Jeszcze w tym roku zobaczymy wyszukiwarkę Google z funkcjami AI chatbota! Jednocześnie holding Alphabet Inc. (spółka dominująca Google), ogłosza masowe zwolnienia: wypowiedzenia trafią do 12 tysięcy pracowników. Pojawił się też ciekawy raport dot. technicznego SEO. Poza tym: kolejne porady dla e-commerce oraz zmiany i poprawki w raportach GSC.
1. Google pracuje nad wyszukiwarką z funkcjami chatbota!
The New York Times donosi, że Google jeszcze w tym roku zamierza zademonstrować nową wersję swojej wyszukiwarki z funkcjami chatbota wspieranego sztuczną inteligencją. Firma planuje też ponoć pokazać światu ponad 20 nowych produktów/funkcji.
Mamy więc odpowiedź giganta na ogłoszoną dwa tygodnie temu integrację ChatuGPT z Microsoft Bing (SEO News #65). New York Times odsłonił jednak też ciekawe fakty dotyczące tego, co działo się w Google wcześniej.
Gigant z Sillicone Valley miał bowiem już w grudniu tego roku, zaraz po pojawieniu się publicznej bety ChatGPT, ogłosić wewnętrzny „czerwony alarm” w stosunku z zagrożoną strategią firmy dot. sztucznej inteligencji. To miało z kolei prowadzić do intensywnych prac, w które włączeni zostali nawet współzałożyciele Google: Larry Page i Sergey Brin, nieangażujący się zbytnio w działania firmy od 2019 roku.
Przedstawiciel Alphabet (Google) skomentował tekst The Times, mówiąc, że Google „kontynuuje wewnętrzne testy swojej technologii AI, by upewnić się, że jest ona użyteczna i bezpieczna”. Dodał też, że firma „z niecierpliwością czeka, by podzielić się nowościami”.
Ostatecznie więc Google potwierdza publicznie plany wdrożenia funkcji chatbota w wyszukiwarce. Nadchodzą spore zmiany.
2. Alphabet (Google) zwolni 12 000 pracowników
Po raz pierwszy w swojej 25-letniej historii Google ogłasza masowe zwolnienia. Wypowiedzenia spodziewać ma się aż 12 tysięcy pracowników (to około 5% całej siły roboczej spółki Alphabet!). Takie wieści przekazał w piątek mailowo wszystkim pracownikom Google jej CEO, Sundar Pichai.
Google to nie pierwszy gigant technologiczny drastycznie redukujący zatrudnienie:
- Dzień wcześniej, w czwartek, kolejne 10 tysięcy wypowiedzeń ogłosił Microsoft,
- Jeszcze wcześniej masowe zwolnienia ogłaszał Amazon (18 tys. osób),
- W listopadzie 2021 11 tysięcy stanowisk z kolei zniknęło z Facebooka (Meta).
Przyczyna takiego stanu rzeczy raczej nikogo nie zaskoczy. Warto jednak wspomnieć, że w branży technologicznej zwolnień winna ma być nie tylko recesja, ale i gigantyczny wzrost firm w okresie globalnej pandemii Covid-19.
Jak wyjaśniał w listopadzie Forbes: wiele firm z sektora wierzyło, że gwałtowny wzrost związany z pandemią jest początkiem „nowej normalności”. Giganci byli przekonani, że taki stan rzeczy będzie stały, stąd właściwe wzrostom zwiększenie zatrudnienia.
Efekt? Zatrudniono za dużo specjalistów, których praca okazuję się w okresie gospodarczego spowolnienia zbędnym kosztem.
Dla zainteresowanych zostawiam ciekawy portal agregujący dane dot. zwolnień w branży technologicznej: Layoffs.fyi, na który trafiłem, zgłębiając temat.
3. Raport The State of Technical SEO 2023
Choć nazwa jest bardzo podobna do The State of SEO 2023, o którym pisałem w SEO News #60, to The State of Technical SEO wcale nie jest dziełem Search Engine Journal. To dzieło agencji Aira oraz społeczności Women in Tech SEO, analizujące pozycjonowanie pod kątem technicznym.
Co ciekawego wykazało badanie?
Moim zdaniem warto zaznaczyć przede wszystkim, że:
- Najczęstszy problem z optymalizacją techniczną to brak zasobów – według badanych głównym hamulcem optymalizacji w projektach jest brak możliwości wprowadzania zmian (po stronie specjalisty i klienta),
- Najpopularniejsze globalnie narzędzia SEO to Google Search Console, Screaming Frog, SEMrush i Ahrefs, ale gdyby specjaliści mieli korzystać tylko z jednego z nich, to byłby to Screaming Frog (39% badanych),
- Najbardziej problematyczną platformą e-commerce pod kątem tech. SEO w opinii badanych okazuje się Wix, wyraźnie preferowaną z kolei: WordPress,
- Dwie największe bolączki w pracy specjalistów SEO w obszarze optymalizacji to przekonywanie Klientów do wdrażania zaleceń i prezentowanie wartości swojej pracy,
- Trzy najważniejsze umiejętności w zakresie technicznego SEO to obecnie analiza danych, czytanie i rozumienie HTML/CSS oraz tworzenie strategii contentowych.
Raport opracowanie na podstawie wyników ankiet przeprowadzonych wśród 513 specjalistek i specjalistów SEO, reprezentujących pełny przekrój branży w Stanach i Europie.
Szczegółowo możesz zapoznać się z nim tutaj: The State of Technical SEO Report from Women in Tech SEO and Aira.
4. Popraw widoczność produktów – wskazówki od Google
Na kanale Google Search Central na YouTube pojawiły się kolejne wskazówki dotyczące e-commerce w wynikach. Tym razem dotyczące widoczności produktów. Porady prezentuje jak zwykle już, Alan Kent.
Wskazówki prezentują się następująco:
- Zadbaj o podstawy optymalizacji technicznej – jeśli, dajmy na to, Google nie może z jakiegoś powodu crawlować strony, to cała reszta SEO na nic się nie zda.
- Twórz treści odpowiednie dla Klientów na wszystkich etapach procesu zakupowego – nie tylko te domykające sprzedaż, czy edukujące na temat podstaw.
- Zastosuj odpowiednie oznaczenia dla wariantów produktów (canonical, parametry URL, alt tagi).
- Używaj co roku tych samych adresów URL związanych z okresowymi wydarzeniami (np. promocjami na Black Friday, dzień Matki czy Boże Narodzenie).
- Nie bagatelizuj wydajności swojej strony (dbaj o CWV i ogólne wrażenia z działania serwisu).
- Zachowaj cierpliwość – SEO potrzebuje czasu, co, choć oczywiste, bywa ignorowane.
- Rozważ wsparcie specjalistów – nie wszystko musisz zrobić samodzielnie, często lepiej jest poprosić o wsparcie ekspertów.
- Pamiętaj, że w SEO chodzi tylko o użytkownika i jego satysfakcję – zmiany na stronie powinny pomagać Twoim Klientom, a nie wynikom Google.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, filmik, o którym mowa znajdziesz tutaj: Merchant listing experiences eligibility (6 tips). Alan podaje w nim szczegóły, a w opisie znajdziesz przydatne linki do dokumentacji i narzędzi.
Koniecznie zerknij też na poprzednie wskazówki optymalizacyjne z tej serii, które pojawiły się w SEO News #47.
5. Więcej kliknięć i wyświetleń produktów w GSC
Na stronie dotyczącej Anomalii Danych w Search Console Google opublikowało notkę dotyczącą raportów Skuteczności. Od 6 stycznia w przód strony mogą notować wzrost w wyświetleniach i kliknięć wyników dotyczących Produktów.
Przyczyną jest fakt, że od tego dnia Google zaczęło rozpoznawać produkty widoczne tylko w treści stron. Czyli takie, które nie zostały oznaczone odpowiednimi danymi strukturalnymi, co dotąd równało się z brakiem generowania widoczności w funkcjach produktowych.
6. Poprawki w raporcie indeksowania wideo
Wdrożony końcem sierpnia 2022 raport wideo w Google Search Console (SEO News #46) dostał właśnie drobną łatkę. Ma teraz dokładniej klasyfikować błędy dotyczące miniaturek filmów.
W praktyce: dotychczasowa kategoria błędu „Brakująca miniaturka” została rozbita na kilka bardziej precyzyjnych podkategorii, wskazujących lepiej na konkretne przyczyny problemu z indeksowaniem.
Informacja na temat zmian została opublikowana na stronie Anomalii Danych w GSC. Same poprawki wprowadzono z kolei 19 stycznia.
Szczegóły na temat raportu indeksowania filmów oraz opisy poszczególnych etykiet błędów w raporcie znajdziesz na tej stronie pomocy: https://support.google.com/webmasters/answer/9495631?hl=pl