Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Co specjalista SEO robi przez cały dzień?

28-06-2023

Co specjalista SEO robi przez cały dzień?

Co tak naprawdę robi na co dzień specjalista SEO? To zależy od specjalisty, ale pokażę Ci, jak to wygląda w Top Online!

Co specjalista SEO robi przez cały dzień? - SEO blog

Zastanawiałaś/zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co robi na co dzień specjalista SEO? Na czym polega jego praca i jakie zadania konkretnie wykonuje? Pozwól, że uchylę Ci rąbka tajemnicy!

Spis treści:

  1. Co wchodzi w zakres obowiązków SEO-wca
  2. Codzienne taski, czyli podstawa pracy
  3. Monitorowanie wyników
  4. Kontakt z klientem
  5. Spotkania zespołu SEO
  6. Dodatkowe zadania marketingowe
  7. Zadanie indywidualne
  8. Śledzenie aktualizacji Google i trendów rynkowych
  9. Czy to nie za dużo?
  10. Podsumowanie w punktach

Zobacz też:

Praca w SEO - jak zacząć karierę?

Co wchodzi w zakres obowiązków SEO-wca

Specjalista SEO to osoba, która pozycjonuje strony internetowe. Samo pozycjonowanie rzadko jednak przebiega tak samo. Różnie może wyglądać też podział obowiązków w innych agencjach. Dlaczego o tym mówię?

To proste, chcę, żebyś wiedziała/wiedział, że to, co tutaj przedstawiam, dotyczy przede wszystkim Top Online. I że w innych firmach codzienna praca nad SEO – choć zawsze będzie mieć punkty wspólne – to może wyglądać kompletnie inaczej.

No ale do rzeczy, w zakres obowiązków SEO-wca wchodzą zwykle:

  • analiza słów kluczowych,
  • audytowanie serwisów pod kątem SEO,
  • przygotowywanie wskazówek optymalizacyjnych dla Klientów,
  • przygotowywanie strategii SEO oraz strategii link buildingu,
  • praca nad optymalizacjami na stronach Klientów,
  • przygotowywanie wytycznych do tworzenia treści,
  • monitorowanie pozycji słów kluczowych i widoczności witryn Klientów,
  • kontakt z Klientem

Oprócz nich pojawiają się także zadania dodatkowe, ale o tym pod koniec tekstu.

Codzienne taski, czyli podstawa pracy

Nie będzie tu zaskoczeń, ale podstawa pracy SEO-wca, to praca nad pozycjonowaniem stron. Stąd też większość czasu wypełniają zadania związane z procesem SEO serwisów poszczególnych klientów.

W Top Online każdy specjalista planuje sobie zdania samodzielnie. Na podstawie tego, na jakich etapach są poszczególne prowadzone przez niego współprace, swoich wcześniejszych zadań oraz obranych strategii.

Ja regularnie prowadzę „to do listę” w Todoist, w której z wyprzedzeniem planuję kolejne dni i notuję wszystko, co wymaga mojej uwagi. Dzięki temu mam pewność, że nic mi nie umknie, nie rozpraszam się pobocznymi sprawami i mam czystą głowę po pracy.

Zapamiętaj

Wszystko, co zapiszesz, zwalnia Cię z obowiązku pamiętania o tym. Notując i robiąc listy zadań o wiele łatwiej jest zostawiać pracę w pracy.

W praktyce każdy dzień pracy wygląda u mnie inaczej, ale żeby dać Ci jakiś ogląd, wypiszę zadania, które przewijają się najczęściej. Dotyczą one oczywiście procesu pozycjonowania stron poszczególnych Klientów, których prowadzę.

Najczęściej przewijające się zadania w mojej pracy to:

  • Przygotowanie wskazówek do optymalizacji strony dla nowego Klienta,
  • Wdrożenie optymalizacji,
  • Poprawa meta tagów title,
  • Poprawa meta tagów description,
  • Dodanie treści na stronę,
  • Analiza fraz kluczowych dla nowych podstron,
  • Weryfikacja problemu w Google Search Console.

Monitorowanie wyników

Różnorodność zadań przeplata się jednak mimo wszystko z elementami bardzo stałymi. Jednym z nich jest monitorowanie serwisów, które pozycjonuję.

W Top Online każdego dnia weryfikujemy pozycje słów kluczowych oraz widoczność witryn wszystkich naszych Klientów.

Jak to możliwe przy takiej ilości klientów w agencji?

No cóż, nie wygląda to tak, że sprawdzam każdego klienta po kolei wchodząc w Search Console, Senuto czy Analytics. Gdyby tak było to nie robiłabym już nic innego, moja praca polegałaby tylko na tym. Pomaga nam w tym nasz Inteligentny Asystent SEO. - Ignaś.

Ignaś monitoruje serwisy naszych Klientów (i ich statystyki) 24/7, a gdy tylko pojawi się w nich coś niepokojącego to nas o tym informuje. Dzięki temu możemy wyłapywać błędy czy nagłe zmiany w widoczności i reagować niemal od razu. Wystarczy, że sprawdzimy zwracane przez nasz system alerty, które mamy na oku przez cały czas.

Kontakt z klientem

Kontakt z klientem to obowiązek równie ważny, co sama praca nad jego stroną (a czasem nawet ważniejszy). Poza mailami jest on telefoniczny, ale zdarzają się też rozmowy wideo. A czemu to takie ważne?

SEO nie jest usługą, w której „robimy całą robotę” za kogoś, to współpraca, a we współpracy trzeba się ze sobą regularnie komunikować. Stąd też praca specjalisty SEO jest w dużej mierze pracą z klientem.

Długotrwała współpraca z drugim człowiekiem nigdy nie jest łatwa. Szczególnie jeśli chodzi nie o byle co, a o biznes danej osoby – czyli coś dla niej bardzo ważnego. To dlatego, aby przebiegała ona sprawnie i była długotrwała, należy ją „pielęgnować”, a najlepszym sposobem na to jest po prostu stały kontakt.

W Top Online specjalista SEO jest przez cały dzień pracy „pod telefonem”. Klienci mogą więc do niego swobodnie dzwonić. Poza tym umawiamy się na wspomniane już rozmowy i spotkania. Rzadziej, ale także się to zdarza – dzwonimy o coś dopytać lub o czymś poinformować.

Warto wiedzieć

Klient nie musi znać się na SEO, stąd zawsze musimy być gotowi wytłumaczyć w przystępny sposób co mamy na myśli. Nie możemy zarzucać go frazesami branżowymi i liczyć na to, że coś zrozumie.

Zależy nam, aby każde spotkanie z Klientem było rzeczowe i sprawne, dlatego do każdego rozmowy odpowiednio się przygotowujemy, czyli tworzymy agendę rozmowy.

W praktyce wygląda to tak, że punktach wpisuje sobie hasłowo to, o czym chce porozmawiać. Zwykle są to rzeczy, o których chce poinformować klienta, rzeczy, które od niego potrzebuje, oraz to, co będę robić (plany) i to na czym stoimy (aktualna sytuacja).

Warto wiedzieć

Na co dzień specjalista SEO spędza też trochę czasu „na mailu”, gdzie kontaktuje się z Klientem i współpracownikami.

Spotkania zespołu SEO

Kolejny stały punkt pracy SEO-wca to spotkania zespołu. Tutaj ile agencji tyle rozwiązań, ale w Top Online spotkania są zredukowane do absolutnego minimum. Mamy jedno spotkanie wewnętrzne całego teamu SEO w każdy piątek i zwykle trwa ono około godziny.

Zasada jest taka, że poruszamy na nim tematy, na które nie mamy czasu w tygodniu lub takie, które mogą poczekać do piątku.

Rozwiązujemy tutaj wspólnie problemy, omawiamy nowe pomysły i ustalamy nasze dodatkowe zadania na dany tydzień. Takie jak np. tworzenie procedur czy wprowadzanie zmian.

Dodatkowe zadania marketingowe

Jako że w Top Online prowadzimy grupę na Facebooku – SEO Samodzielni – to każdy z nas jest ekspertem w tej grupie. Śledzimy na co dzień, co tam się dzieje, odpisujemy grupowiczom na pytania i udostępniamy nasze artykuły.

No właśnie, a skoro już o artykułach mowa, rozpisywanie artykułów to jedno z dodatkowych zdań marketingowych każdego specjalisty SEO.

O co dokładnie chodzi z tym rozpisywaniem możesz dowiedzieć się z tekstu Marcina, w którym zdradza on sposób na dobry artykuł na bloga w 30 minut. Pokrótce wygląda to tak, że raz na jakieś 2 miesiące każdy specjalista musi stworzyć wpis na bloga naszej agencji.

Każdy z nas jako specjalista tworzy wpisy na naszego bloga. Nie musimy jednak pisać ich od A do Z, tylko właśnie, tworzymy rozpiski: zwięzłe, robocze szkielety tekstów. Te rozwija później, redaguje i przekształca w pełne artykuły Adam, nasz copywriter (pozdrawiam! - Adam).

Zadanie indywidualne

W Top Online każdy z nas ma jeszcze jedno cykliczne indywidualne zadanie dodatkowe związane z marketingiem. W moim przypadku jest to cotygodniowe przygotowywanie i wysłanie SEO Newslettera.

W Top Online nie posiadamy osobnego działu marketingu. Stawiamy na realną wartość i dzielenie się wiedzą, dlatego to specjaliści tworzą marketing.

Śledzenie aktualizacji Google i trendów rynkowych

Na koniec zostaje jeszcze obowiązek, który jest ze specjalistą SEO w tle – przez cały czas. Mianowicie, jednorazowe opanowanie wszystkich umiejętności związanych z SEO nie wystarczy. Trzeba ciągle śledzić nowości i zmiany oraz ciągle się uczyć.

Zapamiętaj

Śledzenie zmian w Google i branży, a także nadążanie za konkurencją klientów to nierozerwalna część pracy SEO-wca.

Żeby nie wypaść z obiegu na bieżąco:

  • Śledzę regularnie wiadomości i nowinki branżowe (polecam nasze SEO News!),
  • Dzielę się nowinkami z innymi specjalistami w zespole (i dowiaduję się nowości od nich),
  • Regularnie oglądam SEO webinary oraz słucham kilku podcastów.

O tym jak być na bieżąco w SEO napisałam zresztą cały artykuł :)

Czy to nie za dużo?

Sporo tego wszystkiego, no nie? Owszem, na początku ilość obowiązków może wydawać się przytłaczająca, ale nie taki diabeł straszny.

Każdy początkujący specjalista wdraża się u nas do pracy krok po kroku, realizując sprawdzony onboarding. Wszystko jest kwestią praktyki, a w końcu Top Online to najbardziej zautomatyzowana agencja SEO w Polsce.

Wiele powtarzalnych czynności jest u nas wspieranych przez autorskie oprogramowanie. Gdy dorzucimy do tego odpowiednie zarządzanie swoim czasem, to codzienna praca jest naprawdę w porządku. Co więcej, działamy tak, by mieć czas na dodatkowe specjalizacje i szkolenia.

Na koniec jeszcze, jeśli chciałabyś/chciałbyś dowiedzieć się, jak zacząć karierę w SEO, sprawdź koniecznie mój tekst na ten temat. Link do niego zostawiłam Ci na początku tego artykułu, pod spisem treści :)

Podsumowanie w punktach

  1. Zakres obowiązków SEO-wca zawsze będzie różnił się w zależności od agencji.
  2. W Top Online opiera się on jednak przede wszystkim na zadaniach dot. pozycjonowania stron klientów, które sami sobie planujemy.
  3. Oraz na stałym kontakcie z tymi klientami, poprzez maila, telefon oraz rozmowy wideo.
  4. Z pomocą naszych automatyzacji na co dzień monitorujemy też zmiany w serwisach oraz ich widoczności.
  5. Raz w tygodniu uczestniczymy też w cyklicznych spotkaniach wewnętrznych zespołu SEO, które służą organizacji pracy i rozwiązywaniu problemów.
  6. Poza tym wszystkim udzielamy się też w naszej społeczności SEO Samodzielnych i rozpisujemy artykuły na bloga agencji (takie jak ten).
  7. Każdy ma także swoje cykliczne zadanie indywidualne, oraz stara się być na bieżąco z nowinkami branżowymi.
  8. Wbrew pozorom specjalista SEO wcale nie jest przeładowany obowiązkami, w Top Online w pracy pomagają mu liczne automatyzacje.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Dlaczego nagrywamy raporty wideo?
Grzegorz Słoka, 30-04-2024
Dlaczego nagrywamy raporty wideo? - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak wdrożyć schemę w Wordpressie i nie tylko – podstawy - SEO blog
Pozycjonowanie
Jaka wtyczka WordPress’a do pozycjonowania i dlaczego RankMath SEO? - SEO blog