Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #64 – Podsumowanie 2022 w SEO i pierwsze Newsy 2023

03-01-2023

SEO News #64 – Podsumowanie 2022 w SEO i pierwsze Newsy 2023

Święta, święta… a tu już nowy rok. Czas na ostatnie spojrzenie na 2022!

SEO News #64 – Podsumowanie 2022 w SEO i pierwsze Newsy 2023 - SEO blog

Mimo wszechobecnych kryzysów 2022 pokazał, że SEO ma się świetnie i nigdzie się nie wybiera. Jakie aktualizacje zaprzątały nam głowę i co „dużego” się działo? Zapraszam na zwięzłe podsumowanie roku okiem SEO News! PS Są też pierwsze tegoroczne nowinki.

1. Podsumowanie 2022

Rok 2022 dowiódł, po raz kolejny, że zwiastowanego już od przeszło dekady „końca SEO” raczej nie ma się co spodziewać. Królowało (a może raczej: królować zaczęło?) AI, a pozycjonowanie zmieniało się właściwie na naszych oczach.

Co takiego się działo? Zobacz!

W styczniu 2022:

W lutym 2022:

W marcu 2022:

W kwietniu 2022:

W maju 2022:

W czerwcu 2022:

W lipcu 2022:

W sierpniu 2022:

We wrześniu 2022:

W październiku 2022:

W listopadzie 2022:

W grudniu 2022:

Reasumując więc, w 2022 mieliśmy 10 potwierdzonych aktualizacji algorytmu Google:

  • Core Update w maju i we wrześniu,
  • Helpful Content Update w sierpniu oraz w grudniu,
  • Product Review Update w marcu, lipcu i wrześniu,
  • Spam Update w październiku,
  • Link Spam Update w grudniu,
  • Page Experience Update w lutym.

Cały rok obfitował też w dziesiątki nowych funkcji wyszukiwarki, coraz szersze zastosowanie AI i rosnący nacisku na jakość treści. A skoro przebrnęliśmy już przez podsumowanie, to nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć wam…

Wszystkiego najlepszego w nowym roku!

A teraz przejdźmy już do pierwszych nowinek na 2023 :)

2. Aktualizacje dalej we wdrożeniu

O tym, że Helpful Content Update się przeciąga, pisałem już w zeszłym tygodniu (SEO News #63). Teraz piszę znowu, ale już nie tylko o HCU, ale i o trwającym Link Spam Update. Obie aktualizacje są już znacznie opóźnione (miały trwać do dwóch tygodni).

Wdrażanie drugiego Helpful Content Update zaczęło się 5 grudnia 2022 roku. W momencie publikacji tego tekstu aktualizacja ta trwa więc już 30 dni.

December Link Spam Update zaczął się natomiast 14 grudnia 2022 roku. Na ten moment jest więc we wdrożeniu od 21 dni.

twitt Johna Muellera o dalszym rollowaniu aktualizacji Google
Źródło: mastodon.social/@johnmu/109587039846937728

W społecznościach SEO (jak zazwyczaj) nie brakuje z tej okazji różnych przypuszczeń. Jak dla mnie najrozsądniej brzmi jednak ta o nieplanowanych opóźnieniach (o, których pisałem ostatnio), które to miałyby być przyczyną wstrzymania prac na czas świąt i nowego roku.

Skoro zespół odpowiedzialny za działanie wyszukiwarki nie pracuje lub pracuje w bardzo ograniczonym zakresie, to i wprowadzanie zmian w tym czasie wydaje się nierozsądne, prawda?

Co do zmienności wyników – bez większych zmian. Narzędzia śledzące SERP-y zanotowały niewielki skok 28 grudnia, poza tym właściwe „cisza”.

3. Nowa funkcja: Google sprawdza gramatykę

Google dodało do wyszukiwarki funkcję sprawdzania gramatyki w zdaniach. Wystarczy wpisać zdanie z poleceniem na końcu, a wyszukiwarka zwróci sprawdzony tekst w oknie nowej funkcji.

nowa funkcja Google - sprawdzanie gramatyki
Źródło: twitter.com/RahulSavasariya/status/1608381300645441546

Google sprawdzi dowolne zdanie z dopiskiem „check grammar” (a oprócz tego normalnie wyświetli wyniki). Na razie rozwiązanie działa tylko dla języka angielskiego przy wyszukiwaniu po angielsku.

Całość nie ma większego wpływu na SEO, ale piszę o tym, by pokazać, jak Google, w tle, małymi krokami tworzy coraz więcej rozwiązań utrzymujących użytkownika w usłudze.

Razem z funkcją pojawiła się też strona pomocy, która, choć krótka, informuje między innymi, że Grammar Check wykorzystuje AI.

O podobnym niewielkim dodatku do wyszukiwarki pisałem też dawno, dawno temu w SEO News #2. Wówczas Google dodawało do wyszukiwarki… stroik gitarowy.

4. Historia ceny w Google Shopping

W listopadzie światło dzienne ujrzała porównywarka cenowa wewnątrz wyników wyszukiwania. Teraz, przy produktach w Google Shopping, pojawił się wykres prezentujący historię ceny.

historia ceny w Google Shopping
Źródło: twitter.com/SaadAlikhan1994/status/1607819734199795713

Pokazany wyżej wykres pojawia się w Google Shopping, w kartach konkretnych produktów, poniżej zakresu cen (dodanego w listopadzie). Jest on przypisywany do danego wariantu czy modelu przedmiotu w całej wyszukiwarce, a nie u jednego sprzedawcy.

Trafiające do niego dane mogą być zbierane na podstawie numerów GTIN wskazywanych przez sklepy w Merchant Center.

Funkcji tej nie udało mi się jeszcze zobaczyć „na żywo”, nawet z VPN-em. Nie widziałem też za wiele wzmianek na jej temat w social media. Podejrzewam więc, że jest ona w fazie testów.

Jeśli trafi jednak do wyszukiwarki na stałe, może stać się niezłym hakiem na wszelkie pozorne promocje cenowe.

5. Linki do social media nie powinny być nofollow

Na koniec sprawa dla wielu oczywista, ale, jak widać, zdania dalej są mocno podzielone. Czy linki do social media powinny mieć rel=”nofollow”? Nie! A już na pewno nie te do własnych profili – odpowiada na Reddicie John Mueller.

linki nofollow do social media
Źródło: reddit.com/r/SEO/comments/zwch8h/should_we_relnofollow_social_media/

John argumentuje, bardzo trafnie zresztą, że skoro linkujemy de facto do siebie (do swoich profili), to powinniśmy chcieć, żeby Google o nich wiedziało (i śledziło linki). Wtedy wyszukiwarka będzie mogła skojarzyć nas z różnych miejsc i uznawać za bardziej wiarygodnych.

Jeśli tego jednak nie chcemy, bo na przykład uważamy nasze profile za kiepskie, to, zamiast do nich linkować, powinniśmy je najpierw dopracować.

Gdy z kolei obawą jest link juice, to Google wie, po co ludzie linkują ze swoich stron do social media. Algorytm zna te schematy i nie przekaże nagle całej hipotetycznej mocy rankingowej Facebookowi. Pomijając już nawet fakt, że nie może to tak działać, bo cały system jest o wiele bardziej złożony.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.91 / 5

Liczba ocen: 25

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc