Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge

08-08-2023

SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge

Google zaktualizowało swoją eksperymentalną wyszukiwarkę – odpowiedzi AI dostały m.in. wyczekiwane długo cytowanie!

SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge - SEO blog

Search Generative Experience nareszcie dokładnie cytuje źródła. Google Chrome dostało aktualizację skupioną na wyszukiwaniu. Bing Chat działa już na przeglądarkach innych niż Edge. Poza tym: robot internetowy OpenAI, raport linków w GSC wraca do normy, a Universal Analytics nadal zbiera dane.

1. Nowe elementy w odpowiedziach SGE

SGE, czyli Search Generative Experience, to nowa, testowa wersja wyszukiwarki Google generująca bezpośrednie odpowiedzi na pytania. Pojawiła się ona końcem maja tego roku (SEO News #85), po czym przewijała się w SEO News przez przeszło trzy tygodnie z rzędu.

Potem jednak ekscytacja SGE znacznie opadła i tak nie miałem okazji o niej wspomnieć… aż do teraz! Search Generative Experience zostało właśnie zaktualizowane o dwie nowe funkcje, co Google ogłosiło na swoim blogu.

Pierwsza z nich to osadzanie wideo w odpowiedziach generowanych przez AI.

wideo w odpowiedziach generowanych przez AI
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1687425936709259264/

Poza tekstem i grafikami eksperymentalna wyszukiwarka może dodawać teraz do swoich odpowiedzi także fragmenty filmików z sieci.

Druga nowość to z kolei generowanie linków do źródeł. Ta jednak nie pojawiła się już jako ulepszenie, a raczej jako odpowiedź na dość ostrą krytykę w kwestii jej braku.

generowanie linków do źródeł
Źródło: twitter.com/ShalomGood/status/1686365395953827841

W swoim poście Google przypomina też, że generowanie odpowiedzi w SGE zostało dwukrotnie przyśpieszone. O tym jednak pisałem już w SEO News #87.

2. Chrome proponuje zapytania, powiązane strony i trendujące wyszukiwania

Aplikacja mobilna Google Chrome dostała aktualizację, w której aż roi się od funkcji podpowiadających kolejne wyszukiwanie.

Pierwsza nowość: po kliknięciu na pasek adresu zobaczymy teraz sugestie wyszukiwań związanych z przeglądaną właśnie stroną:

sugestie wyszukiwań chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Przy kliknięciu w pusty pasek adresu zobaczymy z kolei już nie tylko nasze ostatnie zapytania, ale i zapytania zyskujące popularność.

zapytania zyskujące popularność chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Kolejną nowość czeka na nas natomiast po zaznaczeniu słowa lub fragmentu tekstu w przeglądarce:

zaznaczenie słowa chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Jak widać na zrzucie ekranu, poza opcją szybkiego wyszukania zaznaczonego słowa Chrome poda nam teraz także sugestie powiązanych z nim zapytań. Jest to rozwinięcie funkcji Touch to search (pol. „Dotknij, aby wyszukać”).

A gdyby tego wszystkiego było mało, to Google zwiększyło jeszcze liczbę podstawowych sugestii widocznych przy wpisywaniu frazy. Wcześniej było ich 6, a teraz zobaczymy ich aż 10.

sugestie fraz w google
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Więcej o aktualizacji Chrome przeczytasz na blogu Google.

Informacje o tym, jak włączyć funkcję „Dotknij, aby wyszukać”, znajdziesz na tej stronie pomocy.

3. Bing Chat działa na wszystkich przeglądarkach

O zapowiadanym wsparciu Bing Chatu dla wszystkich przeglądarek internetowych pisałem już ponad dwa miesiące temu, w SEO News #86. Wtedy to CEO Binga zapowiadał, że ma się ono pojawić „już niebawem”. No i co tu wiele pisać – to już!

Bing Chat w Chrome
Bing Chat w Chrome (Źródło: seroundtable.com/bing-chat-now-works-on-chrome-firefox-and-other-browsers-35824.html)

W sieci pojawiły się screenshoty Bing Chatu działającego na Chrome i Firefoxie. Wsparcie musi być jednak dopiero stopniowo wdrażane, bo sporo użytkowników (w tym ja) na razie nie ma do niego dostępu.

Póki co Chat poza Edge ma też o wiele mniejsze limity użycia i tur konwersacji. To jednak zmieni się zapewne, gdy tylko Microsoft będzie już wiedział, jakich obciążeń może się spodziewać po ekspansji na kolejne przeglądarki.

4. Crawler OpenAI: GPTBot

Firma OpenAI (twórcy ChatGPT) opublikowała dokumentację swojego robota internetowego: GPTBot’a. Od teraz możemy więc śledzić crawlowanie naszych stron przez OpenAI. Poprzez plik robots.txt możemy też blokować firmie do nich dostęp.

dokumentacja gptbot
Źródło: platform.openai.com/docs/gptbot

Poza User-agent w dokumentacji znalazł się także link do listy zakresów IP wykorzystywanych przez GPTBota. Obecnie jest to tylko 40.83.2.64/28, ale zapewne w przyszłości będzie ich więcej.

O zastosowaniu bota firma pisze tylko, że: „strony crawlowane przez GPTBota mogą zostać użyte do ulepszenia przyszłych modeli AI”.

Wspomina także o filtrowaniu danych pod kątem wykluczenia treści płatnych, zawierających informacje osobiste lub naruszające politykę firmy. Nie podaje jednak żadnych konkretów.

Dokumentacja GPTBota jest dostępna na stronie platformy OpenAI.

5. Raport linków w GSC wraca do normy

Dwa tygodnie temu (SEO News #93) donosiłem w newsach o tym, że raport linków w Search Console traci gwałtownie linki. Google twierdziło wówczas, że nie jest to związane z żadnym błędem i nie wpływa na SEO.

Tydzień później (SEO News #94) okazało się jednak, że to efekt bugu, a firma przeprosiła za zamieszanie i obiecała, że problem zostanie rozwiązany na przestrzeni kolejnego tygodnia.

Teraz natomiast możemy ostatecznie zamknąć tę sprawę. Zgodnie z zapowiedzią, raport linków w Search Console wraca bowiem do normy.

Jeśli wasze odnośniki zniknęły z raportów w ostatnich tygodniach, to powinny pojawiać się już z powrotem. Ostatecznie też: całe to zamieszanie dotyczyło tylko i wyłącznie raportowania i nie miało żadnego wpływu na pozycjonowanie.

6. GA UA ciągle przetwarza dane?

Od oficjalnego zakończenia zbierania danych przez Universal Analytics (GA UA) minął już miesiąc (SEO News #90). Ale czy na pewno? Sporo użytkowników donosi, że na ich kontach GA UA dalej zbiera dane, co generuje sporo znaków zapytania. Pomyślałem więc, że wyjaśnię :)

Oficjalna data zakończenia zbierania danych nigdy nie miała być „wyciągnięciem wtyczki”. Google od samego początku informowało, że migracja będzie stopniowa, w związku z czym niektóre usługi w trzeciej wersji Analytics będą aktywne przez jeszcze jakiś czas po 1 lipca.

To, że GA UA jeszcze zbiera dane nie znaczy więc, że przesiadka na Google Analytics 4 była (lub jest) niepotrzebna. Wręcz przeciwnie!

Nawet jeśli Twoja usługa Universal Analytics zbiera jeszcze dane, to może przestać to robić w dosłownie każdej chwili. Poza eksportowaniem danych historycznych korzystanie ze starej wersji nie ma więc już żadnego sensu.

Jeśli nie korzystasz jeszcze z nowej wersji analityki lub masz z nią jakiś problem, to sięgnij po nasz kurs Google Analytics 4.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 15-01-2024
Analiza słów kluczowych - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-01-2024
Eksploracja ścieżki w GA4 - SEO blog