Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #136 – tydzień AI Overviews, nowe crawlery i wysoka zmienność

22-05-2024

SEO News #136 – tydzień AI Overviews, nowe crawlery i wysoka zmienność

Google opublikowało dokumentację nowej funkcji generującej odpowiedzi z AI – sprawdź czego można się z niej dowiedzieć.

SEO News #136 – tydzień AI Overviews, nowe crawlery i wysoka zmienność - SEO blog

Pojawiła się oficjalna dokumentacja AI Overviews. Do dokumentacji dodane zostały dwa nowe Googleboty. Narzędzia monitorujące wskazują wysoką zmienność wyników wyszukiwania. Poza tym: Google ukarane za złamanie praw autorskich, skąd John Muller bierze informacje, eksperyment Notes in Search jednak jest kontynuowany.

1. Pierwszy tydzień AI Overviews: oficjalna dokumentacja i reakcje

Google opublikowało oficjalną dokumentację AI Overviews. Niestety, nie wynika z niej nic konkretnego.

Przypominam: AI Overviews, czyli funkcja, która dodaje do wyników podsumowania informacji generowane przez AI, trafiła do wyszukiwarki w USA w zeszłym tygodniu. Zostało to ogłoszone w trakcie Google I/O 2024 (SEO News #135).

Na nowej podstronie dokumentacji przeczytamy tylko:

  • ogólnikową definicję AI Overviews,
  • parę zdań o tym, że w funkcji tej pojawiają się „strony, które potwierdzają informacje i dokładnie wyjaśniają temat”,
  • że „twórcy nie muszą robić nic szczególnego”, by się w niej pojawić (poza stosowaniem się do podstawowych zasad dot. wyszukiwarki),
  • oraz, że jeśli nie chcemy, żeby nasza treść pojawiała się w AI Overviews, to powinniśmy zastosować meta tag data-nosnippet.

A jak ludzie przyjęli nowe podsumowania w wynikach?

Z „branżowych” profili płynie fala negatywnych opinii. Pojawiły się też poirytowane wpisy na forum pomocy Google, takie jak ten:

Ai overviews
Źródło: support.google.com/websearch/thread/274877935?hl=en

Powstała już nawet wtyczka do Chrome blokująca AI Overviews:

wtyczka blokująca Ai overviews
Źródło: chromewebstore.google.com/detail/hide-google-ai-overviews/neibhohkbmfjninidnaoacabkjonbahn

A czy faktycznie generatywne AI w Google jest aż tak źle odbierane? Ciężko powiedzieć, ale doświadczenie w przeglądaniu reakcji na różne technologiczne nowinki podpowiada mi jedno: najbardziej negatywne opinie zawsze generują największy zasięg.

Fakty są takie:

  • AI Overviews musiały już trafić do milionów użytkowników w USA.
  • Wątki o wyłączaniu ich na forum pomocy mają po 100-200 reakcji „mam ten sam problem”.
  • Wtyczkę z kolei pobrało 4 tysiące osób (choć parę godzin temu było to 3 tysiące, więc może, po prostu, mało ludzi wie jeszcze o jej istnieniu).

Czy te liczby sugerują jednoznacznie negatywny odbiór? Póki co, wstrzymałbym się z takim osądem. Myślę, że jak jest naprawdę z jakością i użytecznością nowej funkcji, przekonamy się dopiero w najbliższych tygodniach.

2. Dwa nowe crawlery Google

Do dokumentacji Googlebotów dodane zostały dwa nowe crawlery: GoogleOther-Image i GoogleOther-Video.

nowe crawlery
Źródło: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/overview-google-crawlers?hl=en#googleother

Nowe roboty służą Google do pobiera do pobierania danych z obrazów (GoogleOther-Image) i filmów (GoogleOther-Video).

Firma nie korzysta z nich jednak na potrzeby wyszukiwarki, a w celach badawczo-rozwojowych.

Jak mówi dokumentacja, są one specjalnymi wersjami Googlebota GoogleOther, który pojawił się w kwietniu 2023 roku (SEO News #80).

Sam GoogleOther z kolei (a więc i nowe crawlery) powstał po to, żeby „odciążyć” klasycznego Googlebota z zadań innych niż te wykonywane na potrzeby wyszukiwarki/indeksowania.

Dzięki temu oddzieleniu możemy prześledzić aktywność Google na naszych stronach inną niż ta związana z indeksacją, a w razie potrzeby także ją zablokować (przez robots.txt).

Dokumentację nowych crawlerów znajdziesz tutaj (linkuję do wersji w j. angielskim, bo polska podstrona nie została jeszcze o nie zaktualizowana).

3. Wysoka zmienność wyników 9 – 17 maja 2024

Pomiędzy 9 a 17 maja 2024 narzędzia monitorujące zmienność wyników Google wskazywały na bardzo duże ruchy w rankingach wyników.

zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor

Skok ten na pewno nie jest związany z nowymi funkcjami w wynikach w USA, bo zmienność dotyczy praktycznie wszystkich krajów.

zmienność advance web ranking
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

Może więc świadczyć o jakiejś nieogłoszonej aktualizacji systemów rankingowych.

Jeśli zauważyłeś/aś przez ostatnie dwa tygodnie spadki w widoczności/wyświetleniach/kliknięciach bez żadnej konkretnej przyczyny, to może być to efekt takiej właśnie „cichej” aktualizacji Google.

4. Google zapłaci 271 mln USD odszkodowania za wykorzystanie treści do szkolenia Barda

Francuski odpowiednik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Google karę w wysokości 271 mld USD. Powód? Wykorzystanie treści francuskich serwisów objętych prawami autorskimi do szkolenia Barda/Gemini.

Sprawa jest zakończeniem kilku postępowań z poprzednich lat, które dotyczyły m.in. wykorzystywania 1:1 newsów objętych prawami autorskimi w funkcjach wyników. Między innymi we fragmentach z wynikiem, czyli w tzw. pozycji 0.

Sprawa nie dotyczy bezpośrednio pozycjonowania, ale zamieszczam ją tutaj, bo to wyraźny sygnał, że z nowymi funkcjami wykorzystującymi AI Google może mieć w UE pod górkę.

5. Skąd John Mueller bierze informacje o wyszukiwarce

Zastanawiałeś/aś się kiedyś nad tym, na ile wiarygodne jest to, co, o SEO czy wyszukiwarce mówi np. John Mueller czy Danny Sullivan z Google?

Pytanie w tym stylu padło ostatnio na Twitterze (X-ie).

grafika z x
Źrodło: x.com/searchliaison/status/1789000534810300477

Jak odpowiedział Danny „Pracujemy w zespole jakości wyszukiwania. Jesteśmy jego częścią. Inżynierowie tworzący systemy rankingowe – rozmawiamy z nimi, a oni rozmawiają z nami.”.

6. Notes in Search wróciły do Labs?

Notes in Search, czyli eksperymentalna funkcja wyników wyszukiwania, która jest trochę jak komentarze do wyników wyszukiwania, znowu wróciła do Search Labs.

Notes in Search pojawiły się w Labs końcem listopada 2023 roku (SEO News #110). W kwietniu 2024 z kolei Google ogłosiło, że eksperyment wkrótce się zakończy (SEO News #131). Mimo to początkiem maja firma zaczęła testować w rozwiązaniu nowe przyciski.

grafika z x
Źródło: x.com/b4k_khushal/status/1788246419683573986

W tym tygodniu z kolei przy Notes w wynikach pojawiła się informacja o tym, że niedługo w funkcji pojawią się… komentarze do notatek do wyników.

komentarze do notes in search
Źródło: androidauthority.com/comment-coming-soon-google-search-notes-3441110

W Search Labs natomiast, przy tym eksperymencie zmieniona została wcześniejsza notka, mówiąca o zakończeniu go w maju 2024. Teraz znowu jest tam tylko „Ends soon”, czyli „Wkrótce się kończy”.

notes in search
Źródło: x.com/b4k_khushal/status/1791427305971282063/photo/1

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.93 / 5

Liczba ocen: 14

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc