Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #175 – umowy OpenAI i Google z Redditem, DeepSeek coraz popularniejszy, weryfikacja w GMF

19-02-2025

SEO News #175 – umowy OpenAI i Google z Redditem, DeepSeek coraz popularniejszy, weryfikacja w GMF

Reddit zarabia $130 mln za umowy licencyjne na swoje treści w narzędziach AI

SEO News #175 – umowy OpenAI i Google z Redditem, DeepSeek coraz popularniejszy, weryfikacja w GMF - SEO blog

Wiemy, ile Google i OpenAI płacą Redittowi w ramach umów licencyjnych. DeepSeek ma coraz więcej użytkowników. Nowe maile od Google w ramach weryfikacji profili GMF. Poza tym: więcej cytowań YouTube’a w AIO, event Search Central Live, gorsza widoczność grafik AI w Google, a także (prawie) naprawiony błąd z opiniami w wizytówkach firmowych.

1. Reddit kasuje grube miliony od Google i OpenAI

Reddit kilka dni temu opublikował swoje wyniki finansowe, z których wynika, ile zarabia z tytułu umów licencyjnych podpisanych z gigantami technologicznymi – czyli OpenAI oraz Google.

wyniki finansowe
Źródło

Okazuje się, że zyski pochodzące z umów na treści dla AI (wyświetlanych w GPT Search oraz AI Overviews i Gemini) stanowią ok. 10% wszystkich przychodów serwisu. Mówimy o kwocie w granicach 130 mln dolarów rocznie.

Wiemy, że Google płaci Redditowi 60 mln dolarów. Prosta matematyka i voilà – wychodzi na to, że OpenAI przelewa o 10 mln dolarów więcej, czyli $70 mln.

Do tej pory informacje o dealach licencyjnych między Redditem a innymi platformami pojawiały się raczej sporadycznie – i z tego co kojarzę, nie przedstawiały takich szczegółów finansowych (a na pewno nie w kontekście współpracy z OpenAI).

Z ciekawostek warto jeszcze wspomnieć, że w ostatnich dniach cena akcji Reddita spadła o kilkanaście procent. Jednym z powodów był fakt, że liczba użytkowników nie rośnie zgodnie z oczekiwaniami.

Od jakiegoś czasy Reddit spotyka się też z krytyką ze strony specjalistów od pozycjonowania stron, którzy narzekają, że Google mocno faworyzuje ten serwis – szczególnie w sekcji “Dyskusje i fora”.

Zdarzają się przypadki, w których content z Reddita wyprzedza nawet oryginalne źródła treści w wynikach wyszukiwania.

2. DeepSeek rośnie w siłę

DeepSeek, czyli chińska odpowiedź na ChatGPT, przyciąga coraz więcej użytkowników.

Od końca stycznia oficjalną aplikację mobilną pobrano już ponad 16 mln razy, co przełożyło się na bezkonkurencyjne TOP1 w amerykańskim App Store (tak, to dane dotyczące wyłącznie urządzeń działających na iOS, i tylko na rynku w USA).

Dla porównania, w tym samym przedziale czasowym aplikację ChatGPT pobrało 9 mln użytkowników.

DeepSeek oferuje świetną wydajność, funkcję wyszukiwania w sieci oraz głębokiego myślenia (model R1) — a to wszystko przy zaskakująco niskich kosztach utrzymania.

deep seek
Źródło

Inżynierowie podkreślają, że DeepSeek wykorzystuje tzw. uczenie przez wzmacnianie, co oznacza, że uczy się złożonych zachowań bez potrzeby ręcznego dostrajania. Pozwala to zaoszczędzić ogromne zasoby obliczeniowe.

Nie jest jednak tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać. DeepSeek to chiński start-up, co rodzi obawy o naruszenie kwestii bezpieczeństwa i prywatności danych użytkowników.

Rządy Australii, Włoch i (prawdopodobnie) Stanów Zjednoczonych już pracują nad zakazem jego używania w systemach rządowych i urządzeniach służbowych.

Z kolei OpenAI przygląda się sprawie rzekomego wykorzystania ich API do przekształcania wyników ChatGPT w konkurencyjny model DeepSeek.

Chodzi o zjawisko tzw. destylacji, czyli przeniesienia wiedzy z dużego, wytrenowanego modelu AI do modelu mniejszego, który osiąga porównywalną wydajność przy niższych kosztach.

Dla mnie to brzmi tak, jakby DeepSeek „nakarmił” się wiedzą z GPT i oferował ją użytkownikom, wykorzystując zauważalnie mniej mocy obliczeniowej. Może to stąd ta podejrzanie niska cena za wytrenowanie modelu ;).

3. Nowy wygląd maili weryfikacyjnych GMF

Google zaktualizowało wygląd wiadomości e-mail, które wysyłane są w przypadku nieudanej weryfikacji wideo profilu Google Moja Firma.

Od teraz w mailach pojawia się informacja, dlaczego weryfikacja się nie powiodła i co należy zrobić, żeby ją ukończyć.

nowy wygląd
Źródło

W wiadomości widać szczegółowe wytyczne, które muszą spełnić użytkownicy: pokazać najbliższe otoczenie siedziby, zaprezentować nazwę firmy np. na szyldzie, a także potwierdzić uprawnienia do jej reprezentowania.

Na X napisał o tym jeden z użytkowników.

4. Linki do YouTube’a częściej pojawiają się w AIO

Z najnowszej analizy firmy BrightEdge wynika, że content youtubowy coraz częściej pojawia się w wynikach AI Overviews – od 1 stycznia liczba cytowań wzrosła o nieco ponad 25%.

Wybijają się szczególnie treści poradnikowe i instruktażowe (głównie na zapytania “how to”), a także filmy przedstawiające rankingi produktów i bieżące wydarzenia.

Największą widoczność zyskały treści wideo z branży zdrowotnej. Na drugim miejscu znalazła się branża e-commerce, a podium zamykają filmy YT z sektora B2B tech.

wyniki badania
Źródło

Nadal mniej niż 1% wyświetleń filmów z YouTube’a pochodzi z wyników wyszukiwania – ale jak widać, Google mocno skupia się na tym, by promować tego typu treści w swojej wyszukiwarce.

Sprawdźcie inne badania SEO BrightEdge, które omawiałem w poprzednich wydaniach SEO News: tutaj i tutaj.

5. Event Search Central Live w Nowym Jorku

Google zapowiedział, że tegoroczna edycja wydarzenia Search Central Live po raz pierwszy odbędzie się w Nowym Jorku.

logo wydarzenia
Źródło

Jak zwykle wystąpi wielu prelegentów z poszczególnych zespołów Google, którzy omówią takie kwestie jak nowości w GSC, mity dotyczące SEO, Google News i wyszukiwarki czy priorytety dla zespołu odpowiadającego za jakość wyników wyszukiwania.

Na event można się zarejestrować tutaj. Zgłoszenia można wysyłać do 26 lutego, a zaproszenia będą rozsyłane od 3 marca.

Wydarzenie Google Search Central Live NYC 2025 jest zaplanowane na 20 marca. Jeśli akurat będziecie przejazdem w Nowym Jorku, myślę, że warto tam wpaść ;).

Podejrzewam, że pojawi się dużo ciekawych tematów dotyczących SEO, wyszukiwarki, AIO czy Gemini. Część z nich zapewne omówię w kolejnych wydaniach SEO News.

6. Google obniża widoczność zdjęć wygenerowanych przez AI (?)

Mamy pierwsze nieoficjalne sygnały, że Google może faworyzować „naturalne” obrazy (bez ingerencji AI) w wynikach Google Grafika.

Takim spostrzeżeniem podzielił się specjalista SEO, który opublikował post na LinkedIn. Podrzucił on wykresy pokazujące spadek ruchu z Google Grafika zanotowany pod koniec stycznia tego roku.

W jego przypadku chodziło o witrynę, która miała stabilny ruch, ale jej elementy wizualne (obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję) wyświetlane w Google Grafika straciły widoczność.

wykres GSC
Źródło

Co warto podkreślić, nie wprowadzano żadnych zmian na poziomie witryny. Na stronie nie było też żadnych błędów technicznych.

Autor postu napisał, że od tego czasu otrzymał już kilka wiadomości od innych użytkowników, którzy mieli dokładnie ten sam kłopot – spadek widoczności obrazów AI (i to w podobnym okresie).

Na razie trudno powiedzieć, czy to chwilowy problem, jakiś poważniejszy bug czy rezultat ostatnich aktualizacji zasobów Google Grafika.

Wiadomo za to na pewno, że gorsza widoczność obrazów AI nie jest powszechnym zjawiskiem i nie dotyczy każdej witryny/treści.

7. Błąd z opiniami w wizytówkach naprawiony… ale nie do końca

W zeszłym tygodniu pisałem o problemach z wyświetlaniem recenzji w niektórych wizytówkach firmowych. Opinii było mniej niż powinno, lub w ogóle nie były widoczne.

Google przyznało się do błędu i zaczęło działać. Teraz otrzymaliśmy informację, że poczyniono już pewne postępy, ale nadal nie wszystkie profile GMF działają prawidłowo. Sprawa jest w toku.

Użytkownicy, którzy do tej nie widzą wszystkich opinii na swoich wizytówkach, powinni skontaktować się z pomocą techniczną Google.

Tutaj znajdziecie zaktualizowany post, który pojawił się w sekcji pomocy profilu GMF.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.79 / 5

Liczba ocen: 52

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc