Odświeżona dokumentacja w zakresie nadużyć reputacji stron www. Testy wyników AIO z Gemini 2.0. Funkcja “Ask for Me”, czyli twój własny telefoniczny asystent AI. Oprócz tego: Product Studio AI od teraz w wizytówkach GMF, badanie AI Overviews od Authoritas, AIO ze wsparciem programistycznym, a także nowy wygląd wyników Google dla wybranych użytkowników w UE.
1. Kolejna zmiana dokumentacji dot. nadużyć reputacji witryn
Google zaktualizowało dokumentację, wprowadzając nowe zalecenia i wskazówki dotyczące tego, jak zachować zgodność z wytycznymi i co kwalifikuje się jako naruszenie.
Nie są to jakieś fundamentalne zmiany, a raczej rozszerzenie tego, co już wiemy.
Nowe zapisy zawierają bardziej szczegółowe wyjaśnienia nawiązujące do niedawno opublikowanego wpisu na blogu Google Search Central.
Pytania i odpowiedzi z sekcji FAQ z tego artykułu znalazły się bezpośrednio w nowej dokumentacji, aby użytkownicy mogli mieć wszystkie informacje pod ręką.
Jako przykład nadużycia reputacji witryny podano m.in. sytuację, w której strona informacyjna gorszej jakości oferuje kupony zniżkowe do usług stron trzecich – tylko po to, by korzystać z wysokich rankingów drugiej witryny.
Podejrzewam, że właśnie za to oberwało się ostatnio stronom europejskim, o czym pisałem w zeszłotygodniowych SEO Newsach #172.
W dokumentacji pojawiły się też wzmianki o treściach freelancerskich, linkach partnerskich, a także sposobach radzenia sobie z naruszeniami.
Google zaleca przejrzenie aktualnych wytycznych i upewnienie się, że podejmowane działania i praktyki są z nimi zgodne.
Szczególnie jeśli hostujesz treści stron trzecich – warto sprawdzić, czy faktycznie zapewniają one wartość użytkownikom, a nie są wykorzystywane tylko do czerpania korzyści w wyszukiwarce.
2. Czy Google testuje wyniki AIO wspierane Gemini 2.0?
Wiele wskazuje na to, że Google eksperymentuje z bardziej zaawansowanymi wynikami AI Overviews, które mogą zawierać nawet ok. 600 słów i odnosić się do kilkudziesięciu stron internetowych.
Tak przynajmniej wynika z postu specjalisty od pozycjonowanie stron, niejakiego Michaela Glavaca. Opublikował on na swoim LinkedInie krótkie wideo, w którym opisuje taki przypadek.

Podsumowanie, które wyświetliło się Glavacovi w AIO, zawierało dokładnie 628 słów i 61 linków do różnych witryn. Zapytanie brzmiało: „Jak zbudować stronę internetową dla nieruchomości”.
Wraz z premierą Gemini 2.0 Sundar Pichai, CEO Google, zapowiedział, że AI Overviews już wkrótce będą w stanie przepracowywać bardziej obszerne tematy i wieloetapowe pytania.
Są przypuszczenia, że Google zaczęło integrować najnowszy model Gemini z AIO – stąd tak rozbudowana odpowiedź, którą otrzymał Glavac.
Na razie jest to raczej jednostkowy przypadek, ale coś mi mówi, że w niedługim czasie może się to zmienić.
3. Google udostępnia telefonicznego asystenta AI
Google wprowadza funkcję “Ask for Me”, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do wykonywania połączeń telefonicznych do firm w imieniu użytkowników.
Taki telefoniczny asystent oparty na AI dzwoni do wybranej firmy, przedstawia się jako automatyczny system Google i przekazuje informacje podane wcześniej przez użytkownika – np. preferowany czas wizyty.

Funkcja korzysta z tej samej technologii co Google Duplex, która wcześniej była wykorzystywana do rezerwacji w restauracjach czy aktualizacji informacji o firmach w Google Maps i w wyszukiwarce.
Google na razie uruchomiło program pilotażowy. W czasie trwania testów monitorowana jest częstotliwość połączeń, żeby nie przeciążać infolinii poszczególnych firm. Zebrane dane mają w przyszłości pomóc ulepszyć tę usługę.
Co ważne, przedsiębiorcy mogą zrezygnować z otrzymywania takich automatycznych połączeń, jeśli stwierdzą, że odbieranie telefonów od sztucznej inteligencji to jednak dla nich za dużo :).
Testy przeprowadzane są w Stanach Zjednoczonych i ograniczają się do firm z branży moto (serwisy samochodowe) oraz salonów kosmetycznych.

Obecnie z funkcji “Ask for Me” może skorzystać limitowana liczba użytkowników, wyłącznie za pośrednictwem Google Search Labs.

4. Google Product Studio z AI od teraz dostępne w wizytówkach GMF
Użytkownicy, którzy listują swoje produkty na koncie Google Moja Firma, mogą zainteresować się nową funkcją – Google Product Studio AI.
Ok, może niekoniecznie nową, bo jest ona dostępna już od jakiegoś czasu dla użytkowników Merchant Center Next i Google Ads. Teraz jednak można z niej skorzystać także w profilach firmowych GMF.
Funkcja Product Studio pozwala zmienić tło dla produktu przy jego dodawaniu lub edytowaniu – wszystko za pomocą sztucznej inteligencji.
Jak mówi samo Google, narzędzie „pomaga tworzyć angażujące obrazy do prezentacji produktowych”.

Nowość została zapowiedziana przez Karę, menedżerkę społeczności, na forum pomocy Google Business Profile.
Tam dokładnie opisano, jak uzyskać dostęp do tej funkcji i jak z niej korzystać, więc nie będę się tutaj powtarzał.
„Przekształć obrazy swoich produktów za pomocą AI. Szybko generuj sceny lifestyle'owe”. To wszystko brzmi super…
Niestety my (czyt. Polacy) musimy traktować tę funkcjonalność raczej jako ciekawostkę, bo na razie dostępna jest wyłącznie dla sprzedawców w USA.
5. AIO wyświetlają się na coraz więcej zapytań dot. rozwiązywania problemów
Portal Authoritas.com opublikował wyniki badania AIO, z którego wynika, że:
- AI Overviews pojawiają się na 30% wszystkich zapytań;
- jeśli zapytanie dotyczy rozwiązania jakiegoś problemu, AIO wyświetlają się w 74% przypadków.
Analiza skupia się na wielu aspektach, w tym intencji zapytań, branży, wpływie na tradycyjne wyniki wyszukiwania, autorytecie witryn czy tematach z zakresu YMYL.
Z ciekawszych wniosków na pewno warto wymienić to, że AIO uruchamiają się najczęściej przy zapytaniach o średniej popularności, a nie przy tych o największym ruchu.
Rodzaje zapytań także mają znaczenie – AI Overviews częściej wyświetlają się na hasła nakierowane na rozwiązanie problemu oraz te w formie pytającej.

No i co równie ważne, im wyższy jest autorytet danej witryny, tym większa szansa, że zostanie ona zacytowana w wynikach wspieranych AI.
Z wyników tego badania najbardziej ucieszą się firmy z branży telekomunikacyjnej – zanotowała ona najwyższy odsetek fraz kluczowych powiązanych z AIO (56%). Na drugim biegunie znajduje się branża beauty (uroda, kosmetyki) z wynikiem 14%.
Dla zainteresowanych zostawiam link do pobrania badania (które jest dostępne po zapisie do newslettera Authoritas), z którego wyciągnięcie więcej „mięcha”.
6. AI Overviews może Ci pomóc w programowaniu
Zostajemy przy Google AI Overviews, ale zmieniamy nieco kontekst.
Niektórym użytkownikom wyświetlają się wyniki AIO dla zapytań związanych z programowaniem. Na swoim profilu na X poinformował o tym jeden z internautów.
O ile nie jest to nowość, tak wcześniej taka opcja była dostępna tylko dla osób zapisanych w Google Labs.
Wygląda na to, że teraz nie trzeba się logować, by otrzymać kompleksową pomoc programistyczną w AI Overviews.
Potwierdził to Barry Schartz z serwisu Seroundtable, który napisał, że udało mu się uzyskać odpowiedzi AIO, mimo że nie był zalogowany w Chrome.

7. Nowy wygląd wyników wyszukiwania w UE
Google testuje zmieniony wygląd wyników wyszukiwania dla niewielkiej grupy użytkowników w Unii Europejskiej, którzy poszukują produktów, restauracji, lotów i hoteli.
To część starań Google o dostosowanie się do unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act).
W skrócie chodzi o to, by użytkownicy przekonali się, jak mogą wyglądać wyniki wyszukiwania, gdy Google nie promuje własnych usług, np. Google Flights.

Google pewnie zależy na tym, by trochę załagodzić napięte stosunki z UE (m.in. z europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) po głośnym oskarżeniach o praktyki monopolowe.
Dla przypomnienia: ustawa o rynkach cyfrowych ma na celu promowanie większej konkurencji i różnorodności w wynikach wyszukiwania.