Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #182 – Copilot Search w Bing, Gemini i fałszywe opinie, AIO w Polsce dla wszystkich

09-04-2025

SEO News #182 – Copilot Search w Bing, Gemini i fałszywe opinie, AIO w Polsce dla wszystkich

Bing ma własnego, zaawansowanego asystenta AI – przywitajmy Copilot Search

SEO News #182 – Copilot Search w Bing, Gemini i fałszywe opinie, AIO w Polsce dla wszystkich  - SEO blog

Funkcja Copilot Search już dostępna w wyszukiwarce Bing. Google chwali się, że Gemini pomogło w skutecznym wykrywaniu fejkowych recenzji w mapach. AI Overviews wyświetla się wszystkim zalogowanym użytkownikom w Polsce, także na kontach Google Workspace. Poza tym: Google AI Mode z nową funkcjonalnością, wyciek wytycznych Apple Preference Ranking Guidelines, więcej odpowiedzi AIO w trakcie marcowej aktualizacji, a także nowa sekcja w wyszukiwarce Google.

1. Copilot Search oficjalnie w Bing

Microsoft pochwalił się premierą funkcji Copilot Search w ich flagowej wyszukiwarce.

Opcja ta łączy cechy tradycyjnego wyszukiwania z możliwościami (oczywiście) generatywnej sztucznej inteligencji, żeby szybciej i płynniej znajdować odpowiedzi na pytania użytkowników.

Nie tak dawno pisałem o testach tej funkcji SEO News #176 – wtedy jeszcze nie do końca było wiadomo, jak będzie się nazywać.

Copilot Search został zaprojektowany na podstawie danych i wniosków pozyskanych z Bing Chata, Copilota oraz Bing Generative Search – czyli pozostałych narzędzi AI stworzonych przez Microsoft.

funkcja copilot
Źródło

Firma podkreśla też, że zależy jej na „wspieraniu i budowaniu zdrowego ekosystemu internetowego” – co w domyśle ma oznaczać m.in. łatwy dostęp do linków z poziomu wyszukiwania AI (bez ukrywania odnośników do stron).

Jak skorzystać z Copilot Search? Opcje są trzy. Można:

  1. Przejść na Bing.com i użyć paska nawigacyjnego.
  2. Kliknąć jeden z powiązanych tematów pod odpowiedziami w Bing.
  3. Przejść bezpośrednio pod adres: aka.ms/CopilotSearchinBing.

2. Gemini jest w stanie wykrywać fejkowe opinie w Mapach Google

Chwali się Microsoft, chwali się też Google:Gemini i inne narzędzia AI w ostatnim roku pomogły w skuteczniejszym wykrywaniu i usuwaniu fałszywych recenzji i ofert w Google Maps.

Takie alerty o fejkowych opiniach zostały włączone w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Wielkiej Brytanii. Google w ten sposób informuje użytkowników, że w ostatnim czasie usunęło podejrzane 5-gwiazdkowe recenzje z konkretnego profilu firmowego.

Dzięki temu można sprawdzić, czy dane miejsce stosuje nieuczciwe praktyki m.in. w zakresie kupowania opinii.

funkcja copilot
Źródło

Funkcja alertów ma zostać rozszerzona globalnie na wszystkie regiony – co jest super informacją i może być przydatne w kontekście lokalnego pozycjonowania.

We wpisie blogowym Google mówi o tym, że wytrenowało nowy model (z pomocą Gemini), który bardzo dobrze radzi sobie z identyfikowaniem podejrzanych edycji profili, np. zmianami kategorii lub miejsca działalności.

Wystarczy tylko kilka przykładów, by model nauczył się, jakie działania są podejrzane, i mógł zastosować tę wiedzę w różnych kategoriach i dla różnych języków.

3. AI Overviews w Polsce na wszystkich zalogowanych kontach

Niedawno AI Overviews w końcu pojawiły się w Polsce, ale jednak z pewnymi ograniczeniami.

Na samym początku mogli z niego korzystać niektórzy zalogowani użytkownicy powyżej 18. roku życia.

Teraz jednak dostęp zyskały wszystkie zalogowane konta Google – i co ważne, także konta firmowe działające w ramach Google Workspace.

aio

4. Tryb AI od Google pozwala zadawać pytania obrazem

AI Mode jest już dostępne dla milionów użytkowników Search Labs (na razie tylko w USA) i otrzymało możliwość wyszukiwania za pomocą obrazów.

Obraz można przesłać w formie pliku lub zrobić zdjęcie wybranego obiektu, a następnie zadać pytanie. Tryb AI przygotuje rozbudowaną odpowiedź z linkami, żeby użytkownik mógł w razie potrzeby zagłębić się w temat.

Na zaprezentowanym przykładzie widać zdjęcie książek z widocznymi tytułami. Użytkownik wykorzystuje to zdjęcie jako zapytanie i dodaje prośbę o znalezienie innych pozycji o podobnej tematyce. Po chwili dostaje kompleksowy poradnik z polecanymi książkami.

google ai
Źródło

Muszę przyznać, że wydaje się to wszystko bajecznie proste i intuicyjne :).

Dostęp do (wciąż rozwijanego) Trybu AI zyskuje stopniowo coraz więcej użytkowników. Jeszcze do niedawna mogli go testować tylko subskrybenci programu Google One AI Premium.

5. Wyciekły wytyczne Apple dot. oceny odpowiedzi w narzędziach AI

Apple, podobnie jak Google, ma swoje własne wytyczne dotyczące oceny jakości wyników wyszukiwania i odpowiedzi udzielanych przez asystentów AI.

Wytyczne te noszą nazwę Preference Ranking Guidelines.

Rożnica jest jednak taka, że tzw. Google Quality Raters są dostępne publicznie. A dokumentacja należąca do Apple właśnie ujrzała światło dzienne… w nie do końca oficjalny sposób.

Mamy do czynienia po prostu z wyciekiem informacji, z których dowiadujemy się, jak zewnętrzni recenzenci (zakontraktowani przez Apple) oceniają odpowiedzi generowane przez narzędzia AI pod kątem:

  • zgodności z zadanym zapytaniem/promptem;
  • używanego języka;
  • szkodliwości (kluczowy czynnik);
  • zgodności z prawdą;
  • zwięzłości odpowiedzi;
  • zadowolenia użytkowników.
apple ocena genai
Źródło

Dokładny opis całej dokumentacji znajdziecie tutaj. Autor pokazuje m.in. jak wygląda workflow recenzentów, opisuje sposoby i kryteria oceny w poszczególnych kategoriach oraz zestawia ze sobą wytyczne Apple i Google.

Z ważniejszych rzeczy, które udało mi się wychwycić: Apple na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo odpowiedzi (czyli to, czy treść jest bezpieczna w odbiorze dla użytkowników).

To znaczy, że nawet jeśli wyniki są zgodne z faktami, to nie będą ocenione pozytywnie jeśli mogą szkodzić użytkownikom (np. porady dietetyczne dot. kontrowersyjnych diet). Niezależnie od tego jak dobrze odpowiadają na postawione pytanie.

6. Więcej AI Overviews w czasie marcowej aktualizacji Google

Podczas zakończonego niedawno Google March Core Update widoczny był mocny wzrost liczby odpowiedzi AIO, głównie w trzech sektorach: restauracyjnym, rozrywkowym oraz podróżniczym.

Dla jasności – mówimy o rynku amerykańskim.

W każdej z tych branż zauważono nawet kilkusetprocentowe wzrosty liczby wyników AI Overviews – najwięcej (bo aż 528%) w szeroko pojętej rozrywce.

Takie dane udostępniła platforma SEO BrightEdge, na którą powołuję się dość regularnie przy okazji kolejnych wydań SEO Newsów.

mcu
Źródło

Jest jednak jedno ale: tak wysokie procentowe wzrosty mogą wynikać z tego, że te trzy branże historycznie rzadziej uruchamiały odpowiedzi AI Overviews w porównaniu z innymi kategoriami takimi jak branża zdrowotna czy edukacja.

7. Nowa sekcja w wyszukiwarce Google

Sekcja nazywa się “Relevant topics” i wygląda jak coś na wzór dobrze znanego segmentu “People also ask” w SERP-ach.

Działa też bardzo podobnie – chodzi o zachęcenie użytkownika do dalszego wyszukiwania informacji po wpisaniu pierwszego zapytania.

mcu
Źródło

Z tego co wiem, na razie udało się to odtworzyć kilku osobom w Stanach. Funkcja pewnie na razie pozostaje w fazie testów.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.62 / 5

Liczba ocen: 8

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc