Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge

08-08-2023

SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge

Google zaktualizowało swoją eksperymentalną wyszukiwarkę – odpowiedzi AI dostały m.in. wyczekiwane długo cytowanie!

SEO News #95 – nowości w SGE, podpowiedzi w Chrome i Bing Chat poza Edge - SEO blog

Search Generative Experience nareszcie dokładnie cytuje źródła. Google Chrome dostało aktualizację skupioną na wyszukiwaniu. Bing Chat działa już na przeglądarkach innych niż Edge. Poza tym: robot internetowy OpenAI, raport linków w GSC wraca do normy, a Universal Analytics nadal zbiera dane.

1. Nowe elementy w odpowiedziach SGE

SGE, czyli Search Generative Experience, to nowa, testowa wersja wyszukiwarki Google generująca bezpośrednie odpowiedzi na pytania. Pojawiła się ona końcem maja tego roku (SEO News #85), po czym przewijała się w SEO News przez przeszło trzy tygodnie z rzędu.

Potem jednak ekscytacja SGE znacznie opadła i tak nie miałem okazji o niej wspomnieć… aż do teraz! Search Generative Experience zostało właśnie zaktualizowane o dwie nowe funkcje, co Google ogłosiło na swoim blogu.

Pierwsza z nich to osadzanie wideo w odpowiedziach generowanych przez AI.

wideo w odpowiedziach generowanych przez AI
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1687425936709259264/

Poza tekstem i grafikami eksperymentalna wyszukiwarka może dodawać teraz do swoich odpowiedzi także fragmenty filmików z sieci.

Druga nowość to z kolei generowanie linków do źródeł. Ta jednak nie pojawiła się już jako ulepszenie, a raczej jako odpowiedź na dość ostrą krytykę w kwestii jej braku.

generowanie linków do źródeł
Źródło: twitter.com/ShalomGood/status/1686365395953827841

W swoim poście Google przypomina też, że generowanie odpowiedzi w SGE zostało dwukrotnie przyśpieszone. O tym jednak pisałem już w SEO News #87.

2. Chrome proponuje zapytania, powiązane strony i trendujące wyszukiwania

Aplikacja mobilna Google Chrome dostała aktualizację, w której aż roi się od funkcji podpowiadających kolejne wyszukiwanie.

Pierwsza nowość: po kliknięciu na pasek adresu zobaczymy teraz sugestie wyszukiwań związanych z przeglądaną właśnie stroną:

sugestie wyszukiwań chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Przy kliknięciu w pusty pasek adresu zobaczymy z kolei już nie tylko nasze ostatnie zapytania, ale i zapytania zyskujące popularność.

zapytania zyskujące popularność chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Kolejną nowość czeka na nas natomiast po zaznaczeniu słowa lub fragmentu tekstu w przeglądarce:

zaznaczenie słowa chrome
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Jak widać na zrzucie ekranu, poza opcją szybkiego wyszukania zaznaczonego słowa Chrome poda nam teraz także sugestie powiązanych z nim zapytań. Jest to rozwinięcie funkcji Touch to search (pol. „Dotknij, aby wyszukać”).

A gdyby tego wszystkiego było mało, to Google zwiększyło jeszcze liczbę podstawowych sugestii widocznych przy wpisywaniu frazy. Wcześniej było ich 6, a teraz zobaczymy ich aż 10.

sugestie fraz w google
Źródło: blog.google/products/chrome/google-chrome-update-august-2023/

Więcej o aktualizacji Chrome przeczytasz na blogu Google.

Informacje o tym, jak włączyć funkcję „Dotknij, aby wyszukać”, znajdziesz na tej stronie pomocy.

3. Bing Chat działa na wszystkich przeglądarkach

O zapowiadanym wsparciu Bing Chatu dla wszystkich przeglądarek internetowych pisałem już ponad dwa miesiące temu, w SEO News #86. Wtedy to CEO Binga zapowiadał, że ma się ono pojawić „już niebawem”. No i co tu wiele pisać – to już!

Bing Chat w Chrome
Bing Chat w Chrome (Źródło: seroundtable.com/bing-chat-now-works-on-chrome-firefox-and-other-browsers-35824.html)

W sieci pojawiły się screenshoty Bing Chatu działającego na Chrome i Firefoxie. Wsparcie musi być jednak dopiero stopniowo wdrażane, bo sporo użytkowników (w tym ja) na razie nie ma do niego dostępu.

Póki co Chat poza Edge ma też o wiele mniejsze limity użycia i tur konwersacji. To jednak zmieni się zapewne, gdy tylko Microsoft będzie już wiedział, jakich obciążeń może się spodziewać po ekspansji na kolejne przeglądarki.

4. Crawler OpenAI: GPTBot

Firma OpenAI (twórcy ChatGPT) opublikowała dokumentację swojego robota internetowego: GPTBot’a. Od teraz możemy więc śledzić crawlowanie naszych stron przez OpenAI. Poprzez plik robots.txt możemy też blokować firmie do nich dostęp.

dokumentacja gptbot
Źródło: platform.openai.com/docs/gptbot

Poza User-agent w dokumentacji znalazł się także link do listy zakresów IP wykorzystywanych przez GPTBota. Obecnie jest to tylko 40.83.2.64/28, ale zapewne w przyszłości będzie ich więcej.

O zastosowaniu bota firma pisze tylko, że: „strony crawlowane przez GPTBota mogą zostać użyte do ulepszenia przyszłych modeli AI”.

Wspomina także o filtrowaniu danych pod kątem wykluczenia treści płatnych, zawierających informacje osobiste lub naruszające politykę firmy. Nie podaje jednak żadnych konkretów.

Dokumentacja GPTBota jest dostępna na stronie platformy OpenAI.

5. Raport linków w GSC wraca do normy

Dwa tygodnie temu (SEO News #93) donosiłem w newsach o tym, że raport linków w Search Console traci gwałtownie linki. Google twierdziło wówczas, że nie jest to związane z żadnym błędem i nie wpływa na SEO.

Tydzień później (SEO News #94) okazało się jednak, że to efekt bugu, a firma przeprosiła za zamieszanie i obiecała, że problem zostanie rozwiązany na przestrzeni kolejnego tygodnia.

Teraz natomiast możemy ostatecznie zamknąć tę sprawę. Zgodnie z zapowiedzią, raport linków w Search Console wraca bowiem do normy.

Jeśli wasze odnośniki zniknęły z raportów w ostatnich tygodniach, to powinny pojawiać się już z powrotem. Ostatecznie też: całe to zamieszanie dotyczyło tylko i wyłącznie raportowania i nie miało żadnego wpływu na pozycjonowanie.

6. GA UA ciągle przetwarza dane?

Od oficjalnego zakończenia zbierania danych przez Universal Analytics (GA UA) minął już miesiąc (SEO News #90). Ale czy na pewno? Sporo użytkowników donosi, że na ich kontach GA UA dalej zbiera dane, co generuje sporo znaków zapytania. Pomyślałem więc, że wyjaśnię :)

Oficjalna data zakończenia zbierania danych nigdy nie miała być „wyciągnięciem wtyczki”. Google od samego początku informowało, że migracja będzie stopniowa, w związku z czym niektóre usługi w trzeciej wersji Analytics będą aktywne przez jeszcze jakiś czas po 1 lipca.

To, że GA UA jeszcze zbiera dane nie znaczy więc, że przesiadka na Google Analytics 4 była (lub jest) niepotrzebna. Wręcz przeciwnie!

Nawet jeśli Twoja usługa Universal Analytics zbiera jeszcze dane, to może przestać to robić w dosłownie każdej chwili. Poza eksportowaniem danych historycznych korzystanie ze starej wersji nie ma więc już żadnego sensu.

Jeśli nie korzystasz jeszcze z nowej wersji analityki lub masz z nią jakiś problem, to sięgnij po nasz kurs Google Analytics 4.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.88 / 5

Liczba ocen: 27

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc