Trwa wdrażanie March 2024 Core Update i Spam Update. Google intensywnie banuje strony spamujące tekstami AI. GMF może teraz automatycznie wyświetlać posty z social media. Poza tym: INP oficjalnie w Core Web Vitals, aktualizacja wytycznych dla testerów jakości wyników, zmiany w Schema przepisów i awaria funkcji GMF.
1. March 2024 Core Update i Spam Update we wdrożeniu
Za nami pierwszy tydzień wdrażania March 2024 Core Update i Spam Update (SEO News #125).
Czy widać już efekty aktualizacji? Wykresy zmienności wyników wydają się mówić, że tak:
Jak widać wyżej, do tej pory mieliśmy jedną „falę” zmienności, która narastała od rozpoczęcia wdrożeń (5 marca) do 9 marca. Po niej wyniki znacznie się ustabilizowały, ale tylko na chwilę, bo teraz zmienność znowu rośnie.
W „odzewie” społeczności informacje o spadkach i wzrostach pokrywają się tym razem ze wskazaniem narzędzi. Pierwsze doniesienia o poważniejszych zmianach zaczęły się pomiędzy 8 a 9 marca – w szczytowym momencie zmienności.
Co ciekawe, niektóre strony, które mocno spadły w rankingach, dzień czy dwa po fakcie odzyskiwały (przynajmniej częściowo) swoją widoczność i ruch.
Na wnioski jest na razie jeszcze zdecydowanie za wcześnie, więc powstrzymam się z dociekaniem jakie strony spadały i traciły widoczność i dlaczego. Wrócimy do tego za tydzień.
Szczególnie, że powyższe doniesienia mieszają się często z falą kar ręcznych…
2. Fala kar ręcznych w efekcie zmian dot. polityki spamu
Razem z aktualizacjami Google dodało w zeszłym tygodniu nowe zapisy w zasadach dot. spamu. Zaraz po tym (następnego dnia, 6 marca) SEO-wców i webmasterów zasypały kary ręczne.
Google banuje z wyników i ogranicza widoczność za to, co zostało dodane do regulaminu. Masowe publikowanie treści (głównie tych generowanych przez AI), wykorzystywanie domen z historią do manipulacji wynikami i parasite SEO
Co ważne, kary nakładane są globalnie i niezależnie od języka – screenshoty nowych ograniczeń widziałem już nawet na polskich grupach związanych z SEO.
A jak dużo tego jest? Nie mam oficjalnych danych, ale patrząc na ilość wątków w stylu „dostałem karę, co robić” w social media myślę, że spokojnie można mówić już o tysiącach.
W Stanach skala interwencji jest przyrównywana do momentów takich jak wdrożenie aktualizacji Panda czy Pingwin. Nic zresztą dziwnego, bo takiej ilości kar SEO nie widziało naprawdę dawno.
Co ważne: bany te nie są związane ze Spam Update. Aktualizacja dotyczy systemu, który nakłada kary algorytmiczne, niewidoczne w Search Console. To są z kolei kary ręczne.
Podejrzewam, że w Google już od dawna „zbierali” je ze zgłoszeń użytkowników – a teraz, po zmianach w polityce, po prostu można było je wreszcie nałożyć.
3. Google automatycznie wyświetla posty z social media w wizytówkach GMF
Google Moja Firma może teraz automatycznie wyświetlać posty z Twoich social media. Wystarczy, że masz w wizytówce uzupełnione linki do swoich profili.
W wynikach wygląda to tak:
Funkcja nie jest ograniczona terytorialnie czy językowo, ale póki co nie udało mi się znaleźć żadnej polskiej wizytówki z takim snippetem z mediów społecznościowych. Pewnie zaczną się one u nas pojawiać dopiero za jakiś czas.
Sama opcja dodawania linków do social media w wizytówce GMF jest z nami niedługo – od października 2023 (SEO News #104). Opisująca ją strona pomocy jest dostępna tutaj.
4. INP oficjalnie zastąpił FID
Zgodnie z zapowiedziami i przypomnieniami sprzed paru tygodni (SEO News #122) 12 marca 2024 roku wskaźnik INP oficjalnie zastąpił wskaźnik FID w ramach Core Web Vitals.
Od teraz to właśnie wartość INP (Interaction to Next Paint) będzie dla Google głównym wyznacznikiem responsywności.
Czy w związku z tym trzeba coś zmienić?
Jeśli słyszysz o INP po raz pierwszy, to nie zaszkodzi sprawdzić, jak ma się PageSpeed Twojej strony (np. w PageSpeed Insights). Jeśli jednak wynik nie jest tragiczny, to zasadniczo nie ma się czym przejmować.
W praktyce, nawet przy bardzo złych odczytach, sam fakt wykorzystania przez Google INP w Core Web Vitals nie sprawi nagle, że Twój serwis spadnie czy straci widoczność.
O responsywność dobrze jednak zadbać na przyszłość – bo jest ona ważna dla użytkownika, a i Google będzie brać ją pod uwagę. Jako jeden z kolejnych czynników świadczących o jakości strony.
Żeby dodatkowo uspokoić, przypominam, że o poważniejszych problemach z INP Google (za pośrednictwem GSC) wysyłało maile jeszcze w lipcu zeszłego roku SEO News #92 – maile o INP.
5. Google aktualizuje wytyczne dla testerów jakości
Google zaktualizowało wytyczne dla testerów jakości wyników. Tym razem zmiana jest nieduża, ale dość znacząca. Zaktualizowane zostały cechy nie wiarygodnych stron oraz dodano przykłady dotyczące ich oceny.
Konkretnie: nowością jest zapis ze strony 35, który mówi, że za serwisy niegodne zaufania należy uznać także te, które „zawierają liczne lub istotne nieścisłości merytoryczne na stronie informacyjnej, które mogą powodować utratę zaufania użytkowników do strony jako wiarygodnego źródła informacji”.
W praktyce chodzi o to, że testerzy będą mogli teraz oznaczać jako kompletnie niewiarygodne strony, które dotąd „prześlizgiwały” się przez resztę wytycznych. Mimo tego, że publikowały nijakie, często niezweryfikowane teksty – głównie generowane przez AI i stricte pod SEO.
Dlaczego to ważne?
To proste, oceny testerów są uwzględniane w aktualizacjach systemów rankingowych. Za jakiś czas (raczej dłuższy niż krótszy) publikowanie spamowych, niezweryfikowanych artykułów będzie więc mogło wpływać na pozycjonowanie całych serwisów.
Przykłady stron wpisujących się w nową zasadę znajdziesz na stronie 42 w pełnej treści wytycznych dla testerów jakości Google.
Ostatnia aktualizacja tego dokumentu miała miejsce końcem listopada 2023 (SEO News #111).
6. Nowe dane strukturalne przepisów
Google Search Console raportuje od teraz dwa nowe typy danych strukturalnych Recipe: recipeInstructions i recipeIngredient. W efekcie, jeśli publikujesz przepisy, to w Twoim GSC mogą pojawić się nowe ostrzeżenia dotyczące nieoznaczenia tych typów danych na stronach.
Zmiana została już odzwierciedlona w dokumentacji danych strukturalnych dla przepisów.
Razem z nią z podstrony usunięto też informacje dotyczące wycofanej niedawno (SEO News #118) funkcji przepisów w asystencie Google.
7. Awaria funkcji w Google Moja Firma
Od 7 marca Google Moja Firma ma problemy z działaniem niektórych funkcji / narzędzi w ramach platformy. Niedostępne może być tymczasowo sprawdzanie statusu weryfikacji, zarządzanie odwołaniami i zarządzanie recenzjami.
W związku z powyższym, wizytówki mogą zwracać błędy przy próbach użycia tych funkcji, które to zresztą mogą też nie działać do końca poprawnie.