Google przyznaje, że zmiany, które pierwotnie miały być częścią ostatniego Helpful Content Update (a nie były) są w wyszukiwarce już od kilku miesięcy. Search Console ma nowy raport. Oprócz nowinki jest też jednak spory bug – cała sekcja konsoli może pokazywać fałszywe dane.
1. Hidden Gems Update – Google personalizuje wyniki wyszukiwania
Na I/O 2023, w maju, Google zapowiadało, że wraz z kolejnym Helpful Content Update (SEO News #83) wyszukiwarka zacznie wyświetlać więcej tzw. hidden gems. Takich „perełek” – treści przedstawiających wartościowe indywidualne i eksperckie perspektywy na dane tematy, ale ginące w wynikach ze względu na wiele różnych czynników.
Jak pewnie wiecie, wspomniany Helpful Content Update miał już miejsce, końcem września (SEO News #102). Google zaznaczało nam jednak wtedy, że aspekt odławiania tych superwartościowych niszowych treści na razie nie jest wdrażany. Taki był status quo.
Aż do teraz, bo w tym tygodniu z kolei okazało się, że rozwiązanie to jednak działa już w wyszukiwarce – i to od paru miesięcy. A przynajmniej tak wynika ze wpisu na blogu Google. Konkretnie, zostało ono wdrożone jako seria ulepszeń w ramach ostatnich Core Updates.
Żeby nie wprowadzić Cię w błąd: zmiany te skupiają się po prostu na ocenie użyteczności treści dla użytkownika. Nie ma tu żadnego klasyfikatora, który dawałby specjalne przywileje rankingowe określonym typom treści czy serwisom.
Jako ciekawostkę dodam, że poza klasycznymi wynikami jednym ze sposobów na wyświetlanie takich treści ma być snippet „fora i dyskusje”, którego testy opisywałem w SEO News już ponad rok temu (SEO News #51).
W podlinkowanym wyżej wpisie Google zapowiedziało jednak o wiele więcej. Przede wszystkim Google zamierza podkręcić personalizację wyników wyszukiwania.
Google ma sprawić, że użytkownikom łatwiej będzie znajdywać ich ulubione strony – czyli publikacje z serwisów, które były już przez nich odwiedzane. Jeśli ktoś np. często robił zakupy w danym sklepie, czy często odwiedzał jeden konkrety portal newsowy, to taka strona będzie mu się wyświetlać wyżej w wynikach.
Wyszukiwarka ma też pokazywać więcej informacji o twórcach internetowych. Na przykład liczba obserwujących przy wynikach takich jak profile na Instagramie czy kanały na YouTube. Danny Sullivan porównał to do wyświetlania w wynikach liczby recenzji produktów – nie wpłynie to w żaden sposób na pozycjonowanie, ale doda przejrzystości.
Kolejna nowość ogłoszona we wspominanym wpisie to opcja obserwowania fraz w wynikach.
Działa to trochę na zasadzie subskrypcji na YouTube czy obserwowania w dowolnym social media. Wyszukując obserwowany temat dostaniemy zestawienie nowości, będzie też opcja powiadomień o nowych wynikach. Obserwowane tematy będą także widoczne w Google Discover, gdzie będzie można scrollować nowości.
Funkcja ta ma pojawić się w najbliższych tygodniach w aplikacji mobilnej wyszukiwarki Google – na razie tylko w Stanach Zjednoczonych.
I nie, to jeszcze nie koniec!
Jako ostatnią nowinkę w swoim wpisie, Google ogłosiło Notes, czyli nowy eksperyment w ramach Search Labs. I tutaj hit: są to po prostu publiczne komentarze do wyników wyszukiwania – tyle że skupione na dodawaniu wartości.
Funkcja notatek ma działać następująco: do każdego wyniku, który kwalifikuje się do funkcji, szukający będą mogli dodać swoją notatkę. Następnie systemy i pracownicy Google ocenią, czy jest ona wartościowa, a jeśli tak, to zostanie ona opublikowana. Wtedy wszyscy szukający będą mogli zobaczyć ją w sekcji notatek dostępnej przy wyniku.
Podkreślam: jest to funkcja eksperymentalna. Dostępna tylko w USA, dla użytkowników biorących udział w Search Labs.
Firma stworzyła też zapowiedź wideo, która wyjaśnia jak działają nowe funkcje: New ways to Search: Notes & Follow.
2. Nowy raport Robots.txt w Search Console
Google Search Console ma nowy raport: raport robots.txt. Zastąpi on tester plików robots.txt.
Nowy raport znajduje się w sekcji „Ustawienia” > „Indeksowanie”. Pokazuje on status pliku robots, jego zawartość i ewentualne błędy. Pozwala też na zgłoszenie pliku do ponownej indeksacji – co przyda się przy jego aktualizacji czy problemach.
Jeśli jeszcze nie widziałaś/widziałeś, to polecam sprawdzić.
3. Search Console pokazuje spadki w raportach Jakości stron
Wszystkie raporty w sekcji Eksperymenty i personalizacja w Google Search Console mogą pokazywać błędne odczyty. W wyniku błędu raporty wielu stron pokazują w ostatnich dniach spadki w ilości adresów z HTTPS czy dobrymi wynikami Core Web Vitals.
Google wie o problemie i pracuje nad rozwiązaniem. Firma zapewnia też, że spadki nie mają związku z realną sytuacją strony w wynikach i dotyczą tylko i wyłącznie raportowania.
4. Funkcje FAQ wróciły do wyników
Wycofane w sierpniu tego roku (SEO News #96) funkcje najczęściej zadawanych pytań (FAQ) wróciły do wyników wyszukiwania. Niespodziewanie sporo osób zaczęło donosić na Twitterze i w innych miejscach, że ich strony znowu są widoczne na ten snippet.
Google zapowiadało, że funkcja FAQ zostanie tylko dla „znanych, wiarygodnych witryn instytucji państwowych i organizacji zdrowia publicznego”. Ze screenshotów wiem z kolei, że strony, które odzyskały snippety wcale do tych kategorii nie należą.
Czy mamy więc od czynienia z bugiem związanym z wdrażanymi aktualizacjami? A może Google zmieniło założenia lub po prostu: algorytm wiedział lepiej? Na razie nikt z firmy nie skomentował sprawy.
Nie zauważyłem też, póki co, żeby FAQ wróciły do polskich wyników. Nie odzyskała ich żadna z monitorowanych przez nas stron.
5. Bing Chat to od teraz Copilot
Microsoft ogłosił na blogu Bing zmianę brandingu swojego AI-chatu. Od teraz Bing Chat nazywa się oficjalnie tak, jak jego wariant zintegrowany z Windowsem, czyli Copliot.
Poza nowymi logo i nazwą chat został też udostępniony pod swoją własną domeną: https://copilot.microsoft.com/. W efekcie sprawia teraz wrażenie już nie części wyszukiwarki, a bardziej niezależnej usługi, jak Bard czy ChatGPT.
6. Nowa funkcja wyników dla kursów
Google rozszerza wsparcie danych strukturalnych listy szkoleń, czyli Schema dla kursów. Od teraz w liście znaczników uwzględnić możemy dodatkowe informacje, takie jak cena, długość/czas trwania czy oceny uczestników.
Wszystko nowe informacje zawarte w znacznikach będą miały szansę pojawić się w karuzeli wyników kursów widocznej powyżej.
Gdy tylko Google wykryje nowe znaczniki, Informacje o poprawności nowych danych strukturalnych dostępne będą w Search Console, w raporcie sekcji „Ulepszenia”.
Zmiany zostały opisane na oficjalnym blogu wyszukiwarki.
7. Google-Safety Crawler
Na stronie dokumentacji opisującej Googleboty pojawił się nowy crawler: Google-Safety. Nie jest on nowy, ale Google zdecydowało się go opisać ze względu na wiele pytań otrzymywanych w jego sprawie przez ostatnie lata.
Zadaniem tego robota jest indeksowanie związane z nadużyciami, np. wykrywanie malware pod linkami publikowanymi w usługach Google. Ze względu na tę rolę ignoruje on też dyrektywy robots.txt.