Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Specjalizacje i szkolenia – rozwój specjalisty SEO w Top Online

15-02-2023

Specjalizacje i szkolenia – rozwój specjalisty SEO w Top Online

W Top Online szkolimy się nie tylko z tego, co konieczne do codziennej pracy. Każdy z nas rozwija się też dodatkowo!

Specjalizacje i szkolenia – rozwój specjalisty SEO w Top Online - SEO blog

Jedną z najważniejszych cech każdego, kto pracuje w Top Online, jest chęć rozwoju. Szukamy jej w ludziach już na etapie rekrutacji. Zależy nam, żeby każdy z osobna rozwijał się nie tylko w SEO, ale i w czymś dodatkowym, co go interesuje, a co jednocześnie może jakoś ulepszyć firmę. W ten sposób wszyscy zyskujemy!

Spis treści:

  1. Najpierw obsługa klienta
  2. Każdy w Top Online się w czymś dodatkowo specjalizuje
  3. Specjalizacje mają też Juniorzy!
  4. Nasze podejście do szkoleń
  5. Każdy szkoli się dodatkowo w tym, co chce robić
  6. Szkolimy się też wewnętrznie
  7. A czasem kurs odbywamy całym zespołem
  8. Skąd to wszystko się wzięło?
  9. Korzystamy na tym wszyscy
  10. Podsumowanie

Sprawdź też:

Wdrożenie juniora SEO – jak wygląda proces onboardingu w Top Online

Najpierw obsługa klienta

Naszą podstawowym i głównym obowiązkiem jest pozycjonowanie stron klientów. Na tym spędzamy 90, a może nawet i 95% czasu. W firmie panuje zasada: najpierw klient, później praca nad doskonaleniem swojej specjalizacji.

Każdy specjalista SEO w Top Online planuje sobie pracę tak, aby mieć w niej czas na doskonalenie zadań pobocznych. Jednak to właśnie praca nad wynikami klientów ma być dla niego priorytetem i nigdy nie może tego zaniedbywać.

Czytając, miej to proszę z tyłu głowy, bo w tym tekście będzie przede wszystkim o rozwijaniu swoich dodatkowych umiejętności / zainteresowań. Pamiętaj, że te, choć ważne, są u nas tylko dodatkiem.

Zapamiętaj

Obsługa klienta → Doskonalenie dodatkowych zainteresowań (swojej specjalizacji)

Każdy w Top Online się w czymś dodatkowo specjalizuje

Zacznijmy od tego, że każdy w Top Online ma swoją specjalizację. Pozycjonowanie jest podstawą, ale każdy rozwija się też w czymś innym. To wyznacza kierunek – dziedzinę, z której będzie mógł odbywać zaproponowane przez siebie kursy.

W przypadku Marcina (czyli naszego CEO & Head of SEO oraz Seniorów), Kamila, i Grześka wyszło to dość naturalnie. Chłopaki, tworząc 3-osobowy team SEO, podzielili się aspektami, które ich interesują.

Trochę inaczej było w przypadku moim i Karoliny, ale o tym później.

Kto się czym zajmuje?

Marcin – programowanie i automatyzacja

Marcin Kamiński – nasz specjalista od wszystkiego ;)

Specjalizacją Marcina są automatyzacje, kodowanie i rozpisywanie naszych aplikacji. Jest on programistą samoukiem i nieustannie rozwija swoje umiejętności. Bardzo dużą uwagę skupia na tym, aby autorskie aplikacje Top Online w jak największym stopniu ułatwiały nam codzienne czynności.

Non stop myśli o tym, jak jeszcze bardziej usprawnić proces realizacji SEO i to dzięki niemu mamy czas na szukanie pomysłów na rozwój stron Klientów i pracę nad swoimi dodatkowymi zadaniami. Dodatkowo szuka rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją.

Kamil – optymalizacja stron

Kamil Stasiak wie wszystko o stronach internetowych pod względem pozycjonowania.

Kamil jest u nas najlepszym specjalistą od optymalizacji. Zoptymalizował już setki stron klientów i ciągle szuka rozwiązań, które pozwolą jeszcze bardziej ulepszyć ten proces. Obecnie jego celem jest stworzenie najlepszego raportowania działań SEO w Polsce.

Dodatkowo Kamil jest też opiekunem juniorów SEO (moim i Karoliny) i wywiązuje się z tej funkcji idealnie. Realizuje też mnóstwo pobocznych projektów, na przykład współtworzy kurs SEO Samodzielni.

Grzesiek – analityka

Grzesiek Słoka zajmuje się w Top Online dodatkowo analityką.

Myślę, że Grzesiek jeszcze nigdy nie wylogował się z Analytics i GSC. Często robi nam szkolenia, dzieli się z nami newsami i update’ami w sprawie GA. Ciągle szuka nowych rozwiązań i stara się je wprowadzać. Tak, aby usprawnić pracę całego zespołu.

Dodatkowo Grzesiek mocno stawia na rozwój językowy w kontekście SEO. Stale szlifuje język, aby móc go wykorzystać.

Specjalizacje mają też Juniorzy!

Juniorzy w Top Online też mają dodatkowe zadania, a znalezienie sobie specjalizacji jest jednym z nich.

Na przykładzie swoim i Karoliny mogę powiedzieć, że zadanie nie jest to łatwe. No, chyba że ktoś od razu ma jakieś pasujące zainteresowania. My nie wiedzieliśmy, czym możemy zajmować się oprócz stricte SEO, bo w końcu to jego chcemy uczyć się najbardziej.

Dołączyliśmy z Karoliną do zespołu i mieliśmy czas na wdrożenie. Propozycje tego, czym chcielibyśmy się zajmować dodatkowo, podawaliśmy dopiero po jakimś czasie współpracy. Gdy wiedzieliśmy już „co i jak”.

Nie ma tu jednak wielkiej presji „decyzji na zawsze”, bo specjalizacje zawsze można zmienić.

Nie istnieje też ograniczenie w stylu „ta specjalizacja jest już zajęta, nie możesz jej wybrać”. Dwóch specjalistów jak najbardziej może rozwijać się w podobnych kierunkach.

Najważniejsze, żeby specjalizacja była wybierana bez pośpiechu i według zainteresowań. Trwa to u nas zwykle od trzech do nawet sześciu miesięcy. Po tym czasie inwestujemy w rozwój osoby w danym kierunku.

Nawet jeśli kierunek nie będzie od razu trafiony, to i tak od samego początku uczymy się planować pracę tak, aby oprócz regularnych obowiązków i dbania o klientów znajdować też czas na “swoją działkę”. I głównie o to chodzi – żeby od razu przejść do działania.

A co wybraliśmy?

Karolina – newsletter

Karolina Majerowska w Top Online zajmuje się dodatkowo tworzeniem i wysyłką newslettera.

Celem Karoliny jest stworzenie najlepszego SEO newslettera w Polsce. Ciągle rozwija się w zakresie nie tylko newslettera, ale i ogólnie e-mail marketingu. Co chwilę poprawia i modyfikuje jakoś wysyłane regularnie wiadomości i śledzi ich statystyki. Myśli, co może zrobić, aby były one coraz lepsze.

Ja – UX

Ja (Hubert Szajner) swoją przyszłość w Top Online planuję w kierunku UX (User Experience).

Na pomysł, abym poszedł w UX (który uważam zresztą za świetny) wpadł Grzesiek. To dość świeża sprawa, ale jestem już po podstawowym kursie i uczę się dalej. Za cel wziąłem osiągnąć poziom, w którym będę mógł podpowiadać rzetelnie klientom, co mogą poprawić na swojej stronie.

UX łączy się też mocno z analityką, więc myślę, że czeka mnie jeszcze nie jedno szkolenie od Grześka ;)

Nasze podejście do szkoleń

Każdy w Top Online przechodzi na początku przez szkolenia dotyczące SEO i podstawowych narzędzi. Zdarzają się też szkolenia ogólne, dla całego zespołu. To jednak nie koniec, a właściwie dopiero początek.

Poza kwestiami wdrożenia do pracy, podejście do szkoleń w Top Online jest mocno niestandardowe, co wiąże się właśnie ze wspomnianymi specjalizacjami. Podchodzimy do tego indywidualnie, czyli każdy sam szuka szkoleń i kursów, które go interesują i sprawią, że stanie się lepszy w swojej dodatkowej dziedzinie (specjalizacji).

Przykładowo: nie organizujemy szkolenia dla całego teamu z języka angielskiego. Na szkolenie idą osoby, które chcą się w tym rozwijać i którym to szkolenie się realnie przyda. Akurat co do angielskiego, to indywidualne lekcje mieli Grzesiek, Marcin i Dawid – i widać ich efekty.

Jeśli ktoś chce nauczyć się czegoś, co pomoże mu w pracy, to sam wybiera sobie kurs i zgłasza go na koniec roku, a następnie sam go studiuje.

Mówimy tutaj o kursach internetowych – które możemy realizować z biura, w godzinach pracy (najczęściej korzystamy z Eduweb lub Udemy, ale nie ma ograniczeń). Jeśli pojawi się dobrze uzasadniona potrzeba, to może być to też jednak kurs czy szkolenie „na żywo”.

Parę przykładów:

  • ja miałem w ten sposób wykupiony kurs podstaw UX – bo w tej dziedzinie będę się w przyszłości rozwijał,
  • razem z Karoliną i Klaudią robimy kurs z podstaw HTML,
  • Kamil robił kiedyś kursy z HTML i CSS,
  • Grzesiek robił kurs internetowy o Analityce.

Tutaj warto jeszcze zaznaczyć, że wszystkie kursy online w firmie są dostępne dla wszystkich (niezależnie od tego, czy to jego dziedzina, czy nie). Jeśli kogoś coś interesuje, to może śmiało sobie taki kurs realizować, nawet po godzinach. Ja w ten sposób np. przerobiłem kurs o kreatywnym marketingu Jakuba Biela.

Każdy szkoli się dodatkowo w tym, co chce robić

Podsumowując ten wywód: w Top Online nie ma przymusu, że „szkolisz się w rzeczy X, bo tego potrzebujemy”. Dodatkowo (poza kwestiami związanymi z pozycjonowaniem) edukujesz się w tym, co chcesz i lubisz robić – czyli w dziedzinie swojej specjalizacji.

Zapamiętaj

Jedynym warunkiem specjalizacji i odbywanych przez nas „szkoleń ekstra” jest to, że muszą one wspierać jakoś rozwój firmy.

W tym jednak też jest korzyść dla specjalisty! Dzięki temu warunkowi, pracując na co dzień, możesz nie tylko rozwijać się w innych kierunkach, ale i z czasem wplatać to w praktykę. A to już nie tylko wiedza, ale i mnóstwo unikalnego doświadczenia.

Praca jest dzięki temu jeszcze ciekawsza i jeszcze mniej szablonowa.

Szkolimy się też wewnętrznie

Bardzo dużo szkoleń organizujemy też wewnętrznie. Każdy ma swoją specjalizację i jeśli wychodzi jakiś update lub po prostu, juniorzy chcą się czegoś nauczyć z danej dziedziny, to organizujemy małe szkolenia w biurze.

Kilka przykładów:

  • Szkolenie z Analytics dla Juniorów SEO (prowadził Grzesiek) – nauczyliśmy się podstaw obsługi GA, dowiedzieliśmy się, co możemy tam robić, co z tego jest dla nas najważniejsze przy analizie stron klientów oraz jak tworzyć raporty w GA4,
  • Mini-szkolenia wdrożeniowe (szkolą Seniorzy) – między innymi z tego, jak dokładnie działa prowadzone w Top Online linkowanie, jak optymalizujemy strony, czy szkolenia z obsługi narzędzi autorskich,
  • Szkolenie z komunikacji z Klientem (prowadził Kamil) – a w zasadzie bardziej wykład-rozmowa o tym, jak zachowywać się w rozmowach z Klientami, jak komunikować się mailowo itd.,
  • Szkolenie z programowania (które poprowadzi Marcin) – to akurat dopiero się odbędzie, bo jest zaplanowane zaraz po tym, jak ukończymy kurs online; wtedy będziemy mieć podstawy, a Marcin nauczy nas kilku rzeczy w praktyce.

A czasem kurs odbywamy całym zespołem

Sytuacja, w której szkolenie potrzebne jest dla całego zespołu, trafia się co prawda rzadko, ale nie nigdy. Odbywamy więc i czasem takie bardziej klasyczne szkolenia prowadzone przez kogoś z zewnątrz, dla całego zespołu.

Za przykład niech posłuży szkolenie z LinkedIn’a, którego potrzebowaliśmy, żeby wejść mocniej marketingowo na tę platformę. Poprowadził je dla nas w zeszłym roku Adrian Gamoń.

Skąd to wszystko się wzięło?

O to zapytałem na potrzeby tego artykułu Marcina i Dawida, czyli naszych CEO. Jak się okazało, jest to efekt wieloletniej obserwacji siebie oraz współpracowników.

Jedną z przewag konkurencyjnych Top Online jest automatyzacja zbudowana w oparciu o dopracowane procesy i w efekcie: osiągana dzięki niej produktywność. Ta z kolei ma korzenie w doświadczeniu i umiejętnościach Marcina, związanych z programowaniem (studiował on informatykę i pracował jako programista).

Gdyby nie wiedza i doświadczenie z zakresu dwóch dziedzin (SEO i programowania) Top Online z pewnością nigdy nie rozwinęłoby się tak mocno w kierunku automatyzacji. Nie miałoby więc dzisiaj przewagi, na której buduje swoją pozycję. I ten sam schemat „działa” też w kwestii pojedynczych osób.

Połączenie dwóch dziedzin buduje unikalną wartość. Ta z kolei pozwala stawać się najlepszym w swojej głównej niszy, czyli w tym wypadku, w pozycjonowaniu. Zresztą stąd i „specjalizacja” całej agencji, w której oferujemy tylko SEO. Dodatkowe kierunki mają nam tylko pomagać w rozwoju jednej konkretnej usługi.

Korzystamy na tym wszyscy

O ile dobrych specjalistów SEO jest na świecie sporo, o tyle dobrych specjalistów SEO, ale jednocześnie np. biegłych w analityce internetowej czy w UX’ie już w zasadzie nie ma. Dodatkowa specjalizacja niesie więc sporo korzyści.

Pracownik zyskuje dzięki niej zupełnie unikalne, a często i bardzo pożądane kwalifikacje. Dla firmy taki rozwój specjalistów przekładać może się z kolei na innowacyjne autorskie rozwiązania, więc i (w długim okresie) tworzenie realnej przewagi konkurencyjnej.

Nie bez znaczenia jest też to, że tak zróżnicowany kapitał wiedzy i umiejętności to możliwość rozwiązania wielu trudnych problemów bez wsparcia z zewnątrz. Nikt z nas nie będzie najlepszy we wszystkim, ale możemy to osiągnąć jako zespół – właśnie poprzez dodatkowe specjalizacje.

Osobiście, z perspektywy pracownika, uważam, że zarówno nasze dodatkowe specjalizacje, jak i związane z nimi kursy są świetnym rozwiązaniem.

Specjalizacje wynikają z naszych zainteresowań, dlatego związane z nimi dodatkowe działania nas cieszą i chce nam się to robić. Po prostu nas to interesuje, a to najlepsza motywacja.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest też to, że urozmaica ono codzienne obowiązki.

Praca związana ze stronami klientów zajmuje nam absolutną większość czasu, a jakby nie patrzeć, to ciągle jedna dziedzina (SEO) i zbliżone czynności. Oderwanie się raz na jakiś czas w kierunku specjalizacji pozwala nie popadać w rutynę, więc i lepiej pracować.

No i jeszcze możliwości rozwoju.

Chcemy rozwijać się w tych rzeczach, bo je lubimy, więc w efekcie każdy chce również dbać o tę swoją „działkę" w firmie. Gdy będę odpowiedzialny np. za UX, to będę chciał, żeby tworzył on jak najbardziej wartościową część usługi, bo ja za nią odpowiadam.

Firma w ten sposób się rozwija i dostaje najlepszą możliwą jakość, a my robimy dodatkowo to, co lubimy. Sytuacja win-win!

Tak na marginesie: nie chciałbym robić tylko i wyłącznie SEO. Jestem osobą, która uwielbia poznawać nowe kierunki i ciągle się uczyć. I myślę, że tak samo w Top Online mogliby opisać siebie wszyscy ;)

Podsumowując

  1. W Top Online panuje zasada: najpierw klient, potem praca nad doskonaleniem swojej specjalizacji.
  2. Specjalizacja ta jest dodatkową dziedziną wybieraną przez każdego SEO Specjalistę, w której to będzie on się rozwijał.
  3. I tak Marcin specjalizuje się w programowaniu i automatyzacji, Kamil w optymalizacji, Zbyszek w link buildingu, a Grzesiek w analityce.
  4. Specjalizacje i dodatkowe zadania mają też Juniorzy, którzy już od samego początku szukają sobie takiej dziedziny, którą chcieliby zgłębiać.
  5. I tak Karolina specjalizuje się w newsletterze i mailingu, a ja w UX-ie – ale możemy to jeszcze dowolnie zmienić.
  6. Podejście do szkoleń w Top Online jest bardzo indywidualne i wiąże się stricte z naszymi specjalizacjami.
  7. Poza szkoleniami dotyczącymi SEO i narzędzi przy wdrożeniu do pracy każdy sam wybiera sobie kursy, w których chciałby brać udział.
  8. Jedynym warunkiem specjalizacji i dodatkowych szkoleń jest to, że muszą one wspierać rozwój firmy.
  9. Sporo szkoleń organizujemy też wewnętrzne, a sporadycznie szkoli się i cały zespół.
  10. W efekcie, na takim podejściu do szkoleń korzystamy i my (pracownicy) i firma – na wiele sposobów.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również: