Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #77 – produkty w GSC, nowe funkcje Google i zmiany dot. title

04-04-2023

SEO News #77 – produkty w GSC, nowe funkcje Google i zmiany dot. title

Nowość! Odsłuchaj artykuł w wersji audio. Czyta Ignaś z Top Online.

Nowe funkcje wyników, nowe raporty w Search Console i nowe trendy meta tagów – w tym tygodniu Google nie szczędzi nam nowości.

SEO News #77 – produkty w GSC, nowe funkcje Google i zmiany dot. title - SEO blog

Search Console wprowadza szczegółowe śledzenie rozszerzonych wyników produktowych. Google dodaje nowe funkcje wyników zorientowane na weryfikację informacji. W title tagach w wyszukiwarce coraz rzadziej pojawiają się nazwy marek i firm. Poza tym: koniec Core Update, zmiany w raporcie CWV, crawler ChatGPT i nowe możliwości Barda.

1. GSC pokazuje szczegółową widoczność produktów!

siatka popularnych produktów w wynikach Google
Siatka popularnych produktów w wynikach Google (Źródło: brodieclark.com)

Kojarzycie takie wyniki wyszukiwania? To jedne z produktowych funkcji wyników Google, które wyszukiwarka rozwija systematycznie już od dobrych kilku lat.

We wrześniu 2022 (SEO News #49) Search Console dostało zakładkę „Zakupy”, pozwalającą weryfikować dane strukturalne niezbędne do pojawiania się produktów w wynikach rozszerzonych.

Teraz z kolei w konsoli pojawiła się nareszcie możliwość szczegółowego śledzenia widoczności w tych wynikach.

twitt o nowościach w Google i Search Console
Źródło: twitter.com/googlesearchc/status/1640403597425885197

Widoczność produktów w wynikach rozszerzonych można zobaczyć w GSC w dwóch miejscach:

  1. Jako nakładki na raporty w zakładce „Zakupy”, gdzie powinna pojawić się opcja zaznaczenia okienka „Wyświetlenia”.
  2. nowa opcja w raporcie w zakładce Zakupy w Search Console
    Nowa opcja w raporcie w zakładce Zakupy (Źródło: brodieclark.com)
  3. W raporcie skuteczności, w zakładce „Wygląd w wyszukiwarce” albo poprzez filtrowanie w opcji o tej samej nazwie.
  4. widoczność wyników produktowych w raporcie skuteczności
    Widoczność wyników produktowych w raporcie skuteczności

2. Nowe funkcje Google: perspektywy, informacje o wynikach i więcej

Dla zachowania równowagi po Prima Aprilis, od 2016 roku, 2 kwietnia obchodzi się Międzynarodowy Dzień Fact-checkingu, czyli sprawdzania prawdziwości informacji (International Fact-Checking Day).

Z okazji tego dziennikarskiego święta Google zaskoczyło nas pięcioma nowymi funkcjami. Wszystkie z nich mają pomagać użytkownikom w weryfikowaniu informacji.

Pierwsza nowość to aktualizacja funkcji O tym wyniku (About this result) prezentująca informacje o wyniku i jego źródle. Od teraz rozwiązanie to jest dostępne globalnie, czyli we wszystkich językach i na wszystkich urządzeniach.

About this result
Żeby wywołać tę funkcję kliknij na trzy ułożone pionowo kropki przy dowolnym wyniku w Google.

Nowość numer dwa to Perspektywy (Perspectives), czyli nowa karuzela zestawiająca ze sobą różne źródła na ten sam temat. Pojawi się ona niebawem w wynikach angielskojęzycznych w Stanach.

Perspectives w wyszukiwarce
Perspectives w wyszukiwarce (Źródło: blog.google)

Numer trzy to funkcja Informacje o autorze (About this author), która będzie rozszerzeniem informacji o wyniku i ma przedstawiać… informacje o autorze. Pojawi się ona globalnie, ale tylko dla wyników angielskojęzycznych.

Kolejna nowinka to rozbudowane informacje o stronie w formie karuzeli, wyświetlające wyniki o danym serwisie/instytucji z różnych źródeł. Ponownie, pojawi się ona niebawem – globalnie, ale tylko w wynikach po angielsku.

rozbudowane informacje o stronie
Rozbudowane informacje o stronie (Źródło: blog.google.com)

Ostatnia nowość to rozwój porad dot. wyników (Content Avisories), które sugerują niską wiarygodność informacji (Więcej o nich w SEO News #44). Google rozszerza tę funkcję na kolejne języki – jeszcze nie ma jednak wśród nich polskiego.

rozbudowane informacje o stronie
Przykład Porad dot. wyników (Źródło: blog.google)

Więcej na temat wymienionych tutaj funkcji i ich roli w wyszukiwarce znajdziesz w oficjalnym, ogłaszającym je wpisie na blogu Google.

3. Nazwa marki pojawia się w meta title coraz rzadziej

Zespół Screaming Frog zauważył, że na przestrzeni ostatniego tygodnia Google zaczęło wyświetlać znacznie mniej nazw marek i firm w title tagach. Skąd ta zmiana? Najprawdopodobniej chodzi o Site Names, które wyszukiwarka wprowadziła niedawno do wyników globalnych (SEO News #74 – nowy wygląd wyników).

Jakby nie patrzeć, ma to sens. W końcu, skoro nazwa strony (a najczęściej i jej brandu) jest nad wynikiem, to po co powtarzać go w meta title?

Screaming Frog o Site Names
Źródło: twitter.com/screamingfrog/status/1640635481204334593

Skoro wiemy już, że Google coraz mniej chętnie pokazuje nazwy marek w title tagach, to możemy to wykorzystać. Choćby poprzez modyfikację naszych tagów (lub ich schematów), tak by zawrzeć w nich zamiast nazwy serwisu coś wartościowego, co wyszukiwarka może chcieć pokazać.

Zanim to zrobicie, zadbajcie jednak najpierw o poprawne wyświetlanie nazw witryn w wyszukiwarce Google.

4. March Core Update zakończony

Zgodnie z przewidywaniami i oficjalną prognozą March 2023 Core Update został zakończony 28 marca. Ostatnie dni wdrożenia nie przyniosły już większych zmian w rankingach. W tym tygodniu pojawiły się już jednak analizy aktualizacji.

informacja o zakończeniu March Core Update

Bardzo obszerną i wartą uwagi analizę efektów March Core Update przeprowadziła między innymi Lily Ray (amsivedigital.com). Na portalu Search Engine Land pojawiło się też porównanie efektów obecnego Core Update z poprzednim.

Zachęcam do przejrzenia samodzielnie, ale streszczając maksymalnie: najprawdopodobniej z tym core update wzrosło znaczenie czynników behawioralnych. Google wyraźnie premiuje też coraz mocniej unikalności treści.

Zakończony właśnie Core Update miał także znacznie większy wpływ na wyniki niż jego poprzednik.

5. Zmiany w raporcie Core Web Vitals

Od 27 marca, raport Core Web Vitals w Google Search Console może pokazywać więcej lub mniej URL-i. Faktyczny stan pozostał bez zmian, zmodyfikowane zostało natomiast raportowanie. Google dodało do raportu nową grupę adresów.

notka o zmianach Core Web Vitals
Notka o zmianach (Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en#zippy=%2Ccore-web-vitals)

Więcej o raporcie Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals), w tym o grupach pochodzenia adresów przeczytasz w dokumentacji Search Console.

6. Crawler ChatGPT, który przestrzega robots.txt

ChatGPT ma swojego robota internetowego, który może odwiedzać dowolne serwisy. Jeśli z jakiegoś powodu chcesz uniemożliwić mu wizyty na swojej stronie, to przestrzega on dyrektyw w pliku robots.txt.

Warto wyjaśnić jednak, że Bot ten nie wchodzi na nie jednak po to, by automatycznie pobierać informacje do szkolenia sztucznej inteligencji. Działa w ramach wtyczek ChatuGPT, wykonując akcje wyłącznie na prośbę użytkowników. Zwykle również związane z pobieraniem informacji, ale jednorazowo, np. statystyk meczów.

dokumentacja ChatGPT
Źródło: platform.openai.com/docs/plugins/bot

Zablokować lub ograniczyć robota możesz zgodnie z dokumentacją na stronie OpenAI. Jego user-agent to: „ChatGPT-User”.

7. Bard radzi sobie lepiej z matematyką i logiką

Jack Krawczyk ogłosił na Twitterze, że Bard (czyli odpowiedź Google na ChatGPT) dostał nowe możliwości.

Dzięki integracji z funkcjami PaLM (SEO News #9) model potrafi teraz radzić sobie z matematyką i bardziej złożonymi, wieloetapowymi poleceniami. Niebawem ma też otrzymać możliwości rozumienia i tworzenia kodu.

Jack Krawczyk informuje o nowościach w Google Bard
Źródło: twitter.com/JackK/status/1641803579379036162

Dla przypomnienia Bard został udostępniony pierwszym użytkownikom w zeszłym tygodniu (SEO News #76), zapisy do beta testów są otwarte.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog