Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #108 – November Core Update, Reviews Update i GPT-4 Turbo

07-11-2023

SEO News #108 – November Core Update, Reviews Update i GPT-4 Turbo

Przed nami kolejny Core Update – czemu tak szybko? Podobno dotyczy zupełnie innego systemu rankingowego!

SEO News #108 – November Core Update, Reviews Update i GPT-4 Turbo - SEO blog

Google wprowadza November 2023 Core Update i zapowiada Reviews Update. OpenAI udostępnia GPT-4 Turbo, API pozwalające tworzyć własnych AI-asystentów i nowe funkcje ChatGPT. Poza tym: atrybut małej firmy w Mapach, 20 najlepiej zarabiających fraz, bug Google Discover i 100% Mobile-first indexing.

1. Google November 2023 Core Update

2 listopada rozpoczęło się wdrażanie November 2023 Core Update. Mimo tej samej nazwy (bycia „Core”) dotyczy ona jednak innego systemu niż aktualizacja zakończona dwa tygodnie temu (SEO News #106). Jak to możliwe?

Razem z ogłoszeniem update’u Google opublikowało na swoim blogu Q&A na temat aktualizacji wyszukiwarek.

Firma wyjaśnia w nim, że w wyszukiwarce działają różne systemy rankingowe uznawane za główne (Core). Ta aktualizacja (November 2023 Core Update) ma dotyczyć z kolei systemu innego niż ten zaktualizowany w zeszłym miesiącu. I to stąd jeden update po drugim.

Wszystkie główne systemy wyszukiwarki działają razem, więc mimo bycia aktualizacją innego systemu rankingowego, cel (poprawa jakości wyników) i ogólne wskazówki Google pozostają bez zmian.

zmienność wyników
Źródło: advancedwebranking.com/google-algorithm-changes/

Na ten moment aktualizacja odbiła się na wynikach nagłym wzrostem zmienności, który jednak na dzień powstawania tego tekstu (7.11) zaczął się uspokajać.

Co do wpływu na pozycjonowanie stron z pojawiających się w sieci przykładów udało mi się, póki co, wyłowić tylko, że na widoczności traci tzw. parasite SEO.

Dla niewtajemniczonych: parasite SEO to publikacje sponsorowane w serwisach o wysokim autorytecie. Tworzone po to, by przebić się na bardzo konkurencyjne frazy i „zgarnąć” część ruchu na linkowany w tych publikacjach serwis. Najczęściej niezwiązane z tematyką serwisu (np. materiały o suplementach diety na portalu newsowym skupiającym się na polityce).

tweet lily ray
Źródło: twitter.com/lilyraynyc/status/1721259074329690126

Tak jak widać na przykładzie wyżej, w większości przypadków spadają całe subdomeny lub katalogi poświęcone takim sponsorowanym treściom. W niektórych przypadkach obrywają i całe serwisy. Wdrażanie zmian ma potrwać, klasycznie, do dwóch tygodni.

2. Google Reviews Update w tym tygodniu

We wspomnianym wyżej Q&A na temat update’ów Google zapowiedziało kolejną aktualizację systemu recenzji (Reviews System), która ma się pojawić już w tym tygodniu.

zapowiedź reviews update
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/11/q-and-a-on-search-updates

Kolejny Reviews Update będzie ostatnią aktualizacją z tej serii. Po niej system rankingowy recenzji będzie ulepszany na bieżąco – bez zapowiadania i ogłaszania zmian.

Mimo to większe zmiany, jak na przykład rozszerzenie systemu o kolejne języki, nadal mają być komunikowane.

Dla przypomnienia: ostatni Reviews Update miał miejsce w kwietniu 2023 roku (SEO News #74) i była to już siódma aktualizacja pod tą nazwą. Sam system rankingowy wprowadzony został z kolei dwa lata wcześniej, w kwietniu 2021.

3. GPT-4 Turbo i inne nowości od OpenAI

6 listopada 2023 odbyła się pierwsza konferencja deweloperska OpenAI – OpenAI DevDay. Firma ogłosiła w jej trakcie nowy model GPT-4 Turbo, zupełnie nowe API pozwalające tworzyć własnych wirtualnych asystentów i wiele, wiele więcej.

post openai
Źródło: openai.com/blog/new-models-and-developer-products-announced-at-devday

O nowym modelu, czyli GPT-4 Turbo (gpt-4-1106-preview), dowiedzieliśmy się już w 6 minucie wydarzenia.

Oferuje on kontekst powiększony do 128 tysięcy tokenów – co oznacza, że w pojedynczym poleceniu (prompcie) możemy przesłać mu jakieś… 300 stron tekstu (!). Dobra wiadomość jest też taka, że API nowego modelu jest o wiele tańsze od API podstawowego GPT-4.

Nowy model to także ulepszenie Function Calling (funkcjonalności która pozwala łączyć API OpenAI z zewnętrznymi aplikacjami/innymi API). Firma znacznie poprawiła skuteczność wywoływania funkcji, ale dodała też możliwość obsługi kilku funkcji w jednym poleceniu.

GPT-4 Turbo znacznie lepiej podąża także za instrukcjami, w tym tymi dotyczącymi pożądanego formatu odpowiedzi. Wspiera także nowość: „JSON Mode”, czyli funkcję wymuszającą na modelu zwracanie w odpowiedzi wyłącznie poprawnych obiektów JSON.

Dodany został również nowy parametr API „seed”, który pozwala na coś dotychczas niemożliwego ze względu na naturę dużych modeli językowych: otrzymywanie przewidywalnych i powtarzalnych odpowiedzi od API.

reproducible outputs
Nowy parametr „seed” w dokumentacji (Źródło: platform.openai.com/docs/guides/text-generation/reproducible-outputs)

Razem z tymi nowościami pojawiła się też nowa wersja GPT-3.5-turbo (gpt-3.5-turbo-1106). Model ten posiada domyślny kontekst równy 16 tysiącom tokenów i wspiera wszystkie nowe funkcje wymienione wyżej.

OpenAI dodało także zupełnie nowe Assistants API, które pozwala na stworzenie własnego asystenta z dodatkową wiedzą i możliwością korzystania z zewnętrznych aplikacji bez programowania. Wszystko z poziomu Playground na platformie firmy.

assistants api
Assistants API Open AI

Nowości doczekał się i ChatGPT.

W wersji Plus posiada teraz wiedzę o świecie do kwietnia 2023 roku, pozwala przeglądać internet i pliki oraz generować obrazy bez zmiany modelu, oraz oferuje dostęp do tzw. GPTs.

gpts w chatgpt

GPTs to wyspecjalizowani asystenci. Każdy z nich to taki „osobny ChatGPT” stworzony do jakichś konkretnych zadań, np. wsparcia w prowadzeniu negocjacji, analizowania danych, czy wyjaśniania zasad gier planszowych.

Niebawem OpenAI ma udostępnić możliwość tworzenia własnych GPTs oraz GPTs Store, czyli „sklep”, poprzez który będziemy mogli korzystać z asystentów tworzonych przez społeczność.

To tylko część nowości ogłoszonych na wydarzeniu. O pozostałych i szczegółach przeczytasz na blogu OpenAI: tutaj o nowych modelach, a tutaj o GPTs.

4. Atrybut małej firmy w Google Maps

Google wprowadza kolejny atrybut dla profili Google Moja Firma. Tym razem jest to oznaczenie dla małych przedsiębiorstw, które ma pomóc im w pozyskiwaniu klientów.

gpts w chatgpt
Źródło: blog.google/products/shopping/google-product-studio-generative-ai-product-photos/

Nowa etykietka jest dostępna na razie tylko w Stanach Zjednoczonych. Można ustawić ją w profilu Google Moja Firma oraz w Merchant Center. Google ogłosiło też, że niektóre biznesy będą nią oznaczane automatycznie (z możliwością usunięcia).

Oznaczenie małej firmy pojawi się w wyszukiwarce w wynikach zakupowych i w mapach. Szukający mają natomiast dostać opcję filtrowania wyników po nowym atrybucie – tak, by wyszukiwać tylko małe firmy.

Zmiana została ogłoszona na blogu firmy.

5. 20 fraz, na których Google najlepiej zarabia na reklamach

W trakcie ostatniego procesu antymonopolowego przeciwko Google (o którym więcej między innymi w SEO News #101 i SEO News #103) ujawniono sporo wewnętrznych dokumentów firmy. W jednym z nich pojawiła się lista najbardziej dochodowych zapytań dla wyszukiwarki.

lista dochodowych fraz
Źródło: justice.gov/d9/2023-10/417395.pdf

Jak widać na screenshocie wyżej, wszelkie dane na temat fraz zostały ukryte. Dostaliśmy jednak same słowa kluczowe, a konkretnie listę 20 najbardziej dochodowych zapytań Googla w Stanach z 22 września 2018 roku.

Wśród fraz najlepiej zarabiających na reklamach znalazły się wówczas:

  • iPhone 8
  • iPhone 8 plus
  • auto insurance (ubezpieczenie auta)
  • car insurance (ubezpieczenie auta)
  • cheap flights (tanie loty)
  • car insurance quote (wycena ubezpieczenia samochodowego)
  • direct tv (telewizja satelitarna)
  • online colleges (koledż/studia online)
  • at&t (operator telekomunikacyjny)
  • hulu (serwis streamingowy)
  • iPhone
  • uber
  • spectrum (usługi telekomunikacyjne)
  • comcast (operator telekomunikacyjny)
  • xfinity (marka usług internetowych i telewizyjnych)
  • insurance quotes (wyceny ubezpieczeń)
  • free credit report (darmowy raport kredytowy)
  • cheap car insurance (tanie ubezpieczenie samochodu)
  • aarp (organizacja non profit zajmująca się problemami osób starszych)
  • lifelock (usługi ochrony tożsamości)

Jak widać, przynajmniej w Stanach, Google zarabia najlepiej (a na pewno zarabiało w 2018) na reklamie ubezpieczeń i usług technologicznych. Ciekawe, jak wygląda to teraz.

6. October Core Update wywołał bug w Google Discover

Google potwierdziło bug w Google Discover powiązany z October 2023 Core Update, który miał wpłynąć znacząco na ruch kierowany do niektórych serwisów w ramach tej usługi. Błąd występował od 5 do 31 października – kiedy to został naprawiony.

bug w google discover
Źródło: twitter.com/googlesearchc/status/1719829303720923235

Google ogłosiło, że teraz, po naprawieniu błędu, niektóre strony mogą zauważyć wzrost ruchu. Jeśli jesteś więc w Discover i odnotowałaś/odnotowałeś ostatnio spadki, to możliwe, że wszystko wróciło już na dobre tory.

7. Mobile First indexing zakończone

Po prawie 7 latach Google oficjalnie zakończyło proces przejścia na Mobile-first indexing. Od teraz absolutnie wszystkie strony widoczne w Google będą skanowane przez Google bota indeksującego strony na smartfony.

mobile first indexing
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/10/mobile-first-is-here?hl=pl

W efekcie zamknięcia tego procesu niebawem z Search Console zniknie informacja o rodzaju Googlebota indeksującego serwis.

Ze względu na usunięcie tej funkcji Google nie będzie też naprawiać błędu, przez który niewielkiej liczbie stron wyświetla się nieprawdziwa informacja o indeksowaniu przez crawler desktopowy.

Strony, które kompletnie nie działają na urządzeniach mobilnych ze względu na różne błędy będą nadal indeksowane za pomocą desktopowego Googlebota. Serwisy takie Google parę razy do roku będzie próbować indeksować crawlerem mobilnym.

Oficjalny wpis widoczny na screenshocie znajdziesz tutaj: Mobile-first indexing has landed - thanks for all your support.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog