Jedną z najważniejszych cech każdego, kto pracuje w Top Online, jest chęć rozwoju. Szukamy jej w ludziach już na etapie rekrutacji. Zależy nam, żeby każdy z osobna rozwijał się nie tylko w SEO, ale i w czymś dodatkowym, co go interesuje, a co jednocześnie może jakoś ulepszyć firmę. W ten sposób wszyscy zyskujemy!
Spis treści:
- Najpierw obsługa klienta
- Każdy w Top Online się w czymś dodatkowo specjalizuje
- Specjalizacje mają też Juniorzy!
- Nasze podejście do szkoleń
- Każdy szkoli się dodatkowo w tym, co chce robić
- Szkolimy się też wewnętrznie
- A czasem kurs odbywamy całym zespołem
- Skąd to wszystko się wzięło?
- Korzystamy na tym wszyscy
- Podsumowanie
Najpierw obsługa klienta
Naszą podstawowym i głównym obowiązkiem jest pozycjonowanie stron klientów. Na tym spędzamy 90, a może nawet i 95% czasu. W firmie panuje zasada: najpierw klient, później praca nad doskonaleniem swojej specjalizacji.
Każdy specjalista SEO w Top Online planuje sobie pracę tak, aby mieć w niej czas na doskonalenie zadań pobocznych. Jednak to właśnie praca nad wynikami klientów ma być dla niego priorytetem i nigdy nie może tego zaniedbywać.
Czytając, miej to proszę z tyłu głowy, bo w tym tekście będzie przede wszystkim o rozwijaniu swoich dodatkowych umiejętności / zainteresowań. Pamiętaj, że te, choć ważne, są u nas tylko dodatkiem.
Zapamiętaj
Obsługa klienta → Doskonalenie dodatkowych zainteresowań (swojej specjalizacji)
Każdy w Top Online się w czymś dodatkowo specjalizuje
Zacznijmy od tego, że każdy w Top Online ma swoją specjalizację. Pozycjonowanie jest podstawą, ale każdy rozwija się też w czymś innym. To wyznacza kierunek – dziedzinę, z której będzie mógł odbywać zaproponowane przez siebie kursy.
W przypadku Marcina (czyli naszego CEO & Head of SEO oraz Seniorów), Kamila, i Grześka wyszło to dość naturalnie. Chłopaki, tworząc 3-osobowy team SEO, podzielili się aspektami, które ich interesują.
Trochę inaczej było w przypadku moim i Karoliny, ale o tym później.
Kto się czym zajmuje?
Marcin – programowanie i automatyzacja
Marcin Kamiński – nasz specjalista od wszystkiego ;)
Specjalizacją Marcina są automatyzacje, kodowanie i rozpisywanie naszych aplikacji. Jest on programistą samoukiem i nieustannie rozwija swoje umiejętności. Bardzo dużą uwagę skupia na tym, aby autorskie aplikacje Top Online w jak największym stopniu ułatwiały nam codzienne czynności.
Non stop myśli o tym, jak jeszcze bardziej usprawnić proces realizacji SEO i to dzięki niemu mamy czas na szukanie pomysłów na rozwój stron Klientów i pracę nad swoimi dodatkowymi zadaniami. Dodatkowo szuka rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją.
Kamil – optymalizacja stron
Kamil Stasiak wie wszystko o stronach internetowych pod względem pozycjonowania.
Kamil jest u nas najlepszym specjalistą od optymalizacji. Zoptymalizował już setki stron klientów i ciągle szuka rozwiązań, które pozwolą jeszcze bardziej ulepszyć ten proces. Obecnie jego celem jest stworzenie najlepszego raportowania działań SEO w Polsce.
Dodatkowo Kamil jest też opiekunem juniorów SEO (moim i Karoliny) i wywiązuje się z tej funkcji idealnie. Realizuje też mnóstwo pobocznych projektów, na przykład współtworzy kurs SEO Samodzielni.
Grzesiek – analityka
Grzesiek Słoka zajmuje się w Top Online dodatkowo analityką.
Myślę, że Grzesiek jeszcze nigdy nie wylogował się z Analytics i GSC. Często robi nam szkolenia, dzieli się z nami newsami i update’ami w sprawie GA. Ciągle szuka nowych rozwiązań i stara się je wprowadzać. Tak, aby usprawnić pracę całego zespołu.
Dodatkowo Grzesiek mocno stawia na rozwój językowy w kontekście SEO. Stale szlifuje język, aby móc go wykorzystać.
Specjalizacje mają też Juniorzy!
Juniorzy w Top Online też mają dodatkowe zadania, a znalezienie sobie specjalizacji jest jednym z nich.
Na przykładzie swoim i Karoliny mogę powiedzieć, że zadanie nie jest to łatwe. No, chyba że ktoś od razu ma jakieś pasujące zainteresowania. My nie wiedzieliśmy, czym możemy zajmować się oprócz stricte SEO, bo w końcu to jego chcemy uczyć się najbardziej.
Dołączyliśmy z Karoliną do zespołu i mieliśmy czas na wdrożenie. Propozycje tego, czym chcielibyśmy się zajmować dodatkowo, podawaliśmy dopiero po jakimś czasie współpracy. Gdy wiedzieliśmy już „co i jak”.
Nie ma tu jednak wielkiej presji „decyzji na zawsze”, bo specjalizacje zawsze można zmienić.
Nie istnieje też ograniczenie w stylu „ta specjalizacja jest już zajęta, nie możesz jej wybrać”. Dwóch specjalistów jak najbardziej może rozwijać się w podobnych kierunkach.
Nawet jeśli kierunek nie będzie od razu trafiony, to i tak od samego początku uczymy się planować pracę tak, aby oprócz regularnych obowiązków i dbania o klientów znajdować też czas na “swoją działkę”. I głównie o to chodzi – żeby od razu przejść do działania.
A co wybraliśmy?
Karolina – newsletter
Karolina Majerowska w Top Online zajmuje się dodatkowo tworzeniem i wysyłką newslettera.
Celem Karoliny jest stworzenie najlepszego SEO newslettera w Polsce. Ciągle rozwija się w zakresie nie tylko newslettera, ale i ogólnie e-mail marketingu. Co chwilę poprawia i modyfikuje jakoś wysyłane regularnie wiadomości i śledzi ich statystyki. Myśli, co może zrobić, aby były one coraz lepsze.
Ja – UX
Ja (Hubert Szajner) swoją przyszłość w Top Online planuję w kierunku UX (User Experience).
Na pomysł, abym poszedł w UX (który uważam zresztą za świetny) wpadł Grzesiek. To dość świeża sprawa, ale jestem już po podstawowym kursie i uczę się dalej. Za cel wziąłem osiągnąć poziom, w którym będę mógł podpowiadać rzetelnie klientom, co mogą poprawić na swojej stronie.
UX łączy się też mocno z analityką, więc myślę, że czeka mnie jeszcze nie jedno szkolenie od Grześka ;)
Nasze podejście do szkoleń
Każdy w Top Online przechodzi na początku przez szkolenia dotyczące SEO i podstawowych narzędzi. Zdarzają się też szkolenia ogólne, dla całego zespołu. To jednak nie koniec, a właściwie dopiero początek.
Poza kwestiami wdrożenia do pracy, podejście do szkoleń w Top Online jest mocno niestandardowe, co wiąże się właśnie ze wspomnianymi specjalizacjami. Podchodzimy do tego indywidualnie, czyli każdy sam szuka szkoleń i kursów, które go interesują i sprawią, że stanie się lepszy w swojej dodatkowej dziedzinie (specjalizacji).
Przykładowo: nie organizujemy szkolenia dla całego teamu z języka angielskiego. Na szkolenie idą osoby, które chcą się w tym rozwijać i którym to szkolenie się realnie przyda. Akurat co do angielskiego, to indywidualne lekcje mieli Grzesiek, Marcin i Dawid – i widać ich efekty.
Jeśli ktoś chce nauczyć się czegoś, co pomoże mu w pracy, to sam wybiera sobie kurs i zgłasza go na koniec roku, a następnie sam go studiuje.
Mówimy tutaj o kursach internetowych – które możemy realizować z biura, w godzinach pracy (najczęściej korzystamy z Eduweb lub Udemy, ale nie ma ograniczeń). Jeśli pojawi się dobrze uzasadniona potrzeba, to może być to też jednak kurs czy szkolenie „na żywo”.
Parę przykładów:
- ja miałem w ten sposób wykupiony kurs podstaw UX – bo w tej dziedzinie będę się w przyszłości rozwijał,
- razem z Karoliną i Klaudią robimy kurs z podstaw HTML,
- Kamil robił kiedyś kursy z HTML i CSS,
- Grzesiek robił kurs internetowy o Analityce.
Tutaj warto jeszcze zaznaczyć, że wszystkie kursy online w firmie są dostępne dla wszystkich (niezależnie od tego, czy to jego dziedzina, czy nie). Jeśli kogoś coś interesuje, to może śmiało sobie taki kurs realizować, nawet po godzinach. Ja w ten sposób np. przerobiłem kurs o kreatywnym marketingu Jakuba Biela.
Każdy szkoli się dodatkowo w tym, co chce robić
Podsumowując ten wywód: w Top Online nie ma przymusu, że „szkolisz się w rzeczy X, bo tego potrzebujemy”. Dodatkowo (poza kwestiami związanymi z pozycjonowaniem) edukujesz się w tym, co chcesz i lubisz robić – czyli w dziedzinie swojej specjalizacji.
Zapamiętaj
Jedynym warunkiem specjalizacji i odbywanych przez nas „szkoleń ekstra” jest to, że muszą one wspierać jakoś rozwój firmy.
W tym jednak też jest korzyść dla specjalisty! Dzięki temu warunkowi, pracując na co dzień, możesz nie tylko rozwijać się w innych kierunkach, ale i z czasem wplatać to w praktykę. A to już nie tylko wiedza, ale i mnóstwo unikalnego doświadczenia.
Praca jest dzięki temu jeszcze ciekawsza i jeszcze mniej szablonowa.
Szkolimy się też wewnętrznie
Bardzo dużo szkoleń organizujemy też wewnętrznie. Każdy ma swoją specjalizację i jeśli wychodzi jakiś update lub po prostu, juniorzy chcą się czegoś nauczyć z danej dziedziny, to organizujemy małe szkolenia w biurze.
Kilka przykładów:
- Szkolenie z Analytics dla Juniorów SEO (prowadził Grzesiek) – nauczyliśmy się podstaw obsługi GA, dowiedzieliśmy się, co możemy tam robić, co z tego jest dla nas najważniejsze przy analizie stron klientów oraz jak tworzyć raporty w GA4,
- Mini-szkolenia wdrożeniowe (szkolą Seniorzy) – między innymi z tego, jak dokładnie działa prowadzone w Top Online linkowanie, jak optymalizujemy strony, czy szkolenia z obsługi narzędzi autorskich,
- Szkolenie z komunikacji z Klientem (prowadził Kamil) – a w zasadzie bardziej wykład-rozmowa o tym, jak zachowywać się w rozmowach z Klientami, jak komunikować się mailowo itd.,
- Szkolenie z programowania (które poprowadzi Marcin) – to akurat dopiero się odbędzie, bo jest zaplanowane zaraz po tym, jak ukończymy kurs online; wtedy będziemy mieć podstawy, a Marcin nauczy nas kilku rzeczy w praktyce.
A czasem kurs odbywamy całym zespołem
Sytuacja, w której szkolenie potrzebne jest dla całego zespołu, trafia się co prawda rzadko, ale nie nigdy. Odbywamy więc i czasem takie bardziej klasyczne szkolenia prowadzone przez kogoś z zewnątrz, dla całego zespołu.
Za przykład niech posłuży szkolenie z LinkedIn’a, którego potrzebowaliśmy, żeby wejść mocniej marketingowo na tę platformę. Poprowadził je dla nas w zeszłym roku Adrian Gamoń.
Skąd to wszystko się wzięło?
O to zapytałem na potrzeby tego artykułu Marcina i Dawida, czyli naszych CEO. Jak się okazało, jest to efekt wieloletniej obserwacji siebie oraz współpracowników.
Jedną z przewag konkurencyjnych Top Online jest automatyzacja zbudowana w oparciu o dopracowane procesy i w efekcie: osiągana dzięki niej produktywność. Ta z kolei ma korzenie w doświadczeniu i umiejętnościach Marcina, związanych z programowaniem (studiował on informatykę i pracował jako programista).
Gdyby nie wiedza i doświadczenie z zakresu dwóch dziedzin (SEO i programowania) Top Online z pewnością nigdy nie rozwinęłoby się tak mocno w kierunku automatyzacji. Nie miałoby więc dzisiaj przewagi, na której buduje swoją pozycję. I ten sam schemat „działa” też w kwestii pojedynczych osób.
Połączenie dwóch dziedzin buduje unikalną wartość. Ta z kolei pozwala stawać się najlepszym w swojej głównej niszy, czyli w tym wypadku, w pozycjonowaniu. Zresztą stąd i „specjalizacja” całej agencji, w której oferujemy tylko SEO. Dodatkowe kierunki mają nam tylko pomagać w rozwoju jednej konkretnej usługi.
Korzystamy na tym wszyscy
Osobiście, z perspektywy pracownika, uważam, że zarówno nasze dodatkowe specjalizacje, jak i związane z nimi kursy są świetnym rozwiązaniem.
Specjalizacje wynikają z naszych zainteresowań, dlatego związane z nimi dodatkowe działania nas cieszą i chce nam się to robić. Po prostu nas to interesuje, a to najlepsza motywacja.
Ogromną zaletą tego rozwiązania jest też to, że urozmaica ono codzienne obowiązki.
Praca związana ze stronami klientów zajmuje nam absolutną większość czasu, a jakby nie patrzeć, to ciągle jedna dziedzina (SEO) i zbliżone czynności. Oderwanie się raz na jakiś czas w kierunku specjalizacji pozwala nie popadać w rutynę, więc i lepiej pracować.
No i jeszcze możliwości rozwoju.
Chcemy rozwijać się w tych rzeczach, bo je lubimy, więc w efekcie każdy chce również dbać o tę swoją „działkę" w firmie. Gdy będę odpowiedzialny np. za UX, to będę chciał, żeby tworzył on jak najbardziej wartościową część usługi, bo ja za nią odpowiadam.
Firma w ten sposób się rozwija i dostaje najlepszą możliwą jakość, a my robimy dodatkowo to, co lubimy. Sytuacja win-win!
Tak na marginesie: nie chciałbym robić tylko i wyłącznie SEO. Jestem osobą, która uwielbia poznawać nowe kierunki i ciągle się uczyć. I myślę, że tak samo w Top Online mogliby opisać siebie wszyscy ;)
Podsumowując
- W Top Online panuje zasada: najpierw klient, potem praca nad doskonaleniem swojej specjalizacji.
- Specjalizacja ta jest dodatkową dziedziną wybieraną przez każdego SEO Specjalistę, w której to będzie on się rozwijał.
- I tak Marcin specjalizuje się w programowaniu i automatyzacji, Kamil w optymalizacji, Zbyszek w link buildingu, a Grzesiek w analityce.
- Specjalizacje i dodatkowe zadania mają też Juniorzy, którzy już od samego początku szukają sobie takiej dziedziny, którą chcieliby zgłębiać.
- I tak Karolina specjalizuje się w newsletterze i mailingu, a ja w UX-ie – ale możemy to jeszcze dowolnie zmienić.
- Podejście do szkoleń w Top Online jest bardzo indywidualne i wiąże się stricte z naszymi specjalizacjami.
- Poza szkoleniami dotyczącymi SEO i narzędzi przy wdrożeniu do pracy każdy sam wybiera sobie kursy, w których chciałby brać udział.
- Jedynym warunkiem specjalizacji i dodatkowych szkoleń jest to, że muszą one wspierać rozwój firmy.
- Sporo szkoleń organizujemy też wewnętrzne, a sporadycznie szkoli się i cały zespół.
- W efekcie, na takim podejściu do szkoleń korzystamy i my (pracownicy) i firma – na wiele sposobów.