kwestia: często jedna metryka może nic nie powiedzieć, albo i wręcz nas oszukać.
W Top Online mieliśmy kiedyś przypadek klienta, u którego narzędzia pokazywały spadek widoczności z miesiąca na miesiąc. Jak się okazało po głębszej analizie – tylko dlatego, że to narzędzie błędnie badało frazy. Realnie strona w najlepsze pięła się w górę.
Kiedyś zdarzyło się też, że widoczność i pozycje od roku rosły, a strona traciła, wcale nie miała ani więcej ruchu, ani więcej sprzedaży. Jak wyszło w analizie: również przez błąd w pomiarze. Tak naprawdę w Google strona praktycznie stała w miejscu.
W pierwszym przypadku realne efekty SEO były, ale nie pokazywały ich narzędzia. W drugim realnych efektów nie było, choć narzędzia je pokazywały.
W obu prawdę pokazało dopiero przekrojowe spojrzenie na dane (nie z jednego miejsca, a z kilku) i odniesienie ich do szerszego kontekstu.
W Top Online w okresowej ocenie efektów SEO uwzględniamy zawsze kilka źródeł danych i to, co działo się w serwisie i nauczeni doświadczeniem tak też każdemu polecamy robić.
W gruncie rzeczy chodzi o to, czy wskazania narzędzi pokrywają się z działaniami. No i czy przynoszą realne efekty (wyświetlenia, kliknięcia, ruch), jeśli już możemy się ich spodziewać.
W skrócie więc: jak sprawdzić pozycjonowanie strony? Zawsze po więcej niż jednej metryce i w więcej niż jednym narzędziu!
Pozycje na frazach
Na pierwszy ogień rzecz najprostsza: pozycje na frazach, czyli sprawdzamy, czy nasza stron jest wyżej – ręcznie lub za pomocą narzędzi.
Potrzebujemy do tego listy fraz kluczowych, na które optymalizujemy serwis. Nie musi to być pełna lista, wystarczą najważniejsze słowa kluczowe dla strony lub frazy, pod które ostatnio wprowadzaliśmy jakieś optymalizacje.
Tutaj polecamy sięgnąć po narzędzie – np. nasze darmowe Sprawdzanie pozycji w Google, w którym możemy sprawdzić do 20 fraz.
Obsługa jest banalna: wpisujemy domenę i frazy i klikamy sprawdź. Potem wystarczy chwilę poczekać i już. Wyniki wyglądają tak:
Jeśli chcesz, możesz też ustawić sobie automatyczne sprawdzanie pozycji co 7 dni. Raport pozycji prześlemy Ci co tydzień na maila – też zupełnie gratis. Po jakimś czasie będziesz mieć pełny wgląd w to, jak kształtowały się pozycje.
Jeśli chcesz jednak przeanalizować pozycje dokładniej, w większych ilościach lub np. dzień po dniu, to konieczne będzie sięgnięcie po jakieś płatne rozwiązanie.
Pozycje sprawdzisz w praktycznie każdym większym narzędziu SEO. Z polskiego rynku polecamy choćby Semstorm, Senuto, Webpozycja czy ASPS.
My w Top Online automatycznie pobieramy dane z jednego z tych narzędzi dla fraz pozycjonowanego serwisu i przedstawiamy je później w panelu klienta i w raporcie:
Zapamiętaj
Ważne: pozycjonowanie po pozycjach fraz sprawdzisz tylko poprzez porównanie z wcześniejszą sytuacją (z danymi historycznymi).
Widoczność strony w Google
O widoczności pisaliśmy kompleksowo w innej części kursu (link pod spisem treści) – jeśli nie czytałaś/czytałeś, to polecamy się zapoznać! Tam też piszemy szczegółowo o jej sprawdzaniu.
W dużym skrócie chodzi o to, na ile fraz widoczny jest Twój serwis w dwóch zakresach. W TOP10, czyli na pierwszej stronie wyników) i w TOP50 (czyli pomiędzy drugą a piątą stroną wyników). W miarę pozycjonowania i rozbudowywania strony wartości te powinny rosnąć.
Widoczność w Google, podobnie jak pozycje na frazy, pozwolą Ci sprawdzić praktycznie wszystkie większe narzędzia SEO.
Jeśli nie masz dostępu do płatnych narzędzi, to ten punkt spokojnie możesz zastąpić też analizą w Google Search Console (GSC). Pamiętaj tylko, że nie pokaże ona wszystkiego.
GSC skupia się na frazach wyświetlonych użytkownikom – stąd słowa daleko od pierwszych stron pozostaną więc niewykryte. Ich pozycje mogą z kolei być np. z miesiąca na miesiąc coraz lepsze, co świadczy w jakimś zakresie o skuteczności SEO.
Zapamiętaj
Widoczność samą w sobie nigdy nie bierzemy za wyznacznik skuteczności SEO – traktujemy ją raczej jako łatwy do sprawdzenia sygnał mówiący sytuacji strony w Google.
Wszystko dlatego, że widoczność będzie różnić się (i to często bardzo!) w zależności od tego jak dane narzędzie ją bada.
Wiele do życzenia pozostawia też pojęcie widoczności samo w sobie, ale to już świetnie opisał Grzegorz Słoka (Senior SEO Specialist w Top Online) na naszym blogu – w tekście o tym, dlaczego przestał ufać wykresom widoczności.
Skuteczność w Google Search Console
Kolejny punkt to Search Console – chyba najprostszy sposób na to jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google.
Żeby dowiedzieć się w GSC, czy SEO idzie w dobrym kierunku wystarczy tak naprawdę prześledzenie wykresu skuteczności.
Co do zasady liczba wyświetleń i kliknięć powinna rosnąć w miarę pozycjonowania. W przypadku analizy pojedynczych zapytań zwiększać powinna się też średnia pozycja.
Jeśli dane nie wskazują na żadne wyraźne zmiany, to warto porównać je ze sobą okresami (najlepiej rok do roku lub ostatnie 6 miesięcy z poprzednimi 6 miesiącami).
Zapamiętaj
Tutaj jednak ważna sprawa: efekty może maskować lub zaburzać sezonowość ruchu na wybrane słowa kluczowe!
Google Search Console pokazuje dane o ruchu w wyszukiwarce, a wiele nisz będzie mieć ruch na frazach tylko przez część roku.
Na przykład wszystkie zapytania związane ze sklepami ogrodniczymi nie będą cieszyć się zainteresowaniem na zimę, a będą zyskiwać znacznie na wiosnę.
Stąd dane w Search Console trzeba analizować w maksymalnie długim okresie lub poprzez porównania tych samych okresów w roku.
Zamiast np. styczeń – czerwiec vs lipiec – grudzień porównujemy styczeń – czerwiec w tym roku vs styczeń - czerwiec w roku poprzednim. W ten sposób unikniemy zmian wywołanych sezonowością ruchu.
Gdy dopiero co zaczęliśmy się pozycjonować lub korzystać z konsoli, to dane w Search Console mogą być mocno zaburzone sezonowością i innymi czynnikami (o których nie wiemy, bo nasza strona nie była jeszcze widoczna na dane frazy).
W takiej sytuacji możemy np. wziąć sezonowy spadek ruchu za problem ze stroną. O wiele lepszy obraz sytuacji mogą dać nam wówczas same widoczność i pozycje na frazy.
Ilość ruchu organicznego
Następny punkt to ruch organiczny, czyli to ile osób odwiedza stronę z wyszukiwarki. Ten najlepiej będzie sprawdzić w Google Analytics 4. Jeśli nie masz w nim jeszcze konta lub po prostu chcesz dowiedzieć się o nim więcej, to polecamy nasz kurs GA4.
Żeby szybko ustalić, czy SEO przynosi ruch organiczny w GA4 wchodzimy w „Raporty” > „Pozyskanie” > „Pozyskiwanie ruchu”.
Kolejno zmieniamy wymiar na „Sesja – źródło / medium” – czyli klikamy na domyślny wymiar nad tabelką („Sesje – domyślna grupa kanałów”) i wybieramy „Sesja – źródło / medium”.
Na koniec w wyszukiwarkę nad wymiarem wpisujemy „google / organic”, żeby ograniczyć dane do ruchu organicznego z Google. No i gotowe, mamy nasze dane i wykres.
Ruch organiczny, podobnie jak wyświetlenia i kliknięcia w Search Console, będzie podlegał sezonowości i różnym zewnętrznym czynnikom. Stąd tak samo jak dane w GSC, analizujemy go w dłuższym okresie.
Jeśli chcemy sprawdzić pozycjonowanie strony całościowo, ustawiamy zakres danych od dnia/miesiąca rozpoczęcia pozycjonowania.
Zapamiętaj
Nigdy nie sprawdzamy ruchu w zewnętrznych narzędziach SEO! Poza GA4 zawsze dostaniemy tylko wartość szacunkową na podstawie potencjału fraz – zwykle mocno zaniżoną lub zawyżoną.
Jakość ruchu organicznego
Na dalszych etapach SEO warto przeanalizować też to, jak ruch organiczny przekłada się nie tylko na ruch, ale i na konwersje.
To co prawda nie będzie już zależeć tylko od pozycjonowania, bo wpływa na to mnóstwo innych elementów, jak choćby zdjęcia produktów w sklepach internetowych. Ogólnie jednak w tej kwestii powinno być coraz lepiej.
Brak postępów czy pogarszająca się sytuacja może świadczyć o konieczności poprawienia użyteczności serwisu lub o źle dobranych intencjach wyszukiwania.
Zapamiętaj
Konwersja dla każdego serwisu może oznaczać coś innego – czasem to sprzedaż, czasem zapis do newslettera, a czasem wyświetlenie numeru telefonu – to zależy tylko od Ciebie!
O tym, czym są zdarzenia i konwersje i jak je analizować przeczytasz w naszym kursie GA4.
Optymalizacje i indeksacja
Sprawdzenie pozycjonowania to często też sprawdzenie, czy wprowadzone ostatnio zmiany zostały zauważone przez Google – i jak wpłynęły na widoczność.
To pierwsze, czyli indeksowanie np. nowych podstron, możemy sprawdzić w Google Search Console – w zakładce „Indeksowanie” > „Strony”, gdzie interesują nas zmiany w liczbie wykrytych adresów (zindeksowanych bądź nie).
Jeśli chcemy jednak sprawdzić tylko parę adresów lub jedną konkretną podstronę, to najlepiej będzie skorzystać z narzędzia do sprawdzania adresów. To ta „wyszukiwarka” w Google Search Console. Wystarczy wkleić w nią interesujący nas URL.
Efekty optymalizacji pojedynczych adresów sprawdzamy natomiast w raporcie „Skuteczność, filtrując dane po wybranym URL-u.
Jeśli optymalizacje są dość nowe i sprawdzamy „reakcję wyszukiwarki”, to zwykle wystarczy prześledzić wykres.
Gdy jednak chcemy sprawdzić efekt w szerszej perspektywie, to tak samo jak przy sprawdzaniu efektów SEO całego serwisu, przy podstronie również warto porównać dane okresami.
Problemy z indeksowaniem? Sprawdź jak poprawić indeksację strony internetowej w moim artykule na naszym blogu.
Linki
Sprawdzenie linkowania zewnętrznego będzie mieć sens tylko wtedy, gdy takie linkowanie aktywnie prowadzimy (lub ma prowadzić je dla nas agencja/freelancer).
Za ogólny przegląd sytuacji posłuży tutaj raport „Linki” w Search Console, w którym zobaczymy, czy ktoś do nas linkuje. Sprawdzać będziemy jednak raczej nie ogólną sytuację, a to, czy nasze pozyskane linki są tam, gdzie miały się znaleźć i mają odpowiednie parametry.
Zweryfikować możemy też efekt pozyskania odnośników do poszczególnych podstron. Wystarczy sprawdzić skuteczność linkowanych adresów w GSC tak jak.w punkcie wyżej. Dobrą metodą będzie też prześledzenie zmian pozycji na frazy.
W dłuższym okresie nie zaszkodzi też prześledzić, czy pozyskane dawniej linki (np. w artykułach sponsorowanych) nie zostały usunięte.
Jeśli chcesz sprawdzić, jak kształtuje się profil linków, zajrzyj do poświęconej mu części SEO Samodzielnych.
Raporty od agencji/freelancera
Jeśli zlecasz komuś SEO, to raz na jakiś czas powinieneś dostać od niego raport, a już na pewno jakieś podsumowanie wykonanych prac. I to właśnie to opracowanie powinno być wówczas Twoim pierwszym krokiem do sprawdzenia efektów SEO.
W takim raporcie realizacji SEO interesować będzie nas już jednak nie tylko to, jak postępuje pozycjonowanie, ale i co konkretnie robi agencja/specjalista (czy wywiązuje się z ustaleń).
My w Top Online raportujemy klientom naszą pracę co miesiąc, a tutaj możesz zobaczyć nasz przykładowy raport SEO.
W naszym raporcie wymieniamy:
- wykres widoczności strony wraz z omówieniem,
- listę wykonanych czynności,
- listę słów kluczowych ze wskazaniem pozycji dzień po dniu,
- wykaz napisanych tekstów (jeśli tworzymy content),
- pozyskanie linki (jeśli robimy link building),
- kontakt do specjalisty, z którym można omówić raport.
Z doświadczenia wiemy, że taka liczba danych jest w zupełności wystarczająca, a jednocześnie jeszcze nie przytłacza klienta (raport jest przejrzysty i zrozumiały).
No a wracając: co do tego jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google w kontekście raportu, to po prostu sprawdzamy, czy firma/spec wywiązuje się z umowy i czy widoczność rośnie.
Dla pewności wyrywkowo porównujemy też efekty pokazane w raporcie z rzeczywistością w narzędziach. Jeśli natomiast czegoś w raportowaniu brakuje – prosimy o uzupełnienie lub wyjaśnienie.
Na dalszych etapach współpracy porównujemy też efekty w widoczności i pozycjach z efektami realnymi (wyświetleniami, ruchem, kliknięciami i konwersją). My w Top Online omawiamy je z Klientami telefonicznie lub w cyklicznych wideoraportach.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, na co dokładnie warto zwrócić uwagę w raportach, to polecamy artykuł Marcina Kamińskiego (CEO Top Online): Raport SEO - podstawa udanej współpracy.
Masz wątpliwości? Zapytaj SEO Samodzielnych!
Wiemy, że w pojedynczym artykule nie da się odpowiedzieć w pełni na pytanie jak sprawdzić pozycjonowanie strony (o samej widoczności mamy przecież osobną część kursu i parę wpisów na blogu!). Stąd zostawiamy tę część naszego kursu w pewnym sensie otwartą.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie sprawdzania SEO, zadaj pytanie w naszej społeczności SEO Samodzielnych. Możesz tam śmiało opisać swój problem (nawet w 100% anonimowo!). Cokolwiek by to nie było, ktoś na pewno Ci pomoże.
W grupie udziela się zespół Top Online, ale i wielu innych speców… no i przede wszystkim mnóstwo aktywnych i zdolnych SEO Samodzielnych.
Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google krok po krok
Na koniec w ramach podsumowania szybka lista jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google krok po kroku:
- Widoczność – analizujemy w dowolnym narzędziu. Jeśli rośnie w zakresach TOP50/TOP10 to SEO idzie w dobrym kierunku, jeśli spada, to trzeba weryfikujemy spadek i szukamy przyczyn.
- Pozycje na frazy – analizujemy w wybranym narzędziu (może być to nasze darmowe narzędzie). Jeśli rosną lub utrzymują się wysoko, to ponownie, wszystko w porządku, a jeśli spadają, to weryfikujemy sytuację poszczególnych adresów w wyszukiwarce i w GSC.
- Wyświetlenia i kliknięcia – sprawdzamy ich rozkład w raporcie skuteczności w Search Console. Znowu, wzrost będzie dobrym sygnałem, ale zawsze sprawdzamy też w porównaniu okresów, żeby wyłączyć z analizy sezonowość i inne czynniki.
- Ruch organiczny – przyglądamy się mu w Google Analytics. Ponownie, bez zaskoczeń, powinien rosnąć, zwłaszcza w dłuższym okresie.
- Linki zewnętrzne – jeśli je pozyskujemy, to sprawdzamy ich stan na stronach, z których je pozyskaliśmy, możemy też weryfikować ich wpływ na linkowane URL-e (w raporcie Skuteczności w GSC).
- Dodatkowo: konwersje – gdy SEO jest już prowadzone dłużej, to oprócz pozyskiwania ruchu organicznego sprawdzić możemy też jak ten ruch konwertuje. To nie będzie już związane bezpośrednio z pozycjonowaniem strony, ale może podpowiedzieć, jak lepiej wykorzystać pozyskiwany ruch.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego jak sprawdzić pozycjonowanie strony – zapytaj w naszej społeczności! Pomożemy!
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Na co zwrócić uwagę przy sprawdzaniu pozycjonowania strony
- Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w poszczególnych narzędziach
- Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google