Product Reviews Update przestaje dotyczyć tylko produktów. Google pracuje nad nową wyszukiwarką. Wyciekły też informacje o innych projektach firmy. Poza tym: zmiany w prezentacji wideo w wynikach, update Barda, Webspam Report 2022 i zmiany w raporcie indeksowania wideo.
1. April 2023 Reviews Update
12 kwietnia 2023 Google rozpoczęło wdrażanie April 2023 Reviews Update. I tak – nie „Product Reviews”, a „Reviews”, bo aktualizacja ta rozszerza system rankingowy recenzji produktów do po prostu „recenzji” – absolutnie wszystkiego.
Razem z początkiem aktualizacji zmianie uległa też dokumentacja dotycząca PRU (Product Reviews Updates). Podstrona zatytułowana dotychczas „twórz wysokiej jakości opinie o produktach” nazywa się teraz twórz wysokiej jakości opinie.
Pojawiła się także nowa strona opisująca system rankingowy recenzji.
Czytamy na niej, że system został „zaprojektowany do oceny artykułów, postów, stron i innych podobnych im samodzielnych treści napisanych w celu dostarczenia rekomendacji, wyrażenia opinii lub przeprowadzenia analizy”.
W rozumieniu Google jako recenzja kwalifikuje się teraz każda treść, która jest o jednej rzeczy, jest porównaniem 1:1 lub listą rekomendacji (np. wpis w stylu „TOP10 czegoś”). Nie musi być to już produkt. Może to być też film, gra, biznes usługowy, usługa sama w sobie, restauracja, marka odzieżowa czy cokolwiek innego.
W skrócie więc: za pomocą systemu wypracowanego w Product Reviews Update wyszukiwarka będzie teraz oceniać wszystkie recenzje.
Ponadto:
- Google informuje, że system nie ocenia opinii zamieszczanych na stronach przez użytkowników.
- April 2023 Product Reviews dotyczy polskich wyników wyszukiwania (tak samo jak ostatni Product Reviews Update (SEO News #72).
- Wdrażanie ma zająć do dwóch tygodni.
Wpływ aktualizacji na wyniki oraz pozycjonowanie będę śledził, jak zawsze, w kolejnych wydaniach newsów.
2. Google pracuje nad zupełnie nową wyszukiwarką!
The New York Times dotarł do dokumentów wewnętrznych Google, z których wynika, że gigant z Silicone Valley pracuje nad zupełnie nową wyszukiwarką internetową (!). Projekt ma być ponoć jeszcze na bardzo wczesnym etapie, bez żadnych ustalonych terminów.
Nowa wyszukiwarka Google miałaby „uczyć się, czego użytkownik chce się dowiedzieć na bazie jego wyszukiwań”.
Dodatkowo miałaby dostarczać „listę dostosowanych produktów do kupienia, opcji do researchu i innych informacji”. Ma być też bardziej konwersacyjna – jej używanie ma przypominać rozmowę z człowiekiem.
Co jest przyczyną tak radykalnych decyzji? NY Times wskazuje, że w marcu tego roku Samsung miał po raz pierwszy w historii rozważać zmianę domyślnej wyszukiwarki internetowej na swoich urządzeniach – z Google na Bing.
Nie brzmi to jak wielka rzecz, ale dla giganta wyszukiwania oznaczało to ryzyko utraty kontraktu opiewającego na około 3 mld USD przychodu rocznie. Co gorsza, był to jasny sygnał: tracicie przewagę na rynku. Stąd „panika”, pośpiech i śmiałe decyzje.
Chyba nic nie pokazuje lepiej skali zmian, przed jakimi stoimy w obliczu rozwoju AI.
Jeśli Cię ominęło: w zeszłym tygodniu CEO Google przyznał w wywiadzie, że w wyszukiwarce na pewno pojawi się coś na kształt AI-chatu.
3. Magi i inne innowacyjne projekty Google
Z tego samego tekstu NY Times dowiadujemy się też o kilku innowacyjnych projektach związanych ze sztuczną inteligencją, nad którymi pracuje właśnie Google.
Pierwszy z nich to „Project Magi”, pod którym kryją się nowe funkcje obecnej wyszukiwarki. Mają być to nowości pozywające na bezpośrednie zakupy w wyszukiwarce, przy jednoczesnym uwzględnieniu w nich istniejących już reklam.
Zmiany te mają także pozwolić wyszukującym „odpowiadać na pytania na temat kodowania oprogramowania i pisania kodu na bazie polecenia użytkownika”. Ja rozumiem to jako coś na kształt AI-asystenta dla programisty, takiego jak GitHub Copilot.
Nad Magi pracować ma obecnie na pełen etat zespół 160 osób, a nowe funkcje mogą rzekomo zostać pokazane już w przyszłym miesiącu!
Z dokumentów wynika też, że Google ma pracować nad innymi rozwiązaniami, takimi jak:
- Mapowanie wspierane AI w Google Earth,
- Wyszukiwanie muzyki poprzez konwersacje z chatbotem,
- GIFI, czyli narzędzie AI generujące obrazy na potrzeby wyników grafiki Google,
- Tivoli Tutor, czyli AI chatbot służący do nauki języków przez konwersację,
- Searchalong – funkcja pozwalająca na zadawanie pytań chatbotowi w trakcie przeglądania sieci w Google Chrome (coś w stylu Bing Chatu wbudowanego Edge).
Na łamach New York Times sprawę skomentowała rzeczniczka Google, Lara Levin:
4. Zmiany w prezentacji wideo w SERP-ach
Google zmienia sposób pokazywania filmików w wynikach wyszukiwania. Od teraz wideo w SERP (Search Engine Result Page) będzie widoczne tylko przy tych stronach, na których stanowi ono główną treść.
Do tej pory Google pokazywało miniaturki filmików na dwa sposoby. Dla stron, na których film był główną treścią poprzez wyniki na początku listy, z miniaturką po lewej i tytułem po prawej:
I dla stron, na których występowało wideo, ale nie było ono główną treścią, z miniaturką pod tytułem, po prawej.
Pierwsza pokazana konfiguracja zostaje bez zmian, wycofana zostaje natomiast druga. Strony zawierające filmiki jako dodatek stracą więc widoczność miniaturek w wynikach.
W oficjalnym wpisie na swoim blogu Google stwierdza, że zmiana ta ułatwi szukającym zrozumienie, czego można spodziewać się po danej stronie.
5. Bard wyświetla teraz wyszukiwane frazy
Dwa tygodnie temu Bard dostał aktualizację, która znacznie poprawiła to, jak model radzi sobie z logiką i matematyką (SEO News #77). Teraz AI-chat Google dostał natomiast funkcję ułatwiającą wyszukiwanie tematów poruszanych w konwersacji.
Widoczny pod odpowiedziami modelu przycisk „Google it” nie przenosi już prosto do wyszukiwarki. Zamiast tego proponuje najpierw kilka zapytań powiązanych z tematem.
Dodatkowo, na stronie projektu pojawiła się też podstrona listująca wszystkie zmiany i aktualizacje: https://bard.google.com/updates
6. Google Webspam Report 2022
W 2022 roku system SpamBrain pięć razy więcej spamowych stron niż w 2021 (co daje prawie 200x więcej niż w 2018, gdy został uruchomiony). To z kolei miało sprawić, że 99% wizyt/wyszukiwań w Google było wolne od spamu.
W tegorocznym raporcie na temat przeciwdziałania spamowi w sieci Google chwali się ponadto, że:
- SpamBrain radzi sobie teraz o wiele lepiej z wyłapywaniem „nieuczciwych” linków, zhackowanego spamu i innymi nadużyciami,
- Po December 2022 link spam update (SEO News #62) Google wykrywa 50 razy więcej stron spamujących odnośnikami,
- System antyspamowy jest też szybszy, głównie dzięki zmianie, która pozwala SpamBrain skanować treść już na etapie crawlowania (zamiast po indeksowaniu).
Przy okazji publikacji raportu Google zaktualizowało także zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google.
Zeszłoroczny Google Webspam Report 2021 przeglądaliśmy w SEO News #28.
7. Zmiany w raporcie indeksowania wideo
Google wprowadziło drobną zmianę w raporcie indeksowania wideo w Search Console. Od teraz filmy publikowane z danymi w formacie URL inline zamiast zwykłych URL-i będą klasyfikowane jako osobne błędy.
W efekcie w raportach może zmienić się teraz liczba błędów dotyczących nieprawidłowych adresów filmów.