Link juice to pojęcie używane w SEO do określenia mocy rankingowej przenoszonej pomiędzy stronami poprzez odnośniki. Nie jest to żadna oficjalna wartość czy słownikowa definicja, a raczej branżowy żargon. Opisuje jednak trafnie złożony mechanizm działania wyszukiwarki, dzięki czemu łatwiej jest go zrozumieć.
W tej części SEO Samodzielnych znajdziesz wyjaśnienie pojęcia link juice. Dowiesz się, jak działa dystrybucja mocy linków oraz co nią (najprawdopodobniej) rządzi. Nauczysz się także, jak analizować związane z nią zjawiska i jak wykorzystywać zebraną w ten sposób wiedzę w praktyce – na stronie, oraz w link buildingu.
Spis treści:
- Co to jest link juice
- Link juice to dzisiaj jedno wielkie uproszczenie
- Co odróżnia link juice od autorytetu domeny
- Jak działa przekazywanie link juice?
- Co wpływa na dystrybucję link juice?
- Co wpływa na jego akumulację na stronach?
- Praktyczna ściąga w punktach
- Jak przeanalizować przepływ linków
- Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce
- Czy linki wychodzące obniżą widoczność mojej strony?
- Podsumowując
Powiązane:
Co to jest link juice
Link juice (link equity, moc SEO) to pojęcie używane w pozycjonowaniu do określania wartości rankingowej przekazywanej przez link z jednej strony lub podstrony na drugą. W praktyce to takie branżowa nazwa na to, ile „mocy” da nam konkretny link.
Publikując link, przekazujemy w nim adresowi docelowemu jakąś część autorytetu strony, na której go umieściliśmy. Dawniej moc tę wyrażano i mierzono wartością PageRank. Obecnie jest to o wiele bardziej złożone i niestety niemierzalne, ale link juice nadal reprezentuje właśnie ten mechanizm.
Odnośniki (zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne) są dla wyszukiwarki jak rekomendacje. To takie „polecam tę stronę”, które Google rozpatruje pod wieloma względami, a potem uwzględnia (lub nie) w ocenie linkowanej strony.
Zapamiętaj
Koncepcja mocy linków pozwala szacować to, czy dany odnośnik wpłynie na widoczność i pozycje linkowanej strony.
Link juice to dzisiaj jedno wielkie uproszczenie
Nie ma czego ukrywać – idea link juice swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Wyrosła jako praktyczny synonim przesyłanej między serwisami wartości PageRank, a jak wiadomo, ten system rankingowy, choć dalej działa, to od dawna nie dominuje już w ocenie i dobieraniu stron.
We wrześniu 2022 sieć obiegł news mówiący o tym, jak to „Google mówi, że wszystko, co mówi o link juice powinno być ignorowane”. Czy to prawda? Nie do końca, bo źródłem tej rewelacji był poniższy Tweet:
John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst w Google) sugeruje w nim po prostu, że pojęcie to jest przestarzałe i nie powinniśmy przykładać do niego zbyt dużej wagi w rozterkach na temat linkowania ze swoich stron.
Zamiast tego powinniśmy się skupić na tworzeniu użytecznej i inspirującej treści (czyli linkować tam, gdzie zwiększy to wartość dla użytkownika). Nie chodzi więc o to, że samo pojęcie jest błędem, tylko o to, że całość jest o wiele bardziej złożona.
Tak samo jednak, jak choćby link baiting, moc linków nadal może być przydatna, jeśli tylko odpowiednio do niej podejdziemy.
Pojęcie to jest dzisiaj w bezpośrednim znaczeniu nadmierny uproszczeniem i trzeba o tym pamiętać, ale dalej trafnie reprezentuje podstawowy mechanizm działania linków w SEO. Pozwala więc zrozumieć temat od strony bardziej technicznej. No i przydaje się w optymalizacji (o czym piszemy niżej).
W praktyce: nie wzięlibyśmy dzisiaj żadnych szacunków link juice za główny wyznacznik do link buildingu, ale też nie pozwolilibyśmy planować linkowania dla Klientów komuś, kto nie wie, czym on jest :)
Co odróżnia link juice do autorytetu domeny
Autorytet domeny jest hipotetyczną wartością całego serwisu znajdującego się pod daną domeną dla wyszukiwarki.
Link juice jest wartością przenoszoną z podstrony na podstronę.
Autorytet domen dotyczy więc całych serwisów.
A link juice dotyczy przepływu, czyli wartości przekazywanej, wewnętrznie (między podstronami w jednej domenie) i zewnętrznie (z jednej domeny na drugą).
W przypadku linków zewnętrznych to między innymi na podstawie autorytetu domeny szacujemy link juice dotyczący konkretnego odnośnika.
Link juice z kolei, zarówno ten przychodzący z zewnątrz, jak i “rozprowadzany” linkami wewnętrznymi po stronie, wpływa na kształtowanie autorytetu domeny.
Oba pojęcia są więc powiązane, ale dotyczą czegoś innego. Autorytet jest trochę jak magazyn, a link juice jest jak wychodzące z niego dostawy i przychodzące do niego wysyłki.
Jeśli chcesz, o domain authority dowiesz się też więcej w innej lekcji SEO Samodzielnych – zerknij na link pod spisem treści :)
Jak działa przekazywanie link juice?
Na wartość rankingową przenoszoną linkiem składa się dzisiaj mnóstwo czynników, ale żeby jakoś poukładać, stworzyliśmy poniżej prosty przykład, który posłuży nam za punkt zaczepienia.
Załóżmy, że mamy dwie strony, które są jakimś cudem identycznie oceniane przez Google: A i B oraz że mamy dwie strony do nich linkujące: 1 i 2.
Jeśli do A linkuje strona 1, a do B nie linkuje żadna strona, to A będzie wyżej w wynikach.
Jeśli do A linkuje strona 1 i 2, a do B linkuje 2, to A będzie wyżej w wynikach.
Jeśli do A linkuje strona 1, a do B linkuje 2, to wyżej będzie ta strona, która otrzymała „mocniejszy” link, więcej hipotetycznego link juice.
Jeśli z kolei do A i B linkować będzie i 1 i 2, to decydować będą dodatkowe czynniki wpływające na dystrybucję link juice pomiędzy tymi podstronami.
Co więcej, link juice strony jest ograniczony, więc gdy ze strony 1 wychodzić będą dwa linki: do A i B, to przenoszona przez każdy z nich wartość będzie o połowę mniejsza niż gdyby na stronie istniał tylko jeden odnośnik.
Co wpływa na dystrybucję link juice?
W najbardziej podstawowym modelu wartość rankingowa (link juice) powinna być dzielona na wszystkie odnośniki wychodzące ze strony, ale w praktyce zależy to od wielu elementów.
Najważniejsze z nich to:
- podstrona, z której wychodzi odnośnik – im „ważniejsza” podstrona w strukturze serwisu i ogólnie: im większa skumulowana w niej wartość (o czym szczegółowo w następnym akapicie), tym więcej wartości, którą może przekazać zamieszczony na niej link,
- atrybut linku – to chyba drugi najważniejszy element, ale też najprostszy: żeby link mógł przekazać jakąkolwiek wartość, nie może być oznaczony atrybutem „nofollow”,
- anchor tekst – w teorii im dokładniej dopasowana fraza, tym więcej mocy w linku, ale w praktyce chodzi też o odpowiedni kontekst i naturalność zakotwiczenia odnośnika w tekście,
- spójność tematyczna treści – im bliżej tematycznie treści linkującej do linkowanej, tym większa szansa na przekazanie wartości, im z kolei tematy mniej ze sobą związane, mniej przekazywanego autorytetu,
- miejsce linku na podstronie – linki zewnętrzne zawsze powinny wychodzić z głównej treści podstron, ale istotne jest też to, czy w jakiej jej części się znajdą; jeśli chodzi o linki w tekstach, to im „wyżej”, tym lepiej, ale element ten jest powiązany ściśle ze sposobem osadzenia,
- sposób osadzenia odnośnika – są różne rodzaje linków, ale największą wartość mają zazwyczaj te umieszczane naturalnie, czyli tam, gdzie mogą przydać się użytkownikowi, przykładowo na frazie w zdaniu, które nie wyczerpało tematu danego zagadnienia,
- otoczenie linkowe – im więcej linków zewnętrznych na podstronie, tym mocniej podzielona moc podstrony, więc i mniej przekazywanej wartości.
Co wpływa na jego akumulację na stronie?
Skoro wiemy już, co wpływa na to, że nasz link juice „popłynie” lub nie i w jakiej ilości, to przyjrzyjmy się jeszcze elementom wyjściowym. Innymi słowami: temu, jak ta przekazywana wartość akumuluje się na stronie.
Elementy te to:
- widoczność – strona musi być widoczna w Google (indeksowana), jeśli Google nie będzie jej odwiedzać, to nie będzie można mówić o akumulacji mocy rankingowej,
- autorytet domeny – im większy autorytet serwisu w wyszukiwarce, tym lepiej, ale to zagadnienie jest dość złożone, dlatego mamy o nim całą osobną część SEO Samodzielnych (link u góry, pod spisem treści),
- linki zewnętrzne przychodzące do strony – im więcej odnośników zewnętrznych kieruje do konkretnego adresu, tym więcej zebranego pod nim link juice,
- linki zewnętrzne wychodzące ze strony – moc przenoszona linkami jest dzielona na wychodzące odnośniki według czynników wymienionych w akapicie wyżej (w praktyce im więcej linków na stronie, tym mniejsza szansa na to, że kolejne przeniosą wartość),
- linki wewnętrzne – odnośniki przychodzące do danej strony kierują do niej moc z innych podstron, a te z niej wychodzące przenoszą ją dalej; w tej kwestii warto zbadać pozycję podstrony w strukturze serwisu.
Praktyczna ściąga w punktach
Jak widać wyżej, link juice w swojej ogólnej formie „czegoś, co pozwala szacować moc linku” nie ma już prawa działać. Czynników do uwzględnienia jest po prostu za dużo. Przeszkodą jest też to, że większość z nich trudno jest ocenić (np. dopasowanie tematyczne). Nic jednak straconego.
Praktyka pokazuje, że link juice „płynie” ze stron, które:
- Są powiązane tematycznie z pozycjonowanym (linkowanym) serwisem.
- Zawierają wartościową i zoptymalizowaną treść.
- Są istotne w strukturze linkowania wewnętrznego serwisu.
- Posiadają umiarkowaną ilość jakościowych linków zwrotnych.
- Mają niezłą widoczność w swojej niszy oraz ruch organiczny.
Wiele wartości SEO nie przynoszą z kolei linki:
- Posiadające atrybut nofollow.
- Ze stron o niepowiązanej tematycznie treści.
- Ze stron posiadających duże ilości odnośników wewnętrznych lub zewnętrznych.
- Zamieszczane nienaturalnie (kupowane).
- Pozyskiwane poprzez metody zaliczane do Black Hat SEO.
Jak przeanalizować przepływ link juice na stronie?
Przejdźmy dalej, do praktyki. Wiesz już, jak wykorzystać pojęcie link juice i składające się na nie czynniki do szacowania wartości pozyskiwanych linków. Każdy kij ma jednak dwa końce. Weźmy więc teraz na warsztat ten drugi koniec, czyli serwis, do którego będziemy kierować odnośniki – naszą stronę.
Na początek przydałoby się przeanalizować linki przychodzące do naszego serwisu i podstrony, do których one kierują. Można to zrobić w raporcie Linki w Google Search Console (szczegóły w poradniku).
Raport ten może jednak nie być kompletny, dlatego warto wesprzeć się też jakimś rozwiązaniem zewnętrznym np. Ahrefs lub MajesticSEO.
Dobrze jest spisać sobie ile i jakich linków prowadzi do których podstron. Mając tę wiedzę, będziesz w stanie oszacować już mniej więcej gdzie koncentruje się link juice przychodzący do Twojej strony.
Na tym etapie analizujemy linkowanie wewnętrzne. Optymalnie całą strukturę serwisu (przy okazji można ją dopracować!), ale przede wszystkim chodzi o to, gdzie z miejsc, do których prowadzą backlinki rozprowadzany jest link juice.
W kwestii narzędzi polecamy ponownie GSC. Dobrym wsparciem będzie też Screaming Frog SEO Spider.
Jak wykorzystać tę wiedzę w pozycjonowaniu?
Po prześledzeniu tego, jak kształtuje się linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w serwisie, wiedzę o dystrybucji mocy linków można wreszcie przekuć w aktywne SEO. A w jaki sposób? Jest ich kilka, w zależności od celów, potrzeb i sytuacji.
Wiedzę o tym, jak rozprowadzany jest link juice w serwisie można wykorzystać między innymi do:
- Podbicia pozycji na frazy blisko TOP10 – link wewnętrzny na frazę z podstrony agregującej moc rankingową backlinków może pomóc innej podstronie przebić się do upragnionej „TOP’ki”, gdy ta jest już np. widoczna na 12 czy 15 pozycji.
- Poprawienia struktury serwisu – co wiąże się z ogólnym usprawnieniem linkowania wewnętrznego (np. podlinkowaniu z innych miejsc wpisów o najmniejszej liczbie odnośników).
- Ustalenia stron docelowych do linkowania – wiedząc jak rozkłada się link juice dość łatwo wyznaczymy miejsca, na linkowaniu, do których skorzysta cały serwis (ważne dla struktury).
- Wykorzystania ukrytego potencjału – w miarę lat nieśledzonego linkowania (wew. i zew.) link juice może rozkładać się z czasem bardzo dziwnie lub wręcz „losowo”, dzięki analizie możemy to wychwycić i przekierować moc rankingową na podstrony istotne biznesowo.
- Zrozumienia, jak Google postrzega nasz serwis – roboty internetowe poruszają się po linkach i przez nie postrzegają witryny, dlatego struktura linkowania powinna odzwierciedlać nasze postrzeganie poszczególnych podstron. Analiza dystrybucji link juice pozwala wyłapać rozbieżności w tych perspektywach.
… A jeśli backlinków praktycznie nie ma, to sprawdzamy, czy struktura wewnętrznych odnośników jest w porządku i bierzemy się za pozyskiwanie linków. :)
Czy linki wychodzące obniżą widoczność mojej strony?
Nie! Dawniej owszem, zamieszczenie linków dofollow na podstronie obniżało jej autorytet, bo dosłownie przekazywało dalej wartość PageRank. Wówczas była ona jednak kluczowa, a obecnie to tylko jeden z setek czynników.
Zapamiętaj
Dzisiaj za naturalne i użyteczne linki zewnętrzne Google może nawet dodatkowo premiować strony w rankingu.
Nie wpadajmy więc w przekonanie, że każdy link, jaki zamieszczacie na stronie powinien być oznaczony jako nofollow. To nic nie zmieni, a co najwyżej da wyszukiwarce do zrozumienia, że stosujecie przestarzałe strategie.
Jako nofollow oznaczamy tylko te linki, które zamieścić musimy dla użytkownika, ale mamy świadomość, że mają one średnią jakość lub nie pasują tematycznie do naszego serwisu. Pozostałe, zwłaszcza jeśli uważamy treści za wartościowe, pozwalamy wyszukiwarce śledzić.
Podsumowując
Jak (mamy nadzieję) widzisz, link juice to pojęcie, które, choć trochę się zestarzało, to nadal może być użyteczne.
Nie wyznaczymy z nim już idealnych źródeł linków, bo pod uwagę trzeba brać też ogrom innych czynników. Jeśli podejdziemy do niego pod kątem linkowania wewnętrznego i struktury, to może okazać się, że przyniesie nam dużo dobrego i realne korzyści.
Powodzenia w analizach!
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Co to jest link juice
- Jak działa link juice
- Jak wykorzystać link juice w praktyce
- Czy link juice może Ci zaszkodzić