Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #67 – AI chatbot Google, masowe zwolnienia i State of Technical SEO 2023

24-01-2023

SEO News #67 – AI chatbot Google, masowe zwolnienia i State of Technical SEO 2023

Ktokolwiek myślał, że Google nie ma niczego w zanadrzu w związku z ChatemGPT, ten teraz wie, że się mylił.

SEO News #67 – AI chatbot Google, masowe zwolnienia i State of Technical SEO 2023  - SEO blog

Jeszcze w tym roku zobaczymy wyszukiwarkę Google z funkcjami AI chatbota! Jednocześnie holding Alphabet Inc. (spółka dominująca Google), ogłosza masowe zwolnienia: wypowiedzenia trafią do 12 tysięcy pracowników. Pojawił się też ciekawy raport dot. technicznego SEO. Poza tym: kolejne porady dla e-commerce oraz zmiany i poprawki w raportach GSC.

1. Google pracuje nad wyszukiwarką z funkcjami chatbota!

The New York Times donosi, że Google jeszcze w tym roku zamierza zademonstrować nową wersję swojej wyszukiwarki z funkcjami chatbota wspieranego sztuczną inteligencją. Firma planuje też ponoć pokazać światu ponad 20 nowych produktów/funkcji.

Mamy więc odpowiedź giganta na ogłoszoną dwa tygodnie temu integrację ChatuGPT z Microsoft Bing (SEO News #65). New York Times odsłonił jednak też ciekawe fakty dotyczące tego, co działo się w Google wcześniej.

Gigant z Sillicone Valley miał bowiem już w grudniu tego roku, zaraz po pojawieniu się publicznej bety ChatGPT, ogłosić wewnętrzny „czerwony alarm” w stosunku z zagrożoną strategią firmy dot. sztucznej inteligencji. To miało z kolei prowadzić do intensywnych prac, w które włączeni zostali nawet współzałożyciele Google: Larry Page i Sergey Brin, nieangażujący się zbytnio w działania firmy od 2019 roku.

Przedstawiciel Alphabet (Google) skomentował tekst The Times, mówiąc, że Google „kontynuuje wewnętrzne testy swojej technologii AI, by upewnić się, że jest ona użyteczna i bezpieczna”. Dodał też, że firma „z niecierpliwością czeka, by podzielić się nowościami”.

Ostatecznie więc Google potwierdza publicznie plany wdrożenia funkcji chatbota w wyszukiwarce. Nadchodzą spore zmiany.

2. Alphabet (Google) zwolni 12 000 pracowników

Po raz pierwszy w swojej 25-letniej historii Google ogłasza masowe zwolnienia. Wypowiedzenia spodziewać ma się aż 12 tysięcy pracowników (to około 5% całej siły roboczej spółki Alphabet!). Takie wieści przekazał w piątek mailowo wszystkim pracownikom Google jej CEO, Sundar Pichai.

informacje o zwolnieniach w Google
Fragment wspomnianej wiadomości (Źródło: blog.google/inside-google/message-ceo/january-update/)

Google to nie pierwszy gigant technologiczny drastycznie redukujący zatrudnienie:

Przyczyna takiego stanu rzeczy raczej nikogo nie zaskoczy. Warto jednak wspomnieć, że w branży technologicznej zwolnień winna ma być nie tylko recesja, ale i gigantyczny wzrost firm w okresie globalnej pandemii Covid-19.

Jak wyjaśniał w listopadzie Forbes: wiele firm z sektora wierzyło, że gwałtowny wzrost związany z pandemią jest początkiem „nowej normalności”. Giganci byli przekonani, że taki stan rzeczy będzie stały, stąd właściwe wzrostom zwiększenie zatrudnienia.

Efekt? Zatrudniono za dużo specjalistów, których praca okazuję się w okresie gospodarczego spowolnienia zbędnym kosztem.

Dla zainteresowanych zostawiam ciekawy portal agregujący dane dot. zwolnień w branży technologicznej: Layoffs.fyi, na który trafiłem, zgłębiając temat.

3. Raport The State of Technical SEO 2023

Choć nazwa jest bardzo podobna do The State of SEO 2023, o którym pisałem w SEO News #60, to The State of Technical SEO wcale nie jest dziełem Search Engine Journal. To dzieło agencji Aira oraz społeczności Women in Tech SEO, analizujące pozycjonowanie pod kątem technicznym.

Co ciekawego wykazało badanie?

Moim zdaniem warto zaznaczyć przede wszystkim, że:

  • Najczęstszy problem z optymalizacją techniczną to brak zasobów – według badanych głównym hamulcem optymalizacji w projektach jest brak możliwości wprowadzania zmian (po stronie specjalisty i klienta),
  • Najpopularniejsze globalnie narzędzia SEO to Google Search Console, Screaming Frog, SEMrush i Ahrefs, ale gdyby specjaliści mieli korzystać tylko z jednego z nich, to byłby to Screaming Frog (39% badanych),
  • Najbardziej problematyczną platformą e-commerce pod kątem tech. SEO w opinii badanych okazuje się Wix, wyraźnie preferowaną z kolei: WordPress,
  • Dwie największe bolączki w pracy specjalistów SEO w obszarze optymalizacji to przekonywanie Klientów do wdrażania zaleceń i prezentowanie wartości swojej pracy,
  • Trzy najważniejsze umiejętności w zakresie technicznego SEO to obecnie analiza danych, czytanie i rozumienie HTML/CSS oraz tworzenie strategii contentowych.

Raport opracowanie na podstawie wyników ankiet przeprowadzonych wśród 513 specjalistek i specjalistów SEO, reprezentujących pełny przekrój branży w Stanach i Europie.

Szczegółowo możesz zapoznać się z nim tutaj: The State of Technical SEO Report from Women in Tech SEO and Aira.

4. Popraw widoczność produktów – wskazówki od Google

Na kanale Google Search Central na YouTube pojawiły się kolejne wskazówki dotyczące e-commerce w wynikach. Tym razem dotyczące widoczności produktów. Porady prezentuje jak zwykle już, Alan Kent.

Ecommerce Essentials z Alanem Kentem
Źródło: youtube.com/watch?v=Gw8ZADoEqbU

Wskazówki prezentują się następująco:

  1. Zadbaj o podstawy optymalizacji technicznej – jeśli, dajmy na to, Google nie może z jakiegoś powodu crawlować strony, to cała reszta SEO na nic się nie zda.
  2. Twórz treści odpowiednie dla Klientów na wszystkich etapach procesu zakupowego – nie tylko te domykające sprzedaż, czy edukujące na temat podstaw.
  3. Zastosuj odpowiednie oznaczenia dla wariantów produktów (canonical, parametry URL, alt tagi).
  4. Używaj co roku tych samych adresów URL związanych z okresowymi wydarzeniami (np. promocjami na Black Friday, dzień Matki czy Boże Narodzenie).
  5. Nie bagatelizuj wydajności swojej strony (dbaj o CWV i ogólne wrażenia z działania serwisu).
  6. Zachowaj cierpliwość – SEO potrzebuje czasu, co, choć oczywiste, bywa ignorowane.
  7. Rozważ wsparcie specjalistów – nie wszystko musisz zrobić samodzielnie, często lepiej jest poprosić o wsparcie ekspertów.
  8. Pamiętaj, że w SEO chodzi tylko o użytkownika i jego satysfakcję – zmiany na stronie powinny pomagać Twoim Klientom, a nie wynikom Google.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, filmik, o którym mowa znajdziesz tutaj: Merchant listing experiences eligibility (6 tips). Alan podaje w nim szczegóły, a w opisie znajdziesz przydatne linki do dokumentacji i narzędzi.

Koniecznie zerknij też na poprzednie wskazówki optymalizacyjne z tej serii, które pojawiły się w SEO News #47.

5. Więcej kliknięć i wyświetleń produktów w GSC

Na stronie dotyczącej Anomalii Danych w Search Console Google opublikowało notkę dotyczącą raportów Skuteczności. Od 6 stycznia w przód strony mogą notować wzrost w wyświetleniach i kliknięć wyników dotyczących Produktów.

informacja o większej ilości kliknięć produktów w Search Console
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en

Przyczyną jest fakt, że od tego dnia Google zaczęło rozpoznawać produkty widoczne tylko w treści stron. Czyli takie, które nie zostały oznaczone odpowiednimi danymi strukturalnymi, co dotąd równało się z brakiem generowania widoczności w funkcjach produktowych.

6. Poprawki w raporcie indeksowania wideo

Wdrożony końcem sierpnia 2022 raport wideo w Google Search Console (SEO News #46) dostał właśnie drobną łatkę. Ma teraz dokładniej klasyfikować błędy dotyczące miniaturek filmów.

informacja o poprawkach w indeksowaniu wideo
Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453

W praktyce: dotychczasowa kategoria błędu „Brakująca miniaturka” została rozbita na kilka bardziej precyzyjnych podkategorii, wskazujących lepiej na konkretne przyczyny problemu z indeksowaniem.

Informacja na temat zmian została opublikowana na stronie Anomalii Danych w GSC. Same poprawki wprowadzono z kolei 19 stycznia.

Szczegóły na temat raportu indeksowania filmów oraz opisy poszczególnych etykiet błędów w raporcie znajdziesz na tej stronie pomocy: https://support.google.com/webmasters/answer/9495631?hl=pl


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog