Google usuwa funkcję pól wyszukiwania z linkami do podstron. Liczba linków odsyłających w testowej wersji SearchGPT przewyższa wyniki Perplexity i Claude. Coraz więcej odnośników do YT w AIO. A także: zmiany na stanowiskach kierowniczych w Google, youtuber o milionowych zasięgach krytykuje Google w swoim filmie oraz testy nowych rozwiązań w wyszukiwarce.
1. Google rezygnuje z pól wyszukiwania z linkami do podstron (WebSite)
Google wycofuje tzw. Sitelinks Search Bar – pola wyszukiwania z linkami do podstron, które były widoczne pod wynikami wyszukiwania dla wybranych kategorii zapytań.
Funkcja ta umożliwiała szybkie przeszukiwanie zawartości witryny lub aplikacji bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania – m.in. dzięki sugestiom wyświetlanym w czasie rzeczywistym.
Informacja o usunięciu funkcji pojawiła się na blogu Google Search Central 21 października.
Jaki jest powód takiej decyzji? Całkiem prosty – Google zauważyło, że użytkownicy po prostu nie korzystają z tej opcji. Postanowiono więc uprościć nieco wyniki wyszukiwania i z niej zrezygnować.
Ważna informacja dla właścicieli stron i specjalistów od pozycjonowania jest taka, że nie trzeba ręcznie usuwać danych strukturalnych dla tego elementu. Zapewniono, że nie będą one powodować problemów w wyszukiwarce czy w raportach Google Search Control.
Usunięcie pola wyszukiwania nie wpłynie też w żaden sposób na rankingi Google ani pozostałe linki widoczne w wynikach wyszukiwania.
Wyłączenie funkcji Sitelinks Search Bar nastąpi oficjalnie 21 listopada 2024 r. dla wszystkich regionów i języków.
2. SearchGPT wyświetla więcej brandowych linków niż konkurenci
W zeszłym tygodniu pisałem o zbliżającej się oficjalnej premierze SearchGPT. Mimo że wyszukiwarka od OpenAI jest dostępna w wersji beta, już teraz generuje większe liczby niż rozwiązania od Claude i Perplexity.
Jakie liczby? Mowa o ilości ruchu generowanego dla poszczególnych marek za pomocą linków odsyłających/referrali.
Tak wynika z badania przeprowadzonego przez platformę BrightEdge. Czego konkretnie się dowiedzieliśmy?
- Tempo wzrostu wyszukiwarki SearchGPT wynosi 150% (z miesiąca na miesiąc).
- Generuje ona 4-krotnie więcej ruchu dla marek z linków odsyłających w porównaniu do innych wyszukiwarek AI.
- Perplexity i Claude wzrosły o 22% w tym samym miesiącu.
Choć liczby faktycznie wydają się imponujące, to w bezpośrednim starciu z Google SearchGPT nie ma najmniejszych szans – jego udział w globalnym rynku jest nadal śladowy.
Szacuje się, że w najbliższej przyszłości połączone siły ChatGPT oraz SearchGPT zagarną dla siebie ok. 1% całego rynku wyszukiwania.
Sprawdź również inne badania od platformy BrightEdge, o których pisałem: niszowe witryny w AI Overviews (SEO News #155) oraz wyświetlenia w AIO (SEO News #139, SEO News #144).
3. Wzrost linków do YT w AI Overviews
Według raportu BrightEdge w wynikach AIO pojawia się coraz więcej linków do YouTube’a.
Od sierpnia odnotowano ponad 3-krotny wzrost (310%), zaś od września liczba linków zwiększyła się 2 razy.
Wynika to prawdopodobnie z dwóch powodów.
Po pierwsze, Google jest właścicielem YouTube’a, zatem logiczne jest, że w AI Overviews pojawiają się opublikowane tam filmy.
Ciekawie robi się w momencie, gdy przypomnimy sobie o potencjalnym rozdzieleniu Google i YT, który proponował amerykański Departament Sprawiedliwości w kontekście trwającej rozprawy o monopol.
Po drugie, treści wideo są najwyraźniej bardzo ważne dla AIO.
Może to mieć związek z działaniem modelu Google Gemini. Dzięki niemu treści w formie mówionej (także bez tekstu) mogą później pojawiać się w wynikach wyszukiwania wyświetlanych przez AI.
Zostawiam tutaj link do wspomnianego badania BrightEdge, gdzie dostępne są szczegółowe dane, liczby i trendy AIO w zakresie zakupów online i rynku e-commerce.
4. Google Search ma nowego szefa
Zmiany na wysokich szczeblach – jak poinformował CEO Google, Sundar Pichai, kierownictwo nad działami Google Search oraz Google Ads przejmuje niejaki Nick Fox.
Zastąpi on poprzedniego szefa, Prabhakara Raghavana, który zrezygnował z posady po 12 latach. Teraz będzie on nadzorował dział technologiczny na nowo utworzonym stanowisku Chief Technologist, czyli głównego technologa.
W notce Sundara Pichaia na blogu Google czytamy m.in.:
Panowie będą zatem ściśle współpracować nad bieżącymi zadaniami i projektami szykowanymi przez Google.
W kuluarach mówi się jednak, że przetasowania na stanowiskach kierowniczych mogą mieć związek z wcześniejszą krytyką wymierzoną w Google Search.
Dział wyszukiwania działający pod czujnym okiem Raghavana miał rzekomo przekładać przychody z Adsów nad jakość wyszukiwania – co miało wynikać z jego doświadczenia w pracy w reklamie.
Krytycy twierdzili, że cierpiała na tym technologia wyszukiwania, a wprowadzane rozwiązania celowały w zwiększanie wskaźników zaangażowania i wyników finansowych z płatnych reklam.
5. Wideo krytykujące Google… ma milionowe wyświetlenia na YT
Tę informację traktuję bardziej w kategorii ciekawostki, ale poczułem, że wypada o niej wspomnieć ;).
Znany youtuber technologiczny Mrwhosetheboss (prawie 20 mln subskrybentów) opublikował na swoim kanale film zatytułowany „Why Google Search is Falling Apart” (Dlaczego Google Search się rozpada).
Autor poruszył w nim 3 główne kwestie, które według niego wpływają na coraz gorszą kondycję wyszukiwarki: działanie stron z wynikami wyszukiwania, aspekty SEO oraz zmiany i rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.
W filmie poruszane są ciekawe tematy – w kontekście SEO opisywany jest m.in. przypadek właściciela biznesu online, które specjalnie pozyskiwał złe opinie, żeby zwiększyć widoczność i pozycję swojej witryny. Google zareagowało dopiero po kilku miesiącach.
W ciągu 13 dni film youtubera zebrał ponad 2,5 mln wyświetleń (!).
Warto rzucić na niego okiem choćby z czystej ciekawości i porównać przemyślenia autora z własnymi obserwacjami.
6. Testy Google: lista produktów zamiast karuzeli, nowy design ikon
Kolejne testy drobnych elementów interfejsu wyszukiwarki Google. O czym warto wspomnieć?
Niektórzy użytkownicy zauważyli zmiany w wyświetlaniu wyników produktowych. W miejscu dobrzej znanej karuzeli pojawił się widok listy produktów – widoczne są dwie kolumny z przyciskiem „Pokaż więcej”.
Póki co zauważono dwa różne warianty tej funkcji.
Testowe zmiany dotknęły także widoku poszczególnych ikon w wyszukiwarce, w tym favicon’ów, ikonek lupy oraz pola wyszukiwania.
Elementy te są zakrzywione, nieregularne i ustawione pod nienaturalnym kątem. Właściwie trudno stwierdzić, czy są to testy warstwy wizualnej wyszukiwarki czy… jakiś rodzaj błędu po stronie Google.
Zmiany widoczne są jedynie na urządzeniach mobilnych.