Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #87 – Perspectives, update SGE, nowości Barda

13-06-2023

SEO News #87 – Perspectives, update SGE, nowości Barda

W tym tygodniu Google wprowadza pierwszą serię poprawek do swojej nowej wyszukiwarki wspieranej sztuczną inteligencją.

SEO News #87 – Perspectives, update SGE, nowości Barda - SEO blog

W USA można już korzystać z filtru perspektyw w wynikach mobilnych. Google wprowadziło pierwszy update swojej testowej wyszukiwarki z AI. Bard dostał integrację z Sheets. Poza tym: Bing Chat z wyszukiwaniem głosowym i index bloat wg. pracowników Google.

1. Filtr perspektyw już jest!

O Perspectives słyszymy już od kwietnia tego roku (SEO News #77).

W dużym skrócie ma to być funkcja wyciągająca na pierwsze strony wyników wartościowe treści reprezentujące spojrzenia innych grup (np. użytkowników zamiast serwisów internetowych). Czyli – jak wskazuje nazwa – przedstawiająca inne perspektywy.

Najpierw miała to być po prostu karuzela wyników z różnymi spojrzeniami na dany temat. Po I/O 2023 (SEO News #83) nowość ta stała się też jednak filtrem, który można nałożyć na całą stronę wyników.

W zeszłym tygodniu parę osób widziało ponoć w wynikach testy karuzeli. W ten weekend w Stanach dostępna stała się jednak także opcja filtra.

filtr Perspectives Google
Źródło: twitter.com/KumarpalKp/status/1667404012998762496

Filtr perspektyw jest dostępny na urządzeniach mobilnych. Ze screenshotów, które widziałem, wyniki prezentują tu na razie przede wszystkim filmy z YouTube, wątki z Twittera i Reddita.

Nową funkcję chciałem przetestować samodzielnie, niestety, mimo wielu prób i wyszukiwania tego, czego screenshoty krążą po sieci na razie nie udało mi się na nią trafić.

2. Google poprawia wyniki nowej wyszukiwarki

O Search Generative Experience (SGE), czyli nowej testowej wyszukiwarce Google generującej odpowiedzi za pomocą AI piszę już trzeci tydzień z rzędu.

W SEO News #85 przeglądaliśmy jak prezentują się wyniki wyszukiwania SGE.

W SEO News #86 dowiedzieliśmy, że testy zakończą się w grudniu, oraz że nowa wyszukiwarka dość poważnie plagiatuje treści ze stron internetowych.

Teraz z kolei mamy pierwszy update mający poprawić jakość wyników oraz przyśpieszyć generowanie odpowiedzi.

ogłoszenie pierwszego update Search Generative Experience
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1666859602733043712

A jak ta aktualizacja ma się do rzeczywistości?

Z opinii tych, którzy z SGE mogą już korzystać udało mi się odłowić parę faktów:

  • generowanie odpowiedzi przez SGE rzeczywiście wyraźnie przyspieszyło,
  • w wynikach dotyczących konkretnych brandów pojawiają się (często wcześniej nieobecne) linki do ich serwisów,
  • generowanie źródeł wygenerowanych odpowiedzi działa dokładniej niż wcześniej,
  • SGE przestało generować odpowiedzi na niektóre nieodfiltrowane wcześniej potencjalnie niebezpieczne zapytania zahaczające o kategorię YMYL (your money, your life),
  • poprawiła się też podobno sytuacja z plagiatowaniem treści, choć nieznacznie, bo na Twitterze nadal wypływa mnóstwo przykładów plagiatu.

W społeczności pojawiła się również ankieta, w której Lily Ray zapytała o to jak dużym ulepszeniem dla wyszukiwarki Google jest SGE (ogólnie, nie chodzi tylko o update). Odpowiadali głównie SEO-wcy, ale (przynajmniej z założenia) z perspektywy użytkownika.

ankieta o SGE jako ulepszenie Google
Źródło: twitter.com/lilyraynyc/status/1664287149968232449

Wyniki pokazują, że dla większości osób z branży SGE nie jest wielkim skokiem naprzód. Dla sporej części nie jest to żadne ulepszenie. Ja jednak patrzyłbym na te wyniki mocno przez palce.

Z dwóch powodów:

Po pierwsze odpowiadający są związani z SEO, więc są pewnie całkiem nieźli w „zwykłym” szukaniu w Google, więc mają zaburzoną perspektywę. No a po drugie: SGE jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju.

3. Bard potrafi eksportować tabele do Google Sheets

Bard dostał kolejną aktualizację. Z bloga Google dowiadujemy się, że dotyczy ona przede wszystkim logiki i rozumowania modelu. Poza nią pojawiła się też funkcja zapowiedziana na I/O, czyli eksport tabeli do Google Sheets.

Dzięki technice domniemanej egzekucji kodu (implicit code execution) Bard potrafi teraz lepiej rozpoznawać prompty wymagające przeprowadzenia obliczeń. W celu ich realizacji jest w stanie tworzyć i uruchamiać kod „pod maską”.

Google Bard eksportuje tabele do Sheets

Zabieg ten sprawia, że konwersacyjne AI Google jest teraz w stanie znacznie lepiej radzić sobie z zadaniami matematycznymi czy dotyczącymi kodowania.

Bard generuje najpierw niezbędny do rozwiązania zadania kod i uruchamia go, a odpowiedzi udziela dopiero na bazie wyników oraz przeprowadzonego procesu.

Jak pisze Google, dzięki tej metodzie trafność odpowiedzi Barda na problemy tekstowe i matematyczne oparte na obliczeniach wzrosła o około 30%.

4. Bing Chat dostał wyszukiwanie głosowe na desktopach

Skoro update Barda, to musiał przewinąć się i Bing Chat. Tym razem do desktopowej wersji czatu trafiło wyszukiwanie głosowe, dostępne już od jakiegoś czasu na urządzeniach mobilnych.

wyszukiwarnie głosowe w Bing Chat na desktopie
Źródło: blogs.bing.com/search/june-2023/Bing-Preview-Release-Notes-Voice-Chat-on-Desktop

W zeszłym tygodniu podniesione zostały też limity tur konwersacji. Wróciły one do 30 na rozmowę i 300 na dobę.

Bing zwiększa limity
Źródło: twitter.com/JordiRib1/status/1664302408867119107

Bing Image Creator (generowanie obrazów w czacie) ma także działać od teraz we wszystkich wariantach konwersacji, a nie tylko w trybie kreatywnym.

5. Index bloat nie istnieje

Kojarzysz tzw. index bloat? To jedno tych pojęć, które przez lata ukuła społeczność SEO.

W dużym skrócie chodzi tutaj o zjawisko, w którym Googlebot odwiedza i indeksuje „zbyt dużo” adresów URL na danej stronie. Ma to marnować crawl budget, prowadzić do problemów z indeksacją i utrudniać pozycjonowanie.

W trakcie ostatniego English Google SEO office-hours John Mueller odpowiedział na pytanie dotyczące prawdziwości tego pojęcia.

index bloat
Źródło: youtube.com/watch?v=yZkmuLds8dw

Jak mówi Mueller, systemy Google nie limitują w żaden sposób liczby adresów indeksowanych na danej stronie. W związku z tym nie może istnieć też zjawisko określane jako index bloat.

Jedyne, o co trzeba zadbać to użyteczność stron, które chcemy indeksować.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog