Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #107 – nowe funkcje map, o wyniku w grafice i mieszana Schema

31-10-2023

SEO News #107 – nowe funkcje map, o wyniku w grafice i mieszana Schema

Używasz danych strukturalnych dla artykułów? Najprawdopodobniej możesz teraz znacznie odchudzić swój kod!

SEO News #107 – nowe funkcje map, o wyniku w grafice i mieszana Schema - SEO blog

Google Maps rozwija funkcje wspierane przez AI. Funkcja „O tym wyniku” trafia do Google Grafika. Wyszukiwarka rozszerza wsparcie dla mieszanych typów oznaczeń danych strukturalnych. Poza tym: filtr perspektyw w wynikach desktopowych, błąd w GSC, oficjalny koniec funkcji wydarzeń i błąd serwowania wyników.

1. Google ogłosiło nowe funkcje map wspierane AI

Google ogłasza na swoim blogu nowości w mapach. Wśród nich między innymi podgląd immersyjny dla tras, Google Lens w Street View i ulepszona nawigacja. Po kolei:

Immersyjny widok dla tras to wskazówki nawigacji Google Maps nałożone na mapę 3D, która pomaga zorientować się w okolicy. Funkcja ta, zapowiedziana na I/O 2023, jest właśnie wdrażana na Androida i iOS’a dla wybranych miast.

immersyjne trasy w mapach
Źródło: blog.google/products/maps/google-maps-october-2023-update/

Nowa funkcja bazuje na immersyjnym widoku dla miejsc, który pojawił się w zeszłym roku (SEO News #31). Na początek taką nawigację dostanie Amsterdam, Barcelona, Las Vegas, Londyn, Los Angeles, Nowy Jork, Paryż, San Francisco, Seattle i Tokio.

Następna nowość to rozwój funkcji Google Lens w mapach, która trafia do kolejnych 50 miast.

lens w mapach
Źródło: blog.google/products/maps/google-maps-october-2023-update/

Kolejnym newsem jest ulepszona nawigacja. Konkretnie: zaktualizowane kolory tras, modele 3D budynków ułatwiające orientację i lepsze podpowiedzi zmiany pasa ruchu w nawigacji na autostradach. To wszystko zobaczą niebawem użytkownicy w 12 krajach, w tym w Stanach, Francji i Niemczech.

W kolejnych 20 krajach w Europie udostępnione zostaną z kolei informacje o ograniczeniach prędkości wspierane przez AI.

Globalnie Google Maps rozszerza także informacje o stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Ma być więcej informacji, w tym również o wydajności i kompatybilności ładowarek.

2. Funkcja „About this image” trafia do wyszukiwarki

Funkcja „O tym wyniku”, pokazująca informacje o stronie (źródle informacji) w wynikach Google trafia do wyszukiwania grafiką.

W wynikach graficznych będzie nazywać się analogicznie „O tym obrazie” i będziemy mogli wejść w nią tak samo jak w wersji dla wyników tekstowych. Poprzez kliknięcie na trzy kropki obok wybranego wyniku.

o tym wyniku w grafice

Nowość jest wdrażana od razu globalnie, ale póki co tylko dla wyników w języku angielskim.

Przy okazji Google ogłosiło też, że w funkcjach „O tym wyniku” testowane będą opisy stron internetowych generowane przez Search Generative Experience. Zobaczą je jednak tylko osoby z dostępem do SGE w Search Labs.

Dla przypomnienia: funkcja „O tym wyniku” pojawiła się po raz pierwszy w kwietniu tego roku SEO News #77.

3. Google akceptuje miks JSON-LD, mikrodanych i RDFa

Google rozszerza wsparcie mieszanych formatów danych strukturalnych na stronach. Od teraz strony oficjalnie mogą posiadać oznaczenia Schema w więcej niż jednym formacie. Za poprawne uznają je teraz też walidator Schema i Test wyników z elementami rozszerzonymi.

W praktyce oznacza to, że możemy teraz stosować jednocześnie dane Schema w formatach JSON-LD, microdata i RDFa.

walidacja schema w kilku formatach
Uznane za poprawne oznaczenia Schema w trzech formatach (Źródło: linkedin.com/posts/jarno-van-driel-36a47075_rdfa-microdata-rdfa-activity-7120838102826266625-asTZ/)

Dla większości serwisów niczego to nie zmienia. Wsparcie mieszanych formatów może jednak przydać się w niektórych przypadkach.

Dobrym przykładem są choćby blogi, na których stosowane są dane artykułów (article). Przy stosowaniu Schema w JSON-LD oznaczenie głównej treści artykułu wymaga powielenia w skrypcie całej jego zawartości.

Zastosowanie mieszanych danych pozwoli tego uniknąć, bo treść będzie można oznaczyć za pomocą mikrodanych (w HTML-u), podczas gdy reszta oznaczeń zostanie w JSON-LD. Odchudzi to znacznie kod, a nie będzie tak uciążliwe jak stosowanie wyłącznie mikrodanych.

Na razie mamy jednak stosować takie połączenia ostrożnie, tj. sprawdzając za każdym razem, czy Google dobrze interpretuje dane.

Zmiana została ogłoszona 24 października, na wydarzeniu Search Central Live w Zurychu.

Jak mówi Ryan Levering (Inżynier oprogramowania w Google, który specjalizuje się w danych strukturalnych), aktualizacja ta jest odpowiedzią na potrzeby platform chcących łączyć ze sobą automatycznie generowane oznaczenia danych.

4. Filtr perspektyw w wyszukiwaniach desktopowych

Google testuje filtr perspektyw w wynikach na komputerach. Filtrowanie dostępne na urządzeniach mobilnych od czerwca tego roku (SEO News #87) najprawdopodobniej trafi więc i na desktopy.

filtr perspektywy na desktopie 1
filtr perspektywy na desktopie 2
Filtr perspektyw w wynikach desktopowych

Dla przypomnienia: Perspectives to taki pasek opcji (słów kluczowych), który pojawia się w wynikach na niektóre frazy.

Pozwala on wyszukiwać, jak wskazuje nazwa, z innej perspektywy. Podpowiada różne dodatkowe warianty zapytania, co pomaga sprecyzować zakres szukanych informacji.

W dalszej nomen omen perspektywie, obecność tej funkcji może wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie stron – poprzez kierowanie ruchu na lepiej dopasowane frazy.

5. Błąd „Failed: Hostload Exceeded” w Google Search Console

W zeszłym tygodniu narzędzie do sprawdzania URL-i w Google Search Console zwracało dla wielu użytkowników błąd „Failed: Hostload Exceeded”. Oznacza on, że dana strona osiągnęła limit próśb o weryfikację lub indeksację adresów.

błąd hostload exceeded w GSC
Źródło: seroundtable.com/google-search-console-failed-hostload-exceeded-36252.html

John Mueller uspokajał na Twitterze, że błąd nie miał związku z realną indeksacją i dotyczył tylko statusu w GSC. Przyczyną problemu miał być spam skierowany w funkcję zgłaszania stron do indeksacji.

6. Snippet wydarzeń znika na dobre

W zeszłym tygodniu pisałem o funkcji wydarzeń, która praktycznie przestała się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Ponoć miała ona znikać w SERP-ów od przeszło miesiąca. Teraz mam oficjalne informacje: nie jest to błąd, Google wycofuje ją z wyników.

qanda na search central live
Źródło: twitter.com/icakis/status/1716841948093223200

Potwierdzenie dostaliśmy w odpowiedzi na pytanie na panelu Q&A z Martinem Splittem i Johnem Muellerem, który miał miejsce w trakcie Search Central Live w Zurychu. Powód takiej decyzji? Uproszczenie wyników wyszukiwania.

7. Błąd serwowania wyników w Google

26 października 2023 miała miejsce dość rzadka sytuacja. Google miało krótką, 50 minutową awarię serwowania wyników. Wyszukiwarka kompletnie nie obsługiwała części zapytań.

awaria serwowania wyników
Źródło: status.search.google.com/incidents/gNEys4Y3VYpGXWNndADm

Nie wiemy jak duża była skala problemu. Oficjalna notka w Search Status Dashboard mówi tylko, że użytkownicy mogli zobaczyć stronę błędu przy wyszukiwaniu i nie wskazuje przy tym na język zapytań czy lokalizacje. Awaria mogła być więc spora.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.77 / 5

Liczba ocen: 36

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc