Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #158 – koniec Sitelinks Search Bar, referrale w SearchGPT, YT linkowany w AIO

23-10-2024

SEO News #158 – koniec Sitelinks Search Bar, referrale w SearchGPT, YT linkowany w AIO

Google likwiduje funkcję Sitelinks Search Bar, bo… najwyraźniej nikt z niej nie korzysta.

SEO News #158 – koniec Sitelinks Search Bar, referrale w SearchGPT, YT linkowany w AIO - SEO blog

Google usuwa funkcję pól wyszukiwania z linkami do podstron. Liczba linków odsyłających w testowej wersji SearchGPT przewyższa wyniki Perplexity i Claude. Coraz więcej odnośników do YT w AIO. A także: zmiany na stanowiskach kierowniczych w Google, youtuber o milionowych zasięgach krytykuje Google w swoim filmie oraz testy nowych rozwiązań w wyszukiwarce.

1. Google rezygnuje z pól wyszukiwania z linkami do podstron (WebSite)

Google wycofuje tzw. Sitelinks Search Bar – pola wyszukiwania z linkami do podstron, które były widoczne pod wynikami wyszukiwania dla wybranych kategorii zapytań.

Funkcja ta umożliwiała szybkie przeszukiwanie zawartości witryny lub aplikacji bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania – m.in. dzięki sugestiom wyświetlanym w czasie rzeczywistym.

Pola wyszukiwania z linkami do podstron
Źródło: developers.google.com/search/blog/2024/10/sitelinks-search-box?hl=en

Informacja o usunięciu funkcji pojawiła się na blogu Google Search Central 21 października.

Jaki jest powód takiej decyzji? Całkiem prosty – Google zauważyło, że użytkownicy po prostu nie korzystają z tej opcji. Postanowiono więc uprościć nieco wyniki wyszukiwania i z niej zrezygnować.

Ważna informacja dla właścicieli stron i specjalistów od pozycjonowania jest taka, że nie trzeba ręcznie usuwać danych strukturalnych dla tego elementu. Zapewniono, że nie będą one powodować problemów w wyszukiwarce czy w raportach Google Search Control.

Usunięcie pola wyszukiwania nie wpłynie też w żaden sposób na rankingi Google ani pozostałe linki widoczne w wynikach wyszukiwania.

Wyłączenie funkcji Sitelinks Search Bar nastąpi oficjalnie 21 listopada 2024 r. dla wszystkich regionów i języków.

2. SearchGPT wyświetla więcej brandowych linków niż konkurenci

W zeszłym tygodniu pisałem o zbliżającej się oficjalnej premierze SearchGPT. Mimo że wyszukiwarka od OpenAI jest dostępna w wersji beta, już teraz generuje większe liczby niż rozwiązania od Claude i Perplexity.

Wyniki wyszukiwania w SearcGPT
Źródło: http://openai.com/index/searchgpt-prototype/

Jakie liczby? Mowa o ilości ruchu generowanego dla poszczególnych marek za pomocą linków odsyłających/referrali.

Tak wynika z badania przeprowadzonego przez platformę BrightEdge. Czego konkretnie się dowiedzieliśmy?

  • Tempo wzrostu wyszukiwarki SearchGPT wynosi 150% (z miesiąca na miesiąc).
  • Generuje ona 4-krotnie więcej ruchu dla marek z linków odsyłających w porównaniu do innych wyszukiwarek AI.
  • Perplexity i Claude wzrosły o 22% w tym samym miesiącu.

Choć liczby faktycznie wydają się imponujące, to w bezpośrednim starciu z Google SearchGPT nie ma najmniejszych szans – jego udział w globalnym rynku jest nadal śladowy.

Szacuje się, że w najbliższej przyszłości połączone siły ChatGPT oraz SearchGPT zagarną dla siebie ok. 1% całego rynku wyszukiwania.

Sprawdź również inne badania od platformy BrightEdge, o których pisałem: niszowe witryny w AI Overviews (SEO News #155) oraz wyświetlenia w AIO (SEO News #139, SEO News #144).

3. Wzrost linków do YT w AI Overviews

Według raportu BrightEdge w wynikach AIO pojawia się coraz więcej linków do YouTube’a.

Od sierpnia odnotowano ponad 3-krotny wzrost (310%), zaś od września liczba linków zwiększyła się 2 razy.

Wynika to prawdopodobnie z dwóch powodów.

Po pierwsze, Google jest właścicielem YouTube’a, zatem logiczne jest, że w AI Overviews pojawiają się opublikowane tam filmy.

Ciekawie robi się w momencie, gdy przypomnimy sobie o potencjalnym rozdzieleniu Google i YT, który proponował amerykański Departament Sprawiedliwości w kontekście trwającej rozprawy o monopol.

Po drugie, treści wideo są najwyraźniej bardzo ważne dla AIO.

Może to mieć związek z działaniem modelu Google Gemini. Dzięki niemu treści w formie mówionej (także bez tekstu) mogą później pojawiać się w wynikach wyszukiwania wyświetlanych przez AI.

Zostawiam tutaj link do wspomnianego badania BrightEdge, gdzie dostępne są szczegółowe dane, liczby i trendy AIO w zakresie zakupów online i rynku e-commerce.

Sprawdz oferte

4. Google Search ma nowego szefa

Zmiany na wysokich szczeblach – jak poinformował CEO Google, Sundar Pichai, kierownictwo nad działami Google Search oraz Google Ads przejmuje niejaki Nick Fox.

Zastąpi on poprzedniego szefa, Prabhakara Raghavana, który zrezygnował z posady po 12 latach. Teraz będzie on nadzorował dział technologiczny na nowo utworzonym stanowisku Chief Technologist, czyli głównego technologa.

W notce Sundara Pichaia na blogu Google czytamy m.in.:

Fragmenty notki od CEO Google Sundara Pichaia
Źródło: https://blog.google/inside-google/company-announcements/changes-knowledge-information-gemini-app-deepmind/

Panowie będą zatem ściśle współpracować nad bieżącymi zadaniami i projektami szykowanymi przez Google.

W kuluarach mówi się jednak, że przetasowania na stanowiskach kierowniczych mogą mieć związek z wcześniejszą krytyką wymierzoną w Google Search.

Dział wyszukiwania działający pod czujnym okiem Raghavana miał rzekomo przekładać przychody z Adsów nad jakość wyszukiwania – co miało wynikać z jego doświadczenia w pracy w reklamie.

Krytycy twierdzili, że cierpiała na tym technologia wyszukiwania, a wprowadzane rozwiązania celowały w zwiększanie wskaźników zaangażowania i wyników finansowych z płatnych reklam.

5. Wideo krytykujące Google… ma milionowe wyświetlenia na YT

Tę informację traktuję bardziej w kategorii ciekawostki, ale poczułem, że wypada o niej wspomnieć ;).

Znany youtuber technologiczny Mrwhosetheboss (prawie 20 mln subskrybentów) opublikował na swoim kanale film zatytułowany „Why Google Search is Falling Apart” (Dlaczego Google Search się rozpada).

Film na kanale Mrwhosetheboss
Źródło: http://seroundtable.com/why-google-search-is-broken-video-gets-38236.html

Autor poruszył w nim 3 główne kwestie, które według niego wpływają na coraz gorszą kondycję wyszukiwarki: działanie stron z wynikami wyszukiwania, aspekty SEO oraz zmiany i rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.

W filmie poruszane są ciekawe tematy – w kontekście SEO opisywany jest m.in. przypadek właściciela biznesu online, które specjalnie pozyskiwał złe opinie, żeby zwiększyć widoczność i pozycję swojej witryny. Google zareagowało dopiero po kilku miesiącach.

W ciągu 13 dni film youtubera zebrał ponad 2,5 mln wyświetleń (!).

Warto rzucić na niego okiem choćby z czystej ciekawości i porównać przemyślenia autora z własnymi obserwacjami.

6. Testy Google: lista produktów zamiast karuzeli, nowy design ikon

Kolejne testy drobnych elementów interfejsu wyszukiwarki Google. O czym warto wspomnieć?

Niektórzy użytkownicy zauważyli zmiany w wyświetlaniu wyników produktowych. W miejscu dobrzej znanej karuzeli pojawił się widok listy produktów – widoczne są dwie kolumny z przyciskiem „Pokaż więcej”.

Nowy widok produktów zamiast karuzeli
Źródło: http://seroundtable.com/google-search-tests-article-list-view-38202.html

Póki co zauważono dwa różne warianty tej funkcji.

Testowe zmiany dotknęły także widoku poszczególnych ikon w wyszukiwarce, w tym favicon’ów, ikonek lupy oraz pola wyszukiwania.

Zakrzywione ikony w wynikach wyszukiwania
Źródło: http://seroundtable.com/google-search-angled-off-centered-design-elements-38234.html

Elementy te są zakrzywione, nieregularne i ustawione pod nienaturalnym kątem. Właściwie trudno stwierdzić, czy są to testy warstwy wizualnej wyszukiwarki czy… jakiś rodzaj błędu po stronie Google.

Zmiany widoczne są jedynie na urządzeniach mobilnych.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.83 / 5

Liczba ocen: 36

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc