„Wizerunek bez treści jest jak marketing bez produktu, czyli wydmuszka” – tak o wizerunku mówi dr Mateusz Grzesiak. A co z marką osobistą? Od wizerunku jest już do niej całkiem blisko, stąd na co dzień opieramy jej budowanie na naturalnie powstających treściach… i Ty też tak możesz!
Spis treści:
- Po co specjaliście marka osobista
- Na czym bazuje wizerunek Top Online
- Klucz skutecznego pesonal brandingu: wiedza i swoboda
- Co buduje markę osobistą specjalisty koncepcyjnie
- Co buduje markę osobistą specjalisty w praktyce
- Gdzie pojawiają się nasi specjaliści
- Szkolenie z LinkedIn
- Czy to wszystko przynosi efekty?
- Podsumowanie w punktach
Po co specjaliście marka osobista
Marka osobista to sposób, w jaki widzą nas inni. Wizerunek składający się z naszej wiedzy i umiejętności, naszej reputacji i rozpoznawalności. Taki personal brand w jakimś stopniu ma każdy. Budowany mniej lub bardziej świadomie - ale każdy.
A dlaczego warto aktywnie dbać o swoją markę? Ano choćby dlatego, że, jak to ujął świetnie Marek Jankowski (Mała Wielka Firma), „nazwisko i twarz znacznie trudniej zmienić niż nazwę i logo firmy”.
Mocna marka osobista to mnóstwo korzyści, zarówno dla osoby, która ją buduje, jak i dla jej firmy. I nie ważne, czy ją prowadzi, czy dla niej pracuje.
Wśród korzyści z dobrej marki osobistej mogę wymienić choćby, że:
- Im więcej osób zna nas jako ludzi z krwi i kości i docenia za to, co i jak robimy, tym więcej mamy potencjalnych klientów/pracodawców.
- To zwiększa wartość naszej pracy, bo jest na nią większy popyt (ludzie chętniej zapłacą więcej, mając pewność świetnej jakości).
- Rosnąca rozpoznawalność znacznie ułatwia nawiązywanie kontaktów biznesowych/branżowych.
- Znacznie ułatwia też marketing, bo osoby znane ze swojej ekspertyzy chętnie są zapraszane do np. wywiadów, czy na wydarzenia.
- No i dobra marka osobista sprawia też, że po prostu przyjemniej się pracuje – bo jesteśmy doceniani i niczego nie musimy udawać.
Oczywiście jest tego znacznie więcej, ale na tym się zatrzymam, bo chciałam Ci tutaj pokazać przede wszystkim, jak my budujemy markę osobistą specjalistów w praktyce. Na konkretnych przykładach.
Po bardziej szczegółowy przewodnik po teorii i dobrych praktykach odsyłam do zacytowanego już wyżej tekstu o personal brandingu dla przedsiębiorców Marka Jankowskiego.
W skrócie jednak: na dobrej marce osobistej nie da się stracić – dlatego w Top Online wspieramy i zachęcamy do dbania o nią wszystkich naszych specjalistów. Zyskuje na tym zarówno firma, jak i tworzący ją specjaliści. To taki win-win.
Na czym bazuje wizerunek Top Online
Żeby dobrze pokazać, o co chodzi z kreowaniem marek osobistych naszych speców, muszę nakreślić najpierw szybciutko, jak to wszystko ma się do wizerunku Top Online.
W dużym skrócie: markę naszej agencji SEO budujemy na wartości. Nie zasłaniamy się know-how, dzielimy się wiedzą i robimy po prostu dobrą, powtarzalną i przejrzystą usługę.
Stawiamy na jakość, bo wiemy, że choć moglibyśmy iść na skróty, to tylko jakość obroni się w czasie. Jesteśmy ekspertami od SEO. Mamy wiedzę i mamy doświadczenie, bo działamy nieprzerwanie od 11 lat.
No a skoro dostarczamy wartościową usługę, to spełniamy przy okazji najważniejszy element dobrej marki osobistej: bycie dobrym, w tym, co się robi.
Pokazywanie tego światu w odpowiedni sposób to już kolejny krok, naturalny, ale (i mówię to w imieniu całego Top Online) wcale nie oczywisty.
Klucz skutecznego pesonal brandingu: wiedza i swoboda
Marka osobista jest dobra wtedy, gdy jest prawdziwa. Stworzona na mocnych stronach danej osoby, na jej faktycznych cechach i preferencjach. Stąd w Top Online specjaliści SEO mają w tym zakresie totalną swobodę.
Podstawa budowania marki (marki Top Online i marki osobistej specjalistów) to dzielenie się wiedzą bez zasłaniania się know-how.
Ten element „spina” nam ze sobą działania contentowe w obrębie marketingu Top Online i wsparcie personal brandingu osób, które tworzą firmę.
Oczywiście mamy swoje zasady co do publikacji (np. tekst na blogu zawsze musi być o SEO lub o firmie). Nie ma jednak żadnego przymusu: pokazuje się ten, kto chce, a firma to wspiera i nagradza, również przez system premiowy.
Fakt faktem nie mamy w firmie osób, które kompletnie się nigdzie nie pokazują i nie biorą udziału w tworzeniu marki, ale to już kwestia naszej kultury organizacyjnej. Po prostu Top Online to fajni, otwarci i zaangażowani ludzie :D.
Warto wiedzieć
Marka osobista nie będzie skuteczna, jeśli nie będzie szczera czy powstanie „bo szef kazał”. W sieci dość już jest takich potworków.
Co buduje markę osobistą specjalisty koncepcyjnie
Marka osobista specjalisty w Top Online zaczyna się od wyboru dodatkowej specjalizacji. Jakiejś dziedziny powiązanej z SEO, która go interesuje i w której chce się rozwijać.
Często specjalizacje te wyłaniały się naturalnie, ale w wielu przypadkach nasi specjaliści dopiero szukali sobie swojej ścieżki w agencji. Zdarzało się też, że ktoś trafiał do nas już z zainteresowaniami, które mogą się nią stać.
Jak już wspomniałam, przede wszystkim dzielimy się wiedzą, więc to właśnie taka „działka tematyczna” będzie podstawą budowania wizerunku specjalisty. To poza pchaniem do rozwoju ma też swój wymiar praktyczny: nie wchodzimy sobie w drogę z tematyką treści.
Poza tym podstawą jest także coś, co nazywamy personą, czyli taki zwięzły profil tego, jak każdy z nas chciałby być postrzegany oraz co go wyróżnia. Każdy wyznacza również z czasem swój BHAG (Big Hairy Audacious Goal), czyli wielki, zuchwały, włochaty cel – który przyświeca mu na drodze budowania swojej marki osobistej :)
Więcej o specjalizacjach i ich znaczeniu w naszej firmie przeczytasz w artykule Specjalizacje i szkolenia – rozwój specjalisty SEO w Top Online.
Co buduje markę osobistą specjalisty w praktyce
Powiedziałam już, jak marki osobiste specjalistów w Top Online powstają na etapie koncepcji/planu. Teraz czas pokazać, jak działa to w praktyce.
Narzędzia, które wykorzystujemy w procesie kreowania personal brandingu to:
- blog firmowy,
- kurs online,
- SEO webinary,
- aktywność w społeczności,
- własna książka / e-book,
- prelekcje i wystąpienia na wydarzeniach,
- własna konferencja,
- social media (ze szczególnym wskazaniem na LinkedIn).
We wszystkich tych kanałach komunikujemy się w spójny sposób – nawiązujący do marki Top Online, ale stawiający na pierwszym miejscu specjalistów.
A tak na co dzień dbam o to wszystko właśnie ja, pilnując sociali, publikowania (z wyjątkiem tekstów na stronie), promocji i wieeelu innych rzeczy.
Gdzie pojawiają się nasi specjaliści
Co dokładnie, gdzie i jak często wykorzystujemy? Oto gdzie możesz nas pooglądać, poczytać czy posłuchać.
Blog Top Online
Na pierwszym miejscu jest nasz blog. Jak on ma się do kreowania wizerunku specjalistów? To proste: to głównie tutaj dzielą się oni swoją wiedzą*.
Wszystkie artykuły blogowe publikujemy we wszystkich naszych kanałach. Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube (zakładka „Społeczność”) i TikTok – na Stories.
Każda treść pojawia się stopniowo w każdym miejscu w formie zajawki. Na grafikach nie uświadczysz stockowych fot. Publikacja zawsze ma tytuł i zdjęcie autora. Poza tym artykuły blogowe są co tydzień krótko opisywane i rozsyłane w naszym newsletterze.
*Ważne: wypracowaliśmy tutaj proces, dzięki któremu specjaliści mogą tworzyć profesjonalne artykuły bez spędzania nad nimi długich godzin. Nie muszą nawet lubić czy umieć pisać takie teksty. Zresztą, więcej na ten temat znajdziesz w tekście Marcina (CEO Top Online): Tajne! Dobry artykuł na bloga w 30 minut.
Akademia SEO Samodzielni i kurs GA4
Adam, Kamil i Grzesiek tworzą Akademię SEO Samodzielnych, czyli nasz w 100% darmowy kurs SEO i Google Analytics 4.
Kamil i Adam na bieżąco tworzą obszerny kurs dotyczący całego pozycjonowania stron internetowych, a Grzegorz, jako zapalony analityk, pracuje nad kursem GA4. W obu przypadkach współtwórcą jest Adam, bez którego Panowie mieliby bardzo ciężko :D
Książka „SEO Samodzielni. Uczymy jak robić SEO”
Kamil, Adam i Marcin są autorami książki „SEO Samodzielni. Uczymy jak robić SEO”, która jest pierwszym kompletnym kursem SEO na polskim rynku wydawniczym.
Ta książka (dostępna też jako e-book) to 11 lat agencyjnych doświadczeń i praktyki spakowane w jedną, mądrze ułożoną książkę.
Idealną dla początkujących czy potrzebujących przewodnika do samodzielnego SEO, ale i dla tych bardziej zaawansowanych. Zresztą, najlepiej mówią o niej opinie czytelników:
PS Kupić można tutaj, ale egzemplarze są też dostępne w najważniejszych bibliotekach w całym kraju :)
Darmowe SEO webinary
Kolejny punkt do budowania marki osobistej to darmowe SEO webinary, które prowadzą Specjaliści.
Podczas webinarów zawsze mamy otwarty czat, a na koniec Specjalista poświęca kilka minut, żeby odpowiedzieć na zadane tam pytania.
Nagrania z SEO webinarów udostępniamy potem na naszym kanale na YouTube. No i zapowiadamy je oczywiście również we wszystkich naszych kanałach social media.
Społeczność SEO Samodzielnych na Facebooku
Specjaliści są także ekspertami w naszej społeczności SEO Samodzielnych, która rozwija się z zawrotną prędkością i na ten moment ma już 4700 członków.
Pod ich nazwiskami widnieje dopisek „Ekspert w grupie”, co wzbudza zaufanie.
Eksperci są wspominani i oznaczani w cotygodniowych postach powitalnych. Nowi grupowicze dostają info, że mogą kierować pytania bezpośrednio do nich. Zresztą często się to też dzieje.
Artykuły Ekspertów pojawiają się także na grupie i zawsze są przypinane w wyróżnionych, żeby każdy miał do nich łatwy dostęp.
Prelekcje na naszych konferencjach
Nasi Specjaliści – jeśli tylko chcą – prowadzą także prelekcje/wykłady na naszych konferencjach „Nie bój SEO, człowieku!”. Co prawda za nami dopiero pierwsza edycja, ale mówię w liczbie mnogiej, bo już pracujemy nad drugą :)
Podczas pierwszej edycji wystąpili Kamil, Grzegorz i Marcin.
Tutaj krótki filmik z naszego wydarzenia:
A tutaj mój artykuł o tym, jak zorganizowaliśmy pierwszą konfę SEO Samodzielnych.
TikTok
Od niedawna wbiliśmy też na TikToka. Na razie wrzucamy tam głównie content Q&A – nasi specjaliści odpowiadają na pytania, które padły na grupie SEO Samodzielni.
To kolejna okazja do poćwiczenia występów przed kamerą.
I nie tylko
O tym wspomniałam przy blogu i webinarach, ale jeszcze dla formalności: jesteśmy na Facebooku, Instagramie i YouTube. Praktycznie wszystkie treści, którymi kreujemy marki osobiste i markę firmy wysyłamy też w cotygodniowym newsletterze.
Bardzo ważny jest też dla nas oczywiście LinkedIn, o którym niżej.
Szkolenie z LinkedIn
Wśród wszystkich narzędzi do budowania marki osobistej LinkedIn zasługuje na wyróżnienie. Szczególnie jeśli zależy nam na rozpoznawalności w świecie biznesu.
To zdecydowanie najlepsze platforma do budowania marki osobistej w B2B… ale i na tyle specyficzna, że nie mogliśmy tu działać metodą prób i błędów.
Jak do wszystkiego, do LI podeszliśmy więc profesjonalnie i oddaliśmy się w ręce fachowca.
Wewnętrzne szkolenie u nas w firmie przeprowadził Adrian Gamoń, specjalista od personal brandingu na LinkedInie.
I tutaj mogę śmiało przyznać – to była bardzo dobra decyzja.
Nie mogę zdradzić za dużo, ale jednym z ćwiczeń było przemyślenie tego, na jakie frazy my, jako ludzie żyjący SEO, pozycjonujemy się w umysłach innych osób :D
Czy to wszystko przynosi efekty?
Po ponad dwóch latach konsekwentnego działania w taki sposób i systematycznego dodawania kolejnych elementów mogę śmiało powiedzieć, że tak. Personal branding się nie tylko sprawdza, ale i opłaca.
Top Online nie jest już anonimową agencją, a nasz zespół to nie byle specjaliści, a eksperci od SEO. Zresztą widać to najlepiej po tym, że ludzie nas po prostu kojarzą.
Coraz częściej jesteśmy też zapraszani do wywiadów, prowadzenia webinarów, czy jako prelegenci na konferencje branżowe. A wcześniej to my musieliśmy się zgłaszać :)
I mogłabym tak jeszcze długo… ale myślę, że te parę przykładów w zupełności wystarczy :D
Podsumowanie w punktach
- Marka osobista ma mnóstwo korzyści i wcale nie jest zarezerwowana tylko dla freelancerów czy głównych ról w firmie.
- Wizerunek Top Online opieramy na dzieleniu się wiedzą – co pozwala nam budować jednocześnie markę firmy i marki osobiste specjalistów.
- Każdy specjalista sam odpowiada u nas za swój personal brand, firma wspiera, ale każdy decyduje o sobie, swoich treściach i swoim wizerunku.
- Koncepcyjnie podstawą marki osobistej każdego speca jest tzw. persona oraz BHAG – te dwa elementy wyznaczają cel i kształtowaną markę.
- No a koncepcja ta staje się rzeczywistością poprzez dzielenie się wiedzą w wielu różnych formach i kanałach.
- Naszych specjalistów można poczytać, obejrzeć czy posłuchać m.in. na naszym blogu, w kursie SEO Samodzielni, w książce, na webinarach, prelekcjach i w social mediach.
- I to wszystko przynosi świetne efekty, a co najważniejsze, po prostu się opłaca.