Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #112 – koniec Core Update, test mobile wycofany, patent SGE

06-12-2023

SEO News #112 – koniec Core Update, test mobile wycofany, patent SGE

Core Update się skończył… a dzień później zmienność wyników zaczęła rosnąć – i osiągnęła rekordowe wartości!

SEO News #112 – koniec Core Update, test mobile wycofany, patent SGE  - SEO blog

November 2023 Core Update zakończył się po 26 dniach wdrożenia. Google wycofuje test optymalizacji mobilnej i raport z GSC. Konsultant SEO z hiszpanii odnalazł wniosek pantentowy dotyczący Search Generative Experience. Poza tym: nowe wspierane typy danych Schema, zmiany w wynikach wideo i kalendarz adwentowy… dokumentacji Google.

1. Koniec November 2023 Core Update i podejrzanie wysoka zmienność wyników

28 listopada 2023 oficjalnie zakończyło się wdrażanie November 2023 Core Update. Był to czwarty Core Update w tym roku (wcześniejsze miały miejsce w marcu, sierpniu i październiku).

november core update koniec
Źródło: twitter.com/googlesearchc/status/1729539448528842807

Aktualizacja trwała wyjątkowo długo, bo aż 26 dni (od 2 listopada). Jej wpływ na wyniki obserwowaliśmy jednak głównie w pierwszych dniach wdrożenia.

Dla przypomnienia: intensywna zmienność wyników w pierwszych dniach aktualizacji wydawała się dotyczyć przede wszystkim serwisów stosujących tzw. „parasite-SEO”, o czym pisałem w SEO News #108.

Podobną do tej początkowej „górkę” zmienności wyników widzieliśmy też 13 listopada, ale przy niej nic nie wskazało na jedną wyraźną tendencję. Mieliśmy też już wówczas do czynienia z wdrażaną równolegle od 8 listopada Reviews Update (SEO News #109).

Co jednak ciekawe, od dnia zakończenia Core Update, zmienność monitorowana przez narzędzia znowu zaczęła rosnąć.

zmienność wyników po november core
Źródło: semrush.com/sensor/
zmienność wyników
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Według monitoringu Advanced Web Rankings w polskich wynikach szczyt zmienności miał mieć miejsce 3 grudnia, w ostatnią niedzielę. I miała to być jednocześnie wartość absolutnie rekordowa (10 w 10-punktowej skali).

Czy ta szalejąca zmienność to efekt końcówki November Reviews Update? Bardzo możliwe. Na dzień powstawania tego tekstu (5.12.2023) aktualizacja ta ciągle trwa. Przez weekend nasze narzędzia wyłapały też sporo dziwnych zmian w rankingach (dzięki za info Kamil!).

Dla przykładu: domena Google Tag Managera spadła na pozycje 30+ na frazie „Google Tag Manager” i 90+ na frazie „GTM”. Tak, że nasz artykuł o narzędziu przebił w wynikach samo narzędzie.

anomalie w pozycjach

Coś tu ewidentnie poszło nie tak, ale co? Dobre pytanie.

A Ty zauważyłeś(-aś) jakieś dziwne zmiany w pozycjach w ostatnich dniach?

2. Raport urządzeń mobilnych, test mobile friendly i jego API wycofane

Zgodnie z zapowiedzią z kwietnia tego roku (SEO News #80), Google wycofało z Search Console raport Obsługa na urządzeniach mobilnych. Wyłączone zostało także narzędzie Testu optymalizacji mobilnej oraz jego API.

test optymalizacji mobilnej
Usunięty test optymalizacji mobilnej

Razem z wycofaniem testu adres https://search.google.com/test/mobile-friendly został przekierowany do strony omówienia narzędzia Google Lighthouse. Od teraz sprawdzanie wersji mobilnej firma zaleca przeprowadzać właśnie w nim.

3. Patent Search Generative Experience

Google opublikowało wniosek patentowy zatytułowany „Generative summaries for search results” (Podsumowania generatywne dla wyników wyszukiwania). Najprawdopodobniej dotyczy on Search Generative Experience, czyli eksperymentalnej wyszukiwarki Google generującej odpowiedzi z AI.

Dokument odnalazł Juan Gonzalez Villa, hiszpański konsultant-ekspert SEO, który pokazał go światu na Twitterze.

tweet patent sge
Źródło: twitter.com/seostratega/status/1729894664814330266

Jak pisze on w wątku pod powyższym tweetem, wniosek ten został złożony 20 marca, parę tygodni przed pierwszym ogłoszeniem SGE. Na ten moment jest to też jedyny znany patent Google, w którym wspomniane są jednocześnie generatywne AI i wyszukiwanie, a jego treść świetnie zgrywa się z działaniem eksperymentalnej wyszukiwarki.

No ale do rzeczy.

Abstrakt patentu, mówi, że przedstawia on sposób „selektywnego wykorzystania dużych modeli językowych w generowaniu podsumowania w języku naturalnym do wyrenderowania w odpowiedzi na zapytanie”.

Proces przetwarzania zapytania ma z kolei przebiegać tak:

  1. Wyszukiwarka otrzymuje zapytanie – od użytkownika lub wygenerowane automatycznie na bazie kontekstu (np. kilka fraz przetworzonych na pełne pytanie).
  2. System wybiera zestaw wyników (nazwanych tutaj search result documents – SRDs) odpowiadających na zapytanie lub związanych z ostatnimi zapytaniami.
  3. Następuje wygenerowanie odpowiadających zapytaniu fragmentów treści ze wszystkich wybranych SRD (stron w wynikach).
  4. Fragmenty te zostają kolejno przekazane do modeli językowych z opcjonalnym poleceniem (promptem) podsumowania, żeby wygenerować odpowiedź.
  5. Modele językowe generują odpowiedź, jednocześnie ograniczając treść do tego, co zostało zawarte w dobranych fragmentach odpowiedzi.
  6. Wyszukiwarka generuje podsumowanie dla użytkownika, wykorzystując odpowiedź modeli językowych, opcjonalne wyniki, adnotacje „pewności” co do poszczególnych fragmentów, linki do weryfikacji ich treści itd.
przetwarzanie zapytań w sge
Proces przetwarzania zapytania przez SGE (najprawdopodobniej)

Z patentu wynikają też inne ciekawe fakty, jak np. to, że w procesie dostępne jest kilka modeli językowych (m.in. MUM i PaLM2). Wyszukiwarka ma decydować o tym, z których skorzysta na bazie dodatkowego klasyfikatora i analizy samego zapytania oraz dobranych do niego wyników.

Jest tu również sporo ciekawych informacji o tym, jak działa dobieranie linków widocznych w odpowiedziach SGE, czy o tym jak działa zaznaczanie „pewności” co do prawdziwości informacji w odpowiedziach. Na tym jednak się zatrzymam, bo muszę opisać jeszcze pozostałe newsy :D

Pełną wersję analizy patentu, której fragment pozwoliłem sobie tutaj przytoczyć, przeczytasz na stronie Juana – useo.es.

Sam opisywany dokument jest dostępny z kolei na patents.google.com, pod numerem US11769017B1.

Na koniec zostawiam jeszcze drugi wątek Juana na Twitterze (X-ie) na temat tego, jak znalazł on ten patent. Polecam zerknąć, bo, co tu dużo mówić – było to prawdziwe mistrzostwo czytania między wierszami i łączenia faktów.

4. Nowe dane strukturalne dla organizacji i firm

29 listopada 2023 Google rozszerzyło wsparcie danych strukturalnych dotyczących firm i organizacji. Do wspieranych już od przeszło 10 lat danych logo i URL dołączyły inne wartości zdefiniowane dla Schema Organization.

Od teraz w ramach danych strukturalnych organizacji możemy zdefiniować elementy takie jak nazwa (name), pełna nazwa prawna (legalName), adres (adress), kontakt (contactPoint) czy NIP (taxID).

organizacja schema
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/11/introducing-organization-markup

Z informacji tych Google będzie korzystać w generowaniu tzw. Knowledge Panels na temat organizacji oraz innych wyników wyszukiwania. Myślę, że w dłuższej perspektywie skorzysta na nich każda strona, która prowadzi pozycjonowanie.

Pełna lista danych na temat organizacji, które możemy wskazać w danych strukturalnych wraz z przykładami jest dostępna na nowej stronie dokumentacji poświęconej tym danym.

Zmiana ta została ogłoszona na blogu Google Search Central. Nowe typy danych są także już poprawnie wykrywane przez Test wyników z elementami rozszerzonymi.

5. Dane strukturalne dla wynajmu wakacyjnego

Google ogłosiło wsparcie dla nowego typu danych strukturalnych: danych dla wynajmu wakacyjnego. Uzupełnienie ich, razem ze stosowaniem się do zestawu zasad określonych przez Google (tzw. Vacation Rental policies) ma pozwolić na widoczność we fragmentach wyników takich jak snippety Google Hotels.

snippet hoteli
Fragment wyników z hotelami

Dane te mają być ułatwieniem dla mniejszych partnerów (firm oferujących wynajem). Ich wdrożenie ma być łatwiejsze niż dotychczasowa integracja.

Niestety nadal nie będzie to tylko kwestia uzupełnienia danych. Właściciele pojedynczych nieruchomości na wynajem nadal są więc skazani w tej kwestii na pośredników.

Strona dokumentacji nowych danych strukturalnych jest dostępna tutaj: Vacation Rental Schema Markup.

Podobnie, jak wyżej, zmiana została ogłoszona we wpisie na blogu Search Central. W nim znajdziesz szczegóły co do integracji i obecności we wspomnianych wynikach.

6. Wyniki wideo tylko tam, gdzie film jest główną treścią

Google ogłosiło, że od 4 grudnia w wynikach wyszukiwania na karcie „Wideo” wyświetlane będą tylko i wyłącznie strony, na których filmy są główną treścią.

Decyzja ta jest kontynuacją zmiany z kwietnia tego roku (SEO News #79), w której to Google zrezygnowało z prezentowania miniaturek filmików niebędących główną treścią w klasycznych wynikach.

wyniki wideo
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/12/video-is-the-main-content

Za wideo będące główną treścią Google uznaje filmy znajdujące się w sekcji above the fold, stanowiące wyraźnie najważniejszy element podstrony. Czyli coś w tym stylu:

wideo główna treść ilustracja
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/12/video-is-the-main-content

Zmiana ta jest wdrażana stopniowo na przestrzeni tego tygodnia. Jeśli publikujesz jakieś filmiki jako dodatkowe treści, np. w artykułach, to możesz spodziewać się spadków w raporcie Indeksowania stron wideo w Search Console.

7. Kalendarz adwentowy Google Search Central

Na koniec ciekawostka: kalendarz adwentowy od Google Search Central. No dobra, nie adwentowy, bo obejmuje cały grudzień, ale pomysł i działanie jest takie samo.

odliczanie końca roku google
Źródło: developers.google.com/search/updates/eoy-countdown

Codziennie dostępne są jedne drzwi przypisane do danego dnia, pod którymi znajdują się linki do zasobów, które zespół wyszukiwarki uznał „za interesujące lub w inny sposób godne uwagi w 2023 r.”.

Jeśli chcesz więc nadrobić czytanie dokumentacji z tego roku, to możesz ustawić sobie jako stronę domową w przeglądarce i korzystać :P


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog