Microsoft zapowiada integrację ChatGPT z wyszukiwarką Bing. Helpful Content i Link Spam Update potrwają jeszcze tydzień lub dwa. John Mueller wyjaśnia, jak Google traktuje ukryty tekst. Poza tym: koniec limitu znaków w Schema Article, błędne daty publikacji w wynikach i ankieta o korzystaniu z GSC.
1. Bing zintegruje ChatGPT ze swoją wyszukiwarką
Portal The Information donosi, że Microsoft planuje zintegrować ChatGPT ze swoją wyszukiwarką.
Połączenie modelu OpenAI z Bingiem ma dać początek nowej funkcji (zapewne będącej też chatbotem), która pozwoli wyszukiwarce odpowiadać bezpośrednio na zapytania. Miałoby to być alternatywą dla klasycznego wyświetlania wyników pod postacią linków.
Nowość ta została ogłoszona w ramach Google For India 2022, dostępna więc będzie na razie wyłącznie w Indiach (najpierw w języku angielskim). Przynajmniej oficjalnie, bo na Twitterze widziałem już screenshoty ze Stanów Zjednoczonych.
Na razie nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób Microsoft i OpenAI zintegrują swoje produkty. Wiadomo jednak, że nowa funkcja ma pojawić się już przed końcem marca 2023.
Czy rozwiązanie to faktycznie stanie się przewagą Bing nad Google? Mimo całego szumu wokół sprawy podchodziłbym do takich stwierdzeń z dystansem. Nawet jeśli, to nie wierzę, że Google nie ma czym konkurować.
Odrobina kontekstu dla zainteresowanych:
- Microsoft zainwestował w OpenAI w 2019 roku, podpisując przy tym umowę na wykorzystanie technologii firmy w swoich produktach,
- Niektóre rozwiązania klasy Enterprise dostarczane przez Microsoft już korzystają z technologii OpenAI,
- W zeszłym roku Microsoft (GitHub) stworzył także usługę Copilot, wspierającą pracę programistów przy pomocy modelu Codex OpenAI.
2. Helpful Content i Link Spam Update dalej we wdrożeniu
Na temat opóźnień tych dwóch aktualizacji pisałem już w zeszłym tygodniu (SEO News #64) i dwa tygodnie temu (SEO News #63). No i cóż, końca dalej nie widać. Zmienia się tylko narracja Google.
Wdrożenie trwającego Helpful Content Update zaczęło się 5 grudnia 2022, a wdrożenie Link Spam Update – 14 grudnia 2022. W obu przypadkach aktualizacje miały potrwać do dwóch tygodni.
Na początku opóźnień, w grudniu, dowiadywaliśmy się o spowolnieniu prac na okres świąteczny ze „względów bezpieczeństwa”. Później John Mueller odpowiadał zdawkowo, że „czasem tak bywa, że aktualizacja trwa dłużej”.
Teraz dowiadujemy się, z oficjalnego konta Google zresztą, że aktualizacje zakończą się „w przeciągu najbliższych dwóch tygodni, a może tylko jednego, ale niczego nie gwarantujemy”.
Co ciekawe, narzędzia monitorujące wyniki wskazały ostatnio na wyraźny ruch w rankingach.
Na przestrzeni 4 i 5 stycznia 2023 zaobserwowano zmiany w obrębie wielu kategorii stron. Największe w zakresie portali newsowych. Czyżby trwające od miesiąca aktualizacje miały jeszcze coś w zanadrzu?
3. Algorytm Google ignoruje tekst ukryty na stronach
Jak to możliwe, że strona z tekstem ukrytym przed użytkownikiem ma świetną widoczność? Czyżby mimo wszystko nadal dało się oszukać Google najprostszymi trickami i wypisywaniem słów kluczowych białym tekstem na białym tle lub czcionką rozmiaru 0?
Tego rodzaju pytania padły na Twitterze od użytkownika, który trafił na stronę stosującą taką przestarzałą i uważaną powszechnie za Black Hat SEO strategię, a mimo to, świetnie radzącą sobie w wynikach.
Jakim więc cudem strona z ukrytym tekstem może mieć nadal dobrą widoczność? Nie ma w tym żadnej magii. Po prostu musi być ona dobrze zoptymalizowana, użyteczna i musi też posiadać mocne linki.
John Mueller wyjaśnia: systemy Google (znane jako algorytmy) są całkiem dobre w rozpoznawaniu ukrytego tekstu, ignorowaniu go… i skupianiu się na reszcie treści strony.
Sytuacje takie jak ta napotkana przez użytkownika zadającego pytanie zdarzają się dlatego, że niektóre serwisy robią czasem w kwestii pozycjonowania jednocześnie rzeczy głupie i rzeczy poprawne. Przez to mogą mieć np. ukryty tekst, ale mimo wszystko być użytecznymi – co sprawia, że dobrze rankują.
4. Google usuwa limit znaków z dokumentacji Schema Article
Niewielka, ale warta odnotowania zmiana w dokumentacji. Z sekcji poświęconej Schema Article, czyli danym strukturalnym artykułów zniknęło ograniczenie 110 znaków dla wartości pola headline.
Zamiast narzucania odgórnego limitu znaków, Google sugeruje teraz rozważenie zwięzłego tytułu ze względu na to, że „na niektórych urządzeniach krótkie tytuły mogą zostać obcięte”.
Zmodyfikowana w tej aktualizacji dokumentacja jest dostępna tutaj: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/article?hl=pl
Podobny precyzyjny limit zniknął też z dokumentacji we wrześniu 2022 (SEO News #49). Dotyczył on minimalnej liczby słów niezbędnych do pojawienia się artykułu w Google News.
5. Google podpowiada: data publikacji najlepiej w wielu miejscach
Po raz kolejny Twitter i po raz kolejny Google wywołane do tablicy. Tym temat to nieprawidłowe odczytywanie dat publikacji przez wyszukiwarkę. Z problemem tym mają borykać się od dość dawna przede wszystkim portale newsowe.
Glenn Gabe opublikował przykład, w którym news na temat informacji ogłoszonej 5 stycznia został oznaczony jako opublikowany 29 października.
Na Tweeta odpowiedział Danny Sullivan, z oficjalnego konta Google:
W skrócie okazuje się, że (przynajmniej na razie) data publikacji w danych strukturalnych to dla Google za mało. Najbezpieczniej jest zapewniać „wiele sygnałów” wskazujących na właściwą datę publikacji.
Strona artykułu powinna prezentować jedną, konkretną i dobrze widoczną datę publikacji. Główną przyczyną błędnego odczytu przez systemy jest zwykle obecność innych dat (np. przy innych, polecanych treściach) – w razie problemów powinniśmy więc skupić się na zminimalizowaniu ich obecności.
Żeby upewnić się, że data zostanie odczytana poprawnie, możemy też:
- Zastosować znacznik
<time>
na stronie (HTML), - Zastosować element lastmod wskazujący datę modyfikacji w pliku sitemap,
- Zastosować znaczniki
<pubdate>
lub article:published_time
Po szczegóły, jak zwykle, odsyłam do dokumentacji:
6. Ankieta GSC zapowiedzią nowych funkcji?
Google rozsyła do użytkowników ankiety na temat korzystania z konsoli. Pyta w nich m.in. o najważniejsze cele, dla których realizacji korzystamy z GSC.
Już po samym screenshocie wyraźnie widać, że Google zbiera dane na temat kierunków rozwoju swojego narzędzia – a to tylko jedno z pytań. Uwagę zwracają szczególnie cele dotyczące tworzenia treści, najpewniej powiązane z testową funkcją Content Ideas, która pojawiła się na początku grudnia 2022 (SEO News #61).
Glenn Gabe (od którego pochodzi screenshot) pisał na Twitterze, że w ankiecie są „bardzo interesujące pytania, które mogą zapowiadać nowe funkcje”. Zachęcał też do wypełniania tejże, gdy dostaniemy o to prośbę.