Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #122 – Bard to Gemini, nadchodzi INP, wyszukiwanie na TikToku

14-02-2024

SEO News #122 – Bard to Gemini, nadchodzi INP, wyszukiwanie na TikToku

Google Bard stał się Gemini – firma oferuje teraz też płatną wersję swojego chatbota z najbardziej zaawansowanym modelem Gemini Ultra.

SEO News #122 – Bard to Gemini, nadchodzi INP, wyszukiwanie na TikToku - SEO blog

Google Bard to teraz Gemini. TikTok stopniowo wkrada się na rynek wyszukiwania. Już w marcu INP zostanie częścią Core Web Vitals. Poza tym: Google znowu stanie przed sądem, ludzie wolą teksty AI, aktualizacja dokumentacji Google-Extended i klasyczne wyniki jako opcja w wyszukiwarce.

1. Bard to teraz Gemini

W poprzednim tygodniu (SEO News #121) pisałem o tym, że jako mózg chatbota Google działa już Gemini, czyli najbardziej zaawansowany duży model językowy Google.

W tym tygodniu mam kolejnego newsa: dokładnie 7 dni po zmianie modelu Google zmieniło też nazwę i cały branding Barda. Od teraz Bard to Gemini.

Gemini

Wprowadzenie nowej nazwy wiąże się też z debiutem płatnej wersji chatbota – Gemini Advanced, który działa już z najbardziej zaawansowanym wariantem modelu, Gemini Ultra. Nowa usługa nie będzie jednak sprzedawana oddzielnie, została włączona do Google One jako pakiet „AI Premium”.

Pakiet Google one z Gemini
one.google.com

W cenie 19,99 USD miesięcznie (około 100 zł/miesiąc) Google daje więc użytkownikom swojego chatbota, 2 TB miejsca na dane w ramach Google Drive z możliwością podziału na 5 użytkowników i wszystkie funkcje rozszerzone narzędzi. No i obecnie oferuje 2 miesiące darmowego okresu próbnego.

Taka strategia to bez wątpienia próba zachęcenia do Gemini obecnych użytkowników ChatGPT Plus. I nie ma co ukrywać – dla tych, którzy pracują w narzędziach Google może być ona bardzo kusząca. OpenAI oferuje w końcu „tylko” swojego chatbota.

Google ogłosiło też nadchodzące integracje Gemini Advanced z Gmailem, Dokumentami, Arkuszami, Prezentacjami i Meet. W najbliższych tygodniach Gemini ma także zastąpić Duet AI.

Jedyny minus: póki co rozszerzona wersja chatbota, choć od razu dostępna w ponad 150 krajach, działa tylko po angielsku.

Oficjalny wpis o Gemini Advanced znajdziesz na blogu Google. Na darmowe dwa miesiące próbne możesz zapisać się z kolei tutaj.

2. TikTok idzie w wyszukiwanie?

TikTok zachęca użytkowników do dodania strony wyszukiwania swojej aplikacji do ekranu głównego na smartfonach. Niby nic wielkiego, ale jest to kolejny znak, że popularna apka z krótkim wideo może realnie zmienić (albo i już zmienia) to, jak szukamy informacji.

TikTok wyszukiwanie
Źródło: searchengineland.com/tiktok-pushing-users-to-add-search-shortcut-437364

To, że TikTok zmierza ku wyszukiwaniu nie jest żadną nowością.

W SEO News cytowałem już kiedyś ankietę mówiącą o tym, że tzw. generacja Z w USA chętniej niż po Google sięga po TikToka (SEO News #100).

Pisałem też kiedyś o testowym wyświetlaniu przez TikToka linków do Google (SEO News #102).

Ostatnio z kolei Google zaczął wyświetlać TikToka we fragmentach z odpowiedzią (Featured Snippets) i w SGE.

Problemy indeksacji search status
Źródło: searchengineland.com/google-showing-tiktok-videos-in-sge-featured-snippets-437074

Mało tego, jak podaje Social Media Today, chińska wersja TikToka oferuje już wyszukiwanie biznesów lokalnych, a nawet zamawianie jedzenia prosto z aplikacji.

Problemy indeksacji search status
Douyin, czyli chiński TikTok i jego lokalne funkcje (Źródło: socialmediatoday.com/news/tiktoks-prompting-users-download-new-dedicated-tiktok-search-shortcuts/706730/)

Jak donoszą różne media, na swoim rodzimym rynku aplikacja eksperymentuje również z generatywnym AI w wyszukiwaniu. Na ten temat ciężko jednak znaleźć jakieś konkretne i wiarygodne informacje.

3. INP stanie się częścią Core Web Vitals już 12 marca

INP (Interaction to Next Paint) stanie się nową stabilną metryką Core Web Vitals już 12 marca 2024 roku.

INP już w marcu

Zgodnie z założeniami przyjętymi już przy jego ogłoszeniu testów nowego wskaźnika w maju 2022 (SEO News #32), INP zastąpi First Input Delay (FID) – jako podstawowy wskaźnik responsywności stron.

Dla przypomnienia, od czerwca 2023 (SEO News #89) INP jest już mierzony przez raport podstawowych wskaźników internetowych w Search Console. W lipcu 2023 (SEO News #92) Google rozsyłało nawet maile o informujące właścicieli stron o słabych wynikach.

Od marca 2024 wyszukiwarka będzie mogła brać go pod uwagę przy analizie stron, ale pracownicy Google wielokrotnie mówili już o tym, że nie ma się co spodziewać drastycznych zmian.

W tym miejscu pasowałby mi napisać, że to ostatni dzwonek na sprawdzenie, czy strona nie ma dużych problemów z responsywnością, ale prawda jest taka, że pomniejsze odchylenia jednego wskaźnika CWV i tak raczej nie wpłyną znacząco na pozycjonowanie.

Pagespeed insight

Żeby jednak nie było: zweryfikować nie zaszkodzi, a INP swojej strony sprawdzisz w PageSpeed Insights od Google.

4. We wrześniu Google czeka kolejny proces antymonopolowy

We wrześniu tego roku Google znowu trafi przed sąd. Tym razem w sprawie pozwu ze stycznia 2023 (SEO News #68), złożonego przez Departament Sprawiedliwości USA oraz koalicję stanów.

Zarzuty obejmują eliminowanie konkurencji przez przejęcia firm, wymuszanie używania produktów Google na reklamodawcach i manipulację aukcji reklamowych.

Departament chce przywrócić uczciwą konkurencję i uzyskać od Google odszkodowania za łamanie regulacji antymonopolistycznych.

Google już w styczniu 2023 wypowiadało się w tej sprawie na swoim blogu, podkreślając, że taki pozew może hamować innowacje, zwiększać koszty reklamy i stwarzać realne przeszkody dla rozwoju tysięcy małych firm i wydawców.

Od wtedy nie padły jednak żadne nowe argumenty, co w sumie nie zaskakuje, skoro sprawa ma trafić przed sąd.

Szczegółowo o pozwie przeczytasz w oświadczeniu Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych.

Ja dodam jeszcze tylko dwie rzeczy:

Pierwsza: w sprawie ostatniego głośnego procesu, który miał miejsce we wrześniu rok temu (SEO News #101 – Google w sądzie) wyrok jeszcze nie zapadł. Ma to się dopiero stać – w maju 2024.

Druga: Google ma też już „w planach” kolejny proces, na razie ustawiony na marzec 2025 – tym razem z zarzutami monopolizacji rynku wyszukiwania. O nim jednak napiszę więcej innym razem.

5. Ludzie wolą teksty napisane przez AI?

Badanie preferencji przeprowadzone przez Semrush na 700 osobach w USA wykazało, że ludzie wolą treści generowane przez AI niż te tworzone przez ludzi.

Próba była prosta: najpierw powstało 6 par treści wygenerowanych przez AI i napisanych przez człowieka, a potem badani wybierali, który z wariantów bardziej im odpowiada.

W efekcie wygenerowany content „wygrał” we wszystkich sześciu porównaniach.

Badanie tekstów AI i copy
Jedno z porównań (Źródło: semrush.com/goodcontent/ai-content-marketing-report/)

Semrush pisze, że przykłady ludzkiego copy użyte w badaniu powstały we współpracy z wieloma piszącymi.

Wygenerowane teksty są z kolei efektem wykorzystania ChatGPT i ContentShake AI, szczegółowego promptowania oraz 2-3 krotnego dopisywania dodatkowych poleceń po wygenerowaniu pierwotnego tekstu. Nie były jednak edytowane ręcznie.

Samo badanie jest natomiast częścią większego raportu opracowanego przez firmę: Think Big with AI: Small Business Content Marketing in 2024.

6. Google-Extended bez wpływu na SEO

Google zaktualizowało dokumentację Googlebota Google-Extended, odpowiedzialnego za skanowanie serwisów na potrzeby Barda (Gemini) i Vertex AI.

Zmieniła się przede wszystkim nazwa Barda, na Gemini. Poza tym Google dodało też jednak ważne zdanie sprostowania, mówiące, że Google-Extended nie wpływa na widoczność i pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Dokumentacja Google extended
Źródło: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/overview-google-crawlers?hl=pl#google-extended

Jeśli nie chcesz więc „oddawać” sztucznej inteligencji Google swoich treści, to możesz zablokować tego Googlebota bez żadnych obaw o widoczność.

Google-Extended pojawił się w dokumentacji zaledwie 4 miesiące temu, w październiku 2023 (SEO News #103).

7. Klasyczne wyniki wyszukiwania jako opcja

A gdyby tak dodać do wyszukiwarki opcję włączenia sobie „klasycznych” wyników w postaci 10 niebieskich linków? Ktoś w Google chyba zadał sobie to pytanie, bo wyszukiwarka testuje właśnie takie rozwiązanie.

Problemy indeksacji search status
Źródło: c.im/@punit6008/111884245032426380

Wygląda to tak, jak na screenshocie powyżej. Na pasku obok wszystkich wyników czy grafiki pojawił się przycisk „Web Results”.

Po kliknięciu na niego wyszukiwarka pozbywa się wszystkich wyników rozszerzonych i funkcji i wyświetla po prostu wyniki stron – tak jak dawniej.

Niestety, poza paroma screenshotami nie udało mi się ustalić nic na temat tego testu, zapewne jest to po prostu jeden z wielu eksperymentów Google z interfejsem.

Czy takie filtrowanie wyników się przyjmie? Nie mam pojęcia, ale osobiście bardzo chętnie bym z niego korzystał.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.73 / 5

Liczba ocen: 30

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc