Wyjątkowo wysoka zmienność wyników wyszukiwania przez ostatnie dwa tygodnie. Raport nowego wskaźnika CWV już w Search Console. Google pozywa firmę sprzedającą wizytówki GMF. Poza tym: AI vs audyt SEO, adres w koncie GMF, update Bing Chatu.
1. Rekordowo wysoka zmienność wyników
Od przeszło dwóch tygodni narzędzia monitorujące wyniki wyszukiwania Google wskazują wyjątkowo wysoką zmienność wyników. Zarówno mobilnych, jak i desktopowych. Szczyt zanotowano w piątek 23 czerwca.
W związku z tą zmiennością w społecznościach SEO nie brakuje doniesień o stratach ruchu i nagle „szalejących” wykresach widoczności. Jeśli zauważyliście ostatnio jakieś dziwne, nie do końca zrozumiałe wahania – to przyczyna może leżeć właśnie tutaj.
W Europie zmienność (jak zwykle zresztą) jest mniej intensywna, ale wszystkie wykresy układają się analogicznie do tych dotyczących Stanów. Wahania, które tu pokazuję nie są więc lokalne i dotyczą całej wyszukiwarki.
Czy mamy do czynienia z jakąś większą aktualizacją systemów rankingowych? A może zaczął się już zapowiadany na I/O 2023 drugi Helpful Content Update (SEO News #83)? Google nie komentuje sprawy. Mimo to wszystko wskazuje na to, że coś się jednak dzieje.
2. Raport nowego wskaźnika Core Web Vitals już w Search Console
Zgodnie z zapowiedzią z maja tego roku (zobacz: SEO News #83 podlinkowane wyżej) raport Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe) w Search Console mierzy już nowy wskaźnik: Interaction to next paint (INT).
Raport jest już dostępny dla wszystkich użytkowników GSC w zakładce Podstawowe wskaźniki internetowe. Jedyny warunek do jego wyświetlenia to posiadanie wystarczającej ilości danych o ruchu i widoczności do wygenerowania raportu CWV.
Dla przypomnienia, INP jest nowy wskaźnik responsywności stron, który zastąpi wykorzystywany dotychczas FID (First Input Delay) w marcu 2024.
Jego wartość nie będzie wpływać bezpośrednio na pozycjonowanie, ale może rzutować na doświadczenia użytkowników. Będzie bowiem o wiele lepszą reprezentacją responsywności niż wartość FID.
Więcej o samym INP i jego optymalizacji znajdziesz na blogu Google Search Central.
3. Google pozywa firmę sprzedającą wizytówki GMF
Google złożyło pozew przeciwko dwóm firmom oferującym sprzedaż i wynajem wizytówek Google Moja Firma (profili firmowych w Google Maps). Pozwane przedsiębiorstwa to GMBEye oraz Rafadigital, najprawdopodobniej będące dwiema markami jednej firmy.
Zarzuty jakie stawia Google to między innymi fałszywe weryfikowanie tożsamości, publikowanie fałszywych opinii i recenzji oraz sprzedawanie leadów pozyskiwanych poprzez fałszywe profile w Mapach (sprzedaż profili).
W liczbach: ponad 350 fałszywych kontach GMF oraz 14 tysięcy powiązanych z nimi opinii.
Pozwane firmy zajmowały się przede wszystkim praktyką znaną jako „Rank and Rent” (co można przetłumaczyć jako „zrankuj i wynajmij”). Polega ona na zakładaniu stron oraz wizytówek nieistniejących firm, pozycjonowaniu ich, a następnie wynajmowaniu bądź sprzedaży takich profili prawdziwym przedsiębiorstwom.
Poza tym jedna z pozwanych firm oferowała także na swojej stronie usługi weryfikowania profili w mapach oraz obiecywała topowe pozycje.
Co ciekawe, częścią dowodów w sprawie są posty na Facebooku, które prowadzący wspomniane biznesy publikował w… publicznych grupach.
Dla mnie najbardziej zaskakujące w całej tej historii jest to, z jaką łatwością pozwany ominął proces weryfikacji biznesów fabrykując zdjęcia. Robił je na przykład we własnym garażu, gdy wizytówka miała należeć do ślusarza, hydraulika czy mechanika lub przed biurkiem, gdy miała należeć do prawnika.
Nie jestem odpowiednią osobą, żeby skomentować całe to zajście od strony prawnej, więc po prostu zostawię wam link do pełnej treści pozwu.
Do tego wszystkiego dodam tylko, że to nie pierwszy raz, gdy Google reaguje prawnie na naruszenia po stronie marketerów. O ostatnim takim przypadku pisałem parę miesięcy temu, w SEO News #60.
PS W tym tygodniu pozwano też po raz kolejny Google, w sprawie łamania przepisów antymonopolowych na rynku reklamowym.
Żeby jednak nie przynudzać, tej sprawy nie będę już tu przedstawiać. Jeśli temat Cię interesuje, to szczegóły znajdziesz w tekście Search Engine Land.
4. Nie używaj AI do diagnozowania SEO!
O tym, że zbyt pochopne nadużywanie AI grozi utratą efektów SEO pisaliśmy już na naszym blogu. W tym tygodniu przestroga o podobnym brzmieniu przewinęła się natomiast przez LinkedIn Gary’ego Illyes’a.
W skrócie: duże modele językowe (np. GPT-3.5 stojące za ChatGPT) mogą udzielać prawidłowych odpowiedzi i znać fakty, ale równie dobrze mogą też kłamać i wprowadzać w błąd w bardzo przekonujący sposób.
Ze względu na to nie powinniśmy nigdy opierać się wyłącznie na nich w diagnozowaniu problemów ze stronami internetowymi czy SEO. Jeśli nie chcemy się przejechać – zachowajmy ostrożność.
Możliwe, że nie było to dla Ciebie nic odkrywczego (tak trzymaj!), ale pomyślałem, że skoro mam okazję, to warto o tym przypomnieć.
5. Usunięcie adresu z konta GMF = spadek pozycji w mapach
O eksperymentach agencji SterlingSky pisałem w SEO News już parę razy (np. w SEO News #57) i tym razem napiszę po raz kolejny. Ostatnio sprawdzili oni na swoim blogu co dzieje się z widocznością wizytówki GMF po usunięciu z niej adresu.
W ramach testu w informacjach w profilu ukryli oni adres biznesu, a następnie obserwowali wyniki wizytówki. Te, na poszczególnych etapach eksperymentu, przedstawia grafika niżej:
Bez dwóch zdań: widoczny adres firmy w wizytówce ma ogromne znaczenie dla jej widoczności. Co jednak ciekawe, Google zaleca go nie uzupełniać, jeśli nie obsługujemy klientów stacjonarnie w danej lokacji!
Z jednej strony to zrozumiałe: bo i po co ktoś miałby znajdywać w wyszukiwarce np. siedzibę sklepu internetowego ze zdrową żywnością, której nie da się odwiedzić, jeśli chce zrobić zakupy stacjonarnie.
Z drugiej jednak jest w tym też zgrzyt: bo wiele biznesów działających np. wyłącznie u Klienta, może tracić przez to masę widoczności i potencjalnych leadów. Jasne jest przecież, że nikt nie szuka hydraulika czy pomocy drogowej po to, by odwiedzić ich siedzibę. Chcąc skorzystać z usługi i tak szukamy jednak lokalnie!
Wniosek jest prosty. Jeśli nie masz widocznego adresu w swojej wizytówce GMF, bo np. jest to Twój dom, a Twój biznes polega na dojeżdżaniu do klientów, to zastanów się, czy mimo wszystko nie warto tego zmienić. Choćby na próbę.
Pełny wpis z testem o którym mowa znajdziesz na blogu Sterling Sky.
6. Bing Chat z większą wydajnością i kolejnymi planami
Kolejny update Bing Chatu, tym razem dotyczący wydajności. Microsoft nie chwalił się nigdzie tą zmianą, ale ostatnio na Twitterze potwierdził ją CEO Bing’a.
Bing Chat stał się szybszy. Zarówno dzięki optymalizacji, jak i dzięki rozbudowie mocy obliczeniowej. Na Twitterze Parakhina pojawiła się też zapowiedź „dużej poprawy” Bing Image Creatora za około miesiąc.
No i na koniec: do Edge dodano nową, eksperymentalne ikonki wyszukiwania i chatu. Pojawiają się one po zaznaczeniu dowolnego słowa/frazy w wynikach wyszukiwania Bing.