Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #15 - nowy meta tag, nowy raport Search Console i nowe wytyczne Google

25-01-2022

SEO News #15 - nowy meta tag, nowy raport Search Console i nowe wytyczne Google

W tym tygodniu Google zaserwował nam zatrzęsienie nowości. Od nowego meta tagu, przez nowy raport, aż po zmiany w wytycznych i liczne mniejsze nowinki. Koniecznie sprawdźcie!

SEO News #15 - nowy meta tag, nowy raport Search Console i nowe wytyczne Google - SEO blog

Google stworzył kompletnie nowy znacznik meta robots, który ma pomóc w zarządzaniu indeksacją. W Search Console pojawił się też wyczekiwany raport Page Experience Desktop, nie zabrakło też aktualizacji wytycznych i kompletnie nowych wskazówek. Tak intensywnego tygodnia w historii naszego SEO News jeszcze nie było!

1. Nowy raport w Google Search Console

Raport dotyczący Page Experience dla desktopów, który zapowiadaliśmy w poprzednim tygodniu, jest już dostępny. Informacja na ten temat pojawiła się na Twitterze Google Search Central. Raport jest bardzo zbliżony do dostępnej dotychczas wersji raportu dotyczącej Page Experience na urządzeniach mobilnych. Znajdziecie go w “Jakość strony”, w zakładce “Eksperymenty i personalizacja”. Koniecznie sprawdźcie, jak wypada Wasza strona!

Google Search Console - jakość strony wersja desktop
Tak prezentuje się nowy raport w GSC

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, po szczegóły dotyczące raportu i nadchodzącej aktualizacji zapraszamy do wcześniejszych: SEO News 14 oraz Google Search Console - poradnik.

2. Nowy meta-tag!

Google wychodzi naprzeciw swoim użytkownikom i wprowadza nowy meta tag robots: “indexifembedded”. Jak można domyślić się z nazwy, wartość ta ma pozwolić na indeksowanie elementów osadzonych na stronach internetowych. Używając jej, będziemy mogli zdecydować, czy opublikowany w naszej witrynie element ma być indeksowany gdy zostanie osadzony na innej stronie, czy nie.

Tag ten powstał w celu rozwiązania problemu serwisów, które publikowały swój content (np. filmiki czy podcasty) na osobnych podstronach, a następnie osadzały go w innych. W zależności od sytuacji miały one przedtem do wyboru dwie opcje:

  • indeksować URL, pod którym opublikowano content i wówczas indeksować go jednocześnie na podstronach,
  • nieindeksować URL-u i jednocześnie nieindeksować znajdującego się pod nim contentu w osadzeniu pod innymi adresami.

Osadzenie elementu, którego URL posiada wartość noindex, sprawia, że Google “nie widzi” osadzonej treści w trakcie crawlowania. Nie pobiera zawartości osadzonego elementu, przez co ostatecznie może ocenić podstronę znacznie gorzej. Osadzenie elementu z domyślną wartością index skutkuje z kolei dołączeniem do indeksu URL-u źródła, który może obniżać jakość serwisu (nie jest pełną podstroną, a jedynie linkiem do pliku).

Jeśli publikującemu zależało więc na indeksowaniu treści osadzonej, ale nieindeksowaniu URL-u źródła, zwyczajnie nie mógł tego zrobić. Teraz, z meta robots inexifembedded, jest to już możliwe. Tag ten współpracuje bowiem z wartością noindex, blokując dostęp robotów do źródłowego URL-u, a jednocześnie pozwalając na indeksowanie, gdy treść zostanie osadzona poprzez iframe lub inny tag HTML, np. object.

Poniżej przykład zastosowania w kodzie podane przez Google:

meta tag indexidembedded meta tag indexidembedded
(Źródło: https://developers.google.com/search/blog)

Więcej o meta tagach dowiesz się z kursu SEO Samodzielni: Meta tagi - co to jest i ich rodzaje.

3. Nowe wytyczne dot. danych strukturalnych

Zmiany dotyczą trzech rodzajów znaczników Schema: “Recipe”, “Product” oraz “FAQPage”. Pojawiły się one w różnych miejscach i niejednocześnie. Dla ułatwienia postanowiliśmy jednak zebrać je w jednym newsie.

Pierwsza zmiana dotyczy Schema Recipe, czyli danych strukturalnych przepisów kulinarnych. Google zaktualizowało tutaj swoją dokumentację, usuwając z rekomendacji dla wartości cookTime oraz prepTime zapisy mówiące o możliwości przedstawiania widełek czasowych. Od teraz wspierana jest tylko wartość dokładna. Ta sama zmiana dotknęła też wartości totalTime. Jeśli publikujecie przepisy, Google zaleca aktualizację.

Druga zmiana dotyczy Schema Product, ale nie jest duża. Tutaj, w dokumentacji, Google dodało notkę mówiącą o tym, że typ danych strukturalnych https://schema.org/Car nie jest automatycznie wspierany przez wyszukiwarkę jako Schema Product. Jeśli publikującemu zależy więc na takim traktowaniu danych, np. w celu uzyskania rich snippets, w oznaczeniu “@type” należy zawrzeć oba typy danych.

rich snippets
Przykład kodu ze wspomnianej notki (źródło: https://developers.google.com/ (wersja ang.))

Trzecia (i ostatnia) zmiana jest już jedynie doprecyzowaniem wytycznych, które pojawiło się w trakcie Google Search Central SEO office-hours. W największym skrócie, w przypadku stron FAQ nie każde z pytań zamieszczonych na stronie musi być oznaczone znacznikami Schema. Oznaczenie jedynie części pytań, uznanych przez nas za najważniejsze, jest w pełni akceptowalne.

Co ważne, choć nieujęta w oficjalnych wytycznych, ta sama zasada dotyczy wszystkich danych strukturalnych. Google wcale nie wymaga oznaczania danymi strukturalnymi na zasadzie “wszystko albo nic”. Umieszczenie znaczników tylko przy części widocznych elementów jest jak najbardziej w porządku i nie zmienia odbioru strony w wyszukiwarce.

4. Wtyczka YoastSEO w Shopify już dostępna

Zapowiadaliśmy to dwa tygodnie temu, równolegle z pojawieniem się oficjalnej informacji. Najpopularniejszy plugin SEO WordPressa, czyli YoastSEO, jest już dostępny w Shopify. Wersja na tę platformę jest bardzo podobna do pierwowzoru. Główną różnicą jest to, że nie uświadczymy tutaj wersji freemium.

Oprogramowanie jest dostępne tylko abonamentowo. Cena to zgodnie z zapowiedzią 29 USD za 30 dni. Wtyczkę można jednak testować za darmo przez 14-dni. Jeśli działacie więc na Shopify, koniecznie sprawdźcie!

5. SemRush przejmuje Backlinko

SemRush, czyli jeden z największych graczy spośród dostawców narzędzi SEO na świecie, przejmuje portal Backlinko. Wielu z Was pewnie doskonale wie, czym jest Backlinko, ale dla niewtajemniczonych zamieszczamy słówko sprostowania. Otóż jest to jeden z największych angielskojęzycznych blogów o SEO, publikujący m.in. autorskie poradniki, badania i rozległe analizy.

Oficjalnie przejęcie ma na celu rozwój edukacyjnego portalu SemRush, SemRush Academy. Założyciel Backlinko, Brian Dean, razem ze swoim zespołem, mają od teraz pracować nad jej rozwojem. Pozyskanie portalu generującego miesięcznie około pół miliona organicznych odsłon z pewnością pozwoli też firmie pozyskać sporo nowych klientów.

W opozycji do oficjalnych intencji, na Twitterze pojawiły się jednak liczne ostre słowa na temat całej sytuacji. Wiele osób krytykuje SemRush, wskazując na to, iż celem całej transakcji miało być wyłącznie przejęcie profilu linków zewnętrznych Backlinko, a cała sytuacja to dla branży pozycjonowania jedna wielka farsa.

6. Prowadzisz sklep internetowy? Opisz wygląd swoich produktów!

Świeża wskazówka dla osób pozycjonujących sklepy prosto z ostatniego SEO office hours. Tym razem, w trakcie odpowiedzi na pytanie dot. zduplikowanych opisów, dowiedzieliśmy się, że opisywanie wyglądu produktów może znacznie poprawiać ich widoczność. Jest to też jeden z najprostszych sposobów na tworzenie unikalnych opisów dla wielu zbliżonych do siebie pozycji asortymentowych.

Oczywiście, opis produktu nie powinien dotyczyć wyłącznie jego wyglądu. Chodzi jednak o to, by go w nim uwzględnić. Sprawa jest stosunkowo prosta. Przykładowo, jeśli sprzedajemy niebieskie buty, ale nigdzie w opisie nie wspomnimy o kolorze, to wyszukiwarka może mieć problem z dobraniem ich do frazy “niebieskie buty”. Algorytm nie będzie miał wtedy pojęcia o ich wyglądzie. Podstrona produktu nie zostanie więc uznana za adekwatną do danego słowa kluczowego.

Opisujmy więc wygląd, szczególnie wtedy, gdy wiemy, że Klienci mogą szukać naszych produktów według koloru, kształtu, stylu czy innych aspektów wizualnych. Zyskamy na tym lepsze dopasowanie słów kluczowych, czyli w dłuższej perspektywie, wzrost widoczności.

7. Jak wyszukiwarka radzi sobie ze zmianami URL-i?

Nie za dobrze. Pełne przetworzenie prawidłowo przeprowadzonych zmian adresów może zająć Google kilka miesięcy, co może odbić się na rankingu i ruchu na stronie. Zmiany struktury URL mogą więc wpłynąć na SEO. O tym oraz o zasadach prawidłowej migracji adresów dowiadujemy się z najnowszej części #AskGooglebot na YouTube.

John Mueller odpowiada w niej na pytanie o wpływ zmian struktury URL-i na SEO. Przedstawia wskazówki dotyczące przeprowadzania zmian adresów i uczula, by przed ich wdrożeniem zawsze uwzględnić wszelkie za i przeciw.

Dla Google każda zmiana, czy to całej domeny, czy polegająca jedynie na usunięciu trailing slash, jest widziana jako pojawienie się kompletnie nowego adresu w indeksie. Proces przenoszenia “mocy rankingowej” poprzez przekierowania jest z kolei bardzo czasochłonny. To dlatego przekierowania 301 nie powinny być zmieniane przez przynajmniej rok.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.82 / 5

Liczba ocen: 32

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc